.
Invaliditāte un iekļaujoša sabiedrība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.03.2024 16:46:40
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_232 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ieva Jēkabsone | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Medicīnas ētika, vispārējās cilvēktiesības. | ||||||||
Mērķis: | Gūt zināšanas par invaliditātes jēdzienu un tā attīstību, invaliditātes veidiem un atbalsta pasākumiem invaliditātes seku mazināšanā, veicināt studentu personīgo izpratni un attieksmi pret cilvēkiem ar ierobežotām funkcionālajām spējām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Izpratne par invaliditāti vēsturiskā un mūsdienu skatījumā. Invaliditāte un sabiedrības attieksme. Stereotipi par personām ar invaliditāti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Invaliditātes noteikšana Latvijā. Atbalsta pasākumi invaliditātes profilaksei un seku mazināšanai. Gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Lomu spēles – pieredze personu ar funkcionāliem ierobežojumiem situācijās. Asistēšana un komnunikācija ar personu ar funkcionāliem ierobežojumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Funkcionālo traucējumu ietekme uz personas dalību sabiedrības dzīvē un sasniegumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras studijas un informācijas apkopšana par noteiktu tēmu, diskusijas, situācijas uzdevumu analīze. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lai saņemtu sekmīgu vērtējumu, studentam jāizpilda nodarbībās paredzētos mācību uzdevumus. Studiju kursa noslēgumā rakstisks tests (100%). Studiju kursa noslēgumā studenti tiek aicināti aizpildīt studiju kursa novērtēšanas anketu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēs: • izskaidrot, kā mainījusies sabiedrības attieksme pret invaliditāti no senatnes līdz mūsdienām; • izskaidrot invaliditātes jēdziena attīstību, izmantojot medicīnisko un sociālo modeli; • nosaukt invaliditātes veidus un raksturot biežākās invaliditātes izraisītās barjeras. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs: • diskutēt par cilvēku ar invaliditāti integrācijas problēmām Latvijā; • plānot nepieciešamos atbalsta pasākumus invaliditātes profilaksei un seku mazināšanai konkrētai personai ar funkcionāliem traucējumiem; • īsi aprakstīt galvenos invaliditātes seku mazināšanas politikas virzienus Latvijā. | ||||||||
Kompetences: | Students spēs argumentēt personīgo izpratni un attieksmi pret cilvēkiem ar ierobežotām funkcionālajām spējām pozitīvu terapeitisko attiecību veidošanai ergoterapeita praksē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | ANO Konvencija par personu ar invaliditāti tiesībām | ||||||||
2 | LR Invaliditātes likums (spēkā ar 01.01.2011.). | ||||||||
3 | Curtin M., Clarke G. Living with Impairment: Learning from Disabled Young People’s Biographies. BJOT, 2005, 68 (9), pp. 401. – 408. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Ministru kabineta noteikumi Nr.805 "Noteikumi par prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas kritērijiem, termiņiem un kārtību" | ||||||||
5 | Ministru kabineta noteikumi Nr. 578 "Noteikumi par sociālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanu no valsts budžeta līdzekļiem sociālās rehabilitācijas institūcijā" | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | World Report on Disability. WHO, 2011. | ||||||||
2 | Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija (SFK), PVO, Rīga, 2003. | ||||||||
3 | Ministru kabineta noteikumi Nr.9 " Noteikumi par individuālo rehabilitācijas plānu personai ar prognozējamu invaliditāti un personai ar invaliditāti" | ||||||||
4 | LR Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums | ||||||||
5 | Sabiedrībai par nedzirdību. Latvijas Nedzirdīgo savienība, 2000 | ||||||||
6 | Rohwerder, B. (2018). Disability stigma in developing countries. K4D Helpdesk Report. Brighton, UK Institute of Development Studies | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas mājas lapa | ||||||||
2 | LR Labklājības ministrijas mājas lapa | ||||||||
3 | Erasmus+ Integration Through Learning. Invaliditātes ētikas etiķete. | ||||||||
4 | Vujačičs N. Dzīve bez robežām. KALA Raksti, 2017. |