.
Starptautiskā biznesa stratēģijas un vadība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.03.2024 12:02:16
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SBUEK_070 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Vadībzinātne; Uzņēmējdarbības vadība | Mērķauditorija: | Uzņēmējdarbības vadība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ieva Kalve | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 30 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 18 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vadībzinātne/ menedžments (obligāts), stratēģiskais menedžments (ieteicams), izpratne par vadības procesiem un pieredze vadīšanā (ieteicams). | ||||||||
Mērķis: | Radīt maģistrantūras studentu izpratni par aktuālajiem stratēģiskās vadības teorētiskajiem aspektiem, iepazīt un analizēt Eiropā un Latvijā uzkrāto pieredzi, radīt izpratni par biznesa procesiem un to vadību stratēģiskā skatījumā, mācīties ieraudzīt, analizēt un izmantot Eiropas Savienības un citu alianšu piedāvātās iespējas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Aktuālie stratēģiskās vadības teorētiskie aspekti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Problēmas un pieeja to risināšanai (sistēmpieeja), ierobežojumi un iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pārmaiņu būtība un to vadības pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Prioritāšu evolūcija – cēloņi, nozīme un izmantošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Zināšanu vadība – termins un praktiskas izmantošanas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Stratēģiskā procesa elementi, stratēģiskās plānošanas līmeņi, to nozīme un izmantošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Dažādu analīzes metožu nozīme un izmantošana stratēģiskajā vadībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Stratēģiskās vadības īpatnības, iespējamās problēmas un risinājumi, sagaidāmie ieguvumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Vadībzinātnes (Management) pamatprocesi un aktualitātes – to nozīme stratēģiskajā procesā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Līdzsvarota vadība – pamatprincipi un izmantošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Līdervadība un emocionālā inteliģence – pamatprincipi, iespējas un izmantošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
12 | Pārmaiņu vadība kā viena no stratēģiskās vadības sastāvdaļām: būtība, nozīme, metodika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Darbošanās iekšējā un ārējā tirgū – kopējais un atšķirīgais, ieguvumi un iespējamās problēmas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Multinacionālās un transnacionālās kompānijas: to vadības un darbības filozofija un pamatprincipi; multikulturālas organizācijas: ieguvumi un iespējamās problēmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Aktuālie stratēģiskās vadības teorētiskie aspekti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Problēmas un pieeja to risināšanai (sistēmpieeja), ierobežojumi un iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pārmaiņu būtība un to vadības pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Prioritāšu evolūcija – cēloņi, nozīme un izmantošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Zināšanu vadība – termins un praktiskas izmantošanas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Stratēģiskā procesa elementi, stratēģiskās plānošanas līmeņi, to nozīme un izmantošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Vadībzinātnes (Management) pamatprocesi un aktualitātes – to nozīme stratēģiskajā procesā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Līdervadība un emocionālā inteliģence – pamatprincipi, iespējas un izmantošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Pārmaiņu vadība kā viena no stratēģiskās vadības sastāvdaļām: būtība, nozīme, metodika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Līdzdalība lekcijās un semināros, individuālais darbs – darbs ar literatūru, referāts, prezentācijas. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas tiek vērtētas 10 ballu sistēmā. Gala vērtējumu veido visu iepriekš iegūto vērtējumu summa plus apmeklētība: • lekciju un semināru apmeklētība – 5%; • aktivitāte semināros un uzstāšanās kvalitāte – 35%; • referāts – 25% – obligāts, ja nav nodots, students netiek pielaists eksāmena kārtošanai; • eksāmens – 35%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Kursa sekmīgas apguves rezultātā studenti: atpazīs vadības zinātnes un ekonomisko sistēmu teorētiskās pamatnostādnes; identificēs to attīstības tendences mūsdienu starptautiskajā vidē; zinās stratēģiskās vadības aktuālo terminoloģiju; izpratīs globalizācijas un internacionalizācijas procesus, kā arī starptautiskā biznesa stratēģiskās vadības būtību un aktualitātes; varēs iegūtās zināšanas izmantot radoši un atbilstīgi situācijai. | ||||||||
Prasmes: | Studenti izpratīs aktuālās ekonomiskās attīstības likumsakarības, finanšu rādītājus, ražošanas un pakalpojumu organizēšanas principus un paņēmienus, uzņēmuma īpašnieku un citu ieinteresēto pušu intereses un integrēs tās stratēģijā; atlasīs un veiks stratēģijas izstrādei nepieciešamās analīzes; pratīs vadīt pārmaiņas; sekmīgi komunicēs sadarbojoties ar personālu, partneriem, īpašniekiem un citām ieinteresētajām personām; argumentēti diskutēs par jaunākajām darba organizācijas formām un vadības informācijas sistēmām, piedāvās progresīvus risinājumus vadīšanas procesa nodrošināšanā, skaidri formulēs organizācijas attīstības mērķus un sastādīs attīstības stratēģiju organizācijas sekmīgai darbībai mūsdienu globalizācijas apstākļos, novērtējot uzņēmuma finanses; sekmīgi komunicēs un sadarbosies ar personālu, partneriem, īpašniekiem un citām ieinteresētajām personām. | ||||||||
Kompetences: | Balstoties uz iegūtajām teorētiskajām un praktiskajām zināšanām, veiks augsti kvalificētas profesionālas funkcijas organizācijas un/ vai tās struktūrvienību efektīvā vadīšanā, analizēs zinātnisko literatūru stratēģiskās un pārmaiņu vadības jomā, kā arī formulēs problēmas un piedāvās argumentētus un zinātniski pamatotus problēmas risinājuma variantus; izmantojot iegūtās zināšanas un prasmes plānos un prognozēs organizācijas efektīvu darbību atbilstoši ārējās vides prasībām, izstrādājot stratēģiju, misiju un mērķus ieinteresēto pušu interesēs un nodrošinās organizācijas efektīvu darbību, veicot sadarbību ar citiem uzņēmumiem un ieinteresētajām pusēm. Patstāvīgi iegūs, atlasīs, analizēs un izmantos informāciju par konkrētu vadības zinātnes problēmjautājumu starptautiskajā ekonomiskajā un tiesiskajā telpā; patstāvīgi formulēs un kritiski analizēs profesionālas problēmas, integrējot dažādu ekonomikas un biznesa jomu zināšanas, lai rastu pamatotus risinājumus sarežģītās situācijās. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | I. Kalve. Apseglot pārmaiņu vējus. Biznesa augstskola Turība, Rīga, 2005. | ||||||||
2 | J. Caune. Stratēģiskā vadīšana, Lidojošā zivs. Rīga, 2009. | ||||||||
3 | Pārmaiņu vadība. Grāmatu sērija "Harvard business review on". Lietišķās Informācijas dienests, Rīga, 2008. | ||||||||
4 | Making Sense of Change Management: A Complete Guide to the Models Tools and Techniques of Organizational Change... by Esther Cameron and Mike Green; Publisher: Kogan Page; 3rd edition, 2012. | ||||||||
5 | Managing Change in Organizations. Colin A. Carnall. 5th edition. London: Prentice Hall, 2007. | ||||||||
6 | Г.Минцберг и др. Стратегический процесс, Питер. Санкт-Петербург, 2001. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | A .Broks. Sistemoloģija mūsu dzīves un izglītības pilnveidei. Raksts no žurnāla „Skolotājs” 2002.g. 4.numura, 7.lpp. | ||||||||
2 | J. Rīdeštrolle, Č. A. Nūrdstrems. Aizraujošais bizness. Baltijas vadības konferences, Rīga, 2002. | ||||||||
3 | D. K. Hitchins. Putting systems to work. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.economist.com | ||||||||
2 | www.harvardbusinessreview.com | ||||||||
3 | www.db.lv |