Pārlekt uz galveno saturu

Stratēģiskā un pārmaiņu vadība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:16
Par studiju kursu
Kursa kods:SBUEK_172LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Vadībzinātne; Uzņēmējdarbības vadībaMērķauditorija:Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Romāns Putāns
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas40
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)7Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas14
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas14
Kopā kontaktstundas28
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamatzināšanas ekonomikā, starptautiskajā biznesā, organizāciju teorijā un vadībā.
Mērķis:
Sniegt studentiem informāciju par stratēģisko un pārmaiņu vadības teoriju būtību, modeļu un pieeju daudzveidību, kā arī iepazīstināt ar galvenajiem instrumentiem un mehānismiem, kas ietekmē ilgtspējīgu starptautisko uzņēmējdarbību.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Stratēģijas loma un nozīme.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Stratēģiskās vadības funkcijas un pamatelementi: cilvēki, misija, vīzija un plānošana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Stratēģiskās plānošanas process un rīki.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Ārējās un iekšējās vides analīze, konkurences un konkurētspējas analīze.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Stratēģijas specifiskie aspekti: ētika, ilgtspēja, globalizācija, apvienošanas un pārņemšanas, sadarbības veidi.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
6Pārmaiņas: iemesli un iespējas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
7Veiksmīgas stratēģiskās un pārmaiņu vadības nozīme organizācijas ilgtspējīgā darbībā.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Stratēģijas loma un nozīme.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Stratēģiskās vadības funkcijas un pamatelementi: cilvēki, misija, vīzija un plānošana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Stratēģiskās plānošanas process un rīki.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Ārējās un iekšējās vides analīze, konkurences un konkurētspējas analīze.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Stratēģijas specifiskie aspekti: ētika, ilgtspēja, globalizācija, apvienošanas un pārņemšanas, sadarbības veidi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Pārmaiņas: iemesli un iespējas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Veiksmīgas stratēģiskās un pārmaiņu vadības nozīme organizācijas ilgtspējīgā darbībā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Līdzdalība lekcijās un semināros, individuālais darbs un grupu darbs ārpus lekcijām saskaņā ar mācībspēka uzdevumiem: lasīšana, prezentāciju gatavošana, gatavošanās eksāmenam: referāta izstrāde vai gatavošanās multiizvēļu testam. Katrs students patstāvīgi izvēlas sev ērtāko eksāmena formu (referāts vai multiizvēļu tests). Detalizēta informācija par katru no veicamajiem darbiem tiks sniegta 1. lekcijā un izdales materiālos, kas pieejami e-studijās. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Lasīšanas atskaites – 30% Iesniegšana: mutvārdos vai rakstiski (tiešsaistē), norādot, kas lasīts un sniedzot īsu izvērtējumu. Vērtēšana kvantitatīva – pēc izlasītā daudzuma: izlasītas 5 grāmatas par ar studiju kursu saistītajām tēmām un sniegts to izvērtējums dod vērtējumu 10, 4 grāmatas – 9, 3 grāmatas – 8, 2 grāmatas – 7, 1 grāmata – 6, ja nav izlasīta neviena grāmata, lasīšanas vērtējums ir 0. 2. Gadījumu/piemēru analīze, prezentācijas un debates – 30% Iesniegšana: uzdoto gadījumu/tēmu prezentēšana auditorijai nodarbību laikā, debates/prezentāciju apspriešana. Vērtēšana tiek veikta kopumā, izmantojot šādus kritērijus: 9 vai 10 balles iegūst, ja: zināšanas un prasmes ir apgūtas tādā līmenī, ka mācību saturu uztver, iegaumē, reproducē, to izprotot, kā arī spēj to patstāvīgi izmantot jaunu zināšanu apguvei un radošu uzdevumu risināšanai; prot risināt dažādas problēmas, saskatīt un izskaidrot likumsakarības; spēj patstāvīgi izteikt savu viedokli, definēt vērtējuma kritērijus, paredzēt sekas; prot cienīt un novērtēt atšķirīgu viedokli, veicina sadarbību mācību problēmu risināšanā; ir augstā līmenī apguvis prezentāciju veidošanas un prezentēšanas prasmes, ko arī pilnvērtīgi un jēgpilni izmanto. 6, 7 vai 8 balles iegūst, ja: spēj reproducēt mācību saturu pilnā apjomā, to izprotot, saskata likumsakarības un problēmas, atšķir būtisko no mazsvarīgā; prot izmantot zināšanas un prasmes pēc parauga, analoģijas vai pazīstamā situācijā, veic tipveida un kombinētus mācību uzdevumus; studiju kursa satura pamatjautājumos pauž personisko attieksmi konstatācijas līmenī; ir ieguvis attīstītu sadarbības un saziņas prasmi; ir labi līmenī apguvis prezentāciju veidošanas un prezentēšanas prasmes, ko arī izmanto. 4 vai 5 balles iegūst, ja: students ir iepazinis norādīto mācību saturu, prot atšķirt būtisko no mazsvarīgā, zina un var definēt jēdzienus, galvenos likumus, var formulēt atpazīšanas noteikumus, risina tipveida uzdevumus; mācību priekšmeta saturu izklāsta pietiekami skaidri un saprotami; izmanto tradicionālas izziņas metodes, izpildot pedagoga norādījumus; ir apguvis sadarbības un saziņas prasmi; ir apguvis pamata prasmes prezentāciju veidošanā un prezentēšanā. Nesekmīgu vērtējumu – 1, 2 vai 3 balles iegūst, ja: spēj mācību saturu tikai uztvert un atpazīt, bet iegaumē un reproducē nepietiekamu apgūstamā satura apjomu (mazāk nekā 50 %), veic primitīvus uzdevumus tikai pēc parauga labi pazīstamā situācijā, bez kļūdām veic tikai daļu uzdevumu; mācību saturu izklāsta, bet citiem nesaprotami, reti atšķir būtisko no mazsvarīgā, vājas prezentāciju veidošanas un prezentēšanas prasmes. 3. Eksāmens – 40% Iesniegšana: referāts vai tiešsaistes tests ar 20 daudzizvēļu (multiple-choice) jautājumiem. Testa rezultātu vērtēšana: 19-20 pareizas atbildes - vērtējums 10, 17-18 - 9, 15-16 - 8, 13-14 - 7, 11-12 - 6, 9-10 - 5, 7-8 - 4, 5-6 - 3, 3-4 - 2, 1 vai 2 pareizas atbildes - 1. Referāta vērtēšana: tālāk minētie kritēriji tiek izvērtēti kopumā: 9 vai 10 balles iegūst, ja: referāts atbilst tematam un ir saistīts ar konkrētu uzņēmumu, students ir ieguvis zināšanas un prasmes tādā līmenī, ka izprot tēmu, kā arī spēj patstāvīgi izmantot jaunu konkrētās situācijas analīzei; saskatīt un izskaidrot likumsakarības; spēj patstāvīgi izteikt savu viedokli, definēt vērtējuma kritērijus un paredzēt iespējamās sekas vai rezultātus. 6, 7 vai 8 balles iegūst, ja: referāts atbilst tematam un ir kaut kādā mērā saistīts ar konkrētu uzņēmumu, students saskata likumsakarības un problēmas, atšķir būtisko no mazsvarīgā; prot izmantot zināšanas un prasmes pēc parauga, analoģijas vai pazīstamā situācijā, veic tipveida analīzes, kā arī pamatjautājumos pauž personisko attieksmi konstatācijas līmenī. 4 vai 5 balles iegūst, ja: referāts aptuveni atbilst tematam un students pārsvarā prot atšķirt būtisko no mazsvarīgā, zina galvenos jēdzienus un likumus, var formulēt atpazīšanas noteikumus, var pamatlīmenī veikt tipveida analīzes; saturu izklāsta pietiekami skaidri un saprotami. Nesekmīgu vērtējumu: 1, 2 vai 3 balles iegūst, ja: referāts tikai nosacīti atbilst tematam, nav vai vāji saistīts ar konkrētu uzņēmumu, tiek parādīts/izmantots nepietiekams studiju kursa laikā iegūto zināšanu apjoms (tikai pa kādam no pamata terminiem, metodēm un/vai analīzes veidiem, nepamatojot savu izvēli); analīze ir veikta primitīvi vai daļēji; izklāsts grūti saprotams, neatšķir būtisko no mazsvarīgā, nav paša veikta izvērtējuma, secinājumu un priekšlikumu vai tie ir vāji un vispārēji.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie izprot dažādos stratēģiskās un pārmaiņu vadības modeļus un to realizēšanas atšķirības.
Prasmes:Prezentējot uzdoto darbu rezultātus, tiek izkoptas argumentēšanas un diskusijas prasmes par aktuālajiem stratēģiskās un pārmaiņu vadības aspektiem starptautiskajā uzņēmējdarbībā. Grupu darbs un diskusijas uzlabo prasmi pamatot savu viedokli un kritiskās domāšanas prasmes.
Kompetences:Spēja analizēt, salīdzināt, aprakstīt un izvērtēt dažādas stratēģiskās un pārmaiņu vadības pieejas ilgtspējīgā starptautiskajā uzņēmējdarbībā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Betz, F. (2016). Strategic Thinking : A Comprehensive Guide (Vol. First edition). Bingley, UK: Emerald Group Publishing Limited.
2Andersen, T. J. (2013). Short Introduction to Strategic Management. Cambridge: Cambridge University Press
3Bolland, E. J. (2017). Comprehensive Strategic Management : A Guide for Students, Insight for Managers. Bingley: Emerald Publishing Limited
4Parry, W. (2015). Big Change, Best Path : Successfully Managing Organizational Change with Wisdom, Analytics and Insight. London: Kogan Page
5Stanford, J. (2016). Breaking the Cycle of Failed Change Management. Alexandria, VA: Association For Talent Development
Papildu literatūra
1Cattani, G. (2011). Project-Based Organizing and Strategic Management. Bingley, U.K.: Emerald Group Publishing Limited
2Das, T. K. (2012). Management Dynamics in Strategic Alliances. Charlotte, N.C.: Information Age Publishing
Citi informācijas avoti
1Davila, G., Varvakis, G., & North, K. (2019). Influence of Strategic Knowledge Management on Firm Innovativeness and Performance. Brazilian Business Review (Portuguese Edition), 16(3), 239–254.
2Peterson, E. A. (2019). Promoting Future-Oriented Legal Thinking in Long-Term Strategic Planning. Southern Law Journal, 29(1), 69–101.