.
Veselības uzvedība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:27.09.2023 15:04:08
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_142 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi; Sporta treneris; Klīniskā farmācija; Sabiedrības veselība; Māszinības; Tiesību zinātne; Veselības vadība; Informācijas un komunikācijas zinātne; Dzīvās dabas zinātnes; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Komunikācijas zinātne; Vadībzinātne; Medicīnas tehnoloģijas; Tirgzinības un reklāma; Psiholoģija; Pedagoģija; Rehabilitācija; Socioloģija; Farmācija; Civilā un militārā aizsardzība; Personu un īpašuma aizsardzība; Uzņēmējdarbības vadība; Ārstniecība; Sociālā antropoloģija; Bioloģija; Tiesību zinātne; Politikas zinātne; Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Elīna Ieva Smule | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 11 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 22 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt iespēju studējošajiem apgūt zināšanas un izveidot izpratni par veselības uzvedību, tās teorijām, modeļiem un psihoemocionālo pašregulāciju, lai izmantotu profesionālajā darbā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības un slimības koncepts | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Veselības uzvedība un saistītie jēdzieni | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Veselības uzvedības teorijas un modeļi | Lekcijas | 3.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Veselību un veselības uzvedību ietekmējošie faktori | Lekcijas | 3.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Veselību veicinoša uzvedība un veselības uzvedības maiņa | Lekcijas | 3.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Motivējošā intervija un pašregulācijas metodes | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Noslēguma darba prezentēšana | Nodarbības | 3.00 | E-studiju vide | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības un slimības koncepts | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Veselības uzvedība un saistītie jēdzieni | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Veselības uzvedības teorijas un modeļi | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Veselību un veselības uzvedību ietekmējošie faktori | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Veselību veicinoša uzvedība un veselības uzvedības maiņa | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Motivējošā intervija un pašregulācijas metodes | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Noslēguma darba prezentēšana | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgais darbs (40%) - eseja par veselības uzvedības kursa apgūto zināšanu pielietojumu profesionālā darbībā. • Atbilstoši studiju kursa apgūtajam, patstāvīgajā darbā studējošais kontekstuāli korekti izmato apgūto veselības uzvedības terminoloģiju (vismaz 10 termini); • Izveido glosāriju jeb terminu skaidrojošo sadaļu ar izmantoto terminu skaidrojumu un min kontekstu - kāpēc un kā dotais termins tika izmantots izvēlētās mērķauditorijas kontekstā (ne vairāk par 2 teikumiem); • Izmantotā literatūra ne vecāka par 10 gadiem, rakstīta pēc APA7 (vismaz 5); 1. Izvēlēties un aprakstīt konkrētu mērķauditoriju, pamatot tās aktualitāti, atsaucoties uz pētījumiem: a. Informācijas meklēšana plāna sastādīšana konkrētai mērķauditorijai (laika periods, kad tika veikts pētījums; vecuma grupa/dzimums; ja nepieciešams: sociālā grupa/nodarbinātība; vienots pētījuma objekts, izvēlētās datu bāzes un to pamatojums); 2. Izvēlēties divus (2) pētījumus par izvēlēto mērķauditoriju ar vienādu veselības uzvedības mērķi un vienots pētījuma objekts (problēmu), bet dažādām teorijām/modeļiem: a. Pamatots, kāpēc tika izvēlētas konkrētās veselības uzvedības teorijas vai modeļi konkrētās mērķauditorijas kontekstā; b. Minētas priekšrocības un trūkumi izvēlētai teorijai/modelim mērķauditorijas pētniecības objekta kontekstā; 3. Pamatojoties uz analizēto literatūru ir minēti kompromitējoši faktori konkrētai mērķauditorijai, kas varētu traucēt veselības uzvedības uzlabošanos (vismaz 5); 4. Pamatojoties uz analizēto literatūru, ir minēti veselības uzvedības veicinošie faktori konkrētai mērķauditorijai (vismaz 5). Iesniedz darbu .pdf formātā e-studijās. Noslēguma darbs (60%) – mērķauditorijas veselības uzvedības izvērtējums un plāns; prezentācija. • Atbilstoši studiju kursa apgūtajam, noslēguma darbā, prezentācijā un prezentēšanas laikā kontekstuāli korekti izmanto apgūto veselības uzvedības terminoloģiju (vismaz 13 termini); • Izveido glosāriju jeb terminu skaidrojošo vārdnīcu ar izmantoto terminu skaidrojumu un min kontekstu - kāpēc un kā dotais termins tika izmantots izvēlētās mērķauditorijas kontekstā; • Izmantotā literatūra ne vecāka par 10 gadiem, rakstīta pēc APA7 (vismaz 7); 1. Izvēlēties un aprakstīt konkrētu mērķauditoriju, pamatot tās aktualitāti, atsaucoties uz pētījumiem: a. Informācijas meklēšana plāna sastādīšana konkrētai mērķauditorijai (laika periods, kad tika veikts pētījums; vecuma grupa/dzimums; ja nepieciešams: sociālā grupa/nodarbinātība; vienots pētījuma objekts, izvēlētās datu bāzes un to pamatojums); 2. Aprakstīts pētījuma objekts (problēmu) izvēlētās mērķauditorijas kontekstā; 3. Izvēlēties veselības uzvedības teoriju vai modeli un aprakstīt kāpēc tā tika izvēlēta, izvēlētās mērķauditorijas kontekstā; 4. Korekti formulēti veselību sekmējošu uzvedības mērķi pēc SMART; 5. Aprakstīti un analizēti veselību veicinošie un kompromitējošie faktori; a. Nosaukti konkrētās mērķauditorijas stresa fiziskās un emocionālās izpausmes; 6. Pamatojoties uz izvēlēto veselības uzvedības teoriju vai modeli, izstrādāta veselības uzvedības plānu, kas veicina veselības uzvedības attīstību ar konkrētām veselību veicinošām metodēm ņemot vērā pētījuma atradnes; 7. Prezentācijā slaidi nav pārslogoti ar informāciju (tikai būtiskais), ir atzīmētas atsauces pēc APA7; 8. Prezentētais iekļaujas laikā; 9. Katrs studējošais sagatavo vienu jautājumu par sava kolēģa prezentēto tēmu; 10. Prezentētais izmanto kursā apgūto terminoloģiju; 11. Prezentētais ievēro struktūru: a. Titulslaids (Tēmas nosaukums, studējošā vārds/uzvārds, studiju kurss); b. Ja nepieciešams, saīsinājumu skaidrojums; c. Pētniecības objekta un mērķauditorijas aktualitāte; d. Informācijas meklēšanas plāns; e. Izvēlētās veselības uzvedības teorijas/modeļa apraksts izvēlētās mērķauditorijas kontekstā; f. Veselību sekmējošu uzvedības mērķi pēc SMART; g. Veicinošie un kompromitējošie faktori; h. Veselības uzvedības plāns, kas veicinās veselības uzvedības attīstību ar konkrētām veselību veicinošām metodēm, ņemot vērā pētījumu atradnes; i. Izmantotās literatūras saraksts; j. Veicot šo uzdevumu, kas sagādāja grūtības; k. Veicot šo uzdevumu, kas būs palīdzoši studējošā profesionālā darbībā. Obligāta prasība ir studiju kursa novērtējuma/atgriezeniskās saites ankrats aizpildīšana studiju kursa noslēgumā studējošā portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa vērtējumu veido - patstāvīgais darbs (40%); noslēguma darbs un prezentācija (60%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie salīdzina un izvērtē dažādus veselības uzvedības modeļus un teorijas; nosauc stresa fiziskās un emocionālās izpausmes un stresa iespējamās sekas; analizē veselību veicinošu un kompromitējošu uzvedību, izprot veselīga dzīvesveida lomu un nozīmi; studējošiem ir izpratne par uzvedības izmaiņu modeļiem. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie lieto studiju kursā apgūto terminoloģiju, pielieto zināšanas, lai izvērtētu indivīda veselības uzvedību un formulētu veselību sekmējošas uzvedības mērķus; pielieto veselības uzvedības teorijas un modeļus veselības uzvedības plānošanā un veicina veselības uzvedības attīstību. | ||||||||
Kompetences: | Studenti izvērtē veselības uzvedību un formulē uz veselību orientētas uzvedības mērķus; studējošie spēj zinātniski pamatot veselības uzvedības veicināšanu izvirzītajiem mērķiem, pamatojoties uz veselības uzvedības teorijām un modeļiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone K., Sudraba V. (zin.red.) (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. | ||||||||
2 | Mārtinsone K., Sudraba V. (red.) (2016). Veselības psiholoģija. Kolektīvajā monogrāfijā. | ||||||||
3 | Mārtinsone K., Miltuze A. (red.). (2015). Psiholoģija 3: lietišķās jomas. Zvaigzne ABC. | ||||||||
4 | Mārtinsone K., Miltuze A. (red.). (2015). Psiholoģija 1: Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi ( 6.nodaļa: Motivācija). Zvaigzne ABC. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bite, I., Mārtinsone K., Sudraba V. (red.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Zvaigzne ABC. | ||||||||
2 | Sanderson C.A. (2013). Health psychology (2nd ed.). NY: Wiley. | ||||||||
3 | Mārtinsone, K. (sast.), (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. | ||||||||
4 | Mārtinsone K., Miltuze A. (red.). (2015). Psiholoģija 2: Personība, grupa, sabiedrība, kultūra (13.nodaļa: Veselība un slimība psiholoģijā). Zvaigzne ABC. | ||||||||
5 | Glanz, K., Rimer, B. K., Viswanath. (2015). Health Behavior : Theory, Research, and Practice (5th edition). Jossey - Bass, A Wiley Brand | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | British Journal of Health Psychology | ||||||||
2 | Journal of Epidemiology of Community Health | ||||||||
3 | Journal of Health Psychology | ||||||||
4 | Psychology and Health |