Pārlekt uz galveno saturu

Sabiedrības veselība un aprūpe zobārstniecībā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2022 12:25:30
Par studiju kursu
Kursa kods:ZHAS_003LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:1.00ECTS:1.50
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Zobārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Egita Senakola
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Zobu terapijas un mutes veselības katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 20, zhsatrsu[pnkts]lv, zhsatrsu[pnkts]lv, +371 67455560
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Stomatoloģisko saslimšanu profilakse, Bērnu zobārstniecība, Periodontoloģija.
Mērķis:
Praktiskas izpratnes veidošana par sabiedrības aprūpes iespējām zobārstniecībā, veidojot pozitīvu profesionālu attieksmi pret veselības un mutes veselības veicināšanu un izglītošanu, izpratne plānot un izstrādāt izglītojošās programmas zobārstniecībā dažādām iedzīvotāju vecuma grupām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Mutes veselības aprūpe pacientiem ar īpašām vajadzībām.Lekcijas1.00auditorija
2Ksilitola profilaktiskā iedarbība uz mutes veselību.Lekcijas1.00auditorija
3Mutes veselības indikātori. Globālo Mutes veselības indikātoru izstrādes Eiropas projekts (EGIHID).Lekcijas1.00auditorija
4Epidemioloģijas principi un veidi zobārstniecībā. Mutes veselības rādītāji Latvijā un pasaulē.Lekcijas1.00auditorija
5Smēķēšanas atmešanas programmas zobārstniecībā. Nozīmīgākās smēķēšanas izraisītās sekas mutes dobumā. Nikotīna aizvietojošā terapija. Zobārstniecības komandas loma smēķēšanas atmešanas programmās. Piecu soļu intervence (Jautā, Iesaki, Novērtē, Atbalsti, Seko).Nodarbības1.00auditorija
6Ksilitola profilaktiskā iedarbība uz mutes veselību. Kas ir Ksilitols? Kāds ir tā darbības mehānisms? Uz pierādījumiem balstīta ksilitola pielietošana iedzīvotājiem dažādās vecuma grupās, Somijas un citu valstu pieredze. Ksilitola lietošanas rekomendācijas.Nodarbības1.00auditorija
7Mutes veselības indikatori Skandināvijas valstīs un Latvijā. Dzīves kvalitāte saistībā ar mutes veselību.Nodarbības1.00auditorija
8Komplikācijas mutē saistībā ar vēža ārstēšanu (staru un ķīmijterapiju). Ko zobārstniecības komanda var darīt?Nodarbības1.00auditorija
9Epidemioloģijas principi zobārstniecībā. Mutes veselības rādītāji Latvijā un pasaulē.Nodarbības1.00auditorija
10Kā plānot zobārstniecības aprūpi pilsētā vai rajonā.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Individuāls darbs periodiskās literatūras pārskatu veidošanā par kursā ietvertajām tēmām (gatavojot prezentācijas), lai apliecinātu savas teorētiskās zināšanas. Mutes veselību veicinošu bukletu izstrāde.
Vērtēšanas kritēriji:
Lekciju un semināru apmeklējums. Mazo testu sekmīga nokārtošana semestra laikā. Prezentāciju gatavošana un uzstāšanās studiju kursa laikā, izglītojošo bukletu izstrāde. Rakstiska ieskaite kursa noslēgumā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Ieskaite
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Ietver izpratni par primārās veselības aprūpes principiem, kopējo riska faktoru pieeju, mutes veselības aprūpes organizācijas principiem un modeļiem Latvijā un ārzemēs. Izpratni par mutes veselības veicināšanas - izglītošanas principiem un pieejām, zobārstniecības komandas lomu veselības veicināšanā un izglītošanā. Izprast epidemioloģijas principus un pētījumu veidus zobārstniecībā, jaunu mutes veselības indikātoru pielietojuma nepieciešamību.
Prasmes:Students pēc kursa beigšanas spēs novērtēt un praksē pielietot mutes veselības veicināšanas un izglītošanas pamatprincipus. Spēs savā klīniskajā darbā vispirms ievērot profilaktisko pieeju un stratēģijas, prestatā ārstēšanas režīmam zobārstniecībā. Spēs izvērtēt atsevišķa indivīda profilaktiskās vajadzības - pacienta ēšanas paradumus, higiēnas iemaņas, ieteikt smēķēšanas atmešanas īsās intervences modeli (5A modelis), izglītot pacientus, kā novērst zobu traumas un rīkoties to gadījumā.
Kompetences:Students pēc kursa beigšanas spēs izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro mutes veselības aprūpi dažāda vecuma iedzīvotājiem, arī ar īpašām vajadzībām. Spēs piedalīties dažādu mutes veselības veicinošu, izglītojošu programmu izstrādē un realizācijā iedzīvotājiem dazādās vecuma grupās. Izvērtēt dažādu valstu pieredzi mutes veselības izglītošanas un smēķēšanas atmešanas programmu ieviešanā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Blanaid Daly, Richard G. Watt, Paul Batchelor, Elizabeth T. Treasure Essential Dental Public Health. Oxford University Press, 2002.
2Chestnutt I.G. Dental Public Health at a Glance., Wiley Blackwell, 1st Edition, 2016, 124 p.
3Cynthia Pine, Rebecca Harris Community Oral Health. Quintessence Publishing Co Ltd, 2007.
4Fejerskov O., Kidd E. “Dental Caries. The Disease and its Clinical Management” Blackwell Publishing, 2008
5Felton A., Chapman A., Felton S. Basic Guide to Oral Health Education and Promotion. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2014, 300 p.
6Nathe N.C. Dental public health. Contemporary practice for the dental hygienist. Prentice Hall, 2001.
7Petersen P.E., Yamamoto T. Improving the oral helath of older people: the approach of the WHO Global Oral Health Programme. Community Dent Oral Epidemiol, 2005; 33: 81 – 92.
8 Sheiham A., Bonecker M. Promoting Children's Oral Health: Theory and Practice. Quintessence Editora LTDA, 2005.
Papildu literatūra
1Brinkmane A., Senakola E., Mironova A. „Mutes veselības mācības programma pirmsskolas izglītības iestādēm”. Mutes veselības fonds, Rīga, 2014; 1-60. lpp.
2Bulletin World Health Organization. The International Journal of Public Health. September 2005, Volume 83; N˚ 9, 641 – 720.
3Bourgeois D.M.,Llodra J.C. European Global Oral Health Indicators Development Project. 2003 Report Proceeding Quintessence International, 2004.
4Mārtinsone K., Pipere A., Kamerāde D. Pētniecība: teorija un prakse. Izdevniecība RaKa, 2016, 546 lpp.
5Mostofsky D.I., Fortune F. Behavioral Dentistry. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2014, 11-26, 237-250, 323-348.
6Pitts N. “Detection, Assessment, Diagnosis and Monitoring of Caries” Karger, 2009
7E.Senakola, A.Brinkmane, L.Kroniņa. Mutes dobuma veselība pirmsskolas vecuma bērniem Latvijā. Doctus, 2018, Nr.9, 35.-38.lpp.
Citi informācijas avoti
1Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Wiley online library, EBSCO, Dyna Med.
2E.Senakola, I.Maldupa, S.Uribe, M.Ņizamovs. Mutes veselības pētījums skolēniem Latvijā 2015./2016. mācību gads. ISBN (pdf) 978-9934-514-36-4, 1-56.lpp. https://www.spkc.gov.lv/lv/statistika-un-petijumi/petijumi-…