Pārlekt uz galveno saturu

Klīniskā mikrobioloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.07.2023 09:00:56
Par studiju kursu
Kursa kods:BUMK_067LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Mikrobioloģija un virusoloģijaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Juta Kroiča
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, bmkatrsu[pnkts]lv, +371 67061584
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)19Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas38
Nodarbības (skaits)9Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas27
Kopā kontaktstundas65
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Medicīnas mikrobioloģijā un imunoloģijā (baktēriju šūnas uzbūve, patogenitātes faktori, vīrusu, protozoju un sēņu īpašības, antibiotisko vielu grupas, mikrobionta nozīme, imūnās atbildes veidi un to mehānismi, bakterioloģiskās, seroloģiskās un molekulārās diagnostikas metodes u.c.). Cilvēku anatomijā, histoloģijā, ģenētikā, bioķīmijā un fizioloģijā.
Mērķis:
Sniegt zināšanas par klīniski nozīmīgu bakteriālu, vīrusu, sēņu un parazītu ierosinātu infekciju patoģenēzes mehānismiem, to lomu infekcijas slimību attīstībā un mijiedarbības procesā ar makroorganismu. Sniegt zināšanas par klīniskajā bakterioloģijā un virusoloģijā izmantojamām diagnostikas metodēm, diagnostikas algoritmiem, nespecifiskās un specifiskās profilakses principiem, antibakteriālās terapijas izvēles principiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Enterobacteriaceae dzimtas baktēriju ierosinātās infekcijas, to patogenitāte un nozīme infekciju patoģenēzē.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Asiņu, fēču un urīna bakterioloģiskās izmeklēšanas algoritms.Lekcijas1.00E-studiju vide
3Patogēnie koki, to nozīme infekciju izcelsmē.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Anaerobo baktēriju, difterijas ierosinātāju nozīme infekciju izcelsmē un patoģenēzē.Lekcijas1.00E-studiju vide
5Bakterioloģisko, seroloģisko un molekulāro metožu izmantošana zarnu dzimtas baktēriju identifikācijā.Nodarbības1.00laboratorija
6Bakterioloģisko, seroloģisko un molekulāro metožu izmantošana stafilokoku, streptokoku, gonokoku un meningokoku ierosināto slimību diagnostika.Nodarbības1.00laboratorija
7Mikobaktērijas. Aktinomīces. Mikoplazmas. Hlamīdijas. Spirohetas. To nozīme infekciju izcelsmē un patoģenēzē.Lekcijas2.00E-studiju vide
8Strutu, krēpu un muguras smadzeņu šķidruma mikrobioloģiskās diagnostikas algoritms.Lekcijas1.00E-studiju vide
9Tuberkulozes, aktinomikozes, difterijas un anaerobo baktēriju mikrobioloģiskā diagnostika.Nodarbības1.00laboratorija
10Patogēnās sēnes. Mikozes.Lekcijas1.00E-studiju vide
11Sifilisa, boreliožu un leptospirozes mikrobioloģiskā diagnostika. Hlamidiozes un mikoplazmozes mikrobioloģiskā diagnostika. Dermatofītu un kandidozes diagnostikas,Nodarbības1.00laboratorija
12Kopsavilkums un izvērtēšana par bakteriālo un patogēno sēņu ierosināto infekciju nozīmi cilvēku patoloģijā, to ierosinātājiem, patoģenēzi, diagnostiku, profilakses un terapijas principiem. Klīniskā materiāla bakterioloģiskās, serololoģiskās un molekulārās izmeklēšanas metodēm.Lekcijas2.00E-studiju vide
13Virusoloģiskās, seroloģiskās un molekulārās vīrusu infekciju diagnostikas metodes.Lekcijas1.00E-studiju vide
14Gripas, paragripas vīrusi. Herpesvīrusi. Adenovīrusi, koronavīrusi un citi respiratorie vīrusi. Ierosināto infekciju diagnostika un prevencija.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00laboratorija
15Enterovīrusi. Hepatītu A, B, C, D, E vīrusi. Ierosināto infekciju diagnostika un prevencija.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00laboratorija
16Neirotropie vīrusi. Lēnās vīrusu infekcijas. Onkovīrusi. HIV. AIDS. Diagnostikas metodes un profilakse.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00laboratorija
17Kopsavilkums un izvērtēšana par vīrusu infekciju ierosinātājiem, infekciju patoģenēzi, diagnostikas un prevencijas principiem.Lekcijas1.00E-studiju vide
18Parazitārās infekcijas, to izplatības īpatnības, invadēšanās ceļi, saimnieku un starpsaimnieku nozīme, invazīvās stadijas. Parazitāro infekciju diagnostikas principi. Profilakse.Lekcijas1.00E-studiju vide
19Helminti – to veidi, nozīme cilvēku parazitāro infekciju izcelsmē. Ierosināto infekciju izplatība, diagnostika un profilakse.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00laboratorija
20Parazitārie protozoji, to ierosinātās infekcijas, izplatība, diagnostikas principi un profilakse.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00laboratorija
21Kopsavilkums un izvērtējums par galvenajām parazitārajām infekcijām, to ierosinātājiem, izplatību, diagnostikas principiem un profilaksi.Lekcijas1.00E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Katram studentam kursa laikā patstāvīgi jāsagatavo 4 prezentācijas un diagnostiskās shēmas, atbilstoši kursa tematiem, izmantojot katedras sagatavotos materiālus: pacientu klīniskos gadījumus un situāciju uzdevumus, klīniskā materiāla diagnostiskās shēmas, patogēno ierosinātāju identifikācijas metodes. Students praktiskās nodarbības laikā prezentē savu sagatavoto klīnisko gadījumu par atbilstošo tēmu, prezentē diagnostikas algoritmu un patogēno ierosinātāju identifikācijas metodes. Praktiskās nodarbības laikā tiek novērtēts studenta sagatavotais patstāvīgais darbs. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
• Regulārs demo lekciju un praktisko nodarbību apmeklējums, aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. • Semestra kolokviju sekmīga nokārtošana. Kolokvijs ietver teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu pārbaudi. • Studenta patstāvīgā darba vērtējums. • Zināšanu un prasmju pārbaudes testi. • Kumulatīvais vērtējums tiek piešķirts, ņemot vērā visus iepriekš minētos vērtēšanas kritērijus. Kolokviju vidējās atzīmes ar 60% ietekmi, regulāro testu vidējās atzīmes ar 20% ietekmi, patstāvīgā darba vērtējums ar 20% ietekmi, iegūtais vērtējums tiek reizināts ar demo lekciju un praktisko nodarbību nodarbību apmeklējuma koeficientu. • Ja kumulatīvajā vērtējumā students saņem vismaz 4 balles, to pielīdzina gala vērtējumam. • Students var atteikties no kumulatīvā vērtējuma un kārtot gala pārbaudījumu. Studiju kursa gala pārbaudījums ir rakstveida eksāmens, kas ietver teorētisko zināšanu pārbaudi, pacientu klīniskos gadījumus jeb situāciju uzdevumus un jautājumus par praktisko nodarbību tēmām.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc studiju kursa apgūšanas studenti iegūs zināšanas par baktēriju, vīrusu, sēņu patogenitāti un nozīmi infekciju slimību patoģenēzē, kā arī informāciju par bakterioloģiskās, seroloģiskās un molekulārās diagnostikas principiem, specifiskās un nespecifiskās profilakses metodēm.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā students spēs: • savākt pacientu materiālu, izvērtējot parauga ņemšanas laika ietekmi uz rezultātu, izvērtēt parauga tilpuma nozīmi; • transportēt un izmeklēt pacientu materiālu; • izdalīt un identificēt baktēriju tīrkultūru, izvērtēt jutību pret antibiotiskām vielām; • praktiski pielietot baktēriju, vīrusu, sēņu un parazītu diagnostikas metodes (t.sk. bakterioloģiskās, seroloģiskās un molekulārās diagnostikas metodes), veikt testu interpretāciju; • risināt situācijas uzdevumus, kas iekļauj gadījumus par dažādu baktēriju, vīrusu, sēņu, parazītu izsauktajām slimībām; • pielietot mikroorganismu diagnostikas metodes un algoritmus, risinot situāciju uzdevumus.
Kompetences:Apvienojot teorētiskās zināšanas ar praktiskajām iemaņām, studenti izpratīs vīrusu, baktēriju, sēņu un parazītu nozīmi infekcijas slimības izcelsmē, varēs izprast ierosinātāja lomu slimības patoģenēzē, zinās nozīmīgāko infekcijas slimību patoģenēzi, simptomus, specifisko un nespecifisko profilaksi, kā arī spēs pielietot zināšanas par bakterioloģiskām, seroloģiskām un molekulārām metodēm to diagnostikā. Spēs izskaidrot, kā izpratne par infekciju patoģenēzi ietekmē izmeklējamo materiālu paraugu izvēli un testu interpretāciju. Spēs risināt situāciju uzdevumus, kas ietver informāciju par dažādiem slimību ierosinātājiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Videolekciju ieraksti, lekcijas izdrukas materiāli e-studijās. / Videolectures and lecture materials on e-studies.
2Metodiskās rekomendācijas praktiskajām nodarbībām „Vispārīgā mikrobioloģija”. Rīga, RSU, 2022 / Study material 'General Microbiology', Riga, RSU, 2022.
3Metodiskās rekomendācijas praktiskajām nodarbībām „Infekcija un imunitāte”. Rīga, RSU, 2022. / Study material 'Infection and Immunity', Riga, RSU, 2022.
4Riedel, S. et al. (eds.). Jawetz, Melnick, & Adelberg's Medical Microbiology. 28th ed. McGraw Hill, 2019. Access Medicine.
5Abbas, A.K., Lichtman, A.H., Pillai, S. Cellular and Molecular Immunology. 10th ed. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2021. Clinical Key.
Papildu literatūra
1Murray, P. R., Rosenthal, K. S., Pfaller, M. A. Medical Microbiology. 9th ed. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2021. Clinical Key.
2Žileviča, A. Medicīnas mikrobioloģija. I.daļa. Vispārīgā mikrobioloģija un infekcijas imunoloģija. LU Akadēmiskais apgāds, 2014.
3Prof. A.Lejnieka red. Klīniskā medicīna. 3. grāmata. Medicīnas apgāds, 2012.
4Ārvalstu studentiem/For international students:
5Murray, P. R., Rosenthal, K. S., Pfaller, M. A. Medical Microbiology. 9th ed. Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2021. Clinical Key.
Citi informācijas avoti
1Datu bāze "Access Medicine"
2Datu bāze "ClinicalKey"
3Datu bāze "Pubmed"
4Medscape