Klīniskā mikrobioloģija (BUMK_067)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Sniegt zināšanas par klīniski nozīmīgu bakteriālu, vīrusu, sēņu un parazītu ierosinātu infekciju patoģenēzes mehānismiem, to lomu infekcijas slimību attīstībā un mijiedarbības procesā ar makroorganismu. Sniegt zināšanas par klīniskajā bakterioloģijā un virusoloģijā izmantojamām diagnostikas metodēm, diagnostikas algoritmiem, nespecifiskās un specifiskās profilakses principiem, antibakteriālās terapijas izvēles principiem.
Priekšzināšanas
Medicīnas mikrobioloģijā un imunoloģijā (baktēriju šūnas uzbūve, patogenitātes faktori, vīrusu, protozoju un sēņu īpašības, antibiotisko vielu grupas, mikrobionta nozīme, imūnās atbildes veidi un to mehānismi, bakterioloģiskās, seroloģiskās un molekulārās diagnostikas metodes u.c.). Cilvēku anatomijā, histoloģijā, ģenētikā, bioķīmijā un fizioloģijā.
Rezultāti
Pēc studiju kursa apgūšanas studenti iegūs zināšanas par baktēriju, vīrusu, sēņu patogenitāti un nozīmi infekciju slimību patoģenēzē, kā arī informāciju par bakterioloģiskās, seroloģiskās un molekulārās diagnostikas principiem, specifiskās un nespecifiskās profilakses metodēm.
Studiju kursa apguves rezultātā students spēs:
• savākt pacientu materiālu, izvērtējot parauga ņemšanas laika ietekmi uz rezultātu, izvērtēt parauga tilpuma nozīmi;
• transportēt un izmeklēt pacientu materiālu;
• izdalīt un identificēt baktēriju tīrkultūru, izvērtēt jutību pret antibiotiskām vielām;
• praktiski pielietot baktēriju, vīrusu, sēņu un parazītu diagnostikas metodes (t.sk. bakterioloģiskās, seroloģiskās un molekulārās diagnostikas metodes), veikt testu interpretāciju;
• risināt situācijas uzdevumus, kas iekļauj gadījumus par dažādu baktēriju, vīrusu, sēņu, parazītu izsauktajām slimībām;
• pielietot mikroorganismu diagnostikas metodes un algoritmus, risinot situāciju uzdevumus.
Apvienojot teorētiskās zināšanas ar praktiskajām iemaņām, studenti izpratīs vīrusu, baktēriju, sēņu un parazītu nozīmi infekcijas slimības izcelsmē, varēs izprast ierosinātāja lomu slimības patoģenēzē, zinās nozīmīgāko infekcijas slimību patoģenēzi, simptomus, specifisko un nespecifisko profilaksi, kā arī spēs pielietot zināšanas par bakterioloģiskām, seroloģiskām un molekulārām metodēm to diagnostikā. Spēs izskaidrot, kā izpratne par infekciju patoģenēzi ietekmē izmeklējamo materiālu paraugu izvēli un testu interpretāciju. Spēs risināt situāciju uzdevumus, kas ietver informāciju par dažādiem slimību ierosinātājiem.
Plānojums
Studiju programma | Studiju semestris | Programmas līmenis | Studiju kursa kategorija | Docētāji | Grafiks |
---|---|---|---|---|---|
Medicīna, SSNMFz | 5 | Maģistrs | Obligāts | Juta Kroiča, Dārta Ose-Bērziņa, Dace Rezevska, Reinis Rugājs, Ulrika Ulla Andersone, Viktorija Truškova, Veronika Baltmane-Veckalne, Ingus Skadiņš, Katrīna Tomiņa, Kārlis Rācenis, Lauris Avotiņš, Zane Sirmača |
Studiju programma | Studiju semestris | Programmas līmenis | Studiju kursa kategorija | Docētāji | Grafiks |
---|---|---|---|---|---|
Medicīna, MF | 5 | Maģistrs | Obligāts | Viktorija Truškova, Ulrika Ulla Andersone, Katrīna Tomiņa, Lauris Avotiņš, Juta Kroiča, Veronika Baltmane-Veckalne, Ivars Veckalns, Reinis Rugājs, Dace Rezevska, Ivita Šēla, Ingus Skadiņš, Dārta Ose-Bērziņa, Kārlis Rācenis, Agnese Zariņa | |
Medicīna, SSNMF | 5 | Maģistrs | Obligāts | Viktorija Truškova, Ulrika Ulla Andersone, Katrīna Tomiņa, Olena Hopta, Lauris Avotiņš, Juta Kroiča, Veronika Baltmane-Veckalne, Ivars Veckalns, Reinis Rugājs, Dace Rezevska, Ingus Skadiņš, Dārta Ose-Bērziņa, Kārlis Rācenis, Agnese Zariņa |