Pārlekt uz galveno saturu

Informācijpratība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.11.2022 11:27:38
Par studiju kursu
Kursa kods:B_022LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Komunikācijas zinātne; BibliotēkzinātneMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Daiga Spila
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Bibliotēka
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, bibliotekaatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)14Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas28
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas14
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas un angļu valodas zināšanas.
Mērķis:
Uzlabot studiju procesa kvalitāti, padziļinot zināšanas par medicīnas un veselības informācijas daudzveidību un pilnveidot iemaņas medicīnas un veselības informācijas meklēšanā, izvērtēšanā, izgūšanā un apstrādē no tiešsaistes datubāzēm, pasaules citējamo žurnālu datubāzes PubMed un pierādījumos balstītajiem medicīnas informācijas resursiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1RSU abonētās datubāzes, resursi, rīki. Attālināta piekļuve RSU abonētajiem resursiem. Informācijas meklēšanas stratēģijas veidošanas pamatprincipi, darbs ar atslēgvārdiem, individuālā reģistrēšanās elektroniskajos resursos.Lekcijas2.00datorklase
2Citēšanas informācijas datubāzes. Citēšanas indeksi: Impact factor, Cite score. Citējamības indeksu meklēšana. Citēšana un atsauces. Darbs ar citēšanas datubāzēm: Web of Science, Scopus. Atsauču veidošanas rīki: EndNote, Mendeley. Atsauču eksportēšana un izgūšana.Nodarbības2.00datorklase
3Datubāze PubMed: padziļinātas meklēšanas stratēģijas veidošana, paplašinātā meklēšana, meklējumu kombinēšana, darbības ar rezultātiem, rezultātu saglabāšana, pilno tekstu izgūšana, atsauču eksports. Datubāze PubMed: pētījumu un sistemātisko pārskatu meklēšana. Clinical Queries rīks meklēšanai pēc klīniskajiem jautājumiem un uz pierādījumiem balstītas informācijas meklēšanai.Nodarbības2.00datorklase
4MeSH datubāze (kontrolētā medicīnas vārdnīca), darbs ar vārdnīcu, meklēšanas stratēģijas veidošana. PubMed rīki: Žurnālu datubāze, Konkrētu rakstu meklēšana, PubMed Centrāle, PubMed sasaiste ar citiem resursiem (datubāzēm, EndNote, Primo), pilno tekstu izguve.Nodarbības2.00datorklase
5Pierādījumos balstīto medicīnas resursu raksturojums, informācijas meklēšana specifika tajos. RSU pieejamās pierādījumos balstītās datubāzes: DynaMed, ClinicalKey, Pierādījumos balstītie elektroniskie žurnāli. RSU pieejamās pierādījumos balstītās datubāzes: Cochrane Library, UpToDate.Nodarbības2.00datorklase
6Pierādījumos balstītie brīvpieejas resursi. Medicīnisko publikāciju kritiskais izvērtējums.Nodarbības2.00datorklase
7Vienotais resursu meklētājs Primo. RSU abonēto e-resursu meklētājs: Primo E-resursi no A-Z. RSU abonētās e-žurnālu datubāzes, publikāciju meklēšana.Nodarbības2.00datorklase
8Grāmatu meklēšanas iespējas elektroniskajos katalogos, e-grāmatu datubāzēs, vienotajā meklēšanā un brīvpieejas resursos. Citas RSU abonētās datubāzes. Kursa kopsavilkums.Nodarbības2.00datorklase
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1RSU abonētās datubāzes, resursi, rīki. Attālināta piekļuve RSU abonētajiem resursiem. Informācijas meklēšanas stratēģijas veidošanas pamatprincipi, darbs ar atslēgvārdiem, individuālā reģistrēšanās elektroniskajos resursos.Lekcijas1.00datorklase
2Citēšanas informācijas datubāzes. Citēšanas indeksi: Impact factor, Cite score. Citējamības indeksu meklēšana. Citēšana un atsauces. Darbs ar citēšanas datubāzēm: Web of Science, Scopus. Atsauču veidošanas rīki: EndNote, Mendeley. Atsauču eksportēšana un izgūšana.Nodarbības1.00datorklase
3Datubāze PubMed: padziļinātas meklēšanas stratēģijas veidošana, paplašinātā meklēšana, meklējumu kombinēšana, darbības ar rezultātiem, rezultātu saglabāšana, pilno tekstu izgūšana, atsauču eksports. Datubāze PubMed: pētījumu un sistemātisko pārskatu meklēšana. Clinical Queries rīks meklēšanai pēc klīniskajiem jautājumiem un uz pierādījumiem balstītas informācijas meklēšanai.Nodarbības1.00datorklase
4MeSH datubāze (kontrolētā medicīnas vārdnīca), darbs ar vārdnīcu, meklēšanas stratēģijas veidošana. PubMed rīki: Žurnālu datubāze, Konkrētu rakstu meklēšana, PubMed Centrāle, PubMed sasaiste ar citiem resursiem (datubāzēm, EndNote, Primo), pilno tekstu izguve.Nodarbības1.00datorklase
5Pierādījumos balstīto medicīnas resursu raksturojums, informācijas meklēšana specifika tajos. RSU pieejamās pierādījumos balstītās datubāzes: DynaMed, ClinicalKey, Pierādījumos balstītie elektroniskie žurnāli. RSU pieejamās pierādījumos balstītās datubāzes: Cochrane Library, UpToDate.Nodarbības1.00datorklase
6Pierādījumos balstītie brīvpieejas resursi. Medicīnisko publikāciju kritiskais izvērtējums.Nodarbības1.00datorklase
7Vienotais resursu meklētājs Primo. RSU abonēto e-resursu meklētājs: Primo E-resursi no A-Z. RSU abonētās e-žurnālu datubāzes, publikāciju meklēšana.Nodarbības1.00datorklase
8Grāmatu meklēšanas iespējas elektroniskajos katalogos, e-grāmatu datubāzēs, vienotajā meklēšanā un brīvpieejas resursos. Citas RSU abonētās datubāzes. Kursa kopsavilkums.Nodarbības1.00datorklase
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīga, sistemātiska norādīto literatūras un informācijas avotu apguve pēc lekciju un nodarbību noklausīšanās. Individuālais vai grupu darbs informācijas meklēšanas uzdevumu veikšanā un rezultātu prezentācija. Studējošais nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos avotus, aktīvi darbojoties ar RSU abonētajām datubāzēm un brīvpieejas resursiem, veicot patstāvīgos darbus un iesniedzot tos. Praktisko darbu mērķis ir iepazīt katru resursu, kurā meklējama kvalitatīva un izvērtēta informācija saviem pētnieciskajiem darbiem, prast pašiem izvērtēt resursu kvalitāti tiešsaistes resursos, kā arī izprast sasaiti starp šiem resursiem pilntekstu izgūšanai un atsauču veidošanai.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva līdzdarbība nodarbībās. 100% patstāvīgo darbu un mājas darbu izpilde. Nobeiguma pārbaudījums: eksāmens. Aicinājums aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgas studiju priekšmeta prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt un novērtēt kvalitatīvus, ticamus, izvērtētus un zinātniskus veselības, sporta un medicīnas informācijas resursus un izmantot uz pierādījumiem balstītus informācijas resursus. Studējošie demonstrēs informācijas meklēšanas rīkus un līdzekļus, izveidos atbilstošu informācijas meklēšanas stratēģiju un piemēros kritisko publikāciju vērtēšanu. Iegūtās zināšanas ļaus pielietot otrā tīmekļa rīkus un iespējas veselības sporta jaunākās informācijas saņemšanai un organizēšanai.
Prasmes:Studiju priekšmeta apguves rezultātā studējošie pratīs patstāvīgi strādāt ar elektroniskajiem resursiem medicīnas, veselības un sporta medicīnas nozarē, pielietot paplašinātās meklēšanas prasmes elektroniskās informācijas meklēšanā. Veiks padziļināto informācijas meklēšanu tiešsaistes datubāzēs, pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed, veidos precīzas meklēšanas stratēģijas un saglabās rezultātus. Pratīs patstāvīgi meklēt medicīnas informāciju uz pierādījumiem balstītajos medicīnas informācijas resursos un tos kritiski izvērtēt. Studējošie pilnveidos savas digitālās prasmes, kas saistītas ar datu, informācijas un digitālā satura pārvaldīšanu. Studējošie pratīs pielietot digitālās tehnoloģijas, izveidot personīgo profilu informācijas resursos, pielāgot savas darbības atbilstoši autortiesībām un licencēm, kā arī pratīs atrast un citēt autorus digitālajam saturam.
Kompetences:Studējošie, pielietojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs veikt kvalitatīvus, izvērtētus, uz pierādījumiem balstītus informācijas meklējumus. Patstāvīgi analizēs informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidos atbilstošu meklēšanas stratēģiju. Kritiski analizēs atrastās informācijas ticamību un noderīgumu, tās atbilstību tēmai un konkrētajai situācijai un izveidos pilnīgus atsauču sarakstus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinsone K., Pipere A. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā; autori: Uldis Berķis, Maija Dambrova, Inese Gobiņa, Kristīne Mārtinsone; Ivans Jānis Mihailovs [un vēl 7 autori]. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2019.
2Mārtinsone, K., Pipere, A., Berķis, U., u.c. Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva / K. Mārtinsones un A. Piperes zinātniskajā redakcijā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2021.
3Spila D., Znotiņa I. Medicīnas informācijas meklēšanas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2014.
4Spila D. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2013.
5Znotiņa I. Uz pierādījiem balstītas medicīnas resursi: labāko pieradījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2014.
6NCBI handbook [electronic publication]. [cited 2022 August 2]
Papildu literatūra
1Evidence-based Medicine Resource Center [homepage on the Internet]. [2022 Nov 21]
2Greenhalgh T. How to Read a Paper: the Basics of Evidence-based Medicine. 3rd ed. Oxford, Blackwell Publishing, 2014.
3Haynes R. B. Of studies, syntheses, synopses, summaries, and systems: the "5S" evolution of information services for evidence-based healthcare decisions. Evidence-Based Nursing. 2007 Jan; 10(1): 6–7.
4Howick J. H. The Philosophy of Evidence-based Medicine [e-book]. Oxford: Wiley-Blackwell, 2011.
5McKibbon A., Wilczynski N PDQ Evidence-based principles and practice. 2nd ed. [e-book]. Shelton, CT, USA: PMPH USA, Ltd., 2009.
Citi informācijas avoti
1Informācijpratības ceļvedis veselības aprūpes zinātnēs. [2022.11.21].