.
Sensoro sistēmu fizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.08.2019 09:32:33
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | CFUBK_052 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Normālā fizioloģija | Mērķauditorija: | Bioloģija; Dzīvās dabas zinātnes; Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Artūrs Paparde | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkrsu[pnkts]lv, cfbkrsu[pnkts]lv, +371 67061550 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, fizika, ķīmija, cilvēka anatomija. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt padziļinātu zināšanu apguvi par sensoro sistēmu fizioloģiju, sensoro nervu sistēmu un ar to saistīto procesu norisēm organismā, tai skaitā, regulācijas mehānismiem, mijiedarbību ar vidi un adaptīvajiem mehānismiem, un specifiskajām maņām (dzirde, līdzsvars, redze, garša un oža), kā arī gūt pamatiemaņas darbā ar sensoro funkciju novērtēšanas metodēm. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Jušana un percepcija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Augstākās integratīvās funkcijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Limbiskā sistēma | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ožas sistēma | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Garšas sistēma | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Dzirdes sistēma | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Līdzsvara sistēma | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Redzes sistēma | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Somatosensorās maņas | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
10 | Garšas un ožas sistēmu izvērtēšana | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
11 | Dzirdes un līdzsvara sistēmu izvērtēšana | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
12 | Redzes sistēmas izvērtēšana | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1) Sagatavošanās teorētiskajiem pārbaudījumiem pa tēmām (kopā 8 tēmas, katrai tēmai teorētiskais pārbaudījums). 2) Praktisko darbu veikšana nodarbības laikā. 3) Praktisko rezultātu novērtēšana, analīze un secinājumu noformulēšana un rezultātu protokola veidā (kopā 4 protokoli). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) Sekmīgi nokārtoti (iegūti 55% vai vairāk) 8 teorētiskie pārbaudījumi (katrai tēmai 10 jautājumi). 2) Ieskaitīti (e-studijās izlikts vērtējuma protokols "ieskaitīts") visi (kopā 4) nodarbību protokoli. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1) Studējošie pēs nosaukt un izskaidrot specifiskus terminus, piemēram, "adaptācija, izšķiršanas slieksnis" u.c., kas atbilst sensoro sistēmu fizioloģijas nozarei. 2) Spēs izskaidrot organisma mijiedarbību ar vidi. 3) Spēs klasificēt sensorās sistēmās pēc to darbības mehānismiem un uzbūves elementiem. 4) Spēs aprakstīt organisma jušanas un uztveres norises pamatprincipus organismā. 5) Balstoties uz apgūtajām zināšanām par nespecifiskajām un specifiskajām maņām, spēs aptuveni novērtēt to lomu un nozīmi normāla organisma funkcionēšanā. 6) Spēs atšķirt sensoro sistēmu novērošanas metodes un izskaidrot reģistrācijas pamatprincipus. 7) Spēs prezentēt fizioloģisko norišu (t.sk., traucējumu) noteikšanas kārtību. | ||||||||
Prasmes: | 1) Spēs izmantot zinātnisko literatūru saistībā ar sensoro sistēmu fizioloģijas nozari. 2) Spēs izmantot un praktiski darboties ar sensoro sistēmu novērošanas metodēm. 3) Spēs organizēt praktisko darbu izpildi un prasmīgi apieties ar fizioloģisko parametru novērtēšanas iekārtām. 4) Spēs strādāt ar standartizētiem (iepriekš sagatavotiem) nodarbību protokoliem. | ||||||||
Kompetences: | 1) Spēs izvērtēt un atšķirt daudzveidīgās (sensorās, motorās, utt.) fizioloģiskās norises organismā. 2) Spēs salīdzināt dažādas sensorās sistēmas. 3) Spēs formulēt sensoro funkciju būtību un izpausmes cilvēka organismā. 4) Spēs izvērtēt un integrēt sensoro sistēmu nozīmi fizioloģiskajos adaptīvajos mehānismos. 5) Spēs pamatot izmeklēšanas metožu izvēli sensoro sistēmu izmeklēšanai. 6) Spēs plānot praktisko nodarbību rezultātu ieguvi un analizēt iegūtos rezultātus. 7) Spēs apvienot teorētiskās zināšanas ar praktiskām iemaņām par sensoro sistēmu izmeklēšanas metodēm un rezultātu nozīmību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Kolb, Bryan, and Ian Q. Whishaw. Fundamentals of human neuropsychology. Macmillan, 2009. | ||||||||
2 | Barker, Roger A., and Francesca Cicchetti. Neuroanatomy and Neuroscience at a Glance. Vol. 85. John Wiley & Sons, 2012. | ||||||||
3 | Purves, D., et al. "Neuroscience (3rd edn)." Sunderland, MA: Sinauer Associates (2004). | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | L. Sherwood. Human Physiology: From Cells to Systems (Brooks Cole; 6th edition), 2007. | ||||||||
2 | Ganong's Review of Medical Physiology (LANGE Basic Science; McGraw-Hill Medical; 23rd edition), 2009. | ||||||||
3 | Kahle, Werner, et al. Color atlas and textbook of human anatomy. Vol. 1, Locomotor system. Thieme, 1992. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | PubMed datubāzē pieejamā zinātniskā periodika | ||||||||
2 | http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed |