Pārlekt uz galveno saturu

Ievads psihiatrijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.02.2024 12:57:21
Par studiju kursu
Kursa kods:KF_040LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; PsihiatrijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ieva Pakse
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)16Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas32
Nodarbības (skaits)16Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas32
Kopā kontaktstundas64
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Cilvēka funkcionēšanas biomedicīniskie aspekti; Vispārīgā psiholoģija; Bioloģija un ģenētika.
Mērķis:
Veidot izpratni par psihiskās veselības aprūpes sistēmas vēsturi pasaulē un Latvijā. Veidot izpratni par Latvijas psihiskās veselības aprūpes sistēmu. Veidot izpratni par psihisko traucējumu klasifikāciju pēc SSK-11. Veidot izpratni par psihisko traucējumu epidemioloģiju, etioloģiju un patoģenēzi, to klīniskajām izpausmēm un norisi, to ārstēšanas un rehabilitācijas pamatprincipiem. Veidot izpratni par psiholoģiskās palīdzības iespējām psihisku traucējumu gadījumos. Veidot izpratni par ētiskajiem un juridiskajiem principiem, kas jāievēro psihisku traucējumu gadījumos. Veidot izpratni par aprūpes plānošanu un atbildību sadalījumu starp dažādiem speciālistiem psihisko traucējumu gadījumos. Apgūt pamatiemaņas darbā ar klientiem ar psihiskiem traucējumiem – terapeitiskās alianses veidošana, klienta psihiskā stāvokļa un tā dinamikas novērtēšana. Apgūt pamatiemaņas klienta sociālo problēmu definēšanai un to risināšanas iespēju rašanai.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihiatrijas vēsture pasaulē un Latvijā. Psihiatriskās palīdzības organizācija mūsdienu LatvijāLekcijas1.00auditorija
2Vispārējā psihopataloģija; psihiskie un uzvedības traucējumi, to diagnostika; SSK- 10 un SSK-11Lekcijas1.00auditorija
3Psihisko traucējumu farmakoterapijas pamatiLekcijas1.00auditorija
4Neiroloģiskās attīstības traucējumiLekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
5Šizofrēnija vai citi primāri psihotiski traucējumiLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Garastāvokļa traucējumiLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Trauksmes un ar bailēm saistītie traucējumiNodarbības1.00auditorija
8Obsesīvi – kompulsīvie un ar tiem saistītie traucējumiNodarbības1.00auditorija
9Specifiskie ar stresu saistītie traucējumiLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
10Disociatīvie traucējumiNodarbības1.00auditorija
11Barošanas un ēšanas traucējumiLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
12Saturēšanas traucējumiNodarbības1.00auditorija
13Ķermeņa distresa un ķermeniskas pieredzes radītie traucējumiNodarbības1.00auditorija
14Vielu lietošanas un atkarīgas uzvedības traucējumiLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
15Impulsu kontroles traucējumiLekcijas1.00auditorija
16Personības traucējumiLekcijas1.00auditorija
17Parafīliskie traucējumiLekcijas1.00auditorija
18Neirokognitīvie traucējumiLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
19Psihiskās veselības traucējumi, kas saistiti ar grūtniecību, dzemdībam un pecdzemdību perioduNodarbības1.00auditorija
20Miega – nomoda traucējumiLekcijas1.00auditorija
21Seksuālā disfunkcijaNodarbības1.00auditorija
22DzimuminkongruenceLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
23Citur neklasificēti simptomi, pazīmes, klīniskās atradesLekcijas1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studenti patstāvīgi apgūst praktisko darbu teorētisko daļu, izmantojot RSU e-studijas materiālus, lekcijā doto informāciju un ieteikto papildus literatūru. Nodarbību gaitā tiek pārbaudīti patstāvīgo darbu rezultāti un tie tiek apspriesti grupās. Studenti praktisko darbu gaitā apskatītajiem klīniskajiem gadījumiem novērtē psihisko stāvokli un izstrādā ārstēšanas plānu, ko analizē grupās.
Vērtēšanas kritēriji:
Noslēguma atzīme ir kumulatīva. Studenti patstāvīgi apgūst teorētisko daļu, izmantojot RSU e-studiju materiālus, lekcijās doto informāciju un ieteikto papildus literatūru. Nodarbību gaitā tiek pārbaudīti patstāvīgo darbu rezultāti un tie tiek apspriesti grupās. Cikla noslēgumā tiek paredzēts rakstiskais eksāmens. Kursa vertējumu veido 50% - eksāmena atzīme un 50% - patstāvīgie darbi.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Iegūtas zināšanas par psihisko emocionālo un uzvedības traucējumu izplatību, etioloģiju, patoģenēzi, klīniskiem simptomiem, diagnostiku un norisi (pēc SSK-11), psihiskās veselības veicināšanu, psihisko un uzvedības traucējumu, un pašnāvību profilaksi.
Prasmes:Spēj atpazīt un novērtēt pamata psihiatriskos simptomus; diferencēt normu no stresa reakcijas sadzīves situācijās un garīgās patoloģijas, novērtēt pašsavainošanās risku; empātiski intervēt pacientus ar psihiskiem traucējumiem, apzināties terapeitisko attiecību nozīmi psihiatrijā; attīstīt iemaņas sadarboties ar pārējiem ārstnieciskās komandas dalībniekiem.
Kompetences:Spēj novērtēt pacienta psihisko stāvokli, pamatot lēmumu par palīdzības nepieciešamību pacientam. Spēj pacientam radīt izpratni par psihisko slimību un pamatot palīdzības nepieciešamību. Prot sadarboties ar pārējām terapijā iesaistītajām personām. Radoša, ētiska pieeja sniedzot palīdzību ambulatori un klīnikā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Harrison, P., Geddes, J., Sharpe, M. Lecture notes: Psychiatry. 10th Edition. Wiley-Blackwell, Hoboken, NJ, USA, 2011.
2Semple, D., Smyth, R. Oxford Handbook in Psychiatry. 3rd Edition. Oxford University Press, Oxford, 2013.
3Utināns, A. Cilveka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Rīga, Nacionālais apgāds
4Kulbergs, Juhans, Dinamiskā psihiatrija, Jumava, 2001
Papildu literatūra
1The ICD-11 Classification of Mental and Behavioural Disorders. World Health Organization, Geneva, 2022.
2The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders. World Health Organization, Geneva, 1992.