.
Neiropsiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:17
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KF_056 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kristīne Šneidere | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 18 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomija, psihofizioloģija, psihes bioloģiskie pamati, psiholoģiskās izpētes pamatprincipi. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt zināšanas par neiropsiholoģijas pamatprincipiem un attīstības perspektīvu; iepazīstināt ar neiropsiholoģijas pētījumos izmantoto terminoloģiju, izglītot par neiropsiholoģiskās izvērtēšanas iespējām un instrumentāriju, kā arī veicināt vispusīgu izpratni par neiropsiholoģijas nozari. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Neiropsiholoģijas vēsture un aktualitātes neiropsiholoģijā. Nervu sistēmas uzbūve un darbība. Galvas smadzeņu funkcionālā asimetrija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Galvas smadzeņu attīstība un novecošanās. Prenatālais periods un tā nozīme cilvēka tālākajā attīstībā. Normālas kognitīvās novecošanās sekas. Kognitīvās novecošanās profilakse: uztura paradumi, fiziskā aktivitāte, kognitīvās rezerves. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Augstākie psihiskie procesi un to traucējumi: uzmanība un atmiņa. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Augstākie psihiskie procesi un to traucējumi: valoda un domāšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Vizuāli-telpiskā uztvere. Agnozija un apraksija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Neiropsiholoģiskās izpētes pamatprincipi un neirorehabilitācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Kognitīvie procesi un to traucējumi: seminārs. | Nodarbības | 6.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Neiropsiholoģijas vēsture un aktualitātes neiropsiholoģijā. Nervu sistēmas uzbūve un darbība. Galvas smadzeņu funkcionālā asimetrija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Galvas smadzeņu attīstība un novecošanās. Prenatālais periods un tā nozīme cilvēka tālākajā attīstībā. Normālas kognitīvās novecošanās sekas. Kognitīvās novecošanās profilakse: uztura paradumi, fiziskā aktivitāte, kognitīvās rezerves. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Augstākie psihiskie procesi un to traucējumi: uzmanība un atmiņa. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Augstākie psihiskie procesi un to traucējumi: valoda un domāšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Vizuāli-telpiskā uztvere. Agnozija un apraksija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Neiropsiholoģiskās izpētes pamatprincipi un neirorehabilitācija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Kognitīvie procesi un to traucējumi: seminārs. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1) Patstāvīga obligātās un ieteicamās literatūras apguve 2) Gadījuma analīze 3) Viena neiropsiholoģijas koncepta/patoloģijas analīze 4) Kursa atgriezeniskās saites aptaujas aizpildīšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) Pārbaudes darbs: rakstiski izskaidro augstāko psihisko funkciju lokalizāciju, augstāko psihisko funkciju traucējumu izpausmes, galvas smadzeņu attīstību un novecošanās radītās izmaiņas (30%). 2) Gadījumu analīze (20%) Gadījuma analīze, identificējot kognitīvos simptomus un tiem atbilstošās galvas smadzeņu struktūras. 8 – 10 balles – sniegtas pareizas atbildes uz visiem gadījumiem; 4 – 7 balles – sniegtas daļēji pareizas atbildes vai atbildēm nepieciešami būtiski precizējumi; 1 – 3 balles – nav veikta pilna gadījumu analīze. 3) Viena neiropsiholoģijas koncepta/patoloģijas analīze (45%) Grupās (3 cilvēki) analizēt vienu izvēlēto neiropsiholoģijas konceptu/patoloģiju, raksturojot: autori, teorētiskais ietvars, iesaistītie smadzeņu reģioni, traucētās funkcijas, ārstēšanas/rehabilitācijas pieejas, psihologa loma tajā. Darbs tiek prezentēts grupā (5 min). 8 – 10 balles – veikta korekta analīze, students balstījies vienīgi uz zinātniskajiem avotiem. 4 – 7 balles – veiktā analīze ir nepilnīga, students balstījies ir uz pseidozinātniskiem avotiem. 1 – 3 balles – veiktā analīze ir nepilnīga, traucējumi nav raksturoti. 4) Vienas konferences RSU Research Week prezentācijas izvērtēšana tēmā "Neiropsiholoģija", identificējot: pētījuma mērķi, galveno teorētisko ietvaru un trīs galvenās iegūtās atziņas. (5%) Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9 punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti apraksta un raksturo augstāko psihisko funkciju lokalizāciju, augstāko psihisko funkciju traucējumu izpausmes. Spēs raksturot neiropsiholoģiskās izpētes un rehabilitācijas pamatprincipus. | ||||||||
Prasmes: | Studenti apkopo zinātnisko informāciju par neiropsiholoģijas atziņām, neiropsiholoģiskiem sindromiem, augstāko psihisko funkciju lokalizāciju, spēj sasaistīt neiropsiholoģisko sindromu un tā simptomus ar atbilstošo smadzeņu lokalizāciju. Balstoties uz klienta vajadzībām un problēmām, spēj izstrādāt tālāko profesionālās darbības plānu. | ||||||||
Kompetences: | Izmantojot apgūtās zināšanas par neiropsiholoģiju, studenti izskaidro psihisko funkciju lokalizāciju, augstāko psihisko funkciju traucējumu izpausmes, izprot klienta vajadzības un problēmas un izstrādā saskaņotu psiholoģiskās palīdzības plānu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Andrewes, D. (2015). Neuropsychology: From theory to practice. Psychology Press. | ||||||||
2 | Cacioppo, J. T., Freberg, L., & Cacioppo, S. (2021). Discovering psychology: The science of mind. Cengage learning. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Eglīte, K. (2020). Anatomija. 2. daļa. LU Akadēmiskais apgāds. | ||||||||
2 | Goldstein, L. H., McNeil, J. E. (Eds) (2015). Clinical neuropsychology. A practical guide to assessment and management for clinicians (2nd edition).UK: Wiley-Blackwell. | ||||||||
3 | Littrell, J. (2015). Neuroscience for psychologists and other mental health professionals: Promoting well-being and treating mental illness. Springer Publishing Company. | ||||||||
4 | Tuokko, H. A., & Smart, C. M. (2018). Neuropsychology of cognitive decline: A developmental approach to assessment and intervention. Guilford Publications. | ||||||||
5 | Voita, D. (2015). Bioloģija un uzvedība. No Mārtinsone, K. & Miltuze, A. (red.). Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. (65 – 105). Zvaigzne ABC. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Cullen, B, & Evans, J.J. (2014). Neuropsychology of memory function: a guide for clinicians. Social Care & Neurodisability, 5 (2), 91 – 101. |