Pārlekt uz galveno saturu

Veselības komunikācija: no teorijas līdz praksei

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:19
Par studiju kursu
Kursa kods:KF_073LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Komunikācijas zinātneMērķauditorija:Farmācija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Uzņēmējdarbības vadība; Medicīnas pakalpojumi; Vecmāšu zinības; Sociālā antropoloģija; Sabiedrības veselība; Vadībzinātne; Civilā un militārā aizsardzība; Bioloģija; Dzīvās dabas zinātnes; Rehabilitācija; Zobārstniecība; Māszinības; Tirgzinības un reklāma; Tiesību zinātne; Sporta treneris; Komunikācijas zinātne; Socioloģija; Klīniskā farmācija; Pedagoģija; Veselības vadība; Medicīnas tehnoloģijas; Ārstniecība; Psiholoģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Lāsma Šķestere
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Kursa mērķis ir veicināt studentu zināšanas par veselības komunikāciju, medicīnas antropoloģiju, veselības veicināšanas pamatelementiem un komunikāciju ar pacientu par veselības veicināšanas jautājumiem, tai skaitā valodas lietojumu tajā. Kursa rezultātā studenti spēs izveidot veselības komunikācijas kampaņu metodoloģiju, novērtēt komunikācijas stratēģiju iespējas veselības veicināšanā, kā arī veidot komunikāciju ar pacientu par veselības veicināšanas jautājumiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselības komunikācijas specifika un prakse.Lekcijas1.00auditorija
2Zinātniski pamatoto metožu izmantošana veselības komunikācijas plānošanāLekcijas1.00auditorija
3Mūsdienu latviešu valoda profesionālajā vidē: vispārīgi valodas jautājumi.Lekcijas1.00auditorija
4Iekļaujošā valoda (politkorekta valoda, eifēmismi, parafrāzes, vieglā valoda un vienkāršā valoda Latvijā) profesionālajā vidē.Nodarbības1.00auditorija
5Neveselības pieredze sociālo pārmaiņu un medicīniskā plurālisma prizmā.Lekcijas1.00auditorija
6Rūpes par pacientu un pacienta atbildība. Solidaritāte un autonomija. Medicīnas antropoloģijas ieskati.Nodarbības1.00auditorija
7Veselības veicināšanas komunikācijaLekcijas1.00auditorija
8Vakcinācijas komunikācijaLekcijas1.00auditorija
9Simulācija: komunikācija ar pacientu sabiedrības veselības veicināšanas jautājumos.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Tests, iespaidu raksti, simulācija.
Vērtēšanas kritēriji:
Kursa vērtējumu veido: 1. līdzdalība semināros un lekcijās – 10% 2. tests – 10% 3. pārbaudes darbi – 30% 4. simulācija – 20% 5. eksāmens – 30%
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Ikviens students, apgūstot kursu, spēs atpazīt, kādas ir izpētes metodes medicīnas antropoloģijā, kādi ir aktuālāko medicīnas antropoloģijas izpētes jautājumiem. Tāpat studentiem tiks sniegtas zināšanas par to, kas ir veselības komunikācijas, tās galvenie principiem, kas ir veselības veicināšanas galvenie elementi, kā arī, kas jāņem vērā, veidojot dialogu ar pacientu veselības veicināšanas jautājumos.
Prasmes:Prasmes: kritiski izvērtēt izpētes metožu pielietojumu un argumentācijas veidus medicīnas antropoloģijā, izveidot veselības veicināšanas kampaņu metodoloģiju jeb noteikt intervenču virzienus; novērtēt komunikācijas stratēģiju izmantošanas iespējas veselības veicināšanā; pilnveidotas profesionālās valodas lietojuma prasmes.
Kompetences:Kompetences: argumentēt savu pozīciju jautājumos par pacienta atbildības un autonomijas robežām, par pacientu apsvērumiem, pieņemot lēmumus ārstēšanas jautājumos, par dialoģisku attiecību iespējamību ārsta un pacienta attiecībās, par pacientu, profesionālu aprūpētāju un ģimenes locekļu sadarbību aprūpes procesā; novērtēt komunikācijas stratēģiju pamatotību un atbilstību izvirzītajiem mērķiem; jaunākās nostādnes politkorektas un iekļaujošas valodas lietojumā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Schiavo, R. (2008). Health Communication: From Theory to Practice. In Journal of the Medical Library Association : JMLA (Vol. 96, Issue 1).
2Cickusic, V., & Salihbegovic, E. M. (n.d.). Health Communication. 5, 219–222.
3Ruben, B. D. (2016). Communication Theory and Health Communication Practice : The More Things Change , the More They Stay the Same 1. 1–11.
4Michie, S. (2011). The behaviour change wheel : A new method for characterising and designing behaviour change. January 2017.
5Davis, R., Campbell, R., Hildon, Z., Hobbs, L., et.al. (2015). Theories of behaviour and behaviour change across the social and behavioural sciences : a scoping review. Health Psychology Review, 0(0), 1–22.
6Skultans, Vieda. 2007. “On Knowing and Not Knowing in Latvian Psychiatric Consultations.” In On Knowing and Not Knowing in the Anthropology of Medicine, edited by Roland Littlewood, 136–59. Routledge.
7Uibu, Marko. 2021. “The Emergence of New Medical Pluralism: The Case Study of Estonian Medical Doctor and Spiritual Teacher Luule Viilma.” Anthropology & Medicine 28 (4): 445–60.
8Fainzang, Sylvie. 2016. “From Solidarity to Autonomy: Towards a Redefinition of the Parameters of the Notion of Autonomy.” Theoretical Medicine and Bioethics 37 (6): 463–72.
9Bronzini, Micol, and Benedetta Polini. 2020. “Neoliberalism and Illness Narratives: The Intertwined Logics of Choice and Care.” In Health and Illness in the Neoliberal Era in Europe, edited by Jonathan Gabe, Mario Cardano, and Angela Genova, 123–39. Emerald Publishing Limited.
10Dongen, Els Van. 2010. “Cancer and Integrity. Dealing with Fragile Realities.” In The Taste for Knowledge Medical Anthropology Facing Medical Realities, edited by Sylvie Fainzang, Hans Einar Hem, and Mette Bech Risor, 237–52. Aarhus Aarhus University Press.
11Vēstuļu rakstīšanas vadlīnijas. Valsts kanceleja, 2017. (elektroniski)
12Normatīvo aktu projektu rokasgrāmata, 2016. (elektroniski)
13Latviešu valodas pareizrakstības un pareizrunas rokasgrāmata. Rīga, Avots, 2002.
14Vieglā valoda. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds 2022 (elektroniski)
15World Health Organization. (‎2009)‎. The Ottawa Charter for Health Promotion, Milestones in health promotion : statements from global conferences. World Health Organization, p.1-5.
16World Health Organization. (‎2009)‎. Annex 2: Health Promotion Emblem. Milestones in health promotion : statements from global conferences. World Health Organization, p.33-34.
17European Centre for Disease Prevention and Control. Let’s talk about protection. Stockholm: ECDC; 2016.
18Coalition for Vaccination by European Healthcare Professionals
Papildu literatūra
1Fainzang, Sylvie, Hans Einar Hem, and Mette Bech Risor. 2010. The Taste for Knowledge: Medical Anthropology Facing Medical Realities. Aarhus: Aarhus: Aarhus University Press.
2Velpry, Livia. 2008. “The Patient’s View: Issues of Theory and Practice.” Cult Med Psychiatry 32 (2): 238–58.
3Main, Izabella. 2016. “Biomedical Practices from a Patient Perspective. Experiences of Polish Female Migrants in Barcelona, Berlin and London.” Anthropology & Medicine 23 (2): 188–204.
4World Health Organization. (‎2009)‎. Milestones in health promotion : statements from global conferences. World Health Organization.