Pārlekt uz galveno saturu

Mūzika un klusēšana

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:11.03.2024 14:17:14
Par studiju kursu
Kursa kods:KSK_171LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Sociālā antropoloģijaMērķauditorija:Socioloģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Klāvs Sedlenieks
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Bakalaura izglītība kādā no sociālajām, kultūras vai mākslas zinātnēm.
Mērķis:
Veidot studentos izpratni par mūzikas antropoloģiju un sagatavot viņus pētnieciskam darbam par mūzikas procesiem un to sociāli kulturālo kontekstu, sniedzot zināšanas par mūziku kā neverbālas komunikācijas formu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kursa un nozares raksturojums. Ievads: Mūzika kā komunikācija. Mūzikas jēdziens.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Akustiskā biokomunikācija.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3Klusēšana. Tipi un funkcijas. Klusēšanas kultūrspecifika.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Klusums un skaņu vide. Skaņu ainavas pamattipi. Skaņu vides ekoloģiskie un komunikatīvie aspekti. Akustiskais piesārņojums.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Mūzikas funkcijas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studentiem patstāvīgi jāapgūst obligātā literatūra, jāgatavo mutiskās uzstāšanās un rakstu darbi. Studenti patstāvīgi gatavojas semināriem, izmantojot RSU bibliotēku, abonētās datubāzes u.v. digitālos resursus. Specifiskie uzdevumi tiek aktualizēti katru gadu un izklāstīti e-studiju platformā.
Vērtēšanas kritēriji:
Sniegums semināros (50% no atzīmes) un rakstisks eksāmens (50% no atzīmes).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti iegūs zināšanas un kompeteci tematikā ‘mūzikas antropoloģija’, ‘klusēšanas veidi’, ‘klusēšana komunikācijā un starpkultūru komunikācijā’, ‘akustiskā ekoloģija’, apgūs attiecīgo terminoloģisko aparātu un teorijas.
Prasmes:Studenti pratīs pielietot apgūtās teorijas un terminus, analizējot mūzikas prakses un citas neverbālās akustiskās komunikācijas parādības; apgūs iemaņas pētīt ar akustiskās komunikācijas formām saistītas problēmas un prezentēt šādas izpētes rezultātus.
Kompetences:Kritiski vērtēt šajā studiju kursā aplūkoto teorētisko un empīrisko materiālu, izmantot to, lai interpretētu un analizētu citu teorētisko un empīrisko materiālu; pielietot iegūtās zināšanas un prasmes, lai identificētu un pētītu aktuālus akustiskās komunikācijas jautājumus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Clayton, Martin, Trevor Herbert, and Richard Middleton. The Cultural Study of Music: A Critical Introduction. 2nd ed. Florence: Florence: Routledge, 2012. https://doi.org/10.4324/9780203149454.
2Macdonald, Raymond A. R. and David J. Hargreaves, Dorothy Miell (eds.) Musical Identities. Oxford: Oxford University Press: 2002.
3Truax, Barry. Acoustic Communication. 2nd ed., Westport, CT: Ablex: 2001.
4Schafer, R. Murray. The Soundscape. Our Sonic Environment and the Tuning of the World. Destiny, Rochester, Vermont. 1994.
5Böhme, Gernot. “Acoustic Atmospheres. A Contribution to the Study of Ecological Aesthetics.” Soundscape. The Journal of Acoustic Ecology. Vol. 1, No 1, spring 2000: 14–18.
6Copeland, Darren. “Associative Listening.” Soundscape. The Journal of Acoustic Ecology. Vol. 1, No 1, spring 2000: 23–25.
7Wrightson, Kendall. “An Introduction to Acoustic Ecology.” Soundscape. The Journal of Acoustic Ecology. Vol. 1, No 1, spring 2000: 10–13.
8Knapp, Karlfried. “Metaphorical and Interactional Uses of Silence.” In: Erfurt Electronic Studies in English. 2000, Nr. 7.
9Schmitz, Ulrich. „Eloquent silence.” Universität Duisburg–Essen: LINSE – Linguistik–Server Essen: 1994.
Papildu literatūra
1Dambis, Pauls. “Klusuma spēles jeb sarunas par neko.” Mūzikas Saule, Nr. 4, maijs: 2001: 12-14. (latviešu plūsmai)
2Knapp, Karlfried. “Schweigt der Finne, wenn er nichts sagt?” In: Ahti Jäntti, Marion Holtkamp, Annemarie Vogt (Hrsg.) Schweigen in Kommunikation und Kunst. Vorträge des am Finnland–Institut in Deutschland, Berlin, abgehaltenen Symposiums vom 23.–25. Mai 1996. Schriftenreihe des Finnland–Instituts in Deutschland, Berlin. Berlin: Berlin Verlag, Arno Spitz GmbH: 2001: 49–64.
3Lehtonen, Jaakko. “Der schweigende Finne – Mythos oder Wirklichkeit?” In: Ahti Jäntti, Marion Holtkamp, Annemarie Vogt (Hrsg.) Schweigen in Kommunikation und Kunst. Vorträge des am Finnland–Institut in Deutschland, Berlin, abgehaltenen Symposiums vom 23.–25. Mai 1996. Schriftenreihe des Finnland–Instituts in Deutschland, Berlin. Berlin: Berlin Verlag, Arno Spitz GmbH: 2001: 28-48.
4Mensching, Gustav. Das heilige Schweigen. Eine religionsgeschichtliche Untersuchung. Giessen: Verlag von Alfred Töpelmann: 1926.
5Winkler, Justin. “Landschaft hören.” In: Klanglandschaft wörtlich. Akustische Umwelt in transdisziplinärer Perspektive. Online-Publikation. Basel: Forum für Klanglandschaft, Akroma Verlag: 1999.
6Nettl, Bruno. The Study of Ethnomusicology. Twenty-nine Issues and Concepts. 3rd ed. Urbana, Chicago, London: University of Illinois Press: 2015.
7Merriam, Alan P. The Anthropology of Music. Northwestern Uiversity Press: 1964.
8Baker, J. Sidney. “The Theory of Silences.” The Journal of General Psychology. Experimental, Theoretical, Clinical and Historical Psychology. Vol. 53: 1955: 145–167.
9Niinikangas, Vese. “The Art of Silence. “Finns, damn it!”“ In: Life and Education in Finland, 1992, No 4: 22-25.
10Sinclair, David. “Why Americans Cannot Keep Quiet.” In: Life and Education in Finland, 1992, No 4: 27-29.
11Stockmann, Doris. “Perception and Valuation Processes of Music in Cross–modal Aesthetic Communication.” In: Trends and Perspectives in Musicology. Preceedings of the World Music Conference of the International Music Council October 3–5 1983. Stockholm: Kungl. Musikaliska Akademien: 1985: 35-48.
12Hargreaves, David J. and Adrian C. North (eds.). The Social Psychology of Music. Oxford: Oxford University Press: 1997: 123-140.