Pārlekt uz galveno saturu

Vides antropoloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:26:02
Par studiju kursu
Kursa kods:KSK_242LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Sociālā antropoloģijaMērķauditorija:Sociālā antropoloģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Agnese Bankovska
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamatzināšanas antropoloģijā.
Mērķis:
Kursa mērķis ir dot studentiem iespēju novērot, pētīt un apspriest sarežģītās mijiedarbības starp cilvēku kopienām, kas sajaucas ar to dabisko vidi. Pašreizējā vides krīze rada dzīvīgus strīdus par cilvēku sabiedrības nozīmi klimata pārmaiņu, antropogēno slogu un dzīvnieku izmiršanas izraisīšanos. Šajā virzienā vides antropoloģija piedāvā noderīgu instrumentu, šādu strīdu kartēšanai, identificējot gan dažādus cilvēku kolektīvu radītās vides pieredzes veidus, gan politiskās pieejas, kas mobilizētas publiskās debatēs par vides stāvokli.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Daba-kultūraLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Cilvēks un daba saistītās pasaulēsLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Kultūru skatījumi uz vidiLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Vides radīšana Rietumu pasaulēLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Vide kā politikaLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Pārdomājot vidiLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studentiem patstāvīgi jāapgūst obligātā literatūra, jāgatavo nepieciešamie rakstu darbi un mutiskās uzstāšanās. Studenti patstāvīgi gatavojas semināriem, apmeklē bibliotēku un izmanto pieejamos digitālos resursus, lai sagatavotos klātienes nodarbībām. Specifiskie uzdevumi tiek aktualizēti katru gadu un izklāstīti e-studiju platformā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva dalība nodarbībās. Rakstisks noslēguma darbs.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti gūs zināšanas nozīmīgākajās un aktuālākajās vides antropoloģijas teorijās, iepazīstas ar galvenajiem jēdzieniem un tēmām mūsdienu vides antropoloģijā, apgūst dažādu teorētisko skolu nostādnes.
Prasmes:Studenti gūst un padziļina prasmes teorētisku tekstu analīzē un salīdzināšanā, kā arī iemaņas viedokļu rakstiskā un mutiskā izklāstīšanā, balstoties gan jauniegūtajās teorētiskajās zināšanās, gan arī empīriskos novērojumos.
Kompetences:Spēja kritiski vērtēt studiju kursā apskatīto teorētisko un empīrisko materiālu, izmantot to citu teorētisko un empīrisko materiālu interpretēšanā un analīzē, kā arī pielietot praktisku problēmu risināšanā un pētniecībā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem
2Descola, Philippe. 2009. The two natures of Lévi-Strauss. In B. Wiseman (Ed.). The Cambridge Companion to Lévi-Strauss, 103-117. Cambridge: Cambridge University Press.
3Ingold, Tim. 2013. Dreaming of dragons: on the imagination of real life. Journal of the Royal Anthropological Institute 19: 734-752.
4Candea, Matei. 2010. “I fell in love with Carlos the meerkat: Engagement and detachment in human-animal relations. American Ethnologist 37(2): 241-258.
5Tsing, Anna L. 2018. Nine provocations for the study of domestication. In A.H. Swanson, M.E. Lien and G.B. Ween (Eds.). Domestication gone wild, 231-251. Durham: Duke University Press.
6Gibson, Diana. 2018. Towards plant-centred methodologies in anthropology. Anthropology Southern Africa 41(2): 92–103.
7Kirksey, S. Eben, and Stefan Helmreich. 2010. The emergence of multispecies ethnography. Cultural Anthropology 25(4): 545–576.
8Freidberg, Susanne. 2003. ‘French Beans for the Masses: A Modern Historical Geography of Food in Burkina Faso’. Journal of Historical Geography 29 (3): 445–63.
9Calkins, Sandra. 2019. ‘Bananas, Humanitarian Biotech, and Human-Plant Histories in Uganda’. Medicine Anthropology Theory 6 (3): 29–53.
10Krenak, Ailton and Duarte, Andreia. 2021. Silence of the World: Scenic Experiment Script. TDR 65(4): 67-76.
11Meneley, Anne. 2021. ‘Eating Wild: Hosting the Food Heritage of Palestine’. PoLAR: Political and Legal Anthropology Review 44 (2): 207–222.
12Reis-Castro, Luisa. 2021. Becoming Without: Making Transgenic Mosquitoes and Disease Control in Brazil. Environmental Humanities 13(2): 323-347.
13Howard, Penny McCall. 2018. ‘The Anthropology of Human-Environment Relations: Materialism with and without Marxism’. Focaal 2018 (82): 64–79.
Papildu literatūra
1Ortner, Sherry B. 1974. Is female to male as nature is to culture? In M.Z. Rosaldo and L. Lamphere (Eds.). Woman, culture, and society, 68-87. Stanford, CA: Stanford University Press.
2Haraway, Donna. 2006. Encounters with Companion Species: Entangling Dogs, Baboons, Philosophers, and Biologists. Configurations 14(1/2): 97-114.
3Hartigan Jr, John. 2017. ‘How to Interview a Plant: Ethnography of Life Forms’. In Care of the Species: Races of Corn and the Science of Plant Biodiversity, 253–81. Minneapolis [et al.]: University of Minnesota Press.
4Harris, Marvin et al. 1966. The Cultural Ecology of India’s Sacred Cattle. Current Anthropology 7(1): 51-66
5Prihandoko. Sanjatmiko. 2021. Multispecies ethnography: reciprocal interaction between residents and the environment in Segara Anakan, Indonesia. South East Asia Research 29(3): 384-400.
6Calkins, Sandra. 2021. ‘Toxic Remains: Infrastructural Failure in a Ugandan Molecular Biology Lab’. Social Studies of Science, April, 1-22.