Pārlekt uz galveno saturu

Reģionālās studijas (etnogrāfija): Āfrika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:38
Par studiju kursu
Kursa kods:KSK_250LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Sociālā antropoloģijaMērķauditorija:Sociālā antropoloģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Klāvs Sedlenieks
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārējas sociālzinātniskas priekšzināšanas. Angļu valoda (lasīšana, rakstīšana, runāšana).
Mērķis:
Studenti pēc kursa apgūšanas: - ir apguvuši specializētas starpdisciplināras un vispārējas zināšanas par Āfriku kā reģionu, konceptu un kontinentu un zinās gan iespējas, gan ierobežojumus šādai reģionālās analīzes pieejai; - spēs saprast, izskaidrot un pielietot holistisko analītisko pieeju etnogrāfijai, sastopoties ar specifiskiem gadījumu pētījumiem un piemēriem; - iegūs niansētu un artikulētu izpratni par politiku un varas dinamiku, kas ir pamatā dažādām pretrunīgām Āfrikas reprezentācijām; - spēs kritiski novērtēt, kāda bijusi vēsturisko faktoru, sociāli kulturālo dinamiku, mainīgās politiski-ekonomiskās sistēmas un starptautiskās intervences loma mūsdienu Āfrikas dzīves izveidē; - demonstrēs nostiprinātu spēju lasīt kritiski, analizēt un apspriest etnogrāfijas, kas balstītas Āfrikā veiktos pētījumos.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Introduction to the Course/ Overview I: The Continent today.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Overview II: African Histories.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Representations of Africa – Decolonising Knowledge I (Case Study: South Africa).Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Representations of Africa – Decolonising Knowledge II (Case Study: South Africa cont.).Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Middle Classes in Africa I: Stratification and Urbanisation (Case Study: Ghana).Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Middle Classes in Africa II: Political Implications (Case Study: Mozambique).Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Health and Disease I: The HIV/AIDS Epidemic and its Impact on Gender Relations & Youth Sexuality (Case Study: Uganda).Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Health and Disease II: Ebola (Case Study: Liberia).Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
9Aid, Crisis, Globalisation I: Development Interventions (Case Study: Lesotho).Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
10Aid, Crisis, Globalisation II: Global Conflicts, Local Wars (Case Study: Sierra Leone).Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
11Perspectives on Africa: Student Presentations on Selected Topic/ Case Studies I.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
12Perspectives on Africa: Student Presentations on Selected Topic/ Case Studies II.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Obligātās literatūras izpēte, sagatavošanās diskusijai, pasniedzēja uzdoto prezentāciju sagatavošana.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva dalība semināros, izpildīti uzdotie mājas vingrinājumi.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Specializētas starpdisciplināras un vispārējas zināšanas par Āfriku kā reģionu, konceptu un kontinentu, studenti zinās gan iespējas, gan ierobežojumus šādai reģionālās analīzes pieejai.
Prasmes:- Saprast, izskaidrot un pielietot holistisko analītisko pieeju etnogrāfijai, sastopoties ar specifiskiem gadījumu pētījumiem un piemēriem; - Niansēta un artikulēta izpratne par politiku un varas dinamiku, kas ir pamatā dažādām pretrunīgām Āfrikas reprezentācijām.
Kompetences:- Kritiski novērtēt, kāda bijusi vēsturisko faktoru, sociāli kulturālo dinamiku, mainīgās politiski-ekonomiskās sistēmas un starptautiskās intervences loma mūsdienu Āfrikas dzīves izveidē; - Nostiprināta spēja lasīt kritiski, analizēt un apspriest etnogrāfijas, kas balstītas Āfrikā veiktos pētījumos.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem
2Abramowitz, Sharon. 2017. Epidemics (Especially Ebola). Annual Review of Anthropology 46(1): 421–45.
3Behrends, Andrea, and Carola Lentz. 2012. Education, Careers, and Home Ties: The Ethnography of an Emerging Middle Class from Northern Ghana. Zeitschrift für Ethnologie 137: 139–64.
4Ferguson, James. 1994. The Anti-Politics Machine: “Development”, Depoliticization, and Bureaucratic Power in Lesotho. Minneapolis: University of Minnesota Press. (jaunāks izdevums nav izdots)
5Macamo, Elísio. 2018. Urbane Scholarship: Studying Africa, Understanding the World. Africa 88(01): 1–10.
6Mbembe, Achille. 2016. Decolonizing the University: New Directions. Arts and Humanities in Higher Education 15(1): 29–45.
7Parikh, Shanti. 2015. Regulating Romance: Youth Love Letters, Moral Anxiety, and Intervention in Uganda’s Time of AIDS. Nashville: Vanderbilt University Press.
8Richards, Paul. 2010 (1996). Fighting for the Rainforest: War, Youth, and Ressources in Sierra Leone. In: Grinker, R.R.; Lubkemann, S.C. and Steiner, C.B. (eds.). 2010. Perspectives on Africa – A Reader in Culture, History, and Representation. Second (jaunāks izdevums nav izdots)
9Sumich, Jason. 2016. The Uncertainty of Prosperity: Dependence and the Politics of Middle-Class Privilege in Maputo. Ethnos 81(5): 821–41.