.
Māszinību vēsture, filozofija un aprūpes process
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.10.2020 09:27:37
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_447 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lelde Atvara | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | |||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pasaules vēsture, Latvijas vēsture un dabaszinātnes, propedeitika, vispārējā patoloģija, anatomija, farmakoloģija, starppersonu saskarsme veselības aprūpē. | ||||||||
Mērķis: | Paplašināt vispārējo redzesloku par māsu zinātnes attīstību un filozofiju. Sniegt zināšanas uz pierādījumiem balstītas pacienta aprūpes plānošanā un īstenošanā, kā arī aprūpes teoriju attīstībā un struktūrā. Attīstīt spēju izvērtēt klīnisko situāciju, identificēt un formulēt aprūpes problēmas, ņemot vērā ar pacienta veselības traucējumiem saistītās vajadzības, noteikt aprūpes mērķus un prioritātes, plānot aprūpi, aprakstīt aprūpes problēmu risinājumu un pacienta izglītošanu, patstāvīgi sastādīt un aizstāvēt aprūpes plānu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads medicīnas vēsturē. Māsas profesijas aizsākumi un attīstība līdz mūsdienām. Medicīnas simboli un emblēmas, Hipokrāta zvērests. Veselības aprūpes vide vēsturiskā skatījumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Aprūpes filozofija māsu praksē. Māsu zinātnes terminoloģija. Teoriju pielietojums. Cilvēka pamatvajadzības (Maslovs). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Teoriju strukturālais modelis, teoriju veidi, aprūpes pieejas. Aprūpes teorijas un pielietojums praksē (V. Hendersone, F. Naitingeila, D. Orema, D. Orlando, Parses teorija, Merceres teorija, Kolkaba teorija). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Māszinību teoriju un modeļu analīze un salīdzinājums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Aprūpes procesa posmi un to nozīme. Aprūpes plāns kā aprūpes procesa dokumentāla forma. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Situācijas uzdevumu apskats un analīze. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana. Prioritāšu noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Aprūpe pacientiem ar skābekļa apgādes traucējumiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Aprūpe pacientiem ar šķidruma apjoma traucējumiem organismā. Aprūpe pacientiem ar skābju - sārmu, elektrolītu līdzsvara traucējumiem organismā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Aprūpe pacientiem ar urīna izvadīšanas traucējumiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Pacientu izglītošana, problēmu risināšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Aprūpe pacientiem ar akūtām un hroniskām sāpēm. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
12 | Aprūpe pacientiem ar barības uzņemšanas traucējumiem. Pacientu aprūpe ar zarnu satura izvadīšanas traucējumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
13 | Aprūpe pacientiem ar kustību un balsta sistēmas traucējumiem, atpūtas un miega traucējumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
14 | Aprūpe pacientiem ar imobilitāti. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
15 | Aprūpes plāna analīze. Situāciju apskats. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Aprūpe pacientiem ar pašaprūpes traucējumiem. Pašaprūpes traucējumu veidi, ietekmējošie faktori, aprūpes problēmas, aprūpes darbības un izglītošana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
17 | Aprūpe pacientiem ar ādas veseluma bojājumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Provizoriska aprūpes plāna izstrāde un analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Referāts un prezentācija par veselības aprūpes vēsturi un aprūpes filozofiju; pacienta izglītošanu. Regulāri pārbaudes darbi kursa norises laikā – interaktīvs darbs, diskusijas un atgriezeniskās saiknes veidošana par iepriekšējās lekcijas tēmu; situāciju uzdevumu risināšana par nodarbības tēmu; aprūpes plāna izstrāde. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Mutiskais eksāmens: klīniskās situācijas apraksts ar aprūpes problēmu formulēšanu un sakārtošanu prioritārā secībā, mērķu izvirzīšanu, aprūpes plānošanu un risinājumu aprakstu, pacienta izglītošanu. Eksāmenā vērtējumu iegūst pēc kritērijiem, ko vērtē ar 0 – 2 punktiem: 0 punkti – neatbilst prasībām, 1 punkts – daļēji atbilst prasībām, 2 punkti – atbilst prasībām. Maksimāli iegūstamais punktu skaits ir 10, kas atbilst 10 ballēm, 9 punkti – 9 balles, 8 punkti – 8 balles utt., un minimālais iegūstamais punktu skaits (pozitīvam vērtējumam) ir 4, kas atbilst 4 ballēm. Kritēriji: 1. Aprūpes problēmu izvirzīšana: 0 – neizvirza aprūpes problēmas vai izvirza tās nepareizi, 1 – aprūpes problēmas izvirza daļēji, 2 – izvirza visas iespējamās aprūpes problēmas, pamato tās. 2. Aprūpes problēmu sakārtošana prioritārā secībā: 0 – nekārto aprūpes problēmas prioritārā secībā, 1 – daļēji kārto aprūpes problēmas prioritārā secībā, 2 – kārto aprūpes problēmas prioritārā secībā. 3. Mērķu izvirzīšana aprūpes problēmu risināšanā: 0 – neizvirza mērķus problēmu risināšanai vai izvirza tos nepareizi, 1 – mērķus problēmu risināšanai izvirza daļēji, 2 – izvirza mērķus, kas ir virzīti uz aprūpes problēmu risināšanu. 4. Aprūpes pasākumu atspoguļošana: 0 – neatspoguļo aprūpes pasākumus, 1 – daļēji atspoguļo visus aprūpes pasākumus, tie daļēji atbilst izvirzītiem mērķiem, 2 – atspoguļo visus aprūpes pasākumus un tie atbilst izvirzītiem mērķiem. 5. Pacienta izglītošana: 0 – neplāno pacienta izglītošanu, vai veic to nepareizi, 1 – pacienta izglītošanas plānošanā nepieciešamie pasākumi ietverti daļēji, 2 – pacienta izglītošanas plānošanā ietverti visi nepieciešamie pasākumi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs pamatzināšanas medicīnas vēsturē un māsu profesionālā attīstībā, iegūs pamatzināšanas par māszinību teoriju attīstību, struktūru un pielietojumu pacientu aprūpē, iegūs zināšanas un izpratni par pacientu aprūpes problēmām un aprūpi dažādu veselības traucējumu gadījumos | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā pratīs izvērtēt klīniskās situācijas, pamatot izvirzītās aprūpes problēmas un to risinājumu. Spēs patstāvīgi izstrādāt aprūpes plānu. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti attīstīs profesionālo kompetenci aprūpes problēmu identificēšanā un risināšanā, spēs novērtēt klīnisko situāciju pacientu aprūpē, pielietojot pamatotu māszinību teoriju, formulējot aprūpes problēmas un plānojot aprūpi, aprūpes darbību aprakstu un pacienta izglītošanu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Nursing theorists and their work 2015. / [edited by] Martha Raile Alligood, Professor Emeritus, College of Nursing, East Carolina University, Greenville, North Carolina. 8 edition. xvii, | ||||||||
2 | Nursing Today transition and trends / [edtied by] JoAnn Zerwekh, Ashley Zerwekh Garneau. 7th ed. St. Louis : Elsevier Saunders, c2012. |