.
Vardarbības psihosociālie faktori
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.11.2020 11:26:18
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_016 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Daina Vanaga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Labklājības un sociālā darba katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas par cilvēka attīstības īpatnībām, izpratne par sociālo palīdzību un sociālajiem pakalpojumiem, izpratne par ģimenes politiku un likumdošanu Latvijā. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni un veicināt pamatzināšanu apguvi par vardarbību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vardarbības fenomens. Vardarbības veidi. Vardarbības cēloņi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Riska faktoru grupas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Vardarbības pazīmes. Vardarbības sekas: kognitīvās, biheiviorālās, sociālās, psiholoģiskās, fiziskās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Komandas darbs un multidisciplinārā pieeja. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Mīti un patiesība par vardarbību. Komandas darbs un multidisciplinārā pieeja. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Psihosociālais darbs. Komandas darbs un multidisciplinārā pieeja. | Nodarbības | 2.00 | mācību izbraukums | |||||
7 | Normatīvais regulējums vardarbības situācijās. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Palīdzības sniegšana un profesionāla atbalsta nodrošinājums vardarbības situācijās. | Nodarbības | 2.00 | mācību izbraukums | |||||
9 | Preventīvais darbs: primārā, sekundārā un terciārā prevence. | Nodarbības | 2.00 | mācību izbraukums | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vardarbības fenomens. Vardarbības veidi. Vardarbības cēloņi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Riska faktoru grupas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Vardarbības pazīmes. Vardarbības sekas: kognitīvās, biheiviorālās, sociālās, psiholoģiskās, fiziskās. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Komandas darbs un multidisciplinārā pieeja. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Mīti un patiesība par vardarbību. Komandas darbs un multidisciplinārā pieeja. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Psihosociālais darbs. Komandas darbs un multidisciplinārā pieeja. | Nodarbības | 1.00 | mācību izbraukums | |||||
7 | Normatīvais regulējums vardarbības situācijās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Palīdzības sniegšana un profesionāla atbalsta nodrošinājums vardarbības situācijās. | Nodarbības | 2.00 | mācību izbraukums | |||||
9 | Preventīvais darbs: primārā, sekundārā un terciārā prevence. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras studijas, teorētiskā materiāla izpēte un atlase. Līdzdalība lekcijās, nodarbībās. Piedalīšanās grupu darbos. Refleksija. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Ieskaite: piedalīšanās semināros, novērojuma veikšana un prezentācija | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite (Semestra) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Ieskaite (Semestra) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | - pastāstīt par vardarbību un tās veidiem; - raksturot vardarbības cēloņus un sekas; - aprakstīt dažādas riska faktoru grupas; - klasificēt iespējamos mītus par vardarbību. | ||||||||
Prasmes: | - identificēt un novērtēt vardarbības iespējamos cēloņus un sekas; - analizēt un savas profesijas kompetences ietvaros teorētiski risināt ar vardarbības problemātiku saistītos gadījumus; - plānot savas aktivitātes rehabilitācijas ar vardarbībā cietušiem procesā; - izprast komandas darba un preventīvā darba nozīmi. | ||||||||
Kompetences: | Prot iegūtās zināšanas un prasmes pielietot, identificējot vardarbības gadījumus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Atkarības profilakse. Palīgs sociālajiem darbiniekiem. – Rīga, 2007. | ||||||||
2 | Boulbijs Dž. Drošais pamats. – Rīga: Rasa ABC, 1998. | ||||||||
3 | Dzīves jautājumi. – Rīga: SDSPA „Attīstība,” I-XII. | ||||||||
4 | Dimanta R., Majore I. Kā palīdzēt vardarbībā cietušam bērnam. - Rīga: AS „Balodis printing,” 1999.-2000. | ||||||||
5 | Dzelme K. Vardarbība ģimenē. – Rīga: Sorosa fonds, COLPI, 2000. | ||||||||
6 | Norvuda R. Sievietes, kas mīl par daudz. – Rīga: Jumava, 1999. | ||||||||
7 | Reinholde I., Vanaga D. Sociālais darbs ar augsta riska ģimenēm. – Rīga: SDSPA „Attīstība,” 2002. | ||||||||
8 | Vārpiņa V., Igaune U. Sociālais darbs ar vecākiem, kuriem atņemtas aprūpes tiesības.- Rīga: SPSDA „Attīstība”, 2006. | ||||||||
9 | http://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/violence-ag… | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Vilks A. Deviantoloģija (mācība par uzvedības sociālajām novirzēm).- Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2001. | ||||||||
2 | A handbook for the prevention of Family Violence. Child abuse, wife assault, and elder abuse. (1990). Edited by Mulligan S., Seldon Printing Ltd. | ||||||||
3 | Herman J.L. (1992) Trauma and Recovery. USA: Basic Books. | ||||||||
4 | Iain Crow, The treatment and rehabilitation of offenders, SAGE publications, London, 2001 | ||||||||
5 | When a Child or Youth is Sexually Abused... A guide for youth, parents and caregivers. (1997) Metropolitan Toronto Edition. | ||||||||
6 | Kathleen M.White, Jane Snyder, Richard Bourne, Eli Newberger. Treating Child Abuse and Family Violence in hospitals: A Program for Training and Services. http://books.google.com | ||||||||
7 | Marilyn Strachan Peterson, Michael Durfee, Kevin Coulter. Child Abuse and Neglect: Guidelines for Identification Assessment, and Case Management. http://books.google.com | ||||||||
8 | Lewis Okum. Woman Abuse: facts replacing myths. http://books.google.com | ||||||||
9 | Robert T.Ammerman, Michel Hersen. Children at risk: an evaluation of factors contributing to child abuse and neglect. http://books.google.com | ||||||||
10 | http://www.likumi.lv | ||||||||
11 | http://www.vbtac.lv | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Videomateriāli/mācību videofilmas: | ||||||||
2 | Bērna personiskā drošība saskarsmē ar svešiniekiem uz ielas. | ||||||||
3 | Fiziskā vardarbība pret bērnu. | ||||||||
4 | Emocionālā vardarbība bērnu starpā. | ||||||||
5 | Seksuālā vardarbība pret bērnu. | ||||||||
6 | Sievas. |