Pārlekt uz galveno saturu

Vardarbības psihosociālie faktori

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.11.2020 11:26:18
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_016LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Daina Vanaga
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas par cilvēka attīstības īpatnībām, izpratne par sociālo palīdzību un sociālajiem pakalpojumiem, izpratne par ģimenes politiku un likumdošanu Latvijā.
Mērķis:
Veidot izpratni un veicināt pamatzināšanu apguvi par vardarbību.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vardarbības fenomens. Vardarbības veidi. Vardarbības cēloņi.Lekcijas2.00auditorija
2Riska faktoru grupas.Lekcijas1.00auditorija
3Vardarbības pazīmes. Vardarbības sekas: kognitīvās, biheiviorālās, sociālās, psiholoģiskās, fiziskās.Lekcijas2.00auditorija
4Komandas darbs un multidisciplinārā pieeja.Lekcijas1.00auditorija
5Mīti un patiesība par vardarbību. Komandas darbs un multidisciplinārā pieeja.Nodarbības2.00auditorija
6Psihosociālais darbs. Komandas darbs un multidisciplinārā pieeja.Nodarbības2.00mācību izbraukums
7Normatīvais regulējums vardarbības situācijās.Nodarbības2.00auditorija
8Palīdzības sniegšana un profesionāla atbalsta nodrošinājums vardarbības situācijās.Nodarbības2.00mācību izbraukums
9Preventīvais darbs: primārā, sekundārā un terciārā prevence.Nodarbības2.00mācību izbraukums
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vardarbības fenomens. Vardarbības veidi. Vardarbības cēloņi.Lekcijas2.00auditorija
2Riska faktoru grupas.Lekcijas1.00auditorija
3Vardarbības pazīmes. Vardarbības sekas: kognitīvās, biheiviorālās, sociālās, psiholoģiskās, fiziskās.Lekcijas2.00auditorija
4Komandas darbs un multidisciplinārā pieeja.Lekcijas1.00auditorija
5Mīti un patiesība par vardarbību. Komandas darbs un multidisciplinārā pieeja.Nodarbības1.00auditorija
6Psihosociālais darbs. Komandas darbs un multidisciplinārā pieeja.Nodarbības1.00mācību izbraukums
7Normatīvais regulējums vardarbības situācijās.Nodarbības1.00auditorija
8Palīdzības sniegšana un profesionāla atbalsta nodrošinājums vardarbības situācijās.Nodarbības2.00mācību izbraukums
9Preventīvais darbs: primārā, sekundārā un terciārā prevence.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Literatūras studijas, teorētiskā materiāla izpēte un atlase. Līdzdalība lekcijās, nodarbībās. Piedalīšanās grupu darbos. Refleksija.
Vērtēšanas kritēriji:
Ieskaite: piedalīšanās semināros, novērojuma veikšana un prezentācija
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Ieskaite (Semestra)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Ieskaite (Semestra)
Studiju rezultāti
Zināšanas:- pastāstīt par vardarbību un tās veidiem; - raksturot vardarbības cēloņus un sekas; - aprakstīt dažādas riska faktoru grupas; - klasificēt iespējamos mītus par vardarbību.
Prasmes:- identificēt un novērtēt vardarbības iespējamos cēloņus un sekas; - analizēt un savas profesijas kompetences ietvaros teorētiski risināt ar vardarbības problemātiku saistītos gadījumus; - plānot savas aktivitātes rehabilitācijas ar vardarbībā cietušiem procesā; - izprast komandas darba un preventīvā darba nozīmi.
Kompetences:Prot iegūtās zināšanas un prasmes pielietot, identificējot vardarbības gadījumus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Atkarības profilakse. Palīgs sociālajiem darbiniekiem. – Rīga, 2007.
2Boulbijs Dž. Drošais pamats. – Rīga: Rasa ABC, 1998.
3Dzīves jautājumi. – Rīga: SDSPA „Attīstība,” I-XII.
4Dimanta R., Majore I. Kā palīdzēt vardarbībā cietušam bērnam. - Rīga: AS „Balodis printing,” 1999.-2000.
5Dzelme K. Vardarbība ģimenē. – Rīga: Sorosa fonds, COLPI, 2000.
6Norvuda R. Sievietes, kas mīl par daudz. – Rīga: Jumava, 1999.
7Reinholde I., Vanaga D. Sociālais darbs ar augsta riska ģimenēm. – Rīga: SDSPA „Attīstība,” 2002.
8Vārpiņa V., Igaune U. Sociālais darbs ar vecākiem, kuriem atņemtas aprūpes tiesības.- Rīga: SPSDA „Attīstība”, 2006.
9http://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/violence-ag…
Papildu literatūra
1Vilks A. Deviantoloģija (mācība par uzvedības sociālajām novirzēm).- Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2001.
2A handbook for the prevention of Family Violence. Child abuse, wife assault, and elder abuse. (1990). Edited by Mulligan S., Seldon Printing Ltd.
3Herman J.L. (1992) Trauma and Recovery. USA: Basic Books.
4Iain Crow, The treatment and rehabilitation of offenders, SAGE publications, London, 2001
5When a Child or Youth is Sexually Abused... A guide for youth, parents and caregivers. (1997) Metropolitan Toronto Edition.
6Kathleen M.White, Jane Snyder, Richard Bourne, Eli Newberger. Treating Child Abuse and Family Violence in hospitals: A Program for Training and Services. http://books.google.com
7Marilyn Strachan Peterson, Michael Durfee, Kevin Coulter. Child Abuse and Neglect: Guidelines for Identification Assessment, and Case Management. http://books.google.com
8Lewis Okum. Woman Abuse: facts replacing myths. http://books.google.com
9Robert T.Ammerman, Michel Hersen. Children at risk: an evaluation of factors contributing to child abuse and neglect. http://books.google.com
10http://www.likumi.lv
11http://www.vbtac.lv
Citi informācijas avoti
1Videomateriāli/mācību videofilmas:
2Bērna personiskā drošība saskarsmē ar svešiniekiem uz ielas.
3Fiziskā vardarbība pret bērnu.
4Emocionālā vardarbība bērnu starpā.
5Seksuālā vardarbība pret bērnu.
6Sievas.