Pārlekt uz galveno saturu

Psiholoģijas pamati

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.11.2021 17:50:44
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_079LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Liāna Deklava
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Sniegt zināšanas par psiholoģijas pamatjautājumiem, veidot prasmi uztvert un izprast cilvēka izturēšanās psiholoģiskos aspektus sociālā darba kontekstā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psiholoģija kā zinātne – nozares un apakšnozares. Psiholoģiskās pieejas un to raksturojums. Psiholoģijas praktiskā izmantošana. Psiholoģijas metodes dažādu teoriju kontekstā.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
2Psiholoģijas pamatjautājumi. Psihiskie procesi un stāvokļi. Sajūta, uztvere, uzmanība, atmiņa, domāšana, valoda. Jūtas, griba, motivācija.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3Personība, individuālās īpatnības, attīstība. Cilvēks kā sociāla būtne. Sociālās lomas un personības socializācijas process, to ietekmējošie faktori. Dzimumu lomas un dzimumsocializācija.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Aktuālie psiholoģisko aspektu pētījumi sociālā darba praksē.Nodarbības2.00auditorija
5Personības socializācijas procesu izvērtējums un analīze.Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psiholoģija kā zinātne – nozares un apakšnozares. Psiholoģiskās pieejas un to raksturojums. Psiholoģijas praktiskā izmantošana. Psiholoģijas metodes dažādu teoriju kontekstā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Psiholoģijas pamatjautājumi. Psihiskie procesi un stāvokļi. Sajūta, uztvere, uzmanība, atmiņa, domāšana, valoda. Jūtas, griba, motivācija.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Personība, individuālās īpatnības, attīstība. Cilvēks kā sociāla būtne. Sociālās lomas un personības socializācijas process, to ietekmējošie faktori. Dzimumu lomas un dzimumsocializācija.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Aktuālie psiholoģisko aspektu pētījumi sociālā darba praksē.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studentam patstāvīgi jāizskata lekcijā dotā prezentācija, atbilstoši lekcijas tematiem jālasa obligātās literatūras avotus. Lai padziļinātu izpratni, ir ieteicams izmantot papildus avotus. Patstāvīgi jāveic doto mācību materiālu analīze, jāveido prezentācija par uzdoto tematu un tā jāprezentē auditorijā.
Vērtēšanas kritēriji:
Kurss uzskatāms par apgūtu, ja students ir apguvis lekciju un nodarbību teorētisko materiālu (Tests – 50%), ir izpildījis mācību uzdevumus nodarbību laikā – 20% (veiktie uzdevumi ir ieskaitīti), ir ieguvis pozitīvus starpvērtējumus (pētījuma atlase, analīze un prezentācija – 20%). Kā papildvērtējums var tikt izmantots regulārs lekciju un nodarbību apmeklējums un aktīva produktīva līdzdalība (10%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti spēs definēt psihes pamatjēdzienus, skaidrot to izpausmes; raksturot psiholoģijas teorētiskos virzienus un profesionālās darbības jomas, raksturot cilvēka psihiskos procesus, cilvēka sociālās lomas un socializācijas procesu cilvēka dzīves laikā.
Prasmes:Pratīs salīdzināt dažādas psiholoģiskās teorētiskās pieejas, analizēs cilvēka psihiskos procesus, emocijas, personības īpatnības un individuālos socializācijas procesus dzīves laikā.
Kompetences:Students spēs uztvert un izprast psihiskos fenomenus indivīda līmenī, cilvēka psihisko procesu likumsakarības; spēs, balstoties uz teorētiskajiem modeļiem, izvērtēt aktuālās sociālās lomas, socializācijas procesus un to ietekmējošos faktorus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Borns L. Psiholoģija. 1., 2., 3. daļa. Rīga, 2001.
2Martinsone K. Psiholoģija. Pamatjautājumi – teorijas, pētījumi. (3 sējumi) Rīga: Zvaigzne ABC, 2015.
3Vorobjovs A. Vispārīgā psiholoģija. Rīga, 2000. – 212 lpp.
Papildu literatūra
1Jungs K. Psiholoģiskie tipi. Rīga: Zvaigzne ABC, 1996.
2Karpova Ā. Personība: teorijas un to radītāji. Rīga: Zvaigzne ABC, 1998.
3Korels V. Kā izprast cilvēkus un pareizi izturēties pret tiem. Rīga: Madris, 2010.
4Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģiskās teorijas. Rīga: Zvaigzne ABC, 1999. -175 lpp.
5Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC, 2000. – 123 lpp.
6Utināns A. Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005. – 568 lpp.
7Psiholoģijas vārdnīca. Breslava G. red. Rīga: Mācību grāmata, 1999. – 157 lpp.
Citi informācijas avoti
1Interneta resursi izmantojami gadījumos, ja ir zināmi to autori, kas atbilst definētiem zinātniskās pieejas kritērijiem.
2Var tikt izmantoti jebkādi atzītu zinātnieku teorētiskie materiāli par psiholoģijas teorijām jebkādā studējošajam saprotamā valodā, izmantojot jebkādus informatīvos avotus (tos precīzi uzrādot).