Pārlekt uz galveno saturu

Sociālā darba organizācija pašvaldībās

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:30.08.2023 10:49:52
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_100LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Mārtiņš Moors
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Par Latvijas sociālās drošības sistēmas uzbūvi.
Mērķis:
Iegūt zināšanas par to organizatorisko vidi pašvaldībās, kurā strādā praktizējoši sociālie darbinieki, tās vietu valsts pārvaldes sistēmā, sociālā darba veicējiem un sociālā darba resursiem klientu sociālo situāciju risināšanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sociālais darbs kā profesionāla darbība, tā jēdziens un izpratne. Sociālās problēmas jēdziensLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšana kā pašvaldības funkcija. Pamatojuma un labas pārvaldības principa saturs.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
3Sociālā funkcionēšana un tās nozīme klienta sociālās situācijas izvērtēšanā. Sociālās funkcionēšanas trīs dimensijas – biofiziskā, psiholoģiskā un sociālā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Pašvaldības sociālais dienests, sociālā darba speciālisti un to profesionālie uzdevumi. Galvenie procesi sociālajā dienestā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Sociālais darbs ar indivīdiem, gadījuma vadīšanas process.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Sociālā palīdzība: jēdziens, pamatprincipi, būtiskie elementi un process.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Sociālie pakalpojumi, to tipi. Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana: galvenie elementi, pamatprincipi, process.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Sociālo pakalpojumu struktūras būtiskās sastāvdaļas.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
9Sociālā darba organizācijas specifika pilsētu un lauku pašvaldībās. Kopienas darba formas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sociālais darbs kā profesionāla darbība, tā jēdziens un izpratne. Sociālās problēmas jēdziensLekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
2Sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšana kā pašvaldības funkcija. Pamatojuma un labas pārvaldības principa saturs.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
3Sociālā funkcionēšana un tās nozīme klienta sociālās situācijas izvērtēšanā. Sociālās funkcionēšanas trīs dimensijas – biofiziskā, psiholoģiskā un sociālā.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
4Pašvaldības sociālais dienests, sociālā darba speciālisti un to profesionālie uzdevumi. Galvenie procesi sociālajā dienestā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Sociālais darbs ar indivīdiem, gadījuma vadīšanas process.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
6Sociālā palīdzība: jēdziens, pamatprincipi, būtiskie elementi un process.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
7Sociālie pakalpojumi, to tipi. Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšana: galvenie elementi, pamatprincipi, process.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
8Sociālo pakalpojumu struktūras būtiskās sastāvdaļas.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
9Sociālā darba organizācijas specifika pilsētu un lauku pašvaldībās. Kopienas darba formas.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Pārbaudes uzdevumi studentiem tiek veidoti kā rakstisks kontroldarbs par teorētiskā materiāla izpratni un modelētas klienta situācijas, kurās jāapraksta palīdzības saņemšanas process pašvaldībā. Studentiem patstāvīgie darbi galvenokārt ir saistīti ar sociālo pakalpojumu dažādu veidu iepazīšanu, pakalpojuma sniegšanas mērķa un mērķa grupas noteikšanu, tos jāsagatavo rakstiski. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Apmeklējums un aktivitāte lekcijās – 10%; Kontroldarbi – 30%; Mājas darbi – 20%; Pārbaudes darbs – 40%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Formulēt sociālo darba prakses lauku, izklāstīt pašvaldības lomu sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšanā; raksturot labas pārvaldības principa ievērošanu saskarsmē ar sociālās palīdzības klientiem; pārzināt sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšanas procesu un sociālā darba speciālistu pienākumu sadalījumu; formulēt klienta pienākumus sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšanas procesā, nosaukt materiālās situācijas un klienta vajadzību izvērtēšanas instrumentus un aprakstīt to praktisko pielietojumu.
Prasmes:Analizēt individuālās klienta situācijas sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu pieprasīšanas gadījumā; jāprot izvērtēt klientu materiālās un sociālās vajadzības saskaņā ar normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un ētikas normām.
Kompetences:Praktiski pielietot iegūtās zināšanas klienta sociālās situācijas analīzē; raksturot klientu tiesības uz sociālo palīdzību un sociālajiem pakalpojumiem pašvaldībā; noteikt pašvaldībā esošos sociālos pakalpojumus kā resursus klientu problēmu risināšanā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Cooper, Marlene G. Clinical social work practice: an integrated approach /Marlene G. Cooper, Joan Granucci Lesser. Boston [etc.]: Pearson/Allyn and Bacon, c2014. 28.-44.lpp. sociālā darba ar gadījumu process.
2Dominelli, Lena. Social work: theory and practice for a changing profession /Lena Dominelli. Cambridge, UK; Malden, MA: Polity, c2004 (repr. 2004, 2005). 307 lpp. 201.-228. kopienu sociālais darbs.
3Hepworth, Dean H. Direct social work practice: theory and skills /Dean H. Hepworth, Ronald H. Rooney, Jo Ann Larsen. Pacific Grove [etc.]: Brooks/Cole Thomson Learning, 2013. Īpaši 25.-33.lpp. sociālā darba prakses lauks; 35.-54.lpp sociālā darba ar gadījumu process; 187.-257.lpp. biopsihosociālās situācijas izvērtēšana; 259.-297.lpp. ģimenes funkcionēšanas izvērtēšana.
4Zastrow, Charles. Social work with groups: a comprehensive workbook /Charles Zastrow. Belmont, CA [etc.]: Thomson/Brooks/Cole, c2015. - 460 lpp. Īpaši par kopienas darbu.
5Milner, Judith. Assessment in social work / Judith Milner, Steve Myers, Patrick O'Byrne. 4th edition., 303 lpp. īpaši 77.lpp.-101.lpp. par sistēmu pieejām (Bronfenbrannera ekoloģiskās sistēmu teorijas; Pincus un Minahan sistēmu teor; ģim sist teor)
6Social work: an empowering profession / Brenda DuBois, Karla Krogsrud Miley. - 8th edition. - Boston: Pearson Education, ©2014.i, 488 lpp. īpaši 3.nodaļa Social work and Social Systems; 9.nodaļa Social Work Functions
7Social work and social welfare: an introduction / Rosalie Ambrosino ... [et al.]. 7th ed. Australia; Belmont, CA: Brooks/Colex Cengage Learning, c2012., 494 lpp. Īpaši: Sociālā darba profesija, metodes, ekoloģiskā sistēmu teorija, soc. darbs laukos.
8LM Metodika sociālajam darbam ģimenēm ar bērniem
Papildu literatūra
1Anderson, Joseph. Social work methods and processes. – Belmont, California: Wadsworth Publishing Company. – 1981.
2Ābele, Anita. Pansija - institūcijām alternatīvs sociālais aprūpes pakalpojums veciem ļaudīm. / Anita Ābele, Solvita Rumba. Dzīves jautājumi / sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskola "Attīstība", 11.[sēj.] (2006), 313.-327.lpp
3Liepa, B. Sociālo gadījumu vadīšanas problemātika sociālo pakalpojumu sniegšanā ģimenēm. Mācību metodisks līdzeklis. – R: SDSPA „Attīstība”, 2000, 136 lpp.
4Liepa, B. Sociālo gadījumu vadīšanas rokasgrāmata. - R: SDSPA „Attīstība”, 2000, 48 lpp.
5Pavlovs, Māris. Bērnu namu audzēkņu gatavība patstāvīgai dzīvei// Dzīves jautājumi / sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskola "Attīstība", 12.[sēj.] (2007), 198.-219.lpp.
6Pļaviņš, Māris. Rehabilitācijas pamati. Bibliogr.: 14 nos. Dzīves jautājumi / Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstsk. "Attīstība", 1998, 3.sēj. 95.-[119.]lpp.
7Metbors, Golams M. Līdzdalība kopienas attīstībā un tās mainīgā būtība: Bangladešā gūtā pieredze / Golams M.Metbors, Marks E.Rodžerss, Robina S.Mama. Dzīves jautājumi: sociālā darba un sociālās pedagoģijas teorija un prakse / Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskola "Attīstība", 9.[sēj.] (2004), 84.-97.lpp.
8Middleman, Ruth R. Social service delivery: a structural approach to social work practice. - USA: Columbia University Press. – 1974, p. 233
9Sedvalde, Evija. Kopienas lomas sociālās attīstības veicināšanā. Bibliogr.: 19 nos. Kopsav. angļu Dzīves jautājumi / Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstsk. "Attīstība", 2001, 6.sēj. 68.-79.lpp.
10Sedvalde, Evija. Kopienas darbs kā sociālā darba metode ar personu grupām un sabiedrību // Dzīves jautājumi: sociālā darba un sociālās pedagoģijas teorija un prakse / Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskola "Attīstība", 10.[sēj.] (2005), 25.-41.lpp.
11Skidmore, Rex Austin. Introduction to social work/ Rex A. Skidmore, Milton G. Thackeray, O. William Farley,with Larry Lorebzo Smith, Scott W. Boyle. – Noston, London, Toronto...: Allyn and Bacon. – 2000, 1997. – p. 404.
12Sociālo problēmu klasifikācijas kritēriji sociālā darba mikropraksē / Liesma Čepuka, Daiga Dērica, Dagnija Gorlova, Ingrīda Lielbārde, Indra Vitenberga. Dzīves jautājumi: sociālā darba un sociālās pedagoģijas teorija un prakse / Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskola "Attīstība", 8.[sēj.] (2003), 27.-43.lpp.
13Vilka L. Sociālās problēmas būtība// Dzīves jautājumi I. – R: SDSPA „Attīstība”, 2000, 13.-24.lpp.
14Zemīte, E. Sociālā darba pamati. Mācību grāmata. Zin.red. prof., Dr.paed. L. Šiļņeva. – R: SDSPA „Attīstība”, 2003, 205 lpp.
15Zemīte, Ēstere. Sociālā darba metodes: mācību metodiskais līdzeklis. Rīga: Profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs "Aisma", 2016
16Zemīte, E. Vara un sociālais darbs// Dzīves jautājumi VII. – R: SDSPA „Attīstība”, 2002, 24.-38.lpp.
17Labas pārvaldības princips// Jurista vārds. 16.08.2005. Nr. 30 (385)
18Andiņa, M., Darkevica, S., Gorlova, D., Šiliņa D., Zvejniece M. Sociālo problēmu raksturojums un klasificēšana// Dzīves jautājumi VII. – R: SDSPA „Attīstība”, 2002, 249.-268.lpp.
19Daniele, Vineta. Sociālā darbinieka darbība klientu līdzdalības veicināšanā// Dzīves jautājumi: sociālā darba un sociālās pedagoģijas teorija un prakse/ Vineta Daniele, Ineta Dzilna, Jolanta Ēvele, Anita Holma, Lāsma Ozoliņa. Rīga: Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskola „Attīstība”, 2002. 7.sēj. 214.-229.lpp.
20Gorlova, Dagnija. Sociālo problēmu identificēšana sabiedrībā. Bibliogr.: 12 nos. Kopsav. angļu Dzīves jautājumi / Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstsk. "Attīstība", 2001, 6.sēj. 53.-67.lpp.
21Hervigss-Lempss, Johanness (Herwig-Lempp, Johannes). No ģimenes terapijas uz sistēmisku sociālo darbu / Johanness Hervigss-Lempss. Dzīves jautājumi / sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskola "Attīstība", 11.[sēj.] (2006), 125.-145.lpp. (atslēgas vārdi: genogramma, individuālā terapija, ģimene kā sistēma, sistēmiskais sociālais darbs).
22Juhna, Aija. Sociālekoloģiskais skatījums uz indivīdu un vidi sociālajā darbā. Bibliogr.: 4 nos. Dzīves jautājumi / Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstsk. "Attīstība", 2001, 6.sēj. 43.-52.lpp.
23Rodžerss, Marks E. Vispārējā sociālā darba prakse. / no angļu val. tulk. T. Lāce. Bibliogr. un koment.: [41] ier. Dzīves jautājumi / Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstsk. "Attīstība", 1998, 3.sēj. 28.-[42.]lpp.
24Hermansens, Ole F. Sociālais darbs kopienā Pielikumā: Sociālā darba modelis Dzīves jautājumi / Sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstsk. "Attīstība", 1998, 3.sēj. 52.-[94.]lpp.
25Sedvalde, Evija. Kopienas organizēšana - atbalsts attīstībai: [par nevalstiskajām org.] / Evija Sedvalde. Diena, Nr.147 (2006, 28.jūn.), 2.lpp.
26Irša, Ina. Slimnieka kopšana mājas apstākļos. / Ina Irša, Irēna Kalniņš, Agita Melbārde-Kelmere. Rīga: Latvijas Ambulatorās medicīnu māsu un sociālās aprūpes darbinieku asociācija, 2007. 146 lpp.
27Mikuda, Sarmis. Sociālās vides analīze / Sarmis Mikuda. Bibliogr.: 69.-71.lpp. Kopsav. angļu val. Dzīves jautājumi / sociālā darba un sociālās pedagoģijas augstskola "Attīstība", 11.[sēj.] (2006), 49.-71.lpp.
28Derezotes, David S. Advanced generalist social work practice /David S. Derezotes. Thousand Oaks, Calif. [etc.]: Sage Publications, 2000. 253 p. Īpaši 1.daļa – klienta situācijas izvērtēšana; 2.un 3.daļa – intervence darbā ar indivīdiem, ģimeni, grupām; 5., 3. un 4.daļa – intervences paradigmas, īpaši 13.nodaļa – case management; 14.nodaļa – psihosociālais darbs, 15.nodaļa – kopienas darbs.
29Fook, Jan. Social work: critical theory and practice /Jan Fook. London [etc.]: SAGE Publications, 2002. (2003), 179 p. Īpaši 9.nodaļa par problēmas noteikšanu.
Citi informācijas avoti
1Sociālais ziņojums 2002., 2003. Rīga: LR LM.
2PS 0079: Sociālā darbinieka profesijas standarts. Izglītības un zinātnes ministrijas 06.06.2002. rīkojums Nr. 351.
3Valsts pārvaldes iekārtas likums// Latvijas vēstnesis, 2002, 21. jūn., Nr. 94 (2669)
4Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums: LR likums // Latvijas Vēstnesis, 2002. 19.nov., Nr. 168.
5Par sociālo palīdzību: LR likums // Latvijas Vēstnesis, 1995. 14.nov, Nr. 176, (zaudējis spēku no 2003.gada 1.janvāra)