Pārlekt uz galveno saturu

Pediatrijas pamati un klīniskais sociālais darbs ar bērniem

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.11.2021 12:04:08
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_157LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:SocioloģijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aina Briede
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
1) cilvēka anatomijā un fizioloģijā 2) psiholoģijā
Mērķis:
Sniegt studentiem paplašinātas zināšanas par darbu ar un bērniem īpaši sociālo darbu. Izveidot izpratni un spēju studentiem risināt klīniskos gadījumus, spēju komunicēt ar klientiem un sevišķi krīzes situācijā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pediatrija – mācība par bērnu ārstēšanu. Pediatrijas psihosociālie aspekti. Anamnēzes (vēstures) iegūšana – identifikācijas informācija: datu iegūšanas metodes, reģistrēšanas metodika. Ģimenes un sociālā vēsture. Bērnības periodi, bērna psihomotorā attīstība, faktori, kas to ietekmē.Lekcijas1.00klīniskā bāze
Nodarbības1.00klīniskā bāze
2Bērna izmeklēšanas metodes. Bērna fiziskās attīstības novērtēšana. Vitālie rādītāji bērniem dažādos vecumos – ķermeņa masa, garums, galvas un krūšu apkārtmērs, ķermeņa t0, pulss, elpošanas frekvence, asinsspiediens. Ēdināšanas nozīme bērna attīstības dažādos vecumos.Lekcijas1.00klīniskā bāze
Nodarbības1.00klīniskā bāze
3Biežākās akūtās saslimšanas bērniem dažādos vecumos. Biežākās bērnu infekcijas slimības, to profilakse. Biežākās hroniskās saslimšanas dažādos bērna vecumos, iespējamā invalidizācija.Lekcijas1.00klīniskā bāze
Nodarbības1.00klīniskā bāze
4Soc. darbinieka loma vecāku psiholoģiskai sagatavošanai nodrošinot atbalstu pediatriskajām medicīniskajām manipulācijām, medikamentozās terapijas organizēšanā. Sociālās, emocionālās, medicīniskās specifiskās problēmas bērna attīstībai. Slikta apiešanās ar bērnu – vardarbība, nevērība. Palīdzības organizēšana bērniem ar attīstības traucējumiem.Lekcijas1.00klīniskā bāze
Nodarbības1.00klīniskā bāze
5Sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie rādītāji akūtā aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā). Sociālā darba un psihosociālās palīdzības prakses kompetence (darbības lauks): uzdevumi, palīdzība pacientiem, galvenās funkcijas un sniegtā palīdzība, galvenās problēmu kategorijas, ar kurām saskaras sociālie darbinieki. Galvenie rekomendētie sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie radītāji akūtās aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā).Lekcijas1.00klīniskā bāze
Nodarbības1.00klīniskā bāze
6Bērnu un ģimenes emocionālā un psiholoģiskā aprūpe Bērna un ģimenes psihosociālās labklājības novērtējums. Psihosociālā harmonizēšana.Sistēmteorijas izmantošana sociālajā darbā.Lekcijas1.00klīniskā bāze
Nodarbības1.00klīniskā bāze
7Sociālā darba pamatnoteikumi. Sociālais darbs ar ģimeni. Cilvēks – ģimene – sabiedrība. Sociālā darbinieka darbības sistēmas.Lekcijas1.00klīniskā bāze
Nodarbības1.00klīniskā bāze
8Krīzes stadijās. Krīzes novērtējums un krīzes intervences metodes. Sociālā darba uzdevumi. Situācijas analīzes četri aspekti. Krīzes stadijās. Krīzes novērtējums un krīzes intervences metodes.Lekcijas1.00klīniskā bāze
Nodarbības1.00klīniskā bāze
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pediatrija – mācība par bērnu ārstēšanu. Pediatrijas psihosociālie aspekti. Anamnēzes (vēstures) iegūšana – identifikācijas informācija: datu iegūšanas metodes, reģistrēšanas metodika. Ģimenes un sociālā vēsture. Bērnības periodi, bērna psihomotorā attīstība, faktori, kas to ietekmē.Lekcijas1.00klīniskā bāze
Nodarbības1.00klīniskā bāze
2Bērna izmeklēšanas metodes. Bērna fiziskās attīstības novērtēšana. Vitālie rādītāji bērniem dažādos vecumos – ķermeņa masa, garums, galvas un krūšu apkārtmērs, ķermeņa t0, pulss, elpošanas frekvence, asinsspiediens. Ēdināšanas nozīme bērna attīstības dažādos vecumos.Lekcijas1.00klīniskā bāze
Nodarbības1.00klīniskā bāze
3Biežākās akūtās saslimšanas bērniem dažādos vecumos. Biežākās bērnu infekcijas slimības, to profilakse. Biežākās hroniskās saslimšanas dažādos bērna vecumos, iespējamā invalidizācija.Nodarbības1.00klīniskā bāze
4Soc. darbinieka loma vecāku psiholoģiskai sagatavošanai nodrošinot atbalstu pediatriskajām medicīniskajām manipulācijām, medikamentozās terapijas organizēšanā. Sociālās, emocionālās, medicīniskās specifiskās problēmas bērna attīstībai. Slikta apiešanās ar bērnu – vardarbība, nevērība. Palīdzības organizēšana bērniem ar attīstības traucējumiem.Lekcijas1.00klīniskā bāze
Nodarbības1.00klīniskā bāze
5Sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie rādītāji akūtā aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā). Sociālā darba un psihosociālās palīdzības prakses kompetence (darbības lauks): uzdevumi, palīdzība pacientiem, galvenās funkcijas un sniegtā palīdzība, galvenās problēmu kategorijas, ar kurām saskaras sociālie darbinieki. Galvenie rekomendētie sociālā darba un psihosociālās palīdzības klīniskie radītāji akūtās aprūpes medicīniskā iestādē (slimnīcā).Lekcijas1.00klīniskā bāze
6Bērnu un ģimenes emocionālā un psiholoģiskā aprūpe Bērna un ģimenes psihosociālās labklājības novērtējums. Psihosociālā harmonizēšana.Sistēmteorijas izmantošana sociālajā darbā.Lekcijas1.00klīniskā bāze
7Sociālā darba pamatnoteikumi. Sociālais darbs ar ģimeni. Cilvēks – ģimene – sabiedrība. Sociālā darbinieka darbības sistēmas.Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Veikt padziļinātu tēmas izpēti par dažādām metodēm strādājot ar bērniem.
Vērtēšanas kritēriji:
Priekšnosacījums sekmīgam kursa nobeigumam ir regulāra lekciju apmeklēšana. Iesaistīties tēmu diskusijā lekcijas laikā un paust savu viedokli. Demonstrēt klīnisko gadījumu strādājot ar slimo bērnu un vecākiem (ja ir klāt) iegūstot prasmi kontaktēt ar bērnu un viņa ģimenes locekļiem, iegūtos rezultātus fiksēt un analizēt tos.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1) spējas aprakstīt anamnēzes ievākšanu un objektīvu bērna izmeklēšanu 2) salīdzināt krīzes novērtējums un krīzes intervences metodes. 3) Izskaidrot darbu ar bērniem un to ģimenēm
Prasmes:1) risināt klīnisku gadījumu; 2) demonstrēt komunikācijas spējas ar ģimenēm 3) pielietot krīzes intervenci nepieciešamības gadījumā
Kompetences:1) analizēt gadījumus par biežākām slimībām bērniem, slima bērna aprūpi un ārstēšanu; 2) izprast darbu ar bērniem klīnikas dažādās nodaļās; 3) analizēt sociālā darbinieka darbības uzdevumiem darbā ar slimiem bērniem un to ģimenēm
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Surjit Singh Dhooper. Social Work and Transplantation of Human Organs. (Westport, CT: Praeger Publishers, 1994) 52, Questia, 6 June 2007
2Kathleen Ell, and Helen Northen. Families and Health Care: Psychosocial Practice. (New York: Aldine De Gruyter, 1990) 129-130, Questia, 1 Nov. 2006.
3„Nevis dzīvei vairāk dienu, bet dienām vairāk dzīves” Bērnu paliatīvās aprūpes biedrība. Rīga 2007., ISBN 978-9984-39-413-8
4Goldman A., Hain R., Liben S. Oxford Textbook of Palliative Care for Children. Publsher: OUP Oxford, 2021 / Impact of life-limiting illness on the family p.173-175.
5Toba Schwaber Kerson, Boundary Spanning: An Ecological Reinterpretation of Social Work Practice in Health and Mental Health Systems (New York: Columbia University Press, 2002) 213, Questia, 9 June 2007
Papildu literatūra
1Kulbergs J. Krīze un attīstība. – Liepāja: LPA, 1998.
2David A. Alexsander. Psychosocial research in palliative catre, Cummings I. The interdisciplinary team. In Oxford Textbook of Palliative Medicine Mc Donald: Oxford University Press, 1998.