Pārlekt uz galveno saturu

Ievads uz pierādījumiem balstītā aprūpē

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:11.04.2024 10:27:43
Par studiju kursu
Kursa kods:MDAK_057LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Vecmāšu zinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilona Zariņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakatrsu[pnkts]lv, +371 67061568
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Filozofija un medicīnas ētika, propedeitika, ievads bibliotēkas lietošanā, medicīniskā terminoloģija svešvalodā.
Mērķis:
Iegūt zināšanas un veicināt prasmes analizēt, izvērtēt un interpretēt zinātniskos pētījumos ietvertos pierādījumus aprūpes problēmu risinājumu pamatošanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pierādījumos balstītas prakses būtība, terminoloģija un svarīgi aspekti.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Pētījumi un to veidi veselības aprūpē. Ierobežojumi pierādījumu ieguves procesā.Lekcijas1.00E-studiju vide
3Pētījumu pierādījumu un rekomendāciju līmeņi veselības aprūpē.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Pierādījumos balstītas prakses informācijas meklēšana un atlase dažādos resursos. Kritisks informācijas izvērtējums.Lekcijas1.00E-studiju vide
5Uz pierādījumiem balstītas medicīnas kā metodes pamatposmi.Lekcijas1.00E-studiju vide
6Seminārs par EBP pielietojumu; studentu patstāvīgi sagatavota prezentācija par noteiktu tēmu, diskusija.Nodarbības1.00E-studiju vide
7Seminārs par pētnieciskās tēmas un jautājuma formulēšanu; studentu patstāvīgi sagatavota prezentācija par izvēlētu, noteiktu tēmu, diskusija.Nodarbības1.00E-studiju vide
8Seminārs par PICO izveidi; studentu patstāvīgi sagatavota prezentācija par izvēlētu, noteiktu tēmu, diskusija.Nodarbības1.00E-studiju vide
9Seminārs par PICO jautājuma formulēšanu; studentu patstāvīgi sagatavota prezentācija par noteiktu tēmu, diskusija.Nodarbības1.00E-studiju vide
10Seminārs par atslēgas vārdu formulēšanu; studentu patstāvīgi sagatavota prezentācija par noteiktu tēmu, diskusija.Nodarbības1.00E-studiju vide
11Seminārs par pierādījumu ticamību un kvalitāti; studentu patstāvīgi sagatavota prezentācija par noteiktu tēmu, diskusija.Nodarbības1.00E-studiju vide
12Seminārs par biomedicīnas pētījumos izmantoto gala rezultātu izteikšanas veidiem un pārveidojumiem; studentu individuāli patstāvīgi sagatavota prezentācija par izvēlētu tēmu, diskusija un refleksija par procesu.Nodarbības1.00E-studiju vide
13Seminārs par zinātnisku pierādījumu izmantošanu praksē ētiskiem aspektiem; studentu individuāli patstāvīgi sagatavota prezentācijas par noteiktu tēmu, diskusija.Nodarbības1.00E-studiju vide
14Seminārs par zinātnisku pierādījumu prezentāciju; studentu patstāvīgi sagatavota prezentācija par noteiktu tēmu, diskusija.Nodarbības1.00auditorija
15Seminārs par zinātnisku pierādījumu komunicēšanu ar pacientiem un citiem veselības aprūpes speciālistiem; studentu individuāli patstāvīgi sagatavotas prezentācijas par noteiktu tēmu, diskusija.Nodarbības1.00E-studiju vide
16Studentu individuāli, patstāvīgi sagatavotas prezentācijas par izvēlētu tēmu, diskusija un refleksija par procesu.Nodarbības1.00E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
• Darbs mazās grupās un individuāli. • Klasē: seminārs par tēmas izvēli un PICO jautājuma formulēšanu, diskusija. • Patstāvīgais darbs: zinātnisku pierādījumu meklēšana, atrašana un apraksta sagatavošana. • Klasē: patstāvīgā darba prezentācija. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Kumulatīvais vērtējums, kas veidojas kursa laikā sagatavojot divus patstāvīgos darbus pēc norādītām prasībām, prezentējot nodarbībās un noteiktā termiņā pievienojot pie izveidota uzdevuma e-studiju portālā. Vērtēšanas kritēriji: 1. Vērtēšana notiek ar atzīmi 10 ballu sistēmā, kur zemākais sekmīgais vērtējums ir 4 balles. 2. Divas patstāvīgi sagatavotas un prezentētas prezentācijas kursa laikā. 3. Lai saņemtu sekmīgu (4-9 balles) pastāvīgā darba rakstiskās prezentācijas novērtējumu kursa noslēgumā, jāapmeklē visas nodarbības(ja nodarbības organizētas attālināti, izslēgta kamera nodarbības laikā un neatbildēšana uz uzdotiem jautājumiem, tiek uzskatīta par nodarbības kavēšanu), jāizpilda patstāvīgais darbs kursa laikā norādītajā termiņā, un tam jāsatur satur pilnībā izpildīti zemāk minētie punkti: • Problēmas izvēle un apraksts tabulas veidā un pamatojums, izmantojot zinātniskus informācijas avotus, kurus noformē kā atsauces; • PICO formula un PICO jautājums, atbilstoši izvirzītajai problēmai; • PICO formulā izvēlētās salīdzināmās intervences pamatotas ar zinātnisku informāciju tabulā; • Atslēgas vārdi saistīti ar PICO formulējumiem (latviski, angliski); • Apraksts par pierādījumu meklēšanas un atrašanas procesu - izmantotās zinātnisko datu bāzes; • Pierādījumu apkopojums (latviski) par četrām zinātniskām publikācijām, kas ietver pietiekamu informāciju par publikācijas autoru/-iem un nosaukumu (orģinālu), gadu, mērķi, secinājumiem; par pierādījumiem uzskatāmas zinātniskas publikācijas no RSU abonētajām pierādījumos balstītajām zinātnisko datu bāzēm; • Atbilde uz PICO jautājumu saistīta ar pacientu, problēmu, izvēlētām intervencēm un to salīdzinājumu; • Darbs un atsauces noformētas, atbilstoši prasībām - tabulas formāts problēmas aprakstam, izmantotās atsauces noformētas atbilstoši RSU metodiskajiem norādījumiem(skat.literatūras sarakstā), PICO formula, jautājums, atslēgvārdi, pierādījumu apraksts un atbilde, lietots vienots burtu izmērs un fonts, darbs nesatur gramatikas un stila kļūdas, zinātniski un medicīniski termini paskaidroti. Gala(eksāmena) vērtējumu veido: : apmeklējums – 10%, 1.PICO darbs - 30%, 2.PICO darbs - 60%. Lai saņemtu izcilu (10 balles) vērtējumu eksāmenā studentam kvalitatīvi un kvantitatīvi jāizpilda prasības darba izpildē, jādemonstrē kompetence problēmas izklāstā, pierādījumu apkopojumā un atbildē: jābūt izmantotai tikai zinātnisko publikāciju jaunākajai informācijai(no RSU abonētajām pierādījumos balstītajām zinātnisko datu bāzēm), problēmas aprakstā jāiekļauj atbilstoša infromācija un precīzi jāapraksta salīdzināmās intervences, precīzi jāizveido PICO formula, jautājums un atslēgas vārdi, jāpaskaidro medicīniski termini, jāapraksta seši (6) jaunākie pierādījumi, kuri katrs satur noderīgu informāciju atbildei, korekti un koncentrēti jāatbild PICO jautājums. Darbam jābūt noformētam atbilstoši augstākminētām prasībām, tam jābūt gramatiski un stilistiski atbilstošā latviešu valodā, izņemot publikāciju nosaukumus, kuri nav jātulko. Ja darbi tiek iesniegti vēlāk par noteikto termiņu, vērtējums tiek samazināts par vienu balli. Ja darbā nav izpildīti norādītie kritēriji, vērtējums tiek samazināts. Kavētās nodarbības jāatstrādā individuāli vienojoties ar docētāju. Pabeigtu patstāvīgo darbu students pievieno izveidotam uzdevumam e-studiju portālā pie studiju kursa norādītā termiņā. Uzdevumu atbalsta Turnitin programma. Studenti piekrīt, ka kursa ietvaros visi iesniegtie darbi tiks pakļauti tekstuālajam salīdzinājumam ar Turnitin.com, lai pārbaudītu, vai iesniegtais darbs nav plaģiāts. Visi iesniegtie rakstu darbu tiks iekļauti kā avoti Turnitin.com referenču datu bāzē ar vienu mērķi – konstatēt plaģiātu. Turnitin.com pakalpojumu izmantošana notiek saskaņā ar Lietošanas politiku, kas izlasāma Turnitin.com mājas lapā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Iegūtas pamatzināšanas un izpratne par pierādījumos balstītas aprūpes būtību, nozīmi, iespējām, dažādiem pētījumu veidiem un avotiem.
Prasmes:Studējošie pratīs atrast un izvērtēt zinātniskus pierādījumus pētījumos, atbilstoši prezentēt un komunicēt par tiem.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie attīsta kompetenci: izvērtēt zinātniskus pierādījumus aprūpes pētniecībā, ņemot vērā veselības aprūpes kontekstu, integrējot un lietojot situācijai atbilstošas prasmes, zināšanas, attieksmi.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Veselības aprūpes sistēma un organizācija un pierādījumos balstīta aprūpe- aprūpes process. Rīga, 2021
2Pierādījumos balstītas prakses veicināšana veselības aprūpē. (2012). Mācību materiāls, RSU (akceptējams izdevums)
3Spila, Daiga. Znotiņa, Inga. Medicīnas informācijas meklēšanas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2014. – 71 lpp.
4Medicīnas informācijas meklēšana elektroniskajos resursos. Mācību materiāls. ESF projekts Nr.9.2.6.0/17/I/001"Ārstniecības unārstniecības atbalsta personāla kvalifikācijas uzlabošana", Rīga, 2019
5Behmane D., Dūdele A. Vērtībās balstītas veselības aprūpes koncepcija. RSU Sabiedrības veselības institūta, Rīga, 2022
6Atsauču un darbā izmantoto avotu un literatūras saraksta noformēšanas metodiskie norādījumi. RSU, 2016
Papildu literatūra
1Informācijpratības ceļvedis veselības aprūpes zinātnēs
2 Morrell C.J., Sutcliffe P., Booth A., et al. A systematic review, evidence synthesis and meta-analysis of quantitative and qualitative studies evaluating the clinical effectiveness, the cost-effectiveness, safety and acceptability of interventions to prevent postnatal depression. Southampton (UK): NIHR Journals Library; 2016 May. (Health Technology Assessment, No. 20.37.)
3Collins, Sally, and others (eds). Oxford Handbook of Obstetrics and Gynaecology. 4th ed. Oxford Medical Handbooks (Oxford, 2023; online edn, Oxford Academic, 1 Jan. 2023), accessed 2 Jan. 2024.
Citi informācijas avoti
1ebn.bmj.com/