Pārlekt uz galveno saturu

Pacientu un darba vides drošība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:12.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.08.2023 09:04:46
Par studiju kursu
Kursa kods:MDAK_257LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Eva Cela
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakatrsu[pnkts]lv, +371 67061568
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Veselības jēdziens un koncepcija, mikrobioloģija ar virosoloģiju un parazitoloģiju, aprūpes filozofija un procesa modelis, pierādījumos balstīta aprūpe un māsu profesionālā darbība, klīniskā aprūpe un rehabilitācija pacientu aprūpē, farmakoloģija.
Mērķis:
Gūt izpratni par cēloņsakarībām, kas noved pie nevēlama iznākuma ārstniecības gaitā gan attiecībā uz pacientu, gan personālu, par pielietojamām metodēm risku un veicinošo faktoru identificēšanā un pacientu un personāla drošības paaugstināšanā, pamatojoties uz sistēmas un cilvēka faktora jeb ergonomikas principu ievērošanu. Iepazīstināt ar jaunām iniciatīvām, rekomendācijām un labas māsas prakses piemēriem Eiropā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pacientu un personāla drošības pamata nosacījumiLekcijas1.00E-studiju vide
2Sistēmas kļūdas. Kļūdu un negadījumu cēloņi un veicinošie faktoriNodarbības1.00auditorija
3Cilvēka faktora jeb ergonomikas nozīme pacientu drošībāNodarbības1.00auditorija
4Jaunākie priekšstati par drošības menedžmenta metodēm un to lietošanu praksēLekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības2.00auditorija
5Pacientu drošības, darba aizsardzības sistēmas prasības, pacientu un darba vides drošību reglamentējošie normatīvie dokumentiNodarbības2.00auditorija
6Seminārs: Pacientu drošības un darba vides riski, nevēlamie gadījumi un to analīzes metodes, risku un to ietekmes mazināšanas pasākumi, veselības aprūpes darbinieku obligātās veselības pārbaudesNodarbības2.00auditorija
7Darba vides riska faktori veselības aprūpē, to iedalījums, izvērtējums. Arodmedicīnas jēdziens un uzdevumiLekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
8Ar darbu saistītie psihoemocionālie faktori un to izraisītie traucējumi (izdegšanas sindroms, profesionālais stress, nogurums aiz līdzjūtības), preventīvie pasākumiLekcijas2.00E-studiju vide
Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Literatūras lasīšana un analīze, diskusijas darba grupās, dokumentu, video un situāciju izvērtēšana un viedokļu formulēšana, patstāvīga prezentāciju sagatavošana un prezentēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Mutiskais eksāmens (studējošam ir jāaizstāv darbs - identificēti pacientu un darba vides drošības riski (2) klīniskās prakses laikā, prevencijas pasākumi, ņemot vērā publikācijas un pierādijumos balstītu praksi). Darba vērtēšana, atbilstoši izstrādātajiem kritērijiem (publicēts e-studijās pie studiju kursa), vērtēšana, atbilstoši RSU reglamentam.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti spēs izskaidrot cēloņsakarības, kas noved pie nevēlama iznākuma pacienta un personāla drošībā. Spēs definēt darba vides un riska faktoru nozīmi veselības aprūpē strādājošiem. Studenti spēs izskaidrot dažādus veselības aprūpes pacientu biodrošības kritērijus (pacientu drošības kultūra, drošības standartizāciju, drošības attīstību pētniecībā, drošības komunicēšanu un drošības ētiskos un sociālos aspektus).
Prasmes:Patstāvīgi novērtēt un izskaidrot vides veselības kā vides zinātnes un medicīnas preventīvu nozīmi pacienta un personāla veselības saglabāšanā. Spēs pielietot un novērtēt pacientu drošības un darba vides riskus, nevēlamos gadījumus, kā arī izmantot analīzes metodes, lai mazinātu riskus un to ietekmējošos faktorus.
Kompetences:Analizēt un izstrādāt rekomendācijas, pasākumus vides kaitīgo faktoru novēršanā un samazināšanā. Novērtēt un argumentēt pacientu drošības kritērijus, radot mācīšanos no iespējamām vai esošajām kļūdām.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Kalisch J.B. Errors of Omission. ANA 2016.
2Darba drošības un veselības aizsardzības prasības, saskaroties ar bioloģiskajiem aģentiem darba vidē / Rīgas Stradiņa universitātes Darba drošības un vides veselības institūts. 2011. (akceptējams izdevums)
3Eglīte M. Darba medicīna. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2012. (akceptējams izdevums)
4Agency for Healthcare Research and Quality. Patient Safety research Highlights: Program Brief (continued). Available from: http://www.ahrq.gov/research/findings/factsheets/errors-saf…
5Clinical Human Factors group. Checklists, teamwork minimizing mistakes in medicine. Available from: http://chfg.org/articles-films-guides/articles/checklists-t…
6Third draft Global Patient Safety Action Plan 2021-2030. Available from: https://www.who.int/teams/integrated-health-services/patien…
7S. Dekker. Patient Safety : A Human Factors Approach. 2011. (akceptējams izdevums)
8Circenis K., Millere I. Stress related work environment factors: nurses survey results. International Journal of Collaborative Research on Internal Medicine & Public Health. Vol. 4 No. 6 (2012) pp. 1150-1157. (akceptējams izdevums)
9Ārvalstu studentiem/ For international students:
10Kalisch J.B. Errors of Omission. ANA 2016.
11Harold Kerzner. Project management: a systems approach to planning, scheduling, and controlling. Ebook Central, 2017
12Agency for Healthcare Research and Quality. Patient Safety research Highlights: Program Brief (continued). Available from: http://www.ahrq.gov/research/findings/factsheets/errors-saf…
13Clinical Human Factors group. Checklists, teamwork minimizing mistakes in medicine. Available from: http://chfg.org/articles-films-guides/articles/checklists-t…
14Third draft Global Patient Safety Action Plan 2021-2030. Available from: https://www.who.int/teams/integrated-health-services/patien…
15Circenis K., Millere I. Stress related work environment factors: nurses survey results. International Journal of Collaborative Research on Internal Medicine & Public Health. Vol. 4 No. 6. 2012, pp. 1150-1157.
Papildu literatūra
1G.J.Gyani., A.Thomas. Healthcare Quality & Patient safety. 2022.
2Asthmore, S., Ruthven, T. & Hazelwood, L. Stage 2: Measuring performance. In New Principles of Best Practice in Clinical Audit. Ed. by R. Burgess. London: Radcliffe, 2011
3Bateman, N. The Business of Nurse Management: A Toolkit for Success. Springer Publishing Company, LLC, 2012. p. 246.
4Flin, R. & O’Connor, P. Safety at the Sharp End: A Guide to Non-technical Skills. CRC Press, 2008. p. 330
Citi informācijas avoti
1http://www.who.int/patientsafety/en/
2http://www.patientsafesolutions.com/
3http://www.patientsafetyfirst.ie/