.
Pacientu un darba vides drošība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:11.03.2021
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_257 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Eva Cela | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | Kristaps Circenis | ||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdak![]() | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Veselības jēdziens un koncepcija, mikrobioloģija ar virosoloģiju un parazitoloģiju, vispārējā aprūpe, infekciju kontrole aprūpē, sabiedrības veselība un epidemioloģija, klīniskā aprūpe. | ||||||||
Mērķis: | Gūt izpratni par cēloņsakarībām, kas noved pie nevēlama iznākuma ārstniecības gaitā gan attiecībā uz pacientu, gan personālu, par pielietojamām metodēm risku un veicinošo faktoru identificēšanā un pacientu un personāla drošības paaugstināšanā, pamatojoties uz sistēmas un cilvēka faktora jeb ergonomikas principu ievērošanu. Iepazīstināt ar jaunām iniciatīvām, rekomendācijām un labas prakses piemēriem Eiropā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pacientu un personāla drošības pamata nosacījumi | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Cilvēka faktora jeb ergonomikas un organizācijas sistēmas loma attiecībā uz ārstniecības procesa iznākumu – pacientu un personāla drošību un veselību | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Jaunākie priekšstati par drošības menedžmenta metodēm un to lietošanu praksē | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Pacientu drošības, darba aizsardzības sistēmas prasības, pacientu un darba vides drošību reglamentējošie normatīvie dokumenti | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Seminārs: Pacientu drošības un darba vides riski, nevēlamie gadījumi un to analīzes metodes, risku un to ietekmes mazināšanas pasākumi, veselības aprūpes darbinieku obligātās veselības pārbaudes | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Darba vides riska faktori veselības aprūpē, to iedalījums, izvērtējums. Arodmedicīnas jēdziens un uzdevumi | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Ar darbu saistītie psihoemocionālie faktori un to izraisītie traucējumi (izdegšanas sindroms, profesionālais stress, nogurums aiz līdzjūtības), preventīvie pasākumi | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras lasīšana un analīze, diskusijas darba grupās, dokumentu, video un situāciju izvērtēšana un viedokļu formulēšana, patstāvīga prezentāciju sagatavošana un prezentēšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentam ir jāsagatavo un jāprezentē divi patstāvīgie darbi. Mutiskais eksāmens (daudzizvēļu jautājumi). Vērtēšana atbilstoši RSU studiju reglamentam (vērtēšana 50% prezentācija; 50% mutvārdu pārbaudījums). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti spēs izskaidrot cēloņsakarības, kas noved pie nevēlama iznākuma pacienta un personāla drošībā. Spēs definēt darba vides un riska faktoru nozīmi veselības aprūpē strādājošiem. Studenti spēs izskaidrot dažādus veselības aprūpes pacientu biodrošības kritērijus (pacientu drošības kultūra, drošības standartizāciju, drošības attīstību pētniecībā, drošības komunicēšanu un drošības ētiskos un sociālos aspektus). | ||||||||
Prasmes: | Patstāvīgi novērtēt un izskaidrot vides veselības kā vides zinātnes un medicīnas preventīvu nozīmi pacienta un personāla veselības saglabāšanā. Spēs pielietot un novērtēt pacientu drošības un darba vides riskus, nevēlamos gadījumus, kā arī izmantot analīzes metodes, lai mazinātu riskus un to ietekmējošos faktorus. | ||||||||
Kompetences: | Analizēt un izstrādāt rekomendācijas, pasākumus vides kaitīgo faktoru novēršanā un samazināšanā. Novērtēt un argumentēt pacientu drošības kritērijus, radot mācīšanos no iespējamām vai esošajām kļūdām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Kalisch J.B. Errors of Omission. ANA 2016. | ||||||||
2 | Eglīte M. Darba medicīna. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2012. | ||||||||
3 | Agency for Healthcare Research and Quality. Patient Safety research Highlights: Program Brief (continued). Available from: http://www.ahrq.gov/research/findings/factsheets/errors-saf… | ||||||||
4 | Clinical Human Factors group. Checklists, teamwork minimizing mistakes in medicine. Available from: http://chfg.org/articles-films-guides/articles/checklists-t… | ||||||||
5 | Third draft Global Patient Safety Action Plan 2021-2030. Available from: https://www.who.int/teams/integrated-health-services/patien… | ||||||||
6 | Circenis K., Millere I. Stress related work environment factors: nurses survey results. International Journal of Collaborative Research on Internal Medicine & Public Health. Vol. 4 No. 6 (2012) pp. 1150-1157. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Asthmore, S., Ruthven, T. & Hazelwood, L. (2011). Stage 2: Measuring performance. In New Principles of Best Practice in Clinical Audit. Ed. by R. Burgess. London: Radcliffe. | ||||||||
2 | Bateman, N. (2012). The Business of Nurse Management: A Toolkit for Success. Springer Publishing Company, LLC, p. 246. | ||||||||
3 | Flin, R. & O’Connor, P. (2008). Safety at the Sharp End: A Guide to Non-technical Skills. CRC Press, 330 p | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.who.int/patientsafety/en/ | ||||||||
2 | http://www.patientsafesolutions.com/ | ||||||||
3 | http://www.patientsafetyfirst.ie/ |