Pārlekt uz galveno saturu

Klīniskās aprūpes pamati

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2023 10:08:11
Par studiju kursu
Kursa kods:MDAK_290LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Dzemdniecība un ginekoloģijaMērķauditorija:Vecmāšu zinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Lilija Antoņēviča
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakatrsu[pnkts]lv, +371 67061568
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Anatomija, medicīniskā bioķīmija, filozofija un medicīnas ētika, transkulturālā aprūpe.
Mērķis:
Teorētisko pamatzināšanu un praktisko iemaņu apguve klīniskā aprūpē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pacientu sagatavošana diagnostiskajām un ārstnieciskajām procedūrām.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Vitālie rādītāji.Nodarbības1.00MITC
3Laboratoriski izmeklējamā materiāla savākšana un rezultātu interpretēšana.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Laboratoriskie izmeklējumi (asins, urīna, fēču, krēpu) parauga savākšana un transportēšanas noteikumi.Nodarbības1.00MITC
5Zāļu ievadīšanas veidi un aprīkojums. Asins komponentu ievadīšana un aprīkojums.Lekcijas2.00E-studiju vide
6Zāļu ievadīšana caur ādu un gļotādu, Iekšķīgi lietojamu medikamentu ievadīšana, lokālu zāļu uzklāšana uz ādas. Zāļu ievadīšana acīs un ausīs. Inhalatoru lietošana, maksts instilāciju ievadīšana, taisnās zarnas svecīšu ievadīšana. Injekcijas (i/c, s/c, i/m, i/v) Heparīna un Insulīna ievadīšanas īpatnības.Nodarbības2.00MITC
7Intravenozās terapijas nodrošināšana caur perifēro vēnu. Intravenozās terapijas nodrošināšana caur centrālo vēnu.Nodarbības2.00MITC
8Gremošanas sistēmas pamatprocedūras.Lekcijas1.00E-studiju vide
9Gremošanas sistēmas pamatprocedūras – Nazogastrālās zondes ievadīšana un izņemšana. Pacienta barošana caur nazogastrālo zondi. KlizmasNodarbības1.00MITC
10Procedūras, kas skar urogenitālo sistēmu (urīnpūšļa kateterizācija, urogenitālās stomas un to veidi).Lekcijas1.00E-studiju vide
11Procedūras, kas skar urogenitālo sistēmu. Intermitējošā urīnpūšļa kateterizācija sievietei. Ilgtermiņa urīnpūšļa kateterizācija sievietei.Nodarbības1.00MITC
12Desmurģija un brūču aprūpe.Nodarbības1.00MITC
13Oksigenācijas nodrošināšana.Nodarbības1.00MITC
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Iepazīstieties ar ieteicamās literatūras avotiem katrai konkrētai praktiskajai nodarbībai. Noteiktajos termiņos izpildīt un iesniegt patstāvīgos darbus. Patstāvīga apmācība par simulatoriem un manekeniem. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Kursa noslēgumā – Objektīvi strukturētais klīniskais eksāmens (OSKE) (vērtējums 10 punktu sistēmā). Objektīvi strukturētā klīniskā eksāmena (OSKE) vērtēšanas kritēriji: 1. Objektīvi strukturēto klīnisko eksāmenu atļauts kārtot, ja saņemts “ieskaitīts” visos pārbaudes un patstāvīgajos darbos, kā arī nav nevienas kavētas nodarbības, vai tās ir atstrādātas. OSKE 1. daļa – kompleksais teorētiskais pārbaudījums, kurā ietilpst 100 jautājumi testa veidā (Respondus Monitor un Lockdown Browser pārlūkā) atļautie mēģinājumi: 1, Laika ierobežojums: 1 stunda 30 min (datorizēts). Sekmīgs testa vērtējums tiek piemērots, ja studējošais atbild pareizi uz vismaz 55% no kopējā jautājumu apjoma. Galīgajā vērtējumā 1. daļas testa rezultāta īpatsvars ir 30% no kopējā vērtējuma. Ja tests netiek nokārtots sekmīgi, studējošais neturpina kārtot 2. pārbaudījuma daļu. 2. daļa – praktiskais eksāmens klātienē, kurā iekļauts studiju kursā apgūto prasmju praktiskais pārbaudījums 2 bāzes stacijas, kurās 1. bāzes stacija zāļu administrēšana. 2. bāzes stacija vispārīgās prasmes. Ienākot eksaminācijas telpā, students izlozē biļeti ar divām prasmēm, kur viena no prasmē ir zāļu administrēšana, bet otra vispārējā prasme, kas iekļauta studiju kursā. Atbildot un praktiski demonstrējot prasmi, studentam ir jāzina prasmes mērķis, indikācijas, kontrindikācijas, jāsagatavo atbilstošs aprīkojums, jādemonstrē prasme, jānovērtē pacients pirms un pēc procedūras. Galīgajā eksāmena vērtējumā praktiskā eksāmena vērtējuma īpatsvars ir 70% no kopējā vērtējuma. Lai saņemtu sekmīgu vērtējumu, studējošajam ir jāsaņem pozitīvs vērtējums katrā bāzes stacijā. Praktiskās daļas vērtējums veidojas sekojoši: 1. Prasmes mērķis, indikācijas, kontrindikācijas 0 (nulle) – vērtējums negatīvs, students nav atbildējis vai atbildējis nepareizi par konkrētās prasmes jautājumiem; 1 (viens) – pozitīvs vērtējums, students daļēji pareizi atbildējis par konkrētās prasmes jautājumiem. 2 (divi) – pozitīvs vērtējums, students pilnībā pareizi atbildējis par visiem konkrētās prasmes jautājumiem. 2. Aprīkojums. 0 (nulle) – vērtējums negatīvs, students nav sagatavojis vai nepareizi sagatavojis aprīkojumu konkrētās bāzes prasmei; 1 (viens) – pozitīvs vērtējums, students daļēji sagatavojis aprīkojumu konkrētās bāzes prasmei. 2 (divi) – pozitīvs vērtējums, students pilnībā pareizi sagatavojis aprīkojumu konkrētās bāzes prasmei. 3. Prasmes izpilde. 0 (nulle) – vērtējums negatīvs, students veicis prasmi nepareizi kaitējot pacientam; 1 (viens) – pozitīvs vērtējums, students veicis prasmi neprecīzi nekaitējot pacientam. 2 (divi) – pozitīvs vērtējums, students pilnībā pareizi veicis prasmi. 4. Pacienta novērtēšana un izglītošana pirms procedūras. 0 (nulle) – vērtējums negatīvs, students nav novērtējis un izglītojis pacientu vai to izdarījis nepareizi, kas nepieciešams konkrētās bāzes prasmei; 1 (viens) – pozitīvs vērtējums, students daļēji pareizi students novērtējis un izglītojis pacientu konkrētās bāzes prasmei; 2 (divi) – pozitīvs vērtējums, students pilnībā pareizi students novērtējis un izglītojis pacientu konkrētās bāzes prasmei. 5. Pacienta novērtēšana un izglītošana pēc procedūras. 0 (nulle) – vērtējums negatīvs, students nav novērtējis un izglītojis pacientu vai to izdarījis nepareizi, kas nepieciešams konkrētās bāzes prasmei; 1 (viens) – pozitīvs vērtējums, students daļēji pareizi students novērtējis un izglītojis pacientu konkrētās bāzes prasmei; 2 (divi) – pozitīvs vērtējums, students pilnībā pareizi students novērtējis un izglītojis pacientu konkrētās bāzes prasmei. 2. daļas eksāmenā iegūto punktu summu daLa ar divi un iegūst gala atzīmi (balles). Vērtēšana norit 10 ballu sistēmā: Izcili (10) – zināšanas, prasmes un kompetence pārsniedz studiju kursa apguves prasības, liecina par spēju veikt patstāvīgus pētījumus un dziļu problēmu izpratni; teicami (9) – zināšanas, prasmes un kompetence pilnībā atbilst studiju kursa apguves prasībām, piemīt prasme patstāvīgi lietot iegūtās zināšanas; ļoti labi (8) – pilnīgi izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču atsevišķos jautājumos nav pietiekami dziļas izpratnes, lai zināšanas patstāvīgi lietotu sarežģītāku problēmu risināšanā; labi (7) – kopumā izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču dažkārt konstatējama neprasme, iegūtās zināšanas izmantot patstāvīgi; gandrīz labi (6) – izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču konstatējama nepietiekami dziļa problēmas izpratne un neprasme izmantot iegūtās zināšanas; viduvēji (5) – kopumā apgūts studiju kurss, taču konstatējama nepietiekama dažu problēmu pārzināšana un neprasme izmantot iegūtās zināšanas; gandrīz viduvēji (4) – kopumā apgūts studiju kurss, tomēr konstatējama nepietiekama dažu pamatkoncepciju izpratne, ir ievērojamas grūtības iegūto zināšanu praktiskā izmantošanā; vāji (3) – zināšanas virspusējas un nepilnīgas, studējošais nespēj tās lietot konkrētās situācijās; ļoti vāji (2) – ir virspusējas zināšanas tikai par atsevišķām problēmām, lielākā studiju kursa daļa nav apgūta; ļoti, ļoti vāji (1) – nav izpratnes par studiju priekšmeta pamatproblemātiku, nav gandrīz nekādu zināšanu studiju kursā. Tiek uzskatīts par nokārtotu, ja vērtējums nav zemāks par 4 (gandrīz viduvēji), t.i., visās bāzes staciju vienībām ir saņemts vismaz vērtējums 1. Ja eksāmenā saņemts vērtējums 3 (vāji) vai mazāk, tad tiek uzskatīts, ka eksāmens nav nokārtots. Nenokārtota eksāmena gadījumā jāvienojas ar RSU MDAK katedras vadītāju par atkārtota eksāmena kārtošanas laiku. Atkārtotu eksāmenu students kārto klātienē, tiek izveidota komisija no RSU MDAK docētājiem. Ja students neierodas uz eksāmenu, tiek uzskatīts, ka eksāmenā saņemts negatīvs vērtējums un studentam ir iespēja kārtot eksāmenu pie speciāli izveidotas RSU MDAK docētāju komisijas. Kumulatīvais kursa gala vērtējums tiek aprēķināts pēc formulas: (Pārbaudes darbu vērtējums +OSKE vērtējums):2= Kursa vērtējums.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (OSKE)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti zinās, kā sagatavot pacientu diagnostiskajām un ārstnieciskajām procedūrām, informēt un sagatavot pacientu dažādu laboratorisko izmeklējumu materiāla savākšanai. Studenti zinās, kā veikt drošu zāļu un asins komponentu ievadi. Studenti zinās, kā veikt brūču aprūpi, izvērtēt oksigenāciju, šķidruma un uztura uzņemšanu, eliminācijas procesa nodrošinājumu klīniskās procedūrās.
Prasmes:Studenti pratīs sagatavot pacientu diagnostiskajām un ārstnieciskajām procedūrām, veikt laboratoriski izmeklējamā materiāla savākšanu un rezultātu interpretēšanu. Veikt drošu zāļu ievadi. Veikt brūču aprūpi. Izvērtēt oksigināciju pacientam .Izvērtēt šķidruma un uztura uzņemšanu pacientam. Veikt klīniskās procedūras, lai nodrošinātu eliminācijas procesu pacientam.
Kompetences:Spēja sagatavot pacientu diagnostiskajām un ārstnieciskajām procedūrām un līdzdarboties to veikšanā. Spēja savākt un interpretēt laboratoriski izmeklējamo materiālu. Spēja veikt drošu zāļu ievadi. Spēja veikt šuvju uzlikšanu un brūču aprūpi izvēloties atbilstošu šūšanas materiālu un pārsēju. Spēja izvērtēt un nodrošināt pacienta oksigenāciju. Spēja izvērtēt un nodrošināt šķidruma un uztura uzņemšanu pacientam. Spēja nodrošināt klīniskās procedūras eliminācijas procesus.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1"8"veida pārsējsA - Iesācēja līmenis
2"8"veida pārsējsB1 - Pamatlīmenis
3Acu pilienu iepilināšanas tehnikaA - Iesācēja līmenis
4Acu pilienu iepilināšanas tehnikaB1 - Pamatlīmenis
5Acu ziedes ielikšanas tehnikaA - Iesācēja līmenis
6Acu ziedes ielikšanas tehnikaB1 - Pamatlīmenis
7Apikālā pulsa noteikšanaA - Iesācēja līmenis
8Apikālā pulsa noteikšanaB1 - Pamatlīmenis
9Arteriālā pulsa noteikšanaA - Iesācēja līmenis
10Arteriālā pulsa noteikšanaB1 - Pamatlīmenis
11Asins komponentu transfūzija - Eritrocītu masas transfūzijaA - Iesācēja līmenis
12Asins komponentu transfūzija - Krioprecipitāta transfūzijaA - Iesācēja līmenis
13Asins komponentu transfūzija - Svaigi saldēta plazmaA - Iesācēja līmenis
14Asins komponentu transfūzija - Trombocītu masas transfūzijaA - Iesācēja līmenis
15Asins parauga ņemšana ar Monovette, izmantojot aspirācijas tehnikuA - Iesācēja līmenis
16Asins parauga ņemšana ar Monovette, izmantojot aspirācijas tehnikuB1 - Pamatlīmenis
17Asins parauga savākšanaA - Iesācēja līmenis
18Asins parauga savākšanaB1 - Pamatlīmenis
19Asins paraugu ņemšana ar Monovette, izmantojot vakuuma metodiA - Iesācēja līmenis
20Asins paraugu ņemšana ar Monovette, izmantojot vakuuma metodiB1 - Pamatlīmenis
21Asins paraugu ņemšana uz sterilitāti (mikrobioloģiskajai) izmeklēšanaiA - Iesācēja līmenis
22Asins paraugu ņemšana uz sterilitāti (mikrobioloģiskajai) izmeklēšanaiB1 - Pamatlīmenis
23Asinsspiediena noteikšanaB1 - Pamatlīmenis
24Asinsspiediena noteikšanaB2 - Vidējs līmenis
25Augstas O2 koncentrācijas maskas izmantošanaA - Iesācēja līmenis
26Augstas O2 koncentrācijas maskas izmantošanaB1 - Pamatlīmenis
27Brūču primāra ķirurģiska apdareA - Iesācēja līmenis
28Brūču primāra ķirurģiska apdareB1 - Pamatlīmenis
29Elpošanas frekvences noteikšanaA - Iesācēja līmenis
30Elpošanas frekvences noteikšanaB1 - Pamatlīmenis
31Fēču parauga savākšanaA - Iesācēja līmenis
32Fēču parauga savākšanaB1 - Pamatlīmenis
33Glikometra izmantošanaA - Iesācēja līmenis
34Heparīna (mazmolekulārā) ievadīšana, izmantojot pilnšļirciA - Iesācēja līmenis
35Heparīna (mazmolekulārā) ievadīšana, izmantojot pilnšļirciB1 - Pamatlīmenis
36Ilgtermiņa urīnpūšļa kateterizācija sievieteiA - Iesācēja līmenis
37Ilgtermiņa urīnpūšļa kateterizācija sievieteiB1 - Pamatlīmenis
38Ilgtermiņa urīnpūšļa kateterizācija sievieteiB2 - Vidējs līmenis
39Ilgtermiņa urīnpūšļa kateterizācija vīrietimA - Iesācēja līmenis
40Insulīna ievadīšana, izmantojot insulīna šļirciA - Iesācēja līmenis
41Insulīna ievadīšana, izmantojot insulīna šļirciB1 - Pamatlīmenis
42Insulīna ievadīšana, izmantojot pilnšļirci (pildspalvu)A - Iesācēja līmenis
43Insulīna ievadīšana, izmantojot pilnšļirci (pildspalvu)B1 - Pamatlīmenis
44Intermitējošā urīnpūšļa kateterizācija sievieteiA - Iesācēja līmenis
45Intermitējošā urīnpūšļa kateterizācija sievieteiB1 - Pamatlīmenis
46Intrakutāna injekcijaA - Iesācēja līmenis
47Intrakutāna injekcijaB1 - Pamatlīmenis
48Intramuskulāra injekcijaA - Iesācēja līmenis
49Intramuskulāra injekcijaB1 - Pamatlīmenis
50Krēpu parauga savākšanaA - Iesācēja līmenis
51Krēpu parauga savākšanaB1 - Pamatlīmenis
52Ķirurģiskā roku dezinfekcijaA - Iesācēja līmenis
53Ķirurģiskā roku dezinfekcijaB1 - Pamatlīmenis
54Medikamentu (infūza) ievadīšana caur PVK (sistēma)A - Iesācēja līmenis
55Medikamentu (infūza) ievadīšana caur PVK (sistēma)B1 - Pamatlīmenis
56Medikamentu (infūza) ievadīšana CVK (sistēma)A - Iesācēja līmenis
57Medikamentu (infūza) ievadīšana CVK (sistēma)B1 - Pamatlīmenis
58Medikamentu ievade intravenozi izmantojot infuzomatuA - Iesācēja līmenis
59Medikamentu ievade intravenozi izmantojot infuzomatuB1 - Pamatlīmenis
60Medikamentu ievadīšana acīs (pilieni/ ziede)A - Iesācēja līmenis
61Medikamentu ievadīšana acīs (pilieni/ ziede)B1 - Pamatlīmenis
62Medikamentu ievadīšana ar šļirci caur perifērās vēnas kanili (PVK)A - Iesācēja līmenis
63Medikamentu ievadīšana ar šļirci caur perifērās vēnas kanili (PVK)B1 - Pamatlīmenis
64Medikamentu ievadīšana ausīsA - Iesācēja līmenis
65Medikamentu ievadīšana ausīsB1 - Pamatlīmenis
66Medikamentu ievadīšana caur PVK (perfuzors)A - Iesācēja līmenis
67Medikamentu ievadīšana caur PVK (perfuzors)B1 - Pamatlīmenis
68Medikamentu ievadīšana CVK (perfuzors)A - Iesācēja līmenis
69Medikamentu ievadīšana CVK (perfuzors)B1 - Pamatlīmenis
70Medikamentu ievadīšana CVK (šļirce)A - Iesācēja līmenis
71Medikamentu ievadīšana CVK (šļirce)B1 - Pamatlīmenis
72Medikamentu ievadīšana degunā (pilieni/ aerosols)A - Iesācēja līmenis
73Medikamentu ievadīšana degunā (pilieni/ aerosols)B1 - Pamatlīmenis
74Medikamentu ievadīšana i/v, izmantojot šļirci ar adatuA - Iesācēja līmenis
75Medikamentu ievadīšana i/v, izmantojot šļirci ar adatuB1 - Pamatlīmenis
76Medikamentu ievadīšana i/v, izmantojot tauriņadatuA - Iesācēja līmenis
77Medikamentu ievadīšana i/v, izmantojot tauriņadatuB1 - Pamatlīmenis
78Medikamentu ievilkšana šļircē no ampulasA - Iesācēja līmenis
79Medikamentu ievilkšana šļircē no ampulasB1 - Pamatlīmenis
80Medikamentu ievilkšana šļircē no flakonaA - Iesācēja līmenis
81Medikamentu ievilkšana šļircē no flakonaB1 - Pamatlīmenis
82Microlax klizmaA - Iesācēja līmenis
83Microlax klizmaB1 - Pamatlīmenis
84Nazogastrālās zondes ievadīšana un izņemšanaA - Iesācēja līmenis
85Nazogastrālās zondes ievadīšana un izņemšanaB1 - Pamatlīmenis
86Pacienta barošana caur nazogastrālo zondi, izmantojot bolus metodiA - Iesācēja līmenis
87Pacienta barošana caur nazogastrālo zondi, izmantojot bolus metodiB1 - Pamatlīmenis
88Pacienta barošana caur nazogastrālo zondi, nepārtrauktā metodeA - Iesācēja līmenis
89Pacienta barošana caur nazogastrālo zondi, nepārtrauktā metodeB1 - Pamatlīmenis
90Pacienta gultas klāšana un gultas veļas maiņaA - Iesācēja līmenis
91Pacienta gultas klāšana un gultas veļas maiņaB1 - Pamatlīmenis
92Pacienta mazgāšana gultāA - Iesācēja līmenis
93Pacienta mazgāšana gultāB1 - Pamatlīmenis
94Pacienta mutes dobuma higiēnaA - Iesācēja līmenis
95Pacienta mutes dobuma higiēnaB1 - Pamatlīmenis
96Perifērā pulsa frekvences noteikšanaA - Iesācēja līmenis
97Perifērā pulsa frekvences noteikšanaB1 - Pamatlīmenis
98Perifērās vēnas kaniles ievadīšanaA - Iesācēja līmenis
99Perifērās vēnas kaniles ievadīšanaB1 - Pamatlīmenis
100Sievietes perineālā aprūpeA - Iesācēja līmenis
101Sievietes perineālā aprūpeB1 - Pamatlīmenis
102Skābekļa pievades nodrošināšana caur nazālām kanilēmA - Iesācēja līmenis
103Skābekļa pievades nodrošināšana caur nazālām kanilēmB1 - Pamatlīmenis
104Sterilo cimdu uzvilkšanaA - Iesācēja līmenis
105Sterilo cimdu uzvilkšanaB1 - Pamatlīmenis
106Subkutāna injekcijaA - Iesācēja līmenis
107Subkutāna injekcijaB1 - Pamatlīmenis
108Temperatūras noteikšana aksilāri, izmantojot digitālo termometruA - Iesācēja līmenis
109Temperatūras noteikšana aksilāri, izmantojot digitālo termometruB1 - Pamatlīmenis
110Temperatūras noteikšana aksilāri, izmantojot stikla termometruA - Iesācēja līmenis
111Temperatūras noteikšana aksilāri, izmantojot stikla termometruB1 - Pamatlīmenis
112Temperatūras noteikšana orāli, izmantojot digitālo termometruA - Iesācēja līmenis
113Temperatūras noteikšana orāli, izmantojot digitālo termometruB1 - Pamatlīmenis
114Temperatūras noteikšana rektāli, izmantojot digitālo termometruA - Iesācēja līmenis
115Temperatūras noteikšana rektāli, izmantojot digitālo termometruB1 - Pamatlīmenis
116Tīrošā klizmaA - Iesācēja līmenis
117Tīrošā klizmaB1 - Pamatlīmenis
118Urīna parauga savākšana klīniskai analīzeiA - Iesācēja līmenis
119Urīna parauga savākšana klīniskai analīzeiB1 - Pamatlīmenis
120Zemas O2 koncentrācijas maskas uzlikšanaA - Iesācēja līmenis
121Zemas O2 koncentrācijas maskas uzlikšanaB1 - Pamatlīmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Ministru kabineta noteikumi Nr. 104. Rīgā 2016. gada 16. februārī (prot. Nr.8 21.§) “Noteikumi par higiēniskā un pretepidēmiskā režīma pamatprasībām ārstniecības iestādē”
2Klīniskās procedūras un pacientu drošība / Dzintra Puriņa, Ināra Upmale. Rīga : Rīgas Stradiņa universitātes Sarkanā Krusta medicīnas koledža, 2018
3Perry, Anne Griffin, Clinical Nursing Skills & Techniques / Anne Griffin Perry, Patricia A. Potter, Wendy R. Ostendorf. 8th edition. London : Mosby, 2013. 1 tiešsaistes resurss (xviii, 1198 lp.) (PDF).
Papildu literatūra
1Anthropometric Measurement. Kyle Casadei; John Kiel. September 26, 2022.
Citi informācijas avoti
1http://www.medivators.com/Library/sterilization.htm “Science of Disinfection & Sterilization”
2http://www.iceinstitute.com/onlaine/OR233.html “The ABCs of Infection Control”
3http://www.brooks.af.mil/DIS/icguidelines/chap6.htm “Decontamination, Sterilization, and Sterile Storage”
4http://www.cdc.gov/ncidod/hip/Sterile/sterile.htm
5http://www.infectioncontroltoday.com/articles/061cleaning.h…
6http://www.cdc.gov/ncidod/hip/guide/handwash.htm