Pārlekt uz galveno saturu

Veselības jēdziens un koncepcija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.01.2024 09:07:04
Par studiju kursu
Kursa kods:MDAK_309LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilona Zariņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakatrsu[pnkts]lv, +371 67061568
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas30
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārēja vidējā izglītība, pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas zināšanas un angļu valodas pamatzināšanas.
Mērķis:
Sniegt studējošajiem zināšanas par indivīda fizisko, garīgo un sociālo veselību, kā arī veselību sabiedrības veselības kontekstā, veselību kā kopveselumu, uzmanību pievēršot veselīgam dzīvesveidam un veselību ietekmējošajām situācijām un to risinājumiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselības jēdziens. Veselības kopveselums.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Veselību ietekmējošie faktori: iedzimtība, dzīvesveids, vide, veselības aprūpe.Nodarbības2.00E-studiju vide
3Biopsihosociālais modelis veselības izpratnē.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Veselību ietekmējošie paradumi. Cilvēka paradumus noteicošie faktori.Nodarbības2.00E-studiju vide
5Veselības uzvedība un motivācija.Lekcijas1.00E-studiju vide
6Individuālā un sabiedrības veselība. Veselīgs dzīvesveids un dzīves kvalitāte.Lekcijas1.00E-studiju vide
7Iedzīvotāju veselība 21. gadsimtā. Saslimstības struktūras izmaiņas pēdējās desmitgadēs.Lekcijas1.00E-studiju vide
8Hronisko slimību galvenie cēloņi un profilakse.Nodarbības2.00E-studiju vide
9Ļaundabīgo audzēju (ādas vēža, plaušu vēža) riska faktori.Nodarbības2.00E-studiju vide
10Veselīgs dzīvesveids un tīra vide kā ļaundabīgo audzēju profilakses līdzekļi.Nodarbības2.00E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju kursa realizācijas laikā studējošie patstāvīgi sagatavo un prezentē divus patstāvīgos darbus par kursā apskatāmajām tēmām, kas ir daļa no pašpieredzes projekta "Paraduma maiņa", kuru studenti patstāvīgi īsteno kursa laikā, kā arī aktīvi piedalās nodarbībās.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās, kursa beigās - pašpieredzes projekta "Paraduma maiņa" prezentācija. Kursa laikā studenti izstrādā un realizē pašpieredzes projektu "Paraduma maiņa" - dzīvesveida paraduma maiņu, definē to, pamato ar zinātnisku informāciju, izvirza kritērijus, identificē šķēršļus un veicinošus faktorus, sastāda plānu, dokumentē procesu un rezultātus, un to izpilda.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie zinās dzīvesveida ietekmi uz dzīves kvalitāti, zinās un izpratīs jēdzienus „veselība”, „preventīvie pasākumi”, „profilakse”, „neveselīga uzvedība un rīcība”, zinās par dažādām pieejām veselības jautājumu apguvē, zinās, kādas zināšanas un prasmes nepieciešamas veselīga dzīvesveida īstenošanai.
Prasmes:Studējošie spēs atrast un apkopot atbilstošu un piemērotu informāciju par veselību ietekmējošo riska faktoru saistību ar konkrētām slimībām, izpratīs veselības jautājumu apguves mērķi, pratīs veidot paradumus dzīvot un strādāt veselīgā vidē, lai tādējādi samazinātu slimības vai izvairītos no tām, pratīs izvēlēties piemērotus preventīvos pasākumus, pratīs atpazīt neveselīgu rīcību un izvērtēt atbilstošo informāciju, izpratīs savas un citu cilvēku vajadzības, to ietekmi uz fizisko un psihisko veselību, dzīves paradumu ietekmi uz personīgās dzīves kvalitāti un veselību.
Kompetences:Pēc studiju kursa apgūšanas studējošie spēs atlasīt un analizēt zinātniski - pētnieciskās pieejas par veselības jautājumiem, spēs integrēt kursa laikā iegūtās zināšanas un prasmes konkrētu individuālu vai sabiedrības veselības situāciju analīzē.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Veselības pašnovērtējums Latvijā 2022. gadā
2Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.–2027.gadam,
3Veselības veicināšanas un slimību profilakses plāns. Rīga, 2022
4Veselību ietekmējošo paradumu pētījumi
Papildu literatūra
1Vecums nav šķērslis. Nordplus. Mācību materiāli: 1.modulis, 2. modulis. Rīga, 2019-2023
2World Health Statistics 2022: Monitoring health for the SDGs sustainable development goals / World Health Organization.
3Kristapsone S. Dzīves kvalitāte. Nacionālā bibliotēka, 2022
4Slimību profilakses un kontroles centrs
Citi informācijas avoti
1www.likumi.lv
2www.rsu.lv
3RSU bibliotēkas mājaslapa
4LR Autortiesību likums
5http://www.vmnvd.gov.lv/
6http://www.who.com
7http://www.spkc.gov.lv
8www.ldusa.lv