Pārlekt uz galveno saturu

Veselības veicināšana un profilakse fizioterapijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.08.2022 10:18:06
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_029LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģijaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Māra Kuļša
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas18
Kopā kontaktstundas26
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Fizioterapijas pamati, sports veselībai, sporta medicīna un fizioterapija pie dažādām saslimšanām.
Mērķis:
Iepazīties ar veselības veicināšanas un saslimšanu profilakses iespējām fizioterapeita darbā cilvēkiem dažādos vecumposmos, cilvēkiem ar dažādu nodarbošanos un dažādiem veselības riska faktoriem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselības veicināšana un profilakse – tās vieta un nozīme fizioterapeita darbā, fizioterapijas uzdevumi.Lekcijas1.00auditorija
2VV un profilakse fizioterapijā un fiziskās aktivitātes.Lekcijas1.00auditorija
3VV un profilakse fizioterapijā dažādos vecumposmos.Lekcijas1.00auditorija
4Izglītojošās programmas u.c. pasākumi fizioterapeita darbā.Lekcijas1.00auditorija
5VV un profilakses pasākumu plānošana fizioterapijā.Nodarbības2.00auditorija
6Seminārs: VV, profilakse un dažādas fiziskās (sporta) aktivitātes. Fizisko aktivitāšu ieteikumi.Nodarbības1.00auditorija
7Seminārs: Fizisko aktivitāšu ieteikumi un hroniskas veselības problēmas.Nodarbības1.00auditorija
8Seminārs: VV un profilakse fizioterapijā strādājošiem fizioterapeitiem.Nodarbības1.00auditorija
9Izstrādāto VV un profilakses pasākumu prezentācija. Paveiktā darba analīze.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselības veicināšana un profilakse – tās vieta un nozīme fizioterapeita darbā, fizioterapijas uzdevumi.Lekcijas1.00auditorija
2VV un profilakse fizioterapijā un fiziskās aktivitātes.Lekcijas1.00auditorija
3VV un profilakse fizioterapijā dažādos vecumposmos.Lekcijas1.00auditorija
4Izglītojošās programmas u.c. pasākumi fizioterapeita darbā.Lekcijas1.00auditorija
5VV un profilakses pasākumu plānošana fizioterapijā.Nodarbības2.00auditorija
6Seminārs: VV, profilakse un dažādas fiziskās (sporta) aktivitātes. Fizisko aktivitāšu ieteikumi.Nodarbības1.00auditorija
7Seminārs: Fizisko aktivitāšu ieteikumi un hroniskas veselības problēmas.Nodarbības1.00auditorija
8Seminārs: VV un profilakse fizioterapijā strādājošiem fizioterapeitiem.Nodarbības1.00auditorija
9Izstrādāto VV un profilakses pasākumu prezentācija. Paveiktā darba analīze.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Gatavošanās semināru nodarbībām, atbilstoši tēmai; patstāvīgā darba tēmas izvēle, darba plānošana un izstrāde; rakstiska patstāvīgā darba un tā prezentācijas sagatavošana.
Vērtēšanas kritēriji:
• aktīva līdzdalība semināru nodarbībās (20%); • patstāvīgā grupu darba prezentācija (20%); • paveiktā grupu darba rakstiska analīze un tās prezentācija (20%); • iesniegts rakstiski noformēts patstāvīgais darbs (projekts) (40%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Students iegūs izpratni par veselības veicināšanas iespējām, pamatprincipiem un vajadzību izvērtēšanu fizioterapeita skatījumā, atpazīs un spēs aprakstīt saslimšanas izraisošos faktorus un zinās to novēršanas iespējas fizioterapeita ikdienas darbā, izmantojot fizioterapeitam pieejamās metodes, saskatīs un spēs pamatot klienta paša lomu veselības veicināšanā un slimību profilaksē, spēs pamatot fiziskās aktivitātes nozīmi veselības veicināšanā un veikt atbilstošu tās izvēli.
Prasmes:Atpazīs un spēs izvērtēt veselību veicinošos un saslimšanas izraisošos iekšējos un ārējos faktorus, kas ietekmē kustību-balsta sistēmu, elpošanas sistēmu, sirds un asinsrites sistēmu un citu sistēmu konkrētā situācijā, spēs plānot un realizēt dzīvē veselību veicinošo faktoru ieviešanu un šī procesa kontroli gan individuāli, gan darbā ar dažādām klientu grupām: bērniem, strādājošiem pieaugušajiem, veciem cilvēkiem, izmantojot fizioterapeitam pieejamās metodes.
Kompetences:Spēs analizēt un pamatot veselības veicināšanas un profilakses lomu fizioterapeita profesionālajā darbībā un spēs pielietot apgūtās iemaņas praksē, veidojot veselības veicināšanas un profilakses programmas savas profesionālās darbības ietvaros.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1WHO Guidelines on physical activity and sedentary behaviour. WHO, 2020
2Talbot L. Verrinder G. Promoting Health: the Primary Health Care Approach. Elsevier, 2018
3ACSM's behavioral aspects of physical activity and exercise. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2014
4Kisner C., Colby L.A. Therapeutic Exercise, Foundations and Techniques - 6th ed., F. A. Davis Company, 2018.
Papildu literatūra
1Eglīte M. Darba medicīna. Rīga, 2012
2Ewles L. Key Topics in Public Health. Elsevier, 2005
Citi informācijas avoti
1RSU pieejamās datu bāzes.
2http://estudijas. rsu.lv