Pārlekt uz galveno saturu

Ergoterapija pediatrijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.08.2021 13:43:45
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_051LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:12.00ECTS:18.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Zane Liepiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)18Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas72
Kopā kontaktstundas92
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)20Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)5Kopā nodarbību kontaktstundas100
Kopā kontaktstundas100
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Anatomijā, fizioloģijā, pediatrijā, psiholoģijā, ergoterapijas pamatos.
Mērķis:
Apgūt ergoterapeita iejaukšanās pamatprincipus un metodes pediatrijā. Studentiem vajadzētu iegūt zināšanas un izpratni par ergoterapijas procesu pediatrijā, novērtēt bērnu nodarbes veikšanas spējas, analizēt nodarbes veikšanas grūtības, dokumentēt terapijas procesu un spēt plānot ergoterapeitisku iejaukšanos.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads. Bērna normāla attīstība.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Bērna normāla attīstība. Mācību uzdevums.Nodarbības1.00auditorija
3Bērna normāla attīstība. Funkcionēšanas vadlīnijas. Bērnu un ģimenes politika Latvijā. Uz ģimeni vērsta prakse.Lekcijas1.00auditorija
4Nodarbes jomas bērniem. Mācību uzdevuma prezentācija.Nodarbības1.00auditorija
5Spēle. Spēles teorētiskie aspekti.Lekcijas1.00E-studiju vide
6Spēles novērtējums ergoterapijā.Nodarbības1.00auditorija
7Spēle kā terapeitiskais līdzeklis ergoterapijā.Nodarbības1.00auditorija
8Rokas funkcijas novērtēšana bērniem.Nodarbības1.00auditorija
9Metodes rokas terapijā bērniem.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
10Ikdienas aktivitāšu novērtējums bērniem.Lekcijas1.00klīniskā bāze
Nodarbības3.00klīniskā bāze
11Rokas funkcijas un ikdienas aktivitāšu veikšanas iemaņu attīstība bērniem.Nodarbības1.00auditorija
12Ergoterapeita taktika darbā ar autiskiem pacientiem.Nodarbības1.00auditorija
13Alternatīvā komunikācija, tās pielietojums ergoterapijā.Lekcijas1.00auditorija
14Intelekta traucējumi bērniem.Lekcijas1.00klīniskā bāze
Nodarbības1.00klīniskā bāze
15Palīglīdzekļi rehabilitācijā pediatrijā.Nodarbības3.00klīniskā bāze
16Produktīvās aktivitātes.Lekcijas1.00auditorija
17Skolas vides novērtējums. Pozicionēšanas pamatprincipi bērniem ar kustību traucējumiem.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
18Pozicionēšanas pamatprincipu pielietojums terapijā.Nodarbības1.00auditorija
19Handling bērniem ar kustību traucējumiem.Nodarbības1.00auditorija
20Terapijas process ergoterapijā bērniem.Nodarbības3.00klīniskā bāze
21Ergoterapeita darba pamatprincipi bērniem ar ideopatisko reimatoīdo artrītu.Nodarbības1.00klīniskā bāze
22Ergoterapeita darba pamatprincipi bērniem ar iedzimtām ortopēdiskām, ģenētiskām saslimšanām.Nodarbības1.00auditorija
23Ergoterapeita darba pamatprincipi bērniem ar sensoriem traucējumiem.Nodarbības4.00klīniskā bāze
24Ēšanas un ģērbšanās grūtības bērniem. Ergoterapeita taktika.Nodarbības5.00klīniskā bāze
25Cerebrālā trieka, ergoterapeita taktika.Lekcijas1.00klīniskā bāze
Nodarbības2.00klīniskā bāze
26Ergoterapija bērniem ar psihiskiem traucējumiem.Nodarbības1.00auditorija
27Ergoterapeita darba pamatprincipi bērniem ar dažādām neiroloģiskām saslimšanām.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studējošais patstāvīgi, izmantojot literatūras datus un interneta saites: • veic bērna attīstības novērojumu un izveido par to prezentāciju; • sagatavo prezentāciju par nodarbes jomām bērniem; • sagatavo prezentāciju par spēles veidiem un atbilstošām rotaļlietām dažādos vecuma posmos; • veic uzdevumu par pozicionēšanas pamatprincipiem bērniem ar kustību traucējumiem.
Vērtēšanas kritēriji:
Pārbaudes metode: 1. semestrī patstāvīgo uzdevumu veikšana un aizstāvēšana (20%), kontroldarbi (10%), praktiska ieskaite par handling un pozicionēšanas pamatprincipiem (30%), rakstiska studentu zināšanu pārbaude ieskaites veidā (40%). 2. semestrī līdzdarbība nodarbībās (30%), patstāvīgo uzdevumu veikšana un aizstāvēšana (30%), eksāmens zināšanu un praktisko iemaņu pārbaudei (40%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Iegūs zināšanas par bērnu attīstības dažādiem aspektiem un kontekstiem, spēs raksturot nodarbes bērniem, izklāstīt to attīstību un izskaidrot raksturīgākos ierobežojumus, atpazīs galvenās teorētiskās pieejas ergoterapijā ar bērniem un spēs tās aprakstīt, spēs organizēt nodarbes disfunkcijas novērtējumu bērniem, spēs raksturot ergoterapeita prakses procesu un aprakstīt atsevišķu terapijas metožu pielietojumu bērniem ar nodarbes disfunkciju.
Prasmes:Pratīs novērtēt un izskaidrot bērna funkcionālās spējas, lietot atsevišķus standartizētus ergoterapijas novērtēšanas instrumentus, analizēt bērna nodarbes veikšanas ierobežojumus un resursus, interpretēt novērtēšanas rezultātus un plānot terapiju atbilstoši bērna nodarbes disfunkcijai, demonstrēt atsevišķas terapijas metodes pārraudzībā, dokumentēt ergoterapijas procesu dažādos tā posmos.
Kompetences:Studējošais, izmantojot apgūtās zināšanas un prasmes par ergoterapijas metodēm bērniem, spēs: • interpretēt un novērtēt rezultātus; • plānot terapiju atbilstoši bērna disfunkcijai; • izstrādāt un pielietot uz pierādījumiem balstītu novērtēšanu un terapiju; • izvērtēt terapijas efektivitāti.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Case-Smith’s Occupational therapy for children and adolescents / edited by Jane Clifford O’Brien and Heather Kuhaneck. Eight edition. St. Louis, Missouri : Elsevier, 2020. x, 902 lpp.
2Feeding and Nutrition [in] children with Neurodevelopmentl Disability" edited by peter B.Sullivan, 2009, Mac Keith Press, 35-106 lpp. (akceptējams izdevums)
3Occupation Centered Practice with Children: A practical guidefor Occupational Therapists, by Rodger, Sylvia, 2017.
4 Willard & Spackman's occupational therapy. 13th ed. / [edited by] Barbara A. Boyt Schell ... [et al.]. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2018. xxxiv, 1262 lpp.
Papildu literatūra
1Pierce D. Maternal Management of the Homes as a Developmental Play Space for Infants and Toddlers, AJOT, May/June 2000, Volume 54, Number 3.
2Vadlīnijas bērnu agrīnai funkcionēšanas novērtēšanai. Nacionālās veselības dienests, 2011.
Citi informācijas avoti
1McDonald, R., Surtees, R. A. H., & Wirz, S. (2004). The international classification of functioning, disability and health provides a model for adaptive seating interventions for children with cerebral palsy. British Journal of Occupational Therapy, 67(7), 293 - 302.
2http://www.sensory-processing-disorder.com