.
Ergoterapija pediatrijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.08.2021 13:43:45
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_051 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 12.00 | ECTS: | 18.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Zane Liepiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 18 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 72 | ||||
Kopā kontaktstundas | 92 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 20 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 5 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 100 | ||||
Kopā kontaktstundas | 100 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā, fizioloģijā, pediatrijā, psiholoģijā, ergoterapijas pamatos. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt ergoterapeita iejaukšanās pamatprincipus un metodes pediatrijā. Studentiem vajadzētu iegūt zināšanas un izpratni par ergoterapijas procesu pediatrijā, novērtēt bērnu nodarbes veikšanas spējas, analizēt nodarbes veikšanas grūtības, dokumentēt terapijas procesu un spēt plānot ergoterapeitisku iejaukšanos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Bērna normāla attīstība. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Bērna normāla attīstība. Mācību uzdevums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Bērna normāla attīstība. Funkcionēšanas vadlīnijas. Bērnu un ģimenes politika Latvijā. Uz ģimeni vērsta prakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Nodarbes jomas bērniem. Mācību uzdevuma prezentācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Spēle. Spēles teorētiskie aspekti. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Spēles novērtējums ergoterapijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Spēle kā terapeitiskais līdzeklis ergoterapijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Rokas funkcijas novērtēšana bērniem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Metodes rokas terapijā bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
10 | Ikdienas aktivitāšu novērtējums bērniem. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 3.00 | klīniskā bāze | |||||||
11 | Rokas funkcijas un ikdienas aktivitāšu veikšanas iemaņu attīstība bērniem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Ergoterapeita taktika darbā ar autiskiem pacientiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Alternatīvā komunikācija, tās pielietojums ergoterapijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Intelekta traucējumi bērniem. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
15 | Palīglīdzekļi rehabilitācijā pediatrijā. | Nodarbības | 3.00 | klīniskā bāze | |||||
16 | Produktīvās aktivitātes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Skolas vides novērtējums. Pozicionēšanas pamatprincipi bērniem ar kustību traucējumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
18 | Pozicionēšanas pamatprincipu pielietojums terapijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Handling bērniem ar kustību traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Terapijas process ergoterapijā bērniem. | Nodarbības | 3.00 | klīniskā bāze | |||||
21 | Ergoterapeita darba pamatprincipi bērniem ar ideopatisko reimatoīdo artrītu. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
22 | Ergoterapeita darba pamatprincipi bērniem ar iedzimtām ortopēdiskām, ģenētiskām saslimšanām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Ergoterapeita darba pamatprincipi bērniem ar sensoriem traucējumiem. | Nodarbības | 4.00 | klīniskā bāze | |||||
24 | Ēšanas un ģērbšanās grūtības bērniem. Ergoterapeita taktika. | Nodarbības | 5.00 | klīniskā bāze | |||||
25 | Cerebrālā trieka, ergoterapeita taktika. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||||
26 | Ergoterapija bērniem ar psihiskiem traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
27 | Ergoterapeita darba pamatprincipi bērniem ar dažādām neiroloģiskām saslimšanām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošais patstāvīgi, izmantojot literatūras datus un interneta saites: • veic bērna attīstības novērojumu un izveido par to prezentāciju; • sagatavo prezentāciju par nodarbes jomām bērniem; • sagatavo prezentāciju par spēles veidiem un atbilstošām rotaļlietām dažādos vecuma posmos; • veic uzdevumu par pozicionēšanas pamatprincipiem bērniem ar kustību traucējumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Pārbaudes metode: 1. semestrī patstāvīgo uzdevumu veikšana un aizstāvēšana (20%), kontroldarbi (10%), praktiska ieskaite par handling un pozicionēšanas pamatprincipiem (30%), rakstiska studentu zināšanu pārbaude ieskaites veidā (40%). 2. semestrī līdzdarbība nodarbībās (30%), patstāvīgo uzdevumu veikšana un aizstāvēšana (30%), eksāmens zināšanu un praktisko iemaņu pārbaudei (40%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Iegūs zināšanas par bērnu attīstības dažādiem aspektiem un kontekstiem, spēs raksturot nodarbes bērniem, izklāstīt to attīstību un izskaidrot raksturīgākos ierobežojumus, atpazīs galvenās teorētiskās pieejas ergoterapijā ar bērniem un spēs tās aprakstīt, spēs organizēt nodarbes disfunkcijas novērtējumu bērniem, spēs raksturot ergoterapeita prakses procesu un aprakstīt atsevišķu terapijas metožu pielietojumu bērniem ar nodarbes disfunkciju. | ||||||||
Prasmes: | Pratīs novērtēt un izskaidrot bērna funkcionālās spējas, lietot atsevišķus standartizētus ergoterapijas novērtēšanas instrumentus, analizēt bērna nodarbes veikšanas ierobežojumus un resursus, interpretēt novērtēšanas rezultātus un plānot terapiju atbilstoši bērna nodarbes disfunkcijai, demonstrēt atsevišķas terapijas metodes pārraudzībā, dokumentēt ergoterapijas procesu dažādos tā posmos. | ||||||||
Kompetences: | Studējošais, izmantojot apgūtās zināšanas un prasmes par ergoterapijas metodēm bērniem, spēs: • interpretēt un novērtēt rezultātus; • plānot terapiju atbilstoši bērna disfunkcijai; • izstrādāt un pielietot uz pierādījumiem balstītu novērtēšanu un terapiju; • izvērtēt terapijas efektivitāti. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Case-Smith’s Occupational therapy for children and adolescents / edited by Jane Clifford O’Brien and Heather Kuhaneck. Eight edition. St. Louis, Missouri : Elsevier, 2020. x, 902 lpp. | ||||||||
2 | Feeding and Nutrition [in] children with Neurodevelopmentl Disability" edited by peter B.Sullivan, 2009, Mac Keith Press, 35-106 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Occupation Centered Practice with Children: A practical guidefor Occupational Therapists, by Rodger, Sylvia, 2017. | ||||||||
4 | Willard & Spackman's occupational therapy. 13th ed. / [edited by] Barbara A. Boyt Schell ... [et al.]. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2018. xxxiv, 1262 lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Pierce D. Maternal Management of the Homes as a Developmental Play Space for Infants and Toddlers, AJOT, May/June 2000, Volume 54, Number 3. | ||||||||
2 | Vadlīnijas bērnu agrīnai funkcionēšanas novērtēšanai. Nacionālās veselības dienests, 2011. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | McDonald, R., Surtees, R. A. H., & Wirz, S. (2004). The international classification of functioning, disability and health provides a model for adaptive seating interventions for children with cerebral palsy. British Journal of Occupational Therapy, 67(7), 293 - 302. | ||||||||
2 | http://www.sensory-processing-disorder.com |