Pārlekt uz galveno saturu

Mentāli retardēto bērnu pedagoģija un speciālās pedagoģijas vēsture

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:11.02.2019 11:22:50
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_111LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:3.00ECTS:4.50
Zinātnes nozare:Pedagoģija; Vispārīgā pedagoģijaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Andra Vabale
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas40
Kopā kontaktstundas60
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
anatomijā, fizioloģijā pedagoģijā, pedagoģijas vēsturē, psiholoģijā
Mērķis:
Izskaidrot speciālās pedagoģijas mērķus un uzdevumus darbā ar mentāli retardētiem bērniem, bērniem ar PAA un mācīšanās traucējumiem. Izskaidrot garīgās attīstības traucējumu pakāpes, klīnisko, psiholoģisko un pedagoģisko diagnosticēšanu (metodes un paņēmienus). Izskaidrot tipisku un atipisku bērnu attīstību, mentālas retardācijas cēloņus un atpalicības jēdzienu . Dot ieskatu centrālās nervu sistēmas (CNS) disfunkcijā, un garīgo atpalicību izraisošos klīniskajos sindromos. Dot ieskatu autiska spektra traucējumu izpratnē. Izvērtēt Pedagoģiski medicīnisko komisiju lomu izglītības programmu izvēlē bērniem ar mentālo retardāciju. Dot ieskatu speciālās izglītības vēsturē no Senās Romas laikiem līdz 20. gs. Speciālās izglītības nodrošinājums bērniem ar garīgo atpalicību Latvijā. Individuālo korekcijas programmu un plānu veidošana, sadarbība ar vecākiem/aizbildņiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Lekcijas1.00auditorija
2Lekcijas1.00auditorija
3Dažādi mācību paņēmieni un tehnikas. Montessori metodes izmantošanas iespējas rehabilitācijā. Alternatīvās palīglīdzekļu sistēmas un to izmantošanas iespējas mentāli traucētu bērnu apmācībā. Speciālās izglītības vēsturiskais aspekts. Antīkā civilizācija un cilvēki ar attīstības traucējumiem. Ēģiptiešu papirusi, ārsta Imhotepa (3000 p. Kristus) rokraksti. Attieksme pret garīgi atpalikušajiem Spartā un Senajā Grieķijā. Antīkā un viduslaiku likumdošana par cilvēku tiesībām. Antīkās medicīnas unLekcijas1.00auditorija
4Lekcijas1.00auditorija
5Lekcijas1.00auditorija
6Lekcijas1.00auditorija
7Pervazīvi attīstības traucējumi. Autiska spektra traucējumi. Aspergera sindroms. Audiologopēda uzdevumi komunikācijas un valodas traucējumu diagnostikā un terapijā. Psihiskās attīstības aizture, cēloņi, klasifikācija. Vadlīnijas pedagoģiskai diagnostikai un korekcijas darba plānošanai.Lekcijas1.00auditorija
8Mācīšanās traucējumu cēloņi, klasifikācija. Audiologopēda loma mācību programmu modificēšanā. Speciālās izglītības iestādes Latvijā, to mērķi un uzdevumi darbā ar mentāli traucētiem bērniem. Individuālo mācību un terapijas programmu veidošana. Galvenie uzdevumi –rehabilitācija, socializācija un izglītošana. Darba formas – individuālais, darbs grupā, darbs ar ģimeni.Lekcijas1.00auditorija
9Garīgi atpalikušo apmācības iespējas no XVII-XVIII gs. Renesanse – jauns skatījums uz garīgo traucējumu dabu personām ar garīgiem traucējumiem. Pedro Ponse un viņa metodes nedzirdīgo apmācībā 1578. gadā. Speciālās pedagoģijas virzieni no XVIII-XX gadsimtam. Psihiatru Filipa Pinela un Žana Itara ieguldījums garīgi atpalikušo apmācībā. Eduarda Segena ārstnieciskās pedagoģijas darbība. Plānprātības simptomātika un klasifikācijas – Ž. Vuazēns, Sante de Santis, Burnevils. Franču psihologs AlfrēdsLekcijas1.00auditorija
10Tipiska un atipiska bērna attīstība Garīgās atpalicības jēdziena izpratne. Garīgās attīstības traucējumu cēloņi (pēc Grunevalda) Centrālās nervu sistēmas (CNS) disfunkcija, ģenētiskās saslimšanas. Speciālās pedagoģijas virzieni, terminoloģijas pamati. Garīgās attīstības traucējumu klasifikācija un traucējumu pakāpes. Nozīmīgākie garīgo atpalicību izraisoši klīniskie sindromi. Dauna sindroms, Patau sindroms, Reta sindroms, Viljamsa sindroms. Valodas un intelektuālo procesu attīstības īpatnībaLekcijas1.00auditorija
11Prezentācijas un diskusijas par tipisku un atipisku bērna attīstību un garīgo atpalicību izraisošiem cēloņiem.Nodarbības1.00auditorija
12Prezentācijas un diskusijas par Dauna sindroma izraisītiem garīgās attīstības traucējumiem. Video materiāla analīze.Nodarbības1.00auditorija
13Speciālās pedagoģijas virzieni, terminoloģijas pamati. Garīgās attīstības traucējumu klasifikācija un traucējumu pakāpes.Lekcijas1.00auditorija
14Nozīmīgākie garīgo atpalicību izraisoši klīniskie sindromi. Dauna sindroms, Patau sindroms, Reta sindroms, Viljamsa sindroms. Valodas un intelektuālo procesu attīstības īpatnības, pedagoģiskā diagnostika.Lekcijas1.00auditorija
15Prezentācijas un diskusijas par autiska spektra traucējumiem bērniem. Mācību plānošana speciālajā skolā/ attīstības centros. Video materiāla analīze.Nodarbības1.00auditorija
16Seminārs par psihiskās attīstības aiztures un mācīšanās traucējumu diferenciāldiagnostiku.Nodarbības1.00auditorija
17Individuālas prezentācijas, nodarbību plāna izveide un vadīšana.Nodarbības3.00auditorija
18Psihiskās attīstības aizture, cēloņi, klasifikācija. Vadlīnijas pedagoģiskai diagnostikai un korekcijas darba plānošanai.Lekcijas1.00auditorija
19Individuālo mācību programmu un plānu veidošana bērniem ar dažādas pakāpes garīgo atpalicību.Nodarbības1.00auditorija
20Klīnisko gadījumu analīze audiologopēda skatījumā. Vadlīnijas bērnu rehabilitācijai. Korekcijas virzieni un izglītības plāni.Nodarbības1.00auditorija
21Speciālās izglītības iestādes Latvijā, to mērķi un uzdevumi darbā ar mentāli traucētiem bērniem.Lekcijas1.00auditorija
22Individuālo mācību un terapijas programmu veidošana. Galvenie uzdevumi –rehabilitācija, socializācija un izglītošana. Darba formas – individuālais, darbs grupā, darbs ar ģimeni.Lekcijas1.00auditorija
23Seminārs par speciālās izglītības iestādēm Latvijā, to mērķiem un uzdevumiem, audiologopēda loma individualizētu mācību programmu veidošanu.Nodarbības1.00auditorija
24Grupu prezentācijas un diskusijas speciālās pedagoģijas vēsturē. I grupa.Nodarbības1.00auditorija
25Grupu prezentācijas un diskusijas speciālās pedagoģijas vēsturē. II grupa.Nodarbības1.00auditorija
26Speciālās izglītības vēsturiskais aspekts. Antīkā civilizācija un cilvēki ar attīstības traucējumiem. Ēģiptiešu papirusi, ārsta Imhotepa (3000 p. Kristus) rokraksti. Attieksme pret garīgi atpalikušajiem Spartā un Senajā Grieķijā.Lekcijas1.00auditorija
27Antīkā un viduslaiku likumdošana par cilvēku tiesībām. Antīkās medicīnas un filozofijas uzskati par dzirdes un redzes traucējumu dabu. Uzskati par garīgo atpalicību kristietības sākumā un viduslaikos.Lekcijas1.00auditorija
28Speciālās pedagoģijas virzieni no XVIII-XX gadsimtam. Psihiatru Filipa Pinela un Žana Itara ieguldījums garīgi atpalikušo apmācībā. Eduarda Segena ārstnieciskās pedagoģijas darbība.Lekcijas1.00auditorija
29Grupu prezentācijas un diskusijas speciālās pedagoģijas vēsturē.Nodarbības1.00auditorija
30Plānprātības simptomātika un klasifikācijas – Ž. Vuazēns, Sante de Santis, Burnevils. Franču psihologs Alfrēds Bine un testu metode 1896. gads.Lekcijas1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1.patstāvīgs darbs ar literatūras avotiem par dotajām tēmām; 2.gatavošanās kontroldarbiem un semināriem; 3. prezentāciju sagatavošana (grupu darbs); 4. individuālās nodarbības sagatavošana un demonstrēšana.
Vērtēšanas kritēriji:
Piedalīšanās lekcijās, nodarbībās un diskusijās, kā arī individuālās un grupu prezentācijas – 50%. Eksāmens – teorijas jautājumi – 30%, klīnisko gadījumu analīze- 20%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju priekšmeta apguves rezultātā students iegūst pamatzināšanas un kompetenci speciālajā pedagoģijā un speciālās pedagoģijas vēsturē. Studējošie zinās speciālās pedagoģijas mērķus un uzdevumus, gūs zināšanas par garīgās atpalicības (mentālās retardācijas) traucējumu pakāpēm, PAA un mācīšanās traucējumiem un garīgo atpalicību izraisošiem klīniskiem sindromiem. Students apgūs zināšanas par speciālās izglītības iespējām Latvijā, kā arī spēs demonstrēt zināšanas individuālo korekcijas programmu un plānu veidošanā.
Prasmes:veiksmīga studiju priekšmeta apguves rezultātā pratīs noteikt garīgās attīstības traucējumu pakāpes, veikt pedagoģisko diagnosticēšanu un izstrādāt pedagoģiskā procesa vadlīnijas bērniem ar mentālu retardāciju. Spēs izvērtēt apmācības iespējas bērniem ar PAA un mācīšanās traucējumiem. Pratīs izvēlēties dažādas pedagoģijas metodes un paņēmienus, kā arī mācēs veidot individuālās programmas un plānus atbilstoši pacienta funkcionālajām iespējām.
Kompetences:veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes bērnu ar mentāliem traucējumiem valodas/komunikācijas prasmju novērtēšanā, traucējumu diagnosticēšanā un terapijas procesa nodrošināšanā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Baka, A., Grunevalds, K. Grāmata par aprūpi. Rīga: Preses Nams, 1998. 326 lpp.
2Čapkeviča, O. Bērnu ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem audzināšana un apmācība. Rēzekne: Rēzeknes Augstskola, 2008. 81 lpp.
3Farell, M. Moderate, severe and profound learning difficulties (Conitive impaiments) 2nd ed., Routledge, 2012 - 96
4Malofejevs, N. Sabiedrības un valsts attieksmes pret personām ar attīstības traucējumiem evolūcija, Rēzekne, 2008.
5Zamskis, H. Speciālās pedagoģijas vēsture. Rīga:Raka,2007., 236 lpp.
6Autisms un autiska spektra traucējumi. Sast. A. Vabale, RSU, 2008, 112.lpp.
Papildu literatūra
1Liepiņa, S. Speciālā psiholoģija. Rīga: Raka, 2003. 312 lpp.
2Plaude, I. Sociālā pedagoģija. Rīga: Raka, 2003. 187 lpp.
3Smita, K., Strika, L. Mācīšanās traucējumi: no A līdz Z. Rīga: Raka, 1998. 340 lpp.
4Tūbele, S., Šteinberga A. Ievads speciālajā pedagoģijā. Rīga: Raka, 2004. 112 lpp
Citi informācijas avoti
1Rett syndrome. Patau Syndrome (Trisomy 13). Villiams Syndrome. Fragile X Syndrome. Phenylketonuria. Turner Syndrome. From Mary Kugler, R.N., former About.com Guide, updated October 22, 2006.Pieejams: http://rarediseases.about.com/od/rettsyndrome/a/rettsyndrom…..
2Creutzfeldt- Jakob Disease. From Christine Kennard, former About.com Guide, updated: November 30, 2006.Pieejams: http://alzheimers.about.com/od/diagnosisissues/a/cjd.htm