.
Mentāli retardēto bērnu pedagoģija un speciālās pedagoģijas vēsture
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:11.02.2019 11:22:50
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_111 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Pedagoģija; Vispārīgā pedagoģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Andra Vabale | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 40 | ||||
Kopā kontaktstundas | 60 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | anatomijā, fizioloģijā pedagoģijā, pedagoģijas vēsturē, psiholoģijā | ||||||||
Mērķis: | Izskaidrot speciālās pedagoģijas mērķus un uzdevumus darbā ar mentāli retardētiem bērniem, bērniem ar PAA un mācīšanās traucējumiem. Izskaidrot garīgās attīstības traucējumu pakāpes, klīnisko, psiholoģisko un pedagoģisko diagnosticēšanu (metodes un paņēmienus). Izskaidrot tipisku un atipisku bērnu attīstību, mentālas retardācijas cēloņus un atpalicības jēdzienu . Dot ieskatu centrālās nervu sistēmas (CNS) disfunkcijā, un garīgo atpalicību izraisošos klīniskajos sindromos. Dot ieskatu autiska spektra traucējumu izpratnē. Izvērtēt Pedagoģiski medicīnisko komisiju lomu izglītības programmu izvēlē bērniem ar mentālo retardāciju. Dot ieskatu speciālās izglītības vēsturē no Senās Romas laikiem līdz 20. gs. Speciālās izglītības nodrošinājums bērniem ar garīgo atpalicību Latvijā. Individuālo korekcijas programmu un plānu veidošana, sadarbība ar vecākiem/aizbildņiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Lekcijas | 1.00 | auditorija | ||||||
2 | Lekcijas | 1.00 | auditorija | ||||||
3 | Dažādi mācību paņēmieni un tehnikas. Montessori metodes izmantošanas iespējas rehabilitācijā. Alternatīvās palīglīdzekļu sistēmas un to izmantošanas iespējas mentāli traucētu bērnu apmācībā. Speciālās izglītības vēsturiskais aspekts. Antīkā civilizācija un cilvēki ar attīstības traucējumiem. Ēģiptiešu papirusi, ārsta Imhotepa (3000 p. Kristus) rokraksti. Attieksme pret garīgi atpalikušajiem Spartā un Senajā Grieķijā. Antīkā un viduslaiku likumdošana par cilvēku tiesībām. Antīkās medicīnas un | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Lekcijas | 1.00 | auditorija | ||||||
5 | Lekcijas | 1.00 | auditorija | ||||||
6 | Lekcijas | 1.00 | auditorija | ||||||
7 | Pervazīvi attīstības traucējumi. Autiska spektra traucējumi. Aspergera sindroms. Audiologopēda uzdevumi komunikācijas un valodas traucējumu diagnostikā un terapijā. Psihiskās attīstības aizture, cēloņi, klasifikācija. Vadlīnijas pedagoģiskai diagnostikai un korekcijas darba plānošanai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Mācīšanās traucējumu cēloņi, klasifikācija. Audiologopēda loma mācību programmu modificēšanā. Speciālās izglītības iestādes Latvijā, to mērķi un uzdevumi darbā ar mentāli traucētiem bērniem. Individuālo mācību un terapijas programmu veidošana. Galvenie uzdevumi –rehabilitācija, socializācija un izglītošana. Darba formas – individuālais, darbs grupā, darbs ar ģimeni. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Garīgi atpalikušo apmācības iespējas no XVII-XVIII gs. Renesanse – jauns skatījums uz garīgo traucējumu dabu personām ar garīgiem traucējumiem. Pedro Ponse un viņa metodes nedzirdīgo apmācībā 1578. gadā. Speciālās pedagoģijas virzieni no XVIII-XX gadsimtam. Psihiatru Filipa Pinela un Žana Itara ieguldījums garīgi atpalikušo apmācībā. Eduarda Segena ārstnieciskās pedagoģijas darbība. Plānprātības simptomātika un klasifikācijas – Ž. Vuazēns, Sante de Santis, Burnevils. Franču psihologs Alfrēds | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Tipiska un atipiska bērna attīstība Garīgās atpalicības jēdziena izpratne. Garīgās attīstības traucējumu cēloņi (pēc Grunevalda) Centrālās nervu sistēmas (CNS) disfunkcija, ģenētiskās saslimšanas. Speciālās pedagoģijas virzieni, terminoloģijas pamati. Garīgās attīstības traucējumu klasifikācija un traucējumu pakāpes. Nozīmīgākie garīgo atpalicību izraisoši klīniskie sindromi. Dauna sindroms, Patau sindroms, Reta sindroms, Viljamsa sindroms. Valodas un intelektuālo procesu attīstības īpatnība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Prezentācijas un diskusijas par tipisku un atipisku bērna attīstību un garīgo atpalicību izraisošiem cēloņiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Prezentācijas un diskusijas par Dauna sindroma izraisītiem garīgās attīstības traucējumiem. Video materiāla analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Speciālās pedagoģijas virzieni, terminoloģijas pamati. Garīgās attīstības traucējumu klasifikācija un traucējumu pakāpes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Nozīmīgākie garīgo atpalicību izraisoši klīniskie sindromi. Dauna sindroms, Patau sindroms, Reta sindroms, Viljamsa sindroms. Valodas un intelektuālo procesu attīstības īpatnības, pedagoģiskā diagnostika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Prezentācijas un diskusijas par autiska spektra traucējumiem bērniem. Mācību plānošana speciālajā skolā/ attīstības centros. Video materiāla analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Seminārs par psihiskās attīstības aiztures un mācīšanās traucējumu diferenciāldiagnostiku. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Individuālas prezentācijas, nodarbību plāna izveide un vadīšana. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
18 | Psihiskās attīstības aizture, cēloņi, klasifikācija. Vadlīnijas pedagoģiskai diagnostikai un korekcijas darba plānošanai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Individuālo mācību programmu un plānu veidošana bērniem ar dažādas pakāpes garīgo atpalicību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Klīnisko gadījumu analīze audiologopēda skatījumā. Vadlīnijas bērnu rehabilitācijai. Korekcijas virzieni un izglītības plāni. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Speciālās izglītības iestādes Latvijā, to mērķi un uzdevumi darbā ar mentāli traucētiem bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Individuālo mācību un terapijas programmu veidošana. Galvenie uzdevumi –rehabilitācija, socializācija un izglītošana. Darba formas – individuālais, darbs grupā, darbs ar ģimeni. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Seminārs par speciālās izglītības iestādēm Latvijā, to mērķiem un uzdevumiem, audiologopēda loma individualizētu mācību programmu veidošanu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
24 | Grupu prezentācijas un diskusijas speciālās pedagoģijas vēsturē. I grupa. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
25 | Grupu prezentācijas un diskusijas speciālās pedagoģijas vēsturē. II grupa. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
26 | Speciālās izglītības vēsturiskais aspekts. Antīkā civilizācija un cilvēki ar attīstības traucējumiem. Ēģiptiešu papirusi, ārsta Imhotepa (3000 p. Kristus) rokraksti. Attieksme pret garīgi atpalikušajiem Spartā un Senajā Grieķijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
27 | Antīkā un viduslaiku likumdošana par cilvēku tiesībām. Antīkās medicīnas un filozofijas uzskati par dzirdes un redzes traucējumu dabu. Uzskati par garīgo atpalicību kristietības sākumā un viduslaikos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
28 | Speciālās pedagoģijas virzieni no XVIII-XX gadsimtam. Psihiatru Filipa Pinela un Žana Itara ieguldījums garīgi atpalikušo apmācībā. Eduarda Segena ārstnieciskās pedagoģijas darbība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
29 | Grupu prezentācijas un diskusijas speciālās pedagoģijas vēsturē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
30 | Plānprātības simptomātika un klasifikācijas – Ž. Vuazēns, Sante de Santis, Burnevils. Franču psihologs Alfrēds Bine un testu metode 1896. gads. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1.patstāvīgs darbs ar literatūras avotiem par dotajām tēmām; 2.gatavošanās kontroldarbiem un semināriem; 3. prezentāciju sagatavošana (grupu darbs); 4. individuālās nodarbības sagatavošana un demonstrēšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Piedalīšanās lekcijās, nodarbībās un diskusijās, kā arī individuālās un grupu prezentācijas – 50%. Eksāmens – teorijas jautājumi – 30%, klīnisko gadījumu analīze- 20%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju priekšmeta apguves rezultātā students iegūst pamatzināšanas un kompetenci speciālajā pedagoģijā un speciālās pedagoģijas vēsturē. Studējošie zinās speciālās pedagoģijas mērķus un uzdevumus, gūs zināšanas par garīgās atpalicības (mentālās retardācijas) traucējumu pakāpēm, PAA un mācīšanās traucējumiem un garīgo atpalicību izraisošiem klīniskiem sindromiem. Students apgūs zināšanas par speciālās izglītības iespējām Latvijā, kā arī spēs demonstrēt zināšanas individuālo korekcijas programmu un plānu veidošanā. | ||||||||
Prasmes: | veiksmīga studiju priekšmeta apguves rezultātā pratīs noteikt garīgās attīstības traucējumu pakāpes, veikt pedagoģisko diagnosticēšanu un izstrādāt pedagoģiskā procesa vadlīnijas bērniem ar mentālu retardāciju. Spēs izvērtēt apmācības iespējas bērniem ar PAA un mācīšanās traucējumiem. Pratīs izvēlēties dažādas pedagoģijas metodes un paņēmienus, kā arī mācēs veidot individuālās programmas un plānus atbilstoši pacienta funkcionālajām iespējām. | ||||||||
Kompetences: | veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes bērnu ar mentāliem traucējumiem valodas/komunikācijas prasmju novērtēšanā, traucējumu diagnosticēšanā un terapijas procesa nodrošināšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Baka, A., Grunevalds, K. Grāmata par aprūpi. Rīga: Preses Nams, 1998. 326 lpp. | ||||||||
2 | Čapkeviča, O. Bērnu ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem audzināšana un apmācība. Rēzekne: Rēzeknes Augstskola, 2008. 81 lpp. | ||||||||
3 | Farell, M. Moderate, severe and profound learning difficulties (Conitive impaiments) 2nd ed., Routledge, 2012 - 96 | ||||||||
4 | Malofejevs, N. Sabiedrības un valsts attieksmes pret personām ar attīstības traucējumiem evolūcija, Rēzekne, 2008. | ||||||||
5 | Zamskis, H. Speciālās pedagoģijas vēsture. Rīga:Raka,2007., 236 lpp. | ||||||||
6 | Autisms un autiska spektra traucējumi. Sast. A. Vabale, RSU, 2008, 112.lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Liepiņa, S. Speciālā psiholoģija. Rīga: Raka, 2003. 312 lpp. | ||||||||
2 | Plaude, I. Sociālā pedagoģija. Rīga: Raka, 2003. 187 lpp. | ||||||||
3 | Smita, K., Strika, L. Mācīšanās traucējumi: no A līdz Z. Rīga: Raka, 1998. 340 lpp. | ||||||||
4 | Tūbele, S., Šteinberga A. Ievads speciālajā pedagoģijā. Rīga: Raka, 2004. 112 lpp | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Rett syndrome. Patau Syndrome (Trisomy 13). Villiams Syndrome. Fragile X Syndrome. Phenylketonuria. Turner Syndrome. From Mary Kugler, R.N., former About.com Guide, updated October 22, 2006.Pieejams: http://rarediseases.about.com/od/rettsyndrome/a/rettsyndrom….. | ||||||||
2 | Creutzfeldt- Jakob Disease. From Christine Kennard, former About.com Guide, updated: November 30, 2006.Pieejams: http://alzheimers.about.com/od/diagnosisissues/a/cjd.htm |