Pārlekt uz galveno saturu

Matemātiskās metodes

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.03.2024 11:38:29
Par studiju kursu
Kursa kods:SL_105LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Matemātika; Varbūtību teorija un matemātiskā statistikaMērķauditorija:Dzīvās dabas zinātnes
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Jeļena Perevozčikova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Statistikas mācību laboratorija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Kapseļu iela 23, 2.stāvs, Rīga, statistikaatrsu[pnkts]lv, +371 67060897
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)16Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas32
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas48
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)16Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Studentiem nepieciešamas zināšanas matemātikā, lai saprastu galvenās statistikas metodes un to izcelsmi, ja tās ietver jēdzienus, kas tiek apskatīti kursā. Tāpat vajadzīgas labas vidusskolas līmeņa algebras zināšanas, kā arī izpratne par funkcijas un tās grafika jēdzienu.
Mērķis:
Kursa mērķis ir nodrošināt matemātikas zināšanas turpmākai statistikas apguvei, kas balstīta uz aprēķiniem. Šī kursa galvenais mērķis ir sniegt studentiem izpratni par matemātikas jēdzieniem, kas nepieciešami, lai turpmākajos kursos ievērotu pierādījumus un argumentāciju. Netiek gaidīts, ka studenti veltīs daudz laika, lai izprastu aprēķinu teorēmu pierādījumus, bet gan centīsies izprast aprēķinu un lineārās algebras pamatidejas un to lomu un pielietojumu statistikā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Funkcijas un to grafiki. Funkcijas vērtību apgabals un diapazons. Funkciju apvienošana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
2Funkcijas robeža, tās raksturlielumi. Precīza robežas definīcija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
3Nepārtrauktība. Robežas, kas saistītas ar bezgalību.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
4Atvasināšanas, diferencēšanas likumi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
5Ķēdes likums. Linearizācija un diferenciāļi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
6Atvasinājumu pielietojums: ekstrēmu vērtības, monotonitāte, konkavitāte.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
7Lietišķās optimizācijas problēmas, Ņūtona metode vienādojumu risināšanai. Antiderivatīvs.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
8Apgabala novērtēšana ar galīga skaita summām. Galīga skaita summu robežas. Noteiktais integrālis.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
9Aritmētikas pamatteorēma. Nenoteiktais integrālis.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
10Nenoteikta un noteikta integrāla aizstāšanas metode. Noteikta integrāļa pielietojumi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
11Citas integrācijas metodes.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
12Bezgalīgas skaitļu virknes un skaitļu rindas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
13Vektori un telpu ģeometrija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
14Matricas, matricu operācijas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
15Determinanti. Inversa matrica.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
16Īpašvērtības, īpašvektori un matricas diagonalizācija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Funkcijas un to grafiki. Funkcijas vērtību apgabals un diapazons. Funkciju apvienošana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
2Funkcijas robeža, tās raksturlielumi. Precīza robežas definīcija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
3Nepārtrauktība. Robežas, kas saistītas ar bezgalību.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
4Atvasināšanas, diferencēšanas likumi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
5Ķēdes likums. Linearizācija un diferenciāļi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
6Atvasinājumu pielietojums: ekstrēmu vērtības, monotonitāte, konkavitāte.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
7Lietišķās optimizācijas problēmas, Ņūtona metode vienādojumu risināšanai. Antiderivatīvs.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
8Apgabala novērtēšana ar galīga skaita summām. Galīga skaita summu robežas. Noteiktais integrālis.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
9Aritmētikas pamatteorēma. Nenoteiktais integrālis.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
10Nenoteikta un noteikta integrāla aizstāšanas metode. Noteikta integrāļa pielietojumi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
11Citas integrācijas metodes.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
12Bezgalīgas skaitļu virknes un skaitļu rindas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
13Vektori un telpu ģeometrija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
14Matricas, matricu operācijas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
15Determinanti. Inversa matrica.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
16Īpašvērtības, īpašvektori un matricas diagonalizācija.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1) Patstāvīgais darbs ar obligāto literatūru un papildu literatūru – rūpīga nodaļu lasīšan,a atbilstoši aktuālajām tēmām katrai lekcijai, lai izveidotu teorētisko bāzi. 2) Sniegto piemēru risinājumu rūpīgs pārskats, materiāla rezumēšanai visām praktiskām nodarbībām. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
1) Praktisko uzdevumu risināšana – 50%. 2) Rakstisks eksāmens – 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:• studējošais spēj parādīt paplašinātas zināšanas, izprot un izskaidro robežas, atvasinājuma, integrāļa, bezgalīgo rindu jēdzienus; • atpazīst un lieto matricu un determinantu apzīmējumus; • patstāvīgi izmanto pamatmetodes, aprēķinu veikšanai ar kursā apgūtajiem matemātiskajiem objektiem; • kvalitatīvi apraksta kursā apgūto matemātisko objektu praktiskās pielietošanas piemērus, izprot, kā tos tālāk izmantot pētniecībā.
Prasmes:• studējošais patstāvīgi izmanto robežas jēdzienu un robežas raksturlielumus, lai paredzētu konkrētas funkcijas izturēšanos; • atrod funkcijas atvasinājumu un nenoteikto integrāli, aprēķina noteikto integrāli; • veic aprēķinus ar matricām un determinantiem; • pielieto kursā apgūto matemātisko objektu noteikumus un metodes, lai risinātu ar šiem objektiem saistītu praktisku problēmu.
Kompetences:Studentiem ir izpratne par to, kā matemātiskā analīze vispārina pirms-analīzes matemātiku, izmantojot robežu procesu, un kā to vajadzības gadījumā integrēts citās reālās situācijās. Studenti ir kompetenti formulēt savus uzdevumus matemātiskās problēmās un izvēlēties piemērotu metodi to risināšanai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Strang, G. (2006). Linear algebra and its applications. 4th Edition, Brooks Cole.
2Hass, J., Heil, C., Weir, M. D., & Thomas, G. B. (2018). Thomas' calculus. 14th Edition, Pearson.
Papildu literatūra
1Stewart, J. (2016). Calculus: Early Transcendentals. 8th Edition, Cengage Learning.
2Lay, D. C. (2012). Linear algebra and its applications. Boston: Addison-Wesley.