.
Starpkultūru psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:59
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_117 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Edijs Zemvaldis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija. Personības un attīstības psiholoģija. Sociālā psiholoģija. Klīniskā psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt studentu izpratni par kultūras un psiholoģijas saikni un pilnveidot prasmi analizēt kultūras iespējamās ietekmes uz dažādiem indivīda un grupas psihiskajiem stāvokļiem, procesiem, īpašībām, uzvedību individuāli un grupā, kā arī formulēt pētnieciskos problēmjautājumus, kas ir atbilstoši Latvijas situācijai starpkultūru psiholoģijā, un to potenciālās risināšanas stratēģijas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Kultūras jēdziens. Psiholoģijas un kultūras saikne. Universālais un specifiskais kultūrā. Kultūra un etniskā piederība. Nacionālais raksturs. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Starpkultūru psiholoģija un tās vēsture. Metodoloģiskie un konceptuālie apsvērumi un problēmas starpkultūru psiholoģijā: līdzvērtība, ēmiskais un ētiskais. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Starpkultūru psiholoģijas pamata koncepcijas: kultūras dimensijas un vērtības. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Izziņas procesi kultūrā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Emocijas kultūrā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Individualitāte un personības attīstība kultūrā | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Sociālā uzvedība kultūrā un starpgrupu kontakts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Psihopatoloģija kultūrā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Pētījuma projektu demonstrācija. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus; atlasīt, vismaz piecus pētījumus par sev interesējošu problēmu un tos analizēt, veidojot pārskatu; izveidot projekta darbu, prezentēt to, formulēt pētnieciskos problēmjautājumus, kas ir atbilstoši Latvijas situācijai starpkultūru psiholoģijā, un to potenciālās risināšanas stratēģijas. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Pētījumu pārskats par izvēlēto tēmu (30%). Projekta darba izstrāde par izvēlēto tēmu un tā prezentācija grupai (50%). Formulēti problēmjautājumi, kas ir atbilstoši Latvijas situācijai starpkultūru psiholoģijā, un to potenciālās risināšanas stratēģijas (20%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Analizē, salīdzina un kritiski izvērtē starpkultūru psiholoģijas koncepcijas, respektējot metodoloģiskos apsvērumus un lietojot atbilstošu terminoloģiju. | ||||||||
Prasmes: | Apkopo un interpretē publicētos pētījumus starpkultūru psiholoģijā par noteiktu tēmu; pamatojoties uz pētījumu rezultātiem, formulē problēmjautājumus un to risināšanas stratēģijas. | ||||||||
Kompetences: | Analizē kultūras iespējamās ietekmes uz dažādiem indivīda/grupas psihiskajiem stāvokļiem/procesiem/īpašībām/uzvedību, kā arī formulē pētnieciskos problēmjautājumus, kas ir atbilstoši Latvijas situācijai starpkultūru psiholoģijā, un to potenciālās risināšanas stratēģijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Dragūns, J. & Mārtinsone, K. (2014). Psiholoģija un kultūra. No: K. Mārtinsone, 2. A. Miltuze (Red.). Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Rīga: Zvaigzne ABC. 245 – 287.lpp. | ||||||||
2 | Keith, K.D. (Eds.). (2011). Cross-cultural psychology. Contemporary themes and perspectives. Chichester: Wiley-Blackwell. | ||||||||
3 | Matsumoto, D. & Juang, L. (2013). Culture and psychology (5th ed.). Belmont, CA: Wadsworth. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Berry, J.W., Poortinga, Y. H., Breugelmans, S. M., Chasiotis, A., & Sam, D.L. (2011). Cross-cultural psychology: Research and applications (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press | ||||||||
2 | Cole, M. (1996). Cultural psychology: A once and future discipline. Cambridge: Harvard University Press | ||||||||
3 | Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind (3rd ed.). New York: McGraw-Hill. | ||||||||
4 | Kagitcibasi, C. (2007). Family, self, and human development across cultures: Theory and applications (2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum | ||||||||
5 | Kitayama S. & Cohen D. (Eds.). (2007). Handbook of cultural psychology. New York: Guilford Press. | ||||||||
6 | Matsumoto, D. & van de Vijver, F.J. R. (Eds.). (2011). Cross-cultural research methods in psychology. New York: Cambridge University Press. | ||||||||
7 | McCrea, R.R. & Allik, J. (Eds.). (2002). The five-factor model of personality across cultures. New York: Kluwer | ||||||||
8 | Triandis, H. C. (2001). Individualism–Collectivism and Personality. Journal ofPersonality, 69, 907–924 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Cross-Cultural Research | ||||||||
2 | Journal of Cross-Cultural Psychology. | ||||||||
3 | Journal of Personality and Social Psychology | ||||||||
4 | Personality and Individual Differences |