Pārlekt uz galveno saturu

Starpkultūru psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:59
Par studiju kursu
Kursa kods:SUPK_117LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Edijs Zemvaldis
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgā psiholoģija. Personības un attīstības psiholoģija. Sociālā psiholoģija. Klīniskā psiholoģija.
Mērķis:
Padziļināt studentu izpratni par kultūras un psiholoģijas saikni un pilnveidot prasmi analizēt kultūras iespējamās ietekmes uz dažādiem indivīda un grupas psihiskajiem stāvokļiem, procesiem, īpašībām, uzvedību individuāli un grupā, kā arī formulēt pētnieciskos problēmjautājumus, kas ir atbilstoši Latvijas situācijai starpkultūru psiholoģijā, un to potenciālās risināšanas stratēģijas.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads. Kultūras jēdziens. Psiholoģijas un kultūras saikne. Universālais un specifiskais kultūrā. Kultūra un etniskā piederība. Nacionālais raksturs.Lekcijas2.00auditorija
2Starpkultūru psiholoģija un tās vēsture. Metodoloģiskie un konceptuālie apsvērumi un problēmas starpkultūru psiholoģijā: līdzvērtība, ēmiskais un ētiskais.Lekcijas2.00auditorija
3Starpkultūru psiholoģijas pamata koncepcijas: kultūras dimensijas un vērtības.Lekcijas2.00auditorija
4Izziņas procesi kultūrā.Lekcijas1.00auditorija
5Emocijas kultūrā.Lekcijas1.00auditorija
6Individualitāte un personības attīstība kultūrāLekcijas2.00auditorija
7Sociālā uzvedība kultūrā un starpgrupu kontakts.Lekcijas1.00auditorija
8Psihopatoloģija kultūrā.Lekcijas1.00auditorija
9Pētījuma projektu demonstrācija.Nodarbības4.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus; atlasīt, vismaz piecus pētījumus par sev interesējošu problēmu un tos analizēt, veidojot pārskatu; izveidot projekta darbu, prezentēt to, formulēt pētnieciskos problēmjautājumus, kas ir atbilstoši Latvijas situācijai starpkultūru psiholoģijā, un to potenciālās risināšanas stratēģijas.
Vērtēšanas kritēriji:
Pētījumu pārskats par izvēlēto tēmu (30%). Projekta darba izstrāde par izvēlēto tēmu un tā prezentācija grupai (50%). Formulēti problēmjautājumi, kas ir atbilstoši Latvijas situācijai starpkultūru psiholoģijā, un to potenciālās risināšanas stratēģijas (20%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Analizē, salīdzina un kritiski izvērtē starpkultūru psiholoģijas koncepcijas, respektējot metodoloģiskos apsvērumus un lietojot atbilstošu terminoloģiju.
Prasmes:Apkopo un interpretē publicētos pētījumus starpkultūru psiholoģijā par noteiktu tēmu; pamatojoties uz pētījumu rezultātiem, formulē problēmjautājumus un to risināšanas stratēģijas.
Kompetences:Analizē kultūras iespējamās ietekmes uz dažādiem indivīda/grupas psihiskajiem stāvokļiem/procesiem/īpašībām/uzvedību, kā arī formulē pētnieciskos problēmjautājumus, kas ir atbilstoši Latvijas situācijai starpkultūru psiholoģijā, un to potenciālās risināšanas stratēģijas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Dragūns, J. & Mārtinsone, K. (2014). Psiholoģija un kultūra. No: K. Mārtinsone, 2. A. Miltuze (Red.). Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Rīga: Zvaigzne ABC. 245 – 287.lpp.
2Keith, K.D. (Eds.). (2011). Cross-cultural psychology. Contemporary themes and perspectives. Chichester: Wiley-Blackwell.
3Matsumoto, D. & Juang, L. (2013). Culture and psychology (5th ed.). Belmont, CA: Wadsworth.
Papildu literatūra
1Berry, J.W., Poortinga, Y. H., Breugelmans, S. M., Chasiotis, A., & Sam, D.L. (2011). Cross-cultural psychology: Research and applications (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press
2Cole, M. (1996). Cultural psychology: A once and future discipline. Cambridge: Harvard University Press
3Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
4Kagitcibasi, C. (2007). Family, self, and human development across cultures: Theory and applications (2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum
5Kitayama S. & Cohen D. (Eds.). (2007). Handbook of cultural psychology. New York: Guilford Press.
6Matsumoto, D. & van de Vijver, F.J. R. (Eds.). (2011). Cross-cultural research methods in psychology. New York: Cambridge University Press.
7McCrea, R.R. & Allik, J. (Eds.). (2002). The five-factor model of personality across cultures. New York: Kluwer
8Triandis, H. C. (2001). Individualism–Collectivism and Personality. Journal ofPersonality, 69, 907–924
Citi informācijas avoti
1Cross-Cultural Research
2Journal of Cross-Cultural Psychology.
3Journal of Personality and Social Psychology
4Personality and Individual Differences