.
Dažādi veselības vingrošanas nodarbību veidi
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:27.06.2022 14:39:34
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_019 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne; Sporta pedagoģija | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Maruta Hoferte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sporta un uztura katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, spkrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ieteicamas priekšzināšanas fiziskajās aktivitātēs, bet var arī zināšanas iegūt mācību procesa laikā, ja tādu nav bijis iepriekš. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par dažādiem vingrošanas veidiem, to iedarbību uz kustību balsta aparātu, muskuļiem un sirds asinsvadu sistēmu, to nozīmi veselības nostiprināšanā dažāda vecuma un dzimuma cilvēkiem.Apgūt ieskatu dažādos jaunos fizisko aktivitāšu veidos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Iepazīstināt studentus ar dažādiem veselības vingrošanas veidiem. Rast priekšstatu par to efektivitāti un klientu kontingentu, kam tas ieteicams. Iepazīstināt ar galvenajiem norādījumiem, kas nepieciešams dažādu vingrošanas veidu izpildē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 6.00 | sporta zāle | |||||||
2 | Apskatīt vingrošanas veidus kā Pilates, Body Art, Joga, lēnas intensitātes vingrošana ar pareizas elpošanas nozīmi, vingrošana sejas mīmikai, vingrojumi muguras veselībai, vingrojumi pie osteoporozes, vingrojumi pie inkontinences, vingrojumi pie plaušu slimībām, vingrojumi krākšanas mazināšanai, vingrošana svara kontrolei, enerģētiskā vingrošana, Cigun, Tai Chi, 5 Tibetieši, Body flex. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 6.00 | sporta zāle | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Iepazīstināt studentus ar dažādiem veselības vingrošanas veidiem. Rast priekšstatu par to efektivitāti un klientu kontingentu, kam tas ieteicams. Iepazīstināt ar galvenajiem norādījumiem, kas nepieciešams dažādu vingrošanas veidu izpildē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||||
2 | Apskatīt vingrošanas veidus kā Pilates, Body Art, Joga, lēnas intensitātes vingrošana ar pareizas elpošanas nozīmi, vingrošana sejas mīmikai, vingrojumi muguras veselībai, vingrojumi pie osteoporozes, vingrojumi pie inkontinences, vingrojumi pie plaušu slimībām, vingrojumi krākšanas mazināšanai, vingrošana svara kontrolei, enerģētiskā vingrošana, Cigun, Tai Chi, 5 Tibetieši, Body flex. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti veic patstāvīgo darbu pēc dotā plāna, pētot jaunāko zinātnisko literatūru un sagatavojot prezentācijas. Studentam uz katru nodarbību jāsagatavo prezentācija par kādu no netradicionāliem veidiem, ar vingrojumiem un pētijumiem šajā jomā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Pārbaudes metode: Pārbaudes mācību kursa laikā – fiziskās pārbaudes testi, nodarbību ieskaite un semestra beigās eksāmens, vingrošanas programmas sastādīšana. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti zinās un spēs: • nosaukt un aprakstīt dažādus veselību veicinošus vingrošanas veidus; • formulēt dažādu vingrošanas veidu ietekmi uz cilvēka veselību; • uzskaitīt un klasificēt veselības vingrošanas veidus; • definēt jēdzienus – Pilates, Joga, Body Art, Fitball, Nūjošana, u.c.; • nosaukt galvenos faktorus, no kā atkarīga cilvēka veselība; • raksturot treniņu slodzi katrā no piedāvātajiem vingrošanas veidiem; • izskaidrot atsevišķo vingrošanas veidu pielietošanu veselības profilaksē; • atlasīt katram klientam piemērotus vingrošanas veidus; • izskaidrot fizisko aktivitāšu veidu īpatnības pie dažādām veselības problēmām; • interpretēt veselības vingrošanas veicinošā treniņa pamatprincipus. | ||||||||
Prasmes: | Apguvuši šo kursu, studenti: • pratīs izmantot spēka, līdzsvara, muskuļu stiepšanas, aerobos vingrinājumus veselības nostiprināšanai un slimību profilaksei; • pratīs īsi aprakstīt un uzskicēt dažādu vingrošanas veidu vingrojumus; • spēs izstrādāt jaunus vingrojumus un tos pareizi pielietot pie atsevišķām veselības problēmām; • pratīs sastādīt vienkāršu veselības vingrošanas treniņa programmu un to ieteikt dažāda vecuma un dzimuma cilvēkiem; • pratīs izmantot lielās vingrošanas bumbas, līdzsvara virsmas, mazās vingrošanas bumbas, nūjas, hanteles, vingrošanas auklas; • mācēs kontrolēt savu muskuļu darbu, dozēt slodzi; • pratīs atlasīt un ieteikt katram klientam piemērotus vingrinājumus; • radīs izpratni par slodzes un uztura līdzsvaru svara regulēšanā un tā mazināšanā. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti būs guvuši ieskatu par veselības vingrošanas nozīmi cilvēka dzīves kvalitātes uzlabošanā ar dažādu vingrošanas veidu palīdzību. Mācēs izprast, kas vairāk nepieciešams katram cilvēkam individuāli. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Auziņa I. Lielā Fitnesa grāmata. Rīga, Jumava, 2000. | ||||||||
2 | Upmanis R. Vingro ar prieku. Jumava, 2005. | ||||||||
3 | Tornapoļska R. Fitnesa filozofija un prakse. RSU izdevniecība, 2008. | ||||||||
4 | Debra Deilija. Vingrojumi veselības uzlabošanai. SIA Rozes apgāds, 2014. | ||||||||
5 | Austin Current. CSCS,CISSN "Science of strenght training ,Understand the Physiologiy to transform your Body." Great Britain, 2021. | ||||||||
6 | Artūrs Ivuškāns. "Vingrinājumi muguras veselībai". 2016, izd.Zvaigzne | ||||||||
7 | Frederiks Delavjē. "Muskulatūras attīstīšana". 2007, Izd.Zvaigzne. | ||||||||
8 | Līga Aberberga- Augškalne. "Fizioloģija rehabilitologiem". 2002.Nacionālais medicīnas apgāds. | ||||||||
9 | Sally Searle and Cathy Meeus. "Secrets of Pilates". UK 2017. | ||||||||
10 | Joyce Gavin. "The book of Pilates". UK 2010. | ||||||||
11 | Isabel Eisen. "Anatomy of Fitness Pilates". 2013, Australia | ||||||||
12 | Lauren Roxburgh. "Taller, Slimmer, Younger. 21 days to a Foam Roller physique". 2016. London. | ||||||||
13 | Kassandra Reinhardt. "Yin Yoga". 2018, Great Britain | ||||||||
14 | Kristofers S. Kilems. ''Pieci tibetieši". Zvaigzne, 2015. | ||||||||
15 | Port de Brass nodarbība | ||||||||
16 | Nirvana Breathing fitness | ||||||||
17 | Body Art stunda | ||||||||
18 | Kerola Madžo. "Tonizējošie vingrinājumi sejai." Izd.Zvaigzne, 2012. | ||||||||
19 | Kao H, Hayter M, Hinchliff S, Tsai C, Hsu M. Experience of pelvic floor muscle exercises among women in Taiwan: a qualitative study of improvement in urinary incontinence and sexuality. Journal Of Clinical Nursing [serial online]. July 2015;24(13/14):1985-1994. Available from: Health Source: Nursing/Academic Edition, Ipswich, MA. Accessed August 21, 2017. | ||||||||
20 | Dias, Peng, Khavari, Nakib, Sweet, Timm, et.al. Pelvic floor dynamics during high-impact athletic activities: A computational modeling study. Clinical Biomechanics, 2017. 41, 20-27. | ||||||||
21 | Aberberga-Augškalne L. Fizioloģija rehabilitologiem un sporta speciālistiem. Rīga, Valters un Rapa, 2008. | ||||||||
22 | Contenas B. Bodyweight strength training Anatomy. Human Kinetic, 2014. | ||||||||
23 | Dzenis A., Grāvītis U., Knipše G. un autoru kolektīvs. Trenera rokas grāmata. Rīga, Jumava 2015 (375 lpp.) | ||||||||
24 | Lauren Roxburgh. Taller, Slimmer, Younger. 2016, New Yourk | ||||||||
25 | Kerola Madžo.Tonizējošie vingrinājumi sejai. Zvaigzne, 2012. | ||||||||
26 | Goldie Karpel Oren. Yoga, Anatomy of Fitness. 2014, Australia | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Visvaldis Bebrišs. "Esi pats un jūties labi". 2015, Jumava |