Pārlekt uz galveno saturu

Uzturs veselībai dažādos dzīves posmos, funkcionālā pārtika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.03.2022 16:36:12
Par studiju kursu
Kursa kods:SUUK_134LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; AnatomijaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Laila Meija
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sporta un uztura katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Cigoriņu iela 3, suukatrsu[pnkts]lv, +371 67611559
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas16
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Anatomijā, fizioloģijā un patoloģiskajā fizioloģijā. Valsts valodas zināšanas. Angļu valodas lasītprasme.
Mērķis:
Studiju kursa mērķis ir iepazštināt studentus ar pamatzināšanām par uzturu dažādos dzīves posmos, par uztura izvēli un funkcionālo pārtiku, lai šīs zināšanas varētu pielietot profesionālajā darbā, sniedzot uz pierādījumiem balstītas uztura rekomendācijas, ieskaitot ieteikumus veselīgas pārtikas izvēlē gan pacientiem, gan dažāda vecuma sabiedrības grupām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pamatuzturvielas un mikroelementi. Pārtikas produktu grupasLekcijas1.00auditorija
2Pamatuzturvielas un mikroelementi. Pārtikas produktu grupasNodarbības1.00auditorija
3Bērnu uzturs dažādos vecuma posmos: zīdaiņa, mazuļa, pirmskolas un skolas vecumāLekcijas1.00auditorija
4Bērnu uzturs dažādos vecuma posmos: zīdaiņa, mazuļa, pirmskolas un skolas vecumāNodarbības1.00auditorija
5Sievietes uzturs dažādos dzīves posmos: grūtniecības, laktācijas periods un perimenopauzeLekcijas1.00auditorija
6Sievietes uzturs dažādos dzīves posmos: grūtniecības, laktācijas periods un perimenopauzeNodarbības1.00auditorija
7Uztura probēmas senioriemLekcijas1.00auditorija
8Uztura problēmas senioriemNodarbības1.00auditorija
9Funkcionālās pārtika Latvijā un pasaulēLekcijas1.00MITC
10Funkcionālās pārtika Latvijā un pasaulēNodarbības1.00MITC
11Pārtikas produktu marķējums, vieda ēdiena izvēleLekcijas1.00MITC
12Pārtikas produktu marķējums, vieda ēdiena izvēleNodarbības1.00MITC
13Ēdiena pārstrādāšanas un, glabāšanas ietekme uz veselību.Lekcijas1.00MITC
14Ēdiena pārstrādāšanas un glabāšanas ietekme uz veselībuNodarbības1.00MITC
15 Dažādi uztura paradumi – problēma vai harmoniskas dzīves daļaLekcijas1.00MITC
16Dažādi uztura paradumi – problēma vai harmoniskas dzīves daļaNodarbības1.00MITC
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Konkrēti definēti praktiski uzdevumi analizēt uzturu cilvēkiem dažādās vecuma grupās: • uztura ieradumu novērtēšana; • pārtikas produktu kvalitatīvā un kvantitatīvā novērtēšana dažādās uzturproduktu grupās; • pārtikas produktu novērtēšana tirdzniecības vietās; • uztura novērtēšana sabiedriskās ēdināšanas vietās; • vispārēja uztura ieteikumu sagatavošana cilvēkiem dažādās vecuma grupās.
Vērtēšanas kritēriji:
Obligāts nodarbību apmeklējums ar aktīvu līdzdalību. Patstāvīgais darbs: tiek gatavota prezentācija, kas jāprezentē un jāaizstāv 2 seminārnodarbībās -50%. Eksāmens: 3 jautājumi, rakstiskas atbildes, kas jāizstāv mutiski -50%. Vērtējums tiek izlikts 10 ballu sistēmā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgas studiju kursa apguves, studenti pamatzināšanu līmenī izprot: • uztura novērtēšanu bērniem dažādās vecuma grupās, pieaugušiem cilvēkiem un senioriem; • informācijas nozīmi uz pārtikas iepakojuma; • dažādus uztura gatavošanas veidus, izvērtējot ēdiena gatavošanas tehnoloģijas ietekmi uz uzturvērtību un ķīmiskās pārvērtības ēdiena gatavošanas laikā.
Prasmes:• Sniegt uztura rekomendācijas bērniem dažādās vecuma grupās, pieaugušiem cilvēkiem un senioriem, ņemot vērā arī ēšanas ieradumus (veģetārisms, svaigēšana u.c.); • apmācīt pacientus izvēlēties veselīgu uzturu tirdzniecības vietās, ņemot vērā informāciju uz iepakojuma; • ieteikt veselīgu uztura gatavošanu pacientiem.
Kompetences:Studiju programmas apguves procesā studējošie būs attīstījuši kompetences un spēs novērtēt konkrēta cilvēka uztura paradumus un sniegt pamata uztura ieteikumus atbilstoši vecuma grupai un ēšanas ieradumiem, kā arī izvēlēties veselīgu pārtiku tirdzniecības un sabiedriskās ēdināšanas vietās.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Soldavini, Jessica. "Krause's food & the nutrition care process." Journal of Nutrition Education and Behavior 51.10. 2019: 1225.
2Webster-Gandy, Joan, Angela Madden, and Michelle Holdsworth, eds. Oxford Handbook of Nutrition and Dietetics. 3rd ed. Oxford University Press, 2020.
3Datu bāze /Database PEN
4https://www.bda.uk.com/
5http://nihseniorhealth.gov/
Papildu literatūra
1http://www.eatright.org/
2http://www.eufic.org/
3http://www.efsa.europa.eu/
Citi informācijas avoti
1ESPEN guidelines
2ESPEN LLL courses