Pārlekt uz galveno saturu

Pašefektivitāte un pašregulācija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:21.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.03.2023 09:55:49
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_166LKI līmenis:Visiem līmeņiem
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Bioloģija; Māszinības; Civilā un militārā aizsardzība; Veselības vadība; Informācijas un komunikācijas zinātne; Tiesību zinātne; Vadībzinātne; Personu un īpašuma aizsardzība; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Politikas zinātne; Medicīnas pakalpojumi; Sabiedrības veselība; Farmācija; Klīniskā farmācija; Sporta treneris; Medicīnas tehnoloģijas; Zobārstniecība; Ārstniecība; Socioloģija; Tiesību zinātne; Tirgzinības un reklāma; Dzīvās dabas zinātnes; Sociālā antropoloģija; Psiholoģija; Rehabilitācija; Pedagoģija; Uzņēmējdarbības vadība; Komunikācijas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Beate Evelīna Dišlere
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)11Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas22
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Sniegt iespēju studentiem apgūt pašefektivitātes un pašregulācijas koncepcijas un attīstīt prasmi tās pielietot turpmākajā profesionālajā darbībā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads studiju kursā. Studiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji. Pašefektivitāte un pašregulācija.Lekcijas2.00E-studiju vide
2Sociālo problēmu risināšana. SMART. Mērķu formulēšana.Lekcijas2.00E-studiju vide
Nodarbības0.00E-studiju vide
3Veselības uzvedība. Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmuma pieņemšana.Lekcijas2.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
4Stresa koncepcija. Stresa un veselības savstarpējā saistība.Lekcijas1.00E-studiju vide
5Stresa pārvarēšanas stratēģijas un pašregulācija.Nodarbības1.00E-studiju vide
6Pašefektivitātes metodes, apzinātības prakse.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
7Sociālā atbalsta definēšana, tā veidi, modeļi un pašefektivitāte.Lekcijas2.00E-studiju vide
8Personība un veselība.Lekcijas1.00E-studiju vide
9Seminārs: patstāvīgā darba prezentācija. Risinājuma izpilde un pārbaude.Nodarbības2.00E-studiju vide
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads studiju kursā. Studiju kursa prasības un vērtēšanas kritēriji. Pašefektivitāte un pašregulācija.Lekcijas2.00E-studiju vide
2Sociālo problēmu risināšana. SMART. Mērķu formulēšana.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
3Veselības uzvedība. Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmuma pieņemšana.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Stresa koncepcija. Stresa un veselības savstarpējā saistība.Lekcijas1.00E-studiju vide
5Stresa pārvarēšanas stratēģijas un pašregulācija.Nodarbības1.00E-studiju vide
6Pašefektivitātes metodes, apzinātības prakse.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
7Sociālā atbalsta definēšana, tā veidi, modeļi un pašefektivitāte.Lekcijas1.00E-studiju vide
8Personība un veselība.Lekcijas1.00E-studiju vide
9Seminārs: patstāvīgā darba prezentācija. Risinājuma izpilde un pārbaude.Nodarbības1.00E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Seminārā tiek prezentēts patstāvīgais darbs. Studiju kursa novērtējuma anketas aizpildīšana.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās - 10% (Apmeklētas visas prakstiskās nodarbības, vai iesniegta nodarbības atstrāde nedēļas laikā pēc nokavētās nodarbības). 2. Patstāvīgo uzdevumu izstrāde un iesniegšana laikā – 30% (Veikti četri patstāvīgie darbi un tie iesniegti laikā). 3. Sagatavots un prezentēts patstāvīgi izstrādāts individuālais darbs psiholoģiskās labklājības uzlabošanai – 60% (Skatīt semināra aprakstu un vērtēšanas kritērijus).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti definē pašefektivitāti un raksturo personības faktorus, apraksta sociālās iemācīšanās teorijas pamatprincipus; nosauc stresa pārvaldīšanas tehnikas un sociālā atbalsta veidus; raksturo saistību starp indivīda uzvedību/sasniegumiem un pašregulācijas mehānismiem.
Prasmes:Studenti apraksta pašregulācijas un pašefektivitātes lomu indivīda funkcionēšanā un demonstrē stresa pārvaldīšanas tehnikas.
Kompetences:Studenti patstāvīgi izveido stresa profilakses pasākumus, pamatojas uz pierādījumiem par stresa saistību ar cilvēka veselību.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mārtinosne, K. (sast.). (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. Rīga: RSU.
2Mārtinsone, K. Sudraba, V. (red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU izdevniecība.
3Sears, R. W. (2015). Building competence in mindfulness-based cognitive therapy: transcripts and insights for working with stress, anxiety, depression, and other problems. New York: Routledge.
4Azevedo, S., & Cavalcanti, L. (2013). Psychology of Stress: New Research. Hauppauge, N.Y.: Nova Science Publishers, Inc.
5Chatzi, V. (2012). Psychology of Self-regulation. Hauppauge, NY: Nova Science Publishers, Inc. (akceptējams izdevums)
6Eggers, J. H., Oostdam, R., & Voogt, J. (2021). Self-regulation strategies in blended learning environments in higher education: A systematic review. Australasian Journal of Educational Technology, 37(6), 175–192.
7Ārvalstu studentiem/For International students:
8Sears, R. W. (2015). Building competence in mindfulness-based cognitive therapy: transcripts and insights for working with stress, anxiety, depression, and other problems. New York: Routledge.
9Azevedo, S., & Cavalcanti, L. (2013). Psychology of Stress: New Research. Hauppauge, N.Y.: Nova Science Publishers, Inc.
10Chatzi, V. (2012). Psychology of Self-regulation. Hauppauge, NY: Nova Science Publishers, Inc. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Kleis, R. R., Hoch, M. C., Hogg-Graham, R., & Hoch, J. M. (2021). The Effectiveness of the Transtheoretical Model to Improve Physical Activity in Healthy Adults: A Systematic Review, Journal of Physical Activity and Health, 18(1), 94-108.
2Flaten, M., Absi, M. (2016). The neuroscience of pain, stress, and emotion: psychological and clinical implications. Amsterdam: Academic press.
3Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.) (2016). Veselības psiholoģija. RSU, Rīga.
4Friedman, H. S., Schustack, M. W. (2014). Personality: Classic Theories and Modern Research. Boston: Pearson Allyn & Bacon.
5Selye, H. (2012). Mana mūža stress: zinātnieka memuāri. Rīga: Jumava.
6Ārvalstu studentiem/For International students:
7Kleis, R. R., Hoch, M. C., Hogg-Graham, R., & Hoch, J. M. (2021). The Effectiveness of the Transtheoretical Model to Improve Physical Activity in Healthy Adults: A Systematic Review, Journal of Physical Activity and Health, 18(1), 94-108.
8Flaten, M., Absi, M. (2016). The neuroscience of pain, stress, and emotion: psychological and clinical implications. Amsterdam: Academic press.
9Friedman, H. S., Schustack, M. W. (2012). Personality: Classic Theories and Modern Research. Boston: Pearson Allyn & Bacon.
Citi informācijas avoti
1Social Behavior & Personality: an international journal
2Journal Of Behavioral Medicine