Pārlekt uz galveno saturu

Psihologa profesionālā darbība un ētika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.09.2022 09:49:17
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_310LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Zane Gulbe
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, kfkoatrsu[pnkts]lv, +371 67409183
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgā psiholoģija.
Mērķis:
Iepazīstināt studējošos ar psihologa darbības specifiku dažādās vidēs, psihologa darbību reglamentējošo likumdošanu, dokumentāciju psihologa profesonālajā darbā, profesijas standartu un psihologa darba ētiku.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihologa profesija. Psihologa zināšanas, prasmes, kompetences un tās ierobežojumi. Profesionālās asociācijas un to loma psihologa darbā.Lekcijas2.00MITC
2Psihologa profesionālās darbības jomas: izglītības un skolu psiholoģija; darba un organizāciju psiholoģija; klīniskā un veselības psiholoģija; juridiskā psiholoģija; konsultatīvā psiholoģija; militārā joma. Sadarbība ar citu profesiju pārstāvjiem.Nodarbības2.00MITC
3Psihologu likums, psihologu noteikumi un profesijas standarts.Lekcijas2.00MITC
4Profesionālo ētikas normu vēsture. Psihologa darba ētikas pamatlikumi. Ētika un mūsdienu sabiedrības aktuālās problēmas.Lekcijas2.00MITC
5Ētikas dimensijas un morālais jūtīgums. Klasiskās jeb mūžīgās ētiskās vērtības.Nodarbības2.00MITC
6Ētisku lēmumu pieņemšanas modeļi.Lekcijas1.00MITC
7Ētiska reakcija uz neētisku rīcību. Konfidencialitātes ētiskie aspekti. Konfidencialitātes prasību ievērošana.Nodarbības2.00MITC
8Kompetences ievērošana psihologa darbā. Ētika izvērtēšanā, novērtēšanā un pētniecībā.Lekcijas1.00MITC
9Informētas piekrišanas ētiskie aspekti. Ētikas kodeksu analīze. Ētika konsultējot dažādās vidēs. Psihohigiēna.Nodarbības2.00MITC
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihologa profesija. Psihologa zināšanas, prasmes, kompetences un tās ierobežojumi. Profesionālās asociācijas un to loma psihologa darbā.Lekcijas1.00MITC
2Psihologa profesionālās darbības jomas: izglītības un skolu psiholoģija; darba un organizāciju psiholoģija; klīniskā un veselības psiholoģija; juridiskā psiholoģija; konsultatīvā psiholoģija; militārā joma. Sadarbība ar citu profesiju pārstāvjiem.Nodarbības1.00MITC
3Psihologu likums, psihologu noteikumi un profesijas standarts.Lekcijas1.00MITC
4Profesionālo ētikas normu vēsture. Psihologa darba ētikas pamatlikumi. Ētika un mūsdienu sabiedrības aktuālās problēmas.Lekcijas1.00MITC
5Ētikas dimensijas un morālais jūtīgums. Klasiskās jeb mūžīgās ētiskās vērtības.Nodarbības1.00MITC
6Ētisku lēmumu pieņemšanas modeļi.Lekcijas0.50MITC
7Ētiska reakcija uz neētisku rīcību. Konfidencialitātes ētiskie aspekti. Konfidencialitātes prasību ievērošana.Nodarbības1.00MITC
8Kompetences ievērošana psihologa darbā. Ētika izvērtēšanā, novērtēšanā un pētniecībā.Lekcijas0.50MITC
9Informētas piekrišanas ētiskie aspekti. Ētikas kodeksu analīze. Ētika konsultējot dažādās vidēs. Psihohigiēna.Nodarbības1.00MITC
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Sagatavot uzdevumus uz seminārnodarbībām (40%). 2. Intervijas par psihologa profesionālo darbību izstrādāšana, īstenošana un prezentēšana (60%).
Vērtēšanas kritēriji:
Intervijas par psihologa profesionālo darbību izstrādāšana, īstenošana un prezentēšana. 1. Sagatavot interviju par psihologa profesiju. 2. Ar intervijas palīdzību jāiegūst praktizējoša psihologa (jebkurā specializācijā) un trīs cilvēku, kuri nav psihologi, pieredze par psihologa profesionālo darbību. 3. Jāveic iegūto interviju analīze, salīdzinot atbildes starp intervējamiem. 4. Prezentēt grupā atbilstoši zemāk norādītajām tēmām. 5. Sagatavot 2 jautājumus par psihologa profesiju grupas diskusijai. Seminārnodarbībās – mājas darbu izpilde. Tēmas "Ētikas praktiskā loma psihologa darbā" un "Sociālie priekšstati par psihologa profesiju”. Jautājumi diskusijai – priekšstati par psihologa profesiju, zināšanām, atbildību. Vērtējumu veido šādi kritēriji: 1) rakstiski un norādītajā laikā un veidā iesniegti darbi (70%), 2) prezentācijas verbālais aspekts (stāstījums, atbildes uz jautājumiem) (20%), 3) diskusija grupā (jautājumi un diskusijas veidošana), izmantojot iepriekš sagatavotos jautājumus (10%). Obligāta prasība ir studiju kursa izvērtējuma/atgriezeniskās saites sniegšana studiju kursa noslēgumā e-studiju platformā.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti raksturo psihologa darbību dažādās profesionālās darbības jomās, pārzina psihologa darbības pamatprincipus. Studenti brīvi orientējas psihologu ētikas kodeksā.
Prasmes:Studenti patstāvīgi pielieto psihologa darbību reglamentējošo dokumentāciju, lai analizētu ar psihologa darbu saistītas situācijas. Izmanto ētikas kodeksu, lai analizētu ētiski jūtīgas profesionālās situācijas.
Kompetences:Studenti pauž empātijas un cieņas pilnu attieksmi pret klientu/pacientu un ētisko jūtīgumu, risinot profesionālās darbības jautājumus un ētiskās dilemmas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Illovsky, M. E. (2013). Foundations of Counseling People: A Guide for the Counseling, Psychological, and Helping Professions. Springfield, Ill: Charles C Thomas.
2Jungers, C. M., & Gregoire, J. (2013). Counseling Ethics: Philosophical and Professional Foundations. Danvers, MA: Springer Publishing Company.
3Psiholoģija Latvijā: psihologi, izglītība, profesionālā darbība: rakstu krājums. (2012). (Sast. Mārtinsone, K.) Rīga: RaKa.
Papildu literatūra
1Firestone, R., & Catlett, J. (2009). The Ethics of Interpersonal Relationships. London: Karnac Books.
2Borsos, D. P., Weikel, W. J., & Palmo, A. J. (2011). Foundations of Mental Health Counseling. Springfield, Ill: Charles C Thomas.
3Robinson, R. H. (2014). Foundations of Forensic Vocational Rehabilitation. New York, NY: Springer Publishing Company.
4Biomedicīnas ētika: teorija un prakse. (2006.) Sast.V.Sīle. Rīga: RSU.
5The Ethical practice of psychology in organizations (1998). Ed. by Rodney L. Lowman et al. Washington: American Psychological Association.
Citi informācijas avoti
1Psihologu ētikas kodekss. Izdots saskaņā ar Psihologu likuma 7.panta ceturtās daļas 3.punktu.
2European association of professional psychologists associations. Meta-code of ethics.