.
Psihologa profesionālā darbība un ētika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.09.2022 09:49:17
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_310 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Zane Gulbe | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, kfkorsu[pnkts]lv, +371 67409183 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studējošos ar psihologa darbības specifiku dažādās vidēs, psihologa darbību reglamentējošo likumdošanu, dokumentāciju psihologa profesonālajā darbā, profesijas standartu un psihologa darba ētiku. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihologa profesija. Psihologa zināšanas, prasmes, kompetences un tās ierobežojumi. Profesionālās asociācijas un to loma psihologa darbā. | Lekcijas | 2.00 | MITC | |||||
2 | Psihologa profesionālās darbības jomas: izglītības un skolu psiholoģija; darba un organizāciju psiholoģija; klīniskā un veselības psiholoģija; juridiskā psiholoģija; konsultatīvā psiholoģija; militārā joma. Sadarbība ar citu profesiju pārstāvjiem. | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
3 | Psihologu likums, psihologu noteikumi un profesijas standarts. | Lekcijas | 2.00 | MITC | |||||
4 | Profesionālo ētikas normu vēsture. Psihologa darba ētikas pamatlikumi. Ētika un mūsdienu sabiedrības aktuālās problēmas. | Lekcijas | 2.00 | MITC | |||||
5 | Ētikas dimensijas un morālais jūtīgums. Klasiskās jeb mūžīgās ētiskās vērtības. | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
6 | Ētisku lēmumu pieņemšanas modeļi. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
7 | Ētiska reakcija uz neētisku rīcību. Konfidencialitātes ētiskie aspekti. Konfidencialitātes prasību ievērošana. | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
8 | Kompetences ievērošana psihologa darbā. Ētika izvērtēšanā, novērtēšanā un pētniecībā. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
9 | Informētas piekrišanas ētiskie aspekti. Ētikas kodeksu analīze. Ētika konsultējot dažādās vidēs. Psihohigiēna. | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihologa profesija. Psihologa zināšanas, prasmes, kompetences un tās ierobežojumi. Profesionālās asociācijas un to loma psihologa darbā. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
2 | Psihologa profesionālās darbības jomas: izglītības un skolu psiholoģija; darba un organizāciju psiholoģija; klīniskā un veselības psiholoģija; juridiskā psiholoģija; konsultatīvā psiholoģija; militārā joma. Sadarbība ar citu profesiju pārstāvjiem. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
3 | Psihologu likums, psihologu noteikumi un profesijas standarts. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
4 | Profesionālo ētikas normu vēsture. Psihologa darba ētikas pamatlikumi. Ētika un mūsdienu sabiedrības aktuālās problēmas. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
5 | Ētikas dimensijas un morālais jūtīgums. Klasiskās jeb mūžīgās ētiskās vērtības. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
6 | Ētisku lēmumu pieņemšanas modeļi. | Lekcijas | 0.50 | MITC | |||||
7 | Ētiska reakcija uz neētisku rīcību. Konfidencialitātes ētiskie aspekti. Konfidencialitātes prasību ievērošana. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
8 | Kompetences ievērošana psihologa darbā. Ētika izvērtēšanā, novērtēšanā un pētniecībā. | Lekcijas | 0.50 | MITC | |||||
9 | Informētas piekrišanas ētiskie aspekti. Ētikas kodeksu analīze. Ētika konsultējot dažādās vidēs. Psihohigiēna. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Sagatavot uzdevumus uz seminārnodarbībām (40%). 2. Intervijas par psihologa profesionālo darbību izstrādāšana, īstenošana un prezentēšana (60%). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Intervijas par psihologa profesionālo darbību izstrādāšana, īstenošana un prezentēšana. 1. Sagatavot interviju par psihologa profesiju. 2. Ar intervijas palīdzību jāiegūst praktizējoša psihologa (jebkurā specializācijā) un trīs cilvēku, kuri nav psihologi, pieredze par psihologa profesionālo darbību. 3. Jāveic iegūto interviju analīze, salīdzinot atbildes starp intervējamiem. 4. Prezentēt grupā atbilstoši zemāk norādītajām tēmām. 5. Sagatavot 2 jautājumus par psihologa profesiju grupas diskusijai. Seminārnodarbībās – mājas darbu izpilde. Tēmas "Ētikas praktiskā loma psihologa darbā" un "Sociālie priekšstati par psihologa profesiju”. Jautājumi diskusijai – priekšstati par psihologa profesiju, zināšanām, atbildību. Vērtējumu veido šādi kritēriji: 1) rakstiski un norādītajā laikā un veidā iesniegti darbi (70%), 2) prezentācijas verbālais aspekts (stāstījums, atbildes uz jautājumiem) (20%), 3) diskusija grupā (jautājumi un diskusijas veidošana), izmantojot iepriekš sagatavotos jautājumus (10%). Obligāta prasība ir studiju kursa izvērtējuma/atgriezeniskās saites sniegšana studiju kursa noslēgumā e-studiju platformā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti raksturo psihologa darbību dažādās profesionālās darbības jomās, pārzina psihologa darbības pamatprincipus. Studenti brīvi orientējas psihologu ētikas kodeksā. | ||||||||
Prasmes: | Studenti patstāvīgi pielieto psihologa darbību reglamentējošo dokumentāciju, lai analizētu ar psihologa darbu saistītas situācijas. Izmanto ētikas kodeksu, lai analizētu ētiski jūtīgas profesionālās situācijas. | ||||||||
Kompetences: | Studenti pauž empātijas un cieņas pilnu attieksmi pret klientu/pacientu un ētisko jūtīgumu, risinot profesionālās darbības jautājumus un ētiskās dilemmas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Illovsky, M. E. (2013). Foundations of Counseling People: A Guide for the Counseling, Psychological, and Helping Professions. Springfield, Ill: Charles C Thomas. | ||||||||
2 | Jungers, C. M., & Gregoire, J. (2013). Counseling Ethics: Philosophical and Professional Foundations. Danvers, MA: Springer Publishing Company. | ||||||||
3 | Psiholoģija Latvijā: psihologi, izglītība, profesionālā darbība: rakstu krājums. (2012). (Sast. Mārtinsone, K.) Rīga: RaKa. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Firestone, R., & Catlett, J. (2009). The Ethics of Interpersonal Relationships. London: Karnac Books. | ||||||||
2 | Borsos, D. P., Weikel, W. J., & Palmo, A. J. (2011). Foundations of Mental Health Counseling. Springfield, Ill: Charles C Thomas. | ||||||||
3 | Robinson, R. H. (2014). Foundations of Forensic Vocational Rehabilitation. New York, NY: Springer Publishing Company. | ||||||||
4 | Biomedicīnas ētika: teorija un prakse. (2006.) Sast.V.Sīle. Rīga: RSU. | ||||||||
5 | The Ethical practice of psychology in organizations (1998). Ed. by Rodney L. Lowman et al. Washington: American Psychological Association. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Psihologu ētikas kodekss. Izdots saskaņā ar Psihologu likuma 7.panta ceturtās daļas 3.punktu. | ||||||||
2 | European association of professional psychologists associations. Meta-code of ethics. |