Pārlekt uz galveno saturu

Kvantitatīvās pētniecības metodes psiholoģijā (multivariatīvā statistika un modelēšana)

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.07.2021 17:10:44
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_312LKI līmenis:8. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Klīniskā psiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Jeļena Ļubenko
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)0Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā nodarbību kontaktstundas0
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Maģistra līmeņa pieredze pētniecībā, zināšanas par statistiskas datu apstrādes metodēm.
Mērķis:
Padziļināt izpratni par datu analīzes statistikas metodēm psiholoģijas pētījumos un pilnveidot prasmes to lietojumam pētījumu rezultātu apstrādei un analīzei, attīstot spēju patstāvīgi pieņemt lēmumus par piemērotu statistikas metožu lietošanu izvirzīto hipotēžu pārbaudīšanai vai pētījuma jautājumu noskaidrošanai.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Statistiskā domāšana. Pētījumā lietojamo statistisko metožu klasifikācija. Univariatīvās statistikas un multivariatīvās statistikas salīdzinājums. Statistiskā modelēšana.Lekcijas2.00auditorija
2Dispersiju analīze (ANOVA, MANOVA, MANCOVA, jaukta dizaina MANOVA).Lekcijas2.00auditorija
3Regresiju analīze: standarta, secīgā, soļu metode. Mediācijas un moderācijas analīze.Lekcijas2.00auditorija
4Pētījuma shēma, psihometriskiem parametriem atbilstoši mērījumu instrumenti.Lekcijas2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1) patstāvīgi lasīt norādītos avotus; 2) datu bāzē pēc norādītajiem kritērijiem atlasīt divus kvantitatīvā pētījuma stratēģijā veiktus pētījumus, kuros lietotas dažādas multivariatīvās statistiskās metodes, analizēt atlasītos pētījumus pēc dotajiem kritērijiem un prezentēt rezultātus (30%); 3) analizēt esošos izpētes instrumentus pēc to psihometriskiem rādītājiem, izstrādāt un prezentēt pētījuma shēmu (70%).
Vērtēšanas kritēriji:
Individuālie darbi ir prezentēti (prezentācijā ir iekļauta nepieciešamā informācija, rezultāti ir atspoguļoti un analizēti korekti, tiek lietota atbilstoša terminoloģija).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošais lieto korektu matemātiskās statistikas terminoloģiju; izskaidro atšķirības starp dažādām univariatīvās un multivariatīvās statistikas metodēm; apraksta statistisko modelēšanu.
Prasmes:Atlasa kvantitatīvajā stratēģijā veiktus zinātniskos pētījumus, izskaidro publikācijā atspoguļotos rezultātus, ņemot vērā pētījuma dizaina ierobežojumus; tehniski pārvalda dažādu statistikas metožu izpildi; analizē statistiskos rādītājus; korekti apraksta iegūtos rezultātus.
Kompetences:Analizē publicētu pētījumu rezultātus; izmanto atbilstošas kvantitatīvās datu apstrādes metodes, lai risinātu pētījumā formulētos uzdevumus; analizē iegūtos datu apstrādes rezultātus un formulē korektus secinājumus, veido pētījuma shēmu kvantitatīvajā stratēģijā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Abbott, M.L. (2016). Using statistics in the social and health sciences with spss and excel. Retrieved from: https://ebookcentral-proquest-com.db.rsu.lv
2Denis, D.J. (2015). Applied univariate, bivariate and multivariate statistics. Retrieved from: https://ebookcentral-proquest-com.db.rsu.lv
Papildu literatūra
1Brown, B.L., Hendrix, S.B., & Hedges, D.W. (2011). Multivariate analysis for the behavioral and social sciences: a graphical approach. Retrieved from: https://ebookcentral-proquest-com.db.rsu.lv
2Kenett, R.S., & Shmueli, G. (2016). Information quality: the potential of data and analytics to generate knowledge. Retrieved from: https://ebookcentral-proquest-com.db.rsu.lv
3Mārtinsone K., Pipere A. un Kamerāde D. (red.) Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: RaKa
Citi informācijas avoti
1British Journal of Mathematical and Statistical Psychology. Retrieved from: http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)2044-8…
2Statistics tutorials. Retrieved from: www.statsoft.com/textbook/stathome.html
3http://www.datastep.com/SPSSTutorial_1.pdf
4http://www.datastep.com/SPSSTutorial_2.pdf
5Zinātniskie raksti no Scopus, Web of Science, PubMed u.c. datu bāzēm