Pārlekt uz galveno saturu

Pozitīvā psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.02.2024 13:31:50
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_319LKI līmenis:Visiem līmeņiem
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Personības psiholoģijaMērķauditorija:Sabiedrības veselība; Sporta treneris; Māszinības; Vadībzinātne; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Rehabilitācija; Politikas zinātne; Komunikācijas zinātne; Dzīvās dabas zinātnes; Personu un īpašuma aizsardzība; Tiesību zinātne; Klīniskā farmācija; Vecmāšu zinības; Uzņēmējdarbības vadība; Tirgzinības un reklāma; Sociālā antropoloģija; Medicīnas tehnoloģijas; Farmācija; Tiesību zinātne; Ārstniecība; Informācijas un komunikācijas zinātne; Socioloģija; Medicīnas pakalpojumi; Veselības vadība; Pedagoģija; Bioloģija; Civilā un militārā aizsardzība; Zobārstniecība; Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Guna Svence
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587, GUna Svence 29106837
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas
Mērķis:
Padziļināt studentu izpratni par pozitīvās psiholoģijas aktualitāti, veidot izpratni par tās pamatkonceptiem un intervences programmām, kā arī pozitīvās psiholoģijas mērinstrumentāriju saturu un formu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pozitīvās psiholoģijas konstrukti, vēsture, mūsdienu aktualitātes zinātnē un sabiedrības veselībā. Galvenie jēdzieni, pozitīvās psiholoģijas atslēgvārdi, kā well-being (labizjūta), resilience (dzīvesspēks), flow (optimālā pieredze), optimism (optimisms un pozitīvā domāšana), cerība (Hope) u.c.Lekcijas3.00auditorija
2Pozitīvās psiholoģijas uz pierādījumiem balstītās intervences programmu piemēru apskats (pozitīvais fokuss, savouring jeb apzinātā 4 soļu baudīšanas fokuss, Resilience 7 soļu programma)Nodarbības2.00auditorija
3Stipro pušu koncepts kā populārākais koncepts pozitīvās psiholoģijas intervencē. Strengths (Peterson& Seligman,2004) vingrinājumi- Tavas stiprās puses izaicinājumos, no negatīvās pagātnes un pozitīvo nākotni. M. Seligmana iemācķītās bezpalīdzības sindroms, katastrofiskā domāšana un iemācītais optimisms.Nodarbības2.00auditorija
4Pozitīvās psiholoģijas mērinstrumenti (dzīvesspēka aptauja, labizjūtas aptauja, stipro pušu aptauja u.c.)Lekcijas3.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
2 patstāvīgie darbi: 1. Aprakstīt pozitīvās psiholoģijas klasiķu konceptus, sagatavot individuāli vai grupās pārspriedumu un kritisku analīzi par kādu no tiem. Apjoms 3-5 lpp. Jāpievieno E-studijās. 2. Analizēt mūsdienu (2017-2021) pozitīvās psiholoģijas pētījumus (2-3) par pozitīvās psiholoģijas atslēgvārdiem, izpētes instrumentārijiem un veiktajiem pētījumiem, analizēt metodoloģiju, diskusijas daļu. Sagatavot individuālu vai grupas pārskatu par veikto izpētes darbu. Jāpievieno E-studijās.
Vērtēšanas kritēriji:
Vērtēšanas kritēriji par 2 patstāvīgajiem darbiem: 1. Ir pozitīvās psiholoģijas koncepta zinātnisks apraksts, izmantojot pozitīvās psiholoģijas autora rakstu vai grāmatu, lietojot atsauces. 2. Ir izvērsta zinātniskā teksta analīze par konkrēto konceptu. 3. Noformējums prezentācijai vai esejai atbilst RSU prasībām.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Raksturo un skaidro pozitīvās psiholoģijas konceptus, intervences programmas un mērinstrumentāriju saturu un formu.
Prasmes:Veic izpēti patstāvīgajā darbā un esejā, demonstrējot prasmi skaidrot pozitīvās psiholoģijas atslēgvārdus, intervences programmas, mērījumus, kā arī, identificē pētījuma problēmu vai tēmu, atbilstoši sabiedrībai un savai nākamajai profesijai nozīmīgu problēmu pozitīvās psiholoģijas kontekstā, izveidojot eseju.
Kompetences:Izmanto pozitīvās psiholoģijas pamatautoru un mūsdienu autoru idejas, konceptus, hipotēzes un pētījumu rezultātus individuālos un grupas darbos.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1PsihoizglītošanaB2 - Vidējs līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Aspinwall, L. G., & Staudinger, U. M. (Eds.). (2003). A psychology of human strengths: Fundamental questions and future directions for a positive psychology. Washington, DC: American Psychological Association.
2Keyes, C. L. M., & Haidt, J. (Eds.). (2003). Flourishing: Positive psychology and the life well lived. Washington DC: American Psychological Associa
3Peterson, C., Park, N., & Seligman, M. E. (2005b). Orientations to happiness and life satisfaction: The full life versus the empty life. Journal of Happiness Studies, 6, 25–41
4Seligman, M. E. P. (2002). Authentic happiness. New York: Free Press. Seligman
5Seligman, M. E. P. & Tracy, A. (2005). Positive Psychology Progress. Empirical Validation of Interventions. American Psychologist by the American Psychological. Vol. 60, No. 5, 410–421 DOI: 10.1037/0003-066X.60.5.410
6Seligman, M., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An Introduction. American Psychologist, 55, 5-14.
7Svence, G. (2009). Pozitīvā psiholoģija. R., Zvaigzne ABC.
8Snyder, C. R., & Lopez, S. J. (Eds.). (2002). Handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press.
Papildu literatūra
1Mahdiani, H. & Dalhousie, U. (2020). Can Biomedical and Cognitive Enhancement Increase Psychological Resilience? 0 Canadian Psychological Association Canadian
2Psychology / Psychologie canadienne. Vol. 62, No. 3, 295–303. http://dx.doi.org/10.1037/cap0000217 295 2
3Lopez, S. J., & Snyder, C. R. (Eds.). (2004). Positive psychological assessment: A handbook of models and measures. Washington, DC: American Psychological Association
4Lyubomirsky, S., & Lepper, H. S. (1999). A measure of subjective happiness: Preliminary reliability and construct validation. Social Indicators Research, 46, 137–155
5Titova, L., Werner, K.M., Sheldon, M.K. (2018). EDITORIAL Translating Positive Psychology. Translational Issues in Psychological Science. American Psychological Association, Vol. 4, No. 3, 211–214 http://dx.doi.org/10.1037/tps0000170
6Svence, G. Dzīvesspēka koncepts pozitīvās psiholoģijas kontekstā. R., Zinātne.
Citi informācijas avoti
1https://www.pursuit-of-happiness.org/history-of-happiness/m…