Pārlekt uz galveno saturu

Digitālās veselības pamati

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:56
Par studiju kursu
Kursa kods:VVDG_028LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:8.00ECTS:12.00
Zinātnes nozare:Vadībzinātne; Sabiedrības vadībaMērķauditorija:Veselības vadība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ieva Bikava
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)17Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas34
Nodarbības (skaits)31Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas62
Kopā kontaktstundas96
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Datu analīze veselības aprūpē, Veselības ekonomika, Veselības sistēmu uzbūve.
Mērķis:
Sniegt zināšanas par digitālo veselību un dažādiem tās elementiem, analizējot un vērtējot biežāk izmantotos digitālās veselības risinājumus veselības aprūpes pieejamības, efektivitātes un produktivitātes uzlabošanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads digitālajā veselībāLekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
2Digitālo rīku izmantošana veselības aprūpēLekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3Elektroniskais medicīnas ieraksts, Elektroniskais veselības ieraksts un Pacienta veselības ieraksts (EMR, EHR, PHR)Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Klientu attiecību vadības sistēmas veselības aprūpē (CMR)Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Mūsdienīgu slimību reģistriLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Uzskaites un norēķinu sistēmas veselības aprūpes jomāLekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
7Telemedicīnas servisi (attālinātas konsultācijas, pacientu uzraudzība, u.tml.)Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības5.00auditorija
8Digitālās veselības tehnoloģijas (papildinātā un paplašinātā virtuālā realitāte, atbalsta tehnoloģijas, rehabilitācijas robotika, datorsimulācijas, modelēšana un mašīnmācīšanās)Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības7.00auditorija
9Starptautiskie Digitālās veselības standartiLekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
10Datu drošība, privātums un ar to saistītie izaicinājumiNodarbības4.00auditorija
11Datu piederība un ar to saistītie izaicinājumiLekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
12Noslēguma seminārsNodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
- E-studijās ievietoto materiālu apguve (videolekcijas, raksti, publikācijas, datu bāzes), pašpārbaudes uzdevumi. - Patstāvīgā darba izstrāde: noteiktai veselības jomas problēmai piedāvāt risinājumu, izmantojot digitālās veselības rīku, raksturot ar rīka ieviešanu saistītos datu drošības un privātuma izaicinājumus, kā arī risinājumā izmantojamos standartus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju kursa vērtējums ir summatīvs vērtējums, kas veidojas no: 1) Tēmu apguves pārbaudes darba vērtējums (5 pamata tēmas), kur katrs no tiem sniedz 10% no kopējā vērtējuma. Pēc katras tēmas apguves studējošais pilda pārbaudes darbu, kura izpildei ir atļauti divi mēģinājumi un summatīvajam vērtējumam tiek izmantots augstākais iegūtais vērtējums. 2) Semināra darbs, kurā studējošais individuāli vai mazā grupā (līdz 3 cilvēki) noteiktai veselības jomas problēmai piedāvā risinājumu, izmantojot digitālās veselības rīku, raksturo ar rīka ieviešanu saistītos datu drošības un privātuma izaicinājumus, kā arī risinājumā izmantojamos standartus, sniedz atbildes uz jautājumiem, diskutē un argumentē par šāda rīka ieviešanas ieguvumiem un riskiem. Semināra vērtējums veidojas no studējošā idejas prezentācijas, kā arī no aktīvas dalības citu ideju apspriešanā. Semināra vērtējums veido 25% no gala vērtējuma. 3) Gala eksāmena testa vērtējuma, kas sniedz 25% no kopējā vērtējuma. Eksāmena darbs ir pieejams tiem studējošajiem, kuri ir sekmīgi izpildījuši pārbaudes darbu par visām piecām tēmām un katrā no tām ieguvuši sekmīgu vērtējumu (iegūstot vērtējumu vismaz 4 no 10).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:- Aprakstīt, klasificēt un apspriest dažādus mūsdienās biežāk izmantojamos digitālās veselības rīkus un raksturot to pielietojumu dažādos veselības jomas procesos; - Identificēt un klasificēt veselības jomā biežāk izmantotās veselības datus uzkrājošās un analizējošās informācijas sistēmas un izskaidrot to izmantošanas mērķus un uzdevumus, funkcijas un ierobežojumus; - Raksturot dažādus tele-medicīnas pakalpojumus, apspriest un aptuveni novērtēt to lomu un sniegtās iespējas veselības jomas procesu pieejamības uzlabošanā; - Raksturot dažādas digitālas veselības tehnoloģijas un to lomu un sniegtās iespējas veselības aprūpes pieejamības, procesu efektivitātes, cilvēkresursu produktivitātes uzlabošanā; - Atpazīt, nosaukt un sniegt pārskatu par digitālās veselības jomā biežāk izmantotajiem standartiem, skaidrot izaicinājumus, kas saistīti ar digitālās veselības rīku datu drošību un privātumu, atrast un interpretēt normatīvo aktu prasības.
Prasmes:- Analizēt un pētīt, diskutēt un debatēt par dažādiem digitālās veselības rīkiem un to pielietošanas iespējām, uzlabojot noteiktus veselības aprūpes procesus; - Atšķirt dažādu digitālās veselības informācijas sistēmu (EMR, EHR, PHR un slimību reģistri) funkcionalitāti un izskaidrot būtiskās atšķirības, argumentēt katras sistēmas piemērotību konkrētiem uzdevumiem; - Analizēt dažādus telemedicīnas pakalpojumu veidus, izvērtēt to izmantošanas iespējas noteiktu veselības jomas procesu uzlabošanā, pakalpojumu pieejamības veicināšanā, debatēt par dažādu pakalpojumu izmantošanas iespējām, stiprajām un vājajām pusēm; - Atšķirt dažādas digitālās veselības tehnoloģijas un izskaidrot būtiskās atšķirības, argumentēt katras tehnoloģijas piemērotību konkrētiem uzdevumiem; - Klasificēt dažādus digitālās veselības jomā izmantotos datu kodēšanas un apstrādes standartus, diskutēt par noteiktu standartu izmantošanu izvēlētam digitālās veselības rīkam vai informācijas sistēmai, izvērtēt ar izvēlēto digitālo risinājumu saistītos datu drošības un privātuma izaicinājumus, identificēt un pamatot izvēlētos risku mazināšanas pasākumus.
Kompetences:- Ieteikt jaunas idejas, kā uzlabot veselības aprūpes procesus un veicināt pakalpojumu pieejamību, ieviešot jaunus digitālos rīkus un pieejas, kā arī uzlabojot esošās vai radot jaunas informācijas sistēmas; - Izpētīt, analizēt un novērtēt ar jauno risinājumu vai uzlabojumu ieviešanu saistītos izaicinājumus, kas saistīti gan ar datu drošību, privātumu, gan izmaiņām esošajos pakalpojumu nodrošināšanas procesos; - Izvērtēt, skaidrot un pamatot ar jauno risinājumu vai uzlabojumu ieviešanu saistītos izmantojamos tehniskos un/vai semantiskos standartus, lai nodrošinātu izvēlētā risinājuma atbilstību mūsdienu digitālās veselības jomas prasībām, kā arī izvērtētu attiecīgā risinājuma sadarbspēju ar citām sistēmām un rīkiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Bhavnani, Sanjeev P.; Narula, Jagat; Sengupta, Partho P. (2016). "Mobile technology and the digitization of healthcare". European Heart Journal. 37 (18): 1428–38.
2Miedany, Yasser El. (2017). "Telehealth and telemedicine: how the digital era is changing standard health care". Smart Homecare Technology and TeleHealth. 4: 43–52.
3Merians, Alma S.; Jack, David; Boian, Rares; et.al. (2002). "Virtual reality--augmented rehabilitation for patients following stroke. (Case Report)". Physical Therapy. 82 (9): 898–916. (akceptējams izdevums)
4Agrawal, Raag; Prabakaran, Sudhakaran (5 March 2020). "Big data in digital healthcare: lessons learnt and recommendations for general practice". Heredity. 124 (4): 525–534. (akceptējams izdevums)
5Lupton, Deborah (2014). "Critical Perspectives on Digital Health Technologies". Sociology Compass. 8 (12): 1344–1359.
6WHO (2016). From innovation to implementation e-health in the WHO European region, pp. 31-39. World Health Organization (WHO, Ed.)
7Rivas, Homero; Wac, Katarzyna (2018). Digital Health: Scaling Healthcare to the World (Health Informatics) 1st ed. Springer.
8Marx, Edward, W.; Padmanabhan, Paddy (2021). Healthcare Digital Transformation: How Consumerism, Technology and Pandemic are Accelerating the Future, 1st ed. CRC Press, Taylor & Francis Group.
Papildu literatūra
1Widmer, R. Jay; Collins, Nerissa M.; Collins, C. Scott; et.al. (2015). "Digital Health Interventions for the Prevention of Cardiovascular Disease: A Systematic Review and Meta-Analysis". Mayo Clinic Proceedings. 90 (4): 469–80
2Amft, O. (2018). "How Wearable Computing Is Shaping Digital Health". IEEE Pervasive Computing. 17 (1): 92–98
3Monaghesh, Elham; Hajizadeh, Alireza (2020). "The role of telehealth during COVID-19 outbreak: a systematic review based on current evidence". BMC Public Health. 20 (1): 1193.
Citi informācijas avoti
1Institute of Digital Healthcare – University of Warwick.
2ZHAW Digital Health Lab.
3Digital Health Center of Excellence.