Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par studiju kursu

Kredītpunkti / ECTS:4 / 6
Kursa vadītājs:Jeļena Koļesņikova
Studiju tips:Pilna laika
Līmenis:2. cikla (Maģistra)
Mērķauditorija:Psiholoģija
Valoda:Latviešu
Zinātnes nozare:Psiholoģija

Mērķis

Attīstīt izpratni par klīniskās un veselības psiholoģijas jēdzieniem, biopsihosociālo pieeju slimībai un veselībai, padziļināt izpratni par psihologa darbu veselības aprūpes sistēmā, kā arī pilnveidot prasmes psiholoģiskās palīdzības metožu/intervenču lietošanā.

Priekšzināšanas

Vispārīgā psiholoģija, psihes bioloģiskie pamati, psihofizioloģija. Klīniskā psiholoģija, veselības psiholoģija, patopsiholoģija, psiholoģiskā izpēte.

Rezultāti

Zināšanas

Studējošie skaidro klīniskās un veselības psiholoģijas terminoloģiju. Apraksta starptautiski akceptētās pamatvērtības, uz kurām balstās veselības politika. Nosauc un definē veselības veicināšanā lietotos terminus. Nosauc veselības sociālās determinantes un raksturo tās. Izskaidro riska faktora, cēloņfaktora un jaucējfaktora jēdzienus slimību daudzcēloņu teorijas kontekstā. Nosauc un raksturo veselības uzvedības modeļus un teorijas. Nosauc un raksturo veselības un slimības uztveres konceptus. Raksturo psihisko traucējumu izpausmes un apraksta tās veidošanās procesu biopsihosociālā modeļa kontekstā. Apraksta sāpju dabu, novērtēšanas metodes un kontroles tehnikas. Apraksta veselības aprūpes iestādēs pielietojamo psiholoģiskās palīdzības (intervenču) veidus.

Prasmes

Lieto korektus veselības un psihiskās slimības jēdzienus. Izvēlas un pamato veselības veicināšanai piemērotāko teorētisko pamatojumu. Izvērtē sociālo faktoru klātbūtni dažādu slimību izcelsmē un izplatībā. Salīdzina veselības uzvedības teorijas un modeļus. Pielieto zināšanas, lai izvērtētu klienta/pacienta veselības un slimības uztveri, kā arī veselības uzvedību un formulētu uz veselību orientētas uzvedības mērķus. Apraksta un diferencē bērnu, pusaudžu un pieaugušo psihopatoloģiskos simptomus un sindromus. Izvēlas un analizē psiholoģiskās palīdzības metodes.

Kompetences

Diskutē par veselības un slimības jēdzieniem. Patstāvīgi izvēlas konkrētai mērķa grupai un veselības problēmai piemērotāko, teorijā pamatotu, veselības veicināšanas rīcības modeli. Patstāvīgi (mācību situācijās) pielieto veselības un slimības uztveres, kā arī veselības uzvedības teorijas un modeļus veselības uzvedības plānošanā un mērķu noteikšanā. Nodibina kontaktu un noskaidro klienta vajadzības un problēmas, psiholoģiskās konsultēšanas veikšanai, ka arī izveido psiholoģiskās konsultēšanas stratēģiju atbilstoši izvirzītajam konsultēšanas mērķim. Izvēlas efektīvas intervences veselības un slimības uztveres korekcijai, veselības uzvedības sekmēšanai, veselību kompromitējošas uzvedības novēršanai un sāpju kontrolei (mācību situācijās). Studējošie kritiski izvērtē veselības aprūpes iestādēs pielietojamas psiholoģiskās palīdzības metodes.

Plānojums

Kursa plāns patreiz nav pieejams.