Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par studiju kursu

Kredītpunkti / ECTS:2 / 3
Kursa vadītājs:Darja Kaļužnaja
Studiju tips:Pilna laika
Līmenis:1. cikla (Bakalaura)
Mērķauditorija:Sabiedrības veselība
Valoda:Latviešu
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība

Mērķis

Studentam apgūt vides veselības teorētiskos pamatus un praktiskās metodes par ūdens, pārtikas un augsnes (atkritumu apsaimniekošanu) piesārņojumu; apdzīvotu vietu plānošanu, apbūvi, piesārņojumu un dzīvojamo ēku higiēniskiem pamatprincipiem; bērnu augšanas un attīstības vides nelabvēlīgiem, kaitīgiem faktoriem, to ietekmi uz veselību, identificēšanu, novērtēšanu, kontroli un preventīvu aizsardzību pret tiem; kā arī izglītības un sabiedrisko iestāžu higiēnas prasībām.

Priekšzināšanas

Nepieciešamas priekšzināšanas ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, mikrobioloģijā, fizioloģijā.

Rezultāti

Zināšanas

• Nosauc un apraksta dzeramā ūdens kvalitātes rādītājus, salīdzina dzeramā ūdens paraugu analīžu rezultātus ar robežvērtībām atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem.
• Nosauc ūdens piesārņojuma gadījumu piemērus, raksturo piesārņojuma izraisītājfaktoru, avotus, ietekmi uz vidi, ietekmi uz cilvēka veselību, apraksta preventīvos pasākumus piesārņojuma mazināšanā;
• Raksturo pārtikas produktu kvalitāti, epidemioloģisko un toksisko nozīmi; nosauc piesārņojuma piemērus par katru no pārtikas produktu grupām, apraksta posmus (no “lauka līdz galdam”), kuros var notikt piesārņojums; apraksta pārtikas produktu piesārņojuma ietekmi uz cilvēka veselību un iespējamos preventīvos pasākumus piesārņojuma mazināšanā;
• Nosauc pārtikas piedevu funkcionālās grupas, to lietošanas mērķus, raksturo lietošanas priekšrocības un riskus; apraksta drošuma izvērtēšanas kārtību un marķēšanas prasības.
• Raksturo ģenētiski modificēto organismu iegūšanas mērķus un problēmas, ieguvumus un riskus; apraksta riska novērtējuma kārtību Eiropas Savienībā un ĢMO saturošu produktu marķēšanas prasības.
• Nosauc jaunās pārtikas produktus un to izmantošanas kārtību Latvijā un Eiropas Savienībā.
• Nosauc atkritumu veidus, apraksta to apsaimniekošanas, šķirošanas, pārstrādes un apglabāšanas procesus;
• Raksturo veselības aprūpes iestāžu atkritumus;
• Nosauc prasības apdzīvotu vietu plānošanā, apbūvē, labiekārtošanā;
• Nosauc prasības dzīvojamo ēku, publisko, veselības aprūpes, izglītības iestāžu plānošanā, labiekārtošanā, ekspluatācijā;
• Apraksta bērnu un pusaudžu augšanas un attīstības vides faktorus, nosauc iespējamos veselības veicināšanas pasākumus atbilstoši vides riska faktoriem.

Prasmes

• Izmantojot laboratorijas mēriekārtas, nosaka un novērtē dzeramā ūdens un pārtikas produktu kvalitāti un piesārņojumu, kā arī sniedz slēdzienu par ūdens parauga un pārtikas produkta drošību;
• Patstāvīgi, kritiski un argumentēti analizē saindēšanās gadījumus ar uzturu un pieņem lēmumu par tālāko rīcību situācijas noskaidrošanai un bīstamības novēršanai;
• Atklāj un izvērtē bērnu un pusaudžu veselībai, augšanai un attīstībai nelabvēlīgos vides riska faktorus, sagatavojot preventīvo pasākumu plānu, risku novēršanai vai samazināšanai;
• Vadoties pēc Latvijā, Eiropas Savienībā un pasaulē esošām vadlīnijām/rekomendācijām, novērtē bērnu un pusaudžu vides priekšmetu (mācību grāmatas, rotaļlietas u.c.) drošību un atbilstību prasībām, kā arī pieņem lēmumu par šo priekšmetu drošību un atbilstību, kā arī sniedz ieteikumus situācijas novēršanai un uzlabošanai;
• Balstoties uz likumdošanas un rekomendāciju prasībām, apseko un novērtē dažādus apkārtējās vides objektus (dzīvojamās ēkas, veselības aprūpes, izglītības iestādes, sabiedriskās iestādes, potenciāli piesārņojošus vides objektus – notekūdeņu attīrīšanas stacija, atkritumu poligons), to higiēniskās prasības un nosaka tajos esošos riska faktorus, kā arī sniedz slēdzienu par situāciju un izstrādā priekšlikumus situācijas uzlabošanai.

Kompetences

• Saskata cilvēka veselības stāvokļa saistību ar apkārtējās vides apstākļiem;
• Pielieto argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas;
• Izstrādā rekomendācijas, pasākumus vides (ūdens, pārtikas, augsnes, apdzīvoto vietu, dzīvojamo, veselības aprūpes, izglītības iestāžu un sabiedrisko ēku) kaitīgo riska faktoru novēršanā vai samazināšanā, nodrošinot cilvēka organisma un vides optimālu mijiedarbību;
• Uzņemas atbildību un demonstrē vadīšanas prasmes gadījumos, kad to prasa vides drošības, indivīda vai visas sabiedrības intereses.

Plānojums

Kursa plāns patreiz nav pieejams.