Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par programmu

Studiju virziens:
veselības aprūpe
1. cikla (Bakalaura) studiju programma
akreditēta līdz
Iegūstamais grāds vai kvalifikācija:
profesionālais bakalaurs sabiedrības veselībā un sabiedrības veselības speciālista kvalifikācija
Valoda: Latviešu
ECTS: 240
Lekciju norises vieta: Rīga
4 gadi
Darbdienās
8.00–20.00
Vietu skaits:
14 budžeta
16 maksas

2 maksas*

6434 EUR/gadā

2800 EUR/gadā*

*Līdzfinansēto studiju vietu skaits 

Sabiedrības veselība ir zinātne un māksla aizsargāt un uzlabot cilvēku veselību sabiedrībā kopumā. Tā ietver slimību profilaksi, veselīga dzīvesveida veicināšanu, vides veselību, veselības aprūpes sistēmas attīstību un veselības nevienlīdzības mazināšanu. Sabiedrības veselība rūpējas par veselību plašā mērogā – kopienu, reģionu un valstu līmenī.

Sabiedrības veselības speciālists ir profesionālis, kas ar datu analīzes, stratēģiskās plānošanas un komunikācijas palīdzību strādā pie risinājumiem, kas uzlabo iedzīvotāju veselību: analizē veselības tendences, izstrādā profilakses pasākumus, plāno veselības veicināšanas intervences, sadarbojas ar iestādēm un sabiedrību, kā arī piedalās politikas veidošanā. Tas ir izšķiroši svarīgs darbs, lai novērstu slimību uzliesmojumus, samazinātu slimību riska faktoru izplatību un ietekmi, kā arī lai veicinātu ilgtspējīgu sabiedrības attīstību.

Profesionālās bakalaura studiju programmas Sabiedrības veselība ietvaros studējošie attīsta prasmes strādāt komandā, plānot un īstenot veselības uzlabošanas pasākumus, analizēt sabiedrības veselības problēmas un izstrādāt uz pierādījumiem balstītus risinājumus. Mācību process ir cieši saistīts ar reālo darba vidi, iekļaujot gan praktiskos uzdevumus, gan praksi dažādās sabiedrības veselības organizācijās Latvijā valsts, nevalstiskajā un privātajā sektorā.

Ja vēlies būt daļa no Latvijas sabiedrības veselības nākotnes – būt cilvēks, kurš strādā pie risinājumiem, kas uzlabos tūkstošiem cilvēku veselību – šī programma ir lielisks sākuma punkts jēgpilnai karjerai.

Studiju vide, saturs un metodes

Studiju vide

Studijas notiek mūsdienīgā un atbalstošā vidē – lekciju, videolekciju, semināru, praktisko nodarbību veidā, paredzot arī aktīvu studentu patstāvīgo darbu. Papildināt teorētiskās un praktiskās zināšanas, spert pirmos soļus pētniecībā iespējams veselības aprūpes starpdisciplinārajā studentu zinātniskajā pulciņā, kur pulcējas domubiedri un pieredzē dalās jomas profesionāļi. Papildus obligātajiem priekšmetiem būs pieejami arī izvēles kursi, kas ļaus papildināt gan fizisko sagatavotību, gan gūt padziļinātas zināšanas cilvēka veselības jomā.

Studiju saturs

Studiju programmas pirmajā un otrajā gadā ir iekļauti bāzes teorētiskie studiju kursi, kas rada izpratni par cilvēka ķermeni, tā funkcionēšanu fiziskā un psihiskā aspektā (piemēram, Bioloģija, Anatomija, Normālā fizioloģija u. c.), par veselību, tās ietekmējošo faktoru daudzveidību un to noteikšanas iespējām (piemēram, Sabiedrības veselības pamati, Vides veselība, Matemātiskā statistika, Informātika u. c.). Otrajā studiju gada noslēgumā studenti izstrādā kursa darbu, sagatavojot literatūras apskatu par kādu sabiedrības veselības tēmu, tādējādi demonstrējot ne tikai gūto izpratni par sabiedrības veselības jomu, bet arī savas iemaņas pētniecības jautājuma, mērķa un uzdevumu formulēšanā un informācijas avotu kritiskā analīzē un sistematizēšanā. Turpmākajos studiju semestros apgūstamo studiju kursu klāstā arvien palielinās nozares specifisko studiju kursu īpatsvars (piemēram, Profilakse, veselības veicināšana un izglītība, Vides veselības likumdošana, Sabiedrības veselības politikas veidošanās u. c.), kā arī studiju kursi, kas nodrošina iemaņas patstāvīgai pētnieciskā darba veikšanai, kuras tālāk būs nepieciešamas bakalaura darba izstrādē (piemēram, Pētniecības metodoloģija, Matemātiskā statistika (padziļinātais kurss), Pētījumu datu apstrāde u. c.). Studiju programmā mērķtiecīgi veidots ierobežotās izvēles studiju kursu piedāvājums (B daļas kursi), lai veicinātu profesijai nepieciešamo zināšanu un prasmju apguvi. Vienlaikus piedāvājamo ierobežotās izvēles kursu plānojums pa semestriem saskaņots ar obligātās daļas studiju kursiem, lai idejiski un saturiski papildinātu, padziļinātu zināšanas noteiktās jomās. Piemēram, trešajā studiju gadā A daļā tiek apgūti studiju kursi, kas parāda slimību etioloģiju, to sociālo dabu un profilakses iespējas. Tiem papildus iespējams izvēlēties tādus B daļas kursus kā Mutes dobuma veselība, Onkoloģija, Ievads psihosomatikā u. c. Ceturtajā studiju gadā, kad tiek izstrādāts bakalaura darbs, B daļā iespējams izvēlēties kursu par pētījumu datu apstrādi, lai sniegtu papildus atbalstu bakalaura darba datu analīzē u. c.

Apgūstamie studiju kursi

Studiju metodes

Studiju laikā ir jāiziet septiņas prakses, kas tiek realizētas ārpus augstskolas dažādās nozari pārstāvošās institūcijās. Pateicoties ciešajai sadarbībai ar nozares darba devējiem, kuri piedalās prakšu organizēšanā, tiek uzklausīts darba devēju viedoklis par studiju programmas pilnveidošanu, lai sasniegtu augstākos profesionālos standartus. Darba devēji iesaistās studiju programmas kvalitātes padomē, kā arī studiju noslēguma pārbaudījumos.

Studiju norises vietas

Erasmus pieredzes stāsti

Darba iespējas pēc studijām

Absolventi strādā sabiedrības veselības jomās – veselības veicināšanā, izglītībā, slimību profilaksē.

Mūsu lielākie darba devēji

  • Veselības ministrija
  • Slimību profilakses un kontroles centrs
  • Nacionālais veselības dienests 
  • Veselības inspekcija
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Centrālā statistikas pārvalde
  • Valsts darba inspekcija
  • Darba aizsardzības kompetentās iestādes
  • NMPD
  • Veselības aprūpes iestādes (piem., Bērnu klīniskā universitātes slimnīca, Paula Stradiņa Klīniskā universitātes slimnīca)
  • Rīgas Stradiņa universitāte
  • Par veselības veicināšanu un sabiedrības veselību atbildīgās struktūrvienības pašvaldībās 
  • Rīgas domes Labklājības departaments 
  • Biedrības Papardes zieds, Dia+Logs, Latvijas Sarkanais Krusts 
  • Klīnisko pētījumu kompānijas
  • Medicīnas tūrisma jomu pārstāvošas iestādes

Sabiedrības veselības speciālista video komentārs: Vai pusaudžu miega nozīme ir pārvērtēta?

Būt atvērtiem jaunām zināšanām un izaicinājumiem. Intervija ar programmas absolventi Gundu Jauntēvu par studiju gaitām un karjeras attīstību sabiedrības veselības jomā

"Jā! Es vēlos būt tikai un vienīgi sabiedrības veselības speciālists!" Programmas absolvente Liene Jepse par studiju ieredzi Latvijā un Zviedrijā un karjeras attīstību sabiedrības veselības jomā

"Informācija bija ļoti apjomīga, taču dikti interesanta". Programmas absolvente Karīna Venediktova par studijām un karjeras attīstību sabiedrības veselības jomā

Absolventi

diana_noveicuka.png

Nevienu brīdi neesmu nožēlojusi, ka izvēlējos studēt sabiedrības veselības programmā. Lai gan sākumā bija grūti pilnībā saprast šīs jomas būtību, jo es nezināju, kādas iespējas man varētu atvērties pēc absolvēšanas. Taču laika gaitā kļuva skaidrs, cik plaša un daudzveidīga ir šī nozare.  Programma piedāvā gan teorētiskas, gan praktiskas pieredzes iespējas, kas palīdzēs attīstīt ne tikai profesionālās prasmes, bet arī spēju pielāgoties un atrast risinājumus daudzveidīgās situācijās. Lielu vērtību šajās studijās sniedza iespēja doties praksēs. Pēc visām praksēm šķita, ka sabiedrības veselība piedāvā tik daudz iespēju, ka bija grūti izšķirties par konkrētu virzienu. Taču  vislielāko ietekmi uz manu karjeras izvēli atstāja kurss Veselības aprūpes organizācija, kas palīdzēja saprast, ka mana pirmā darba vieta pēc absolvēšanas varētu būt Nacionālais veselības dienests. 
Ja apsverat iespēju studēt sabiedrības veselību, tad varu ieteikt to bez šaubām. Šī programma sniedz plašas izvēles iespējas pēc absolvēšanas, tāpēc sabiedrības veselības programma ir lielisks solis uz priekšu!

Diāna Noveičuka, Nacionālā veselības dienesta Ārstniecības pakalpojumu departamenta Stacionāro pakalpojumu nodaļas vadītājas vietniece

viola_daniela_kiselova.png

Kad sāku studijas, mani vadīja patiesa interese par veselības zinātni un vēlme radīt pozitīvas pārmaiņas sabiedrībā. Tobrīd vēl neapzinājos, cik daudz iespēju šī programma man pavērs. Jau studiju laikā, pateicoties praksei, es varēju ne vien padziļināt teorētisko izpratni, bet arī praktiski izmantot iegūtās zināšanas, sākot darbu Slimību profilakses un kontroles centrā veselības veicināšanas koordinētājas amatā.
RSU docētāji ir nozares profesionāļi, entuziasti un iedvesmotāji, kuri sniedza būtisku atbalstu šajā aizraujošajā un izaicinošajā studiju procesā. Iegūtās prasmes man ir devušas iespēju soli pa solim virzīties tuvāk saviem profesionālajiem mērķiem – veidot karjeru pētniecībā RSU un sasaistīt sabiedrības veselību ar datu zinātni. Studijas profesionālajā programmā Sabiedrības veselība bija mans atspēriena punkts ceļā uz akadēmisko izaugsmi.

Viola Daniela Kiseļova, RSU Sabiedrības veselības institūta vecākā laborante 

zane_zemite.png

Izvēlējos studēt sabiedrības veselību, jo tā apvienoja interesi par medicīnu un sabiedrībā notiekošiem procesiem. Studiju laiks bija piepildīts un dinamisks, un ar pozitīvām emocijām atceros daudzveidīgās prakses, kas ne vien papildināja iegūtās zināšanas, bet arī apliecināja sabiedrības veselības speciālista lomu veselības aprūpē. Iegūtās zināšanas un prasmes pielietoju profesionālajā darbībā un pilnveidoju tās, turpinot studijas maģistrantūrā.

Zane Zemīte, Nacionālā veselības dienesta Pakalpojumu attīstības nodaļas vecākā eksperte

Toms_Pulmanis-griezta.gif

Iegūtās zināšanas noteikti ir palīdzējušas manas karjeras izaugsmē – vairākus gadus esmu strādājis par sabiedrības veselības analītiķi, pēc tam Slimību profilakses un kontroles centrā vadīju Psihiskās veselības veicināšanas nodaļu, kur dinamiskā darba vidē ne tikai ģenerējām idejas, bet arī sekojām ar gandarījumu līdzi tam, kā šīs veselību veicinošās idejas tika īstenotas dzīvē. Šobrīd ar lepnumu strādāju Rīgas Stradiņa universitātē, veicu un pārraugu dažādu jomu jauno profesionāļu sagatavošanu. Nekad neesmu nožēlojis un nenožēlošu savu izvēli studēt sabiedrības veselību!

Doc. Toms Pulmanis, PhD, RSU Veselības un sporta zinātņu fakultātes prodekāns

Uzņemšanas prasības

Obligātās prasības
  • Vidējā izglītība
  • CE sertifikāts latviešu valodā un matemātikā
  • CE sertifikāts svešvalodā vai starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījuma dokuments
  • Gada atzīme bioloģijā vai dabaszinībās
Dokumenti, kas jāiesniedz
  • Jāaizpilda pieteikums elektroniskajā Uzņemšanas sistēmā https://uznemsana.rsu.lv un jāpievieno sekojoši dokumentu elektroniskie faili / datnes:
  • Pase (datu lapa) vai personas apliecība (eID abas puses
  • Fotogrāfija (studējošā apliecībai)
  • Atestāts, kas apliecina vispārējās vidējās izglītības iegūšanu
  • Atestāta par vispārējo vidējo izglītību pielikums “Sekmju izraksts" (abas puses), kurā reflektantam, kurš vispārējo vidējo izglītību ir ieguvis laikposmā no 1997. / 98. mācību gada līdz tekošajam uzņemšanas periodam, sekmju izrakstā obligāto un izvēlēto pamatpriekšmetu vērtējums ir vismaz 4 balles 10 ballu sistēmā (atzīmes specializētajos kursos netiek ņemtas vērā)
  • Centralizēto eksāmenu (turpmāk – CE), kas minēti augstāk, sertifikāti 
  • Dokuments, kas apliecina dokumentu reģistrēšanas pakalpojuma apmaksu
  • Ja kādā no iesniedzamajiem dokumentiem ir cits personas uzvārds un / vai vārds un / vai personas kods nekā pasē, tad jāuzrāda arī dokuments, kas apliecina personas datu maiņu
  • Par iestāšanās dokumentu reģistrēšanu nav jāmaksā bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem. Bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem jāuzrāda normatīvajos aktos noteiktā kārtībā izsniegta apliecība sociālo garantiju nodrošināšanai, bet ne ilgāk kā līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai 
  • Ja reflektants izglītības dokumentu vai akadēmisko grādu ir ieguvis ārvalstīs (izņemot Beļģijā, Igaunijā, Lietuvā, Luksemburgā vai Nīderlandē), iesniegumam pievieno Akadēmiskās informācijas centra izziņu par to, kādam Latvijā piešķirtam izglītības dokumentam vai akadēmiskajam grādam atbilst ārvalstīs iegūtais izglītības dokuments vai grāds
Vērtēšanas kritēriji

Studiju programmas Sabiedrības veselība reflektantus imatrikulē saskaņā ar konkursa rezultātiem, ko veido CE vērtējumi matemātikā, latviešu valodā, svešvalodā un gada atzīme bioloģijā vai dabaszinībās.
Uzņemšanas rezultātu kopvērtējumu 100% sastāda:

  • 20 % no kopējā vērtējuma ietekmē CE vērtējums Matemātikā,
  • 25 % no kopējā vērtējuma ietekmē CE vērtējums Latviešu valodā,
  • 15 % no kopējā vērtējuma ietekmē CE vērtējums svešvalodā vai starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījuma vērtējums svešvalodā,
  • 40 % no kopējā vērtējuma ietekmē gada atzīme Bioloģijā vai Dabaszinībās.

Reflektantiem, kuri vidējo vispārējo izglītību ir ieguvuši pēc Valsts izglītības satura centra (VISC) īstenotā projekta Kompetenču pieeja mācību saturā (Skola 2030), konkursa rezultātu sastāda valsts pārbaudes darbu rezultāti šādos izglītības apguves līmeņos:

  • Augstākais līmenis (reizina ar koeficientu 1,0)
  • Optimālais līmenis (reizina ar koeficientu 0,75)
  • Vispārīgais līmenis (reizina ar koeficientu 0,5)

Vienādu vērtējumu summu gadījumā konkursu ietekmē CE vērtējums matemātikā.

Papildu punkti pie kopējā konkursa rezultāta tiek piešķirti par godalgotu vietu iegūšanu (1.–3. vieta):
Latvijas Republikas (nacionālajās) mācību priekšmetu olimpiādēs – 2 punkti,
Starptautiskajās mācību priekšmetu olimpiādēs – 4 punkti,
Latvijas (nacionālie) skolēnu zinātniski pētnieciskie darbi dabaszinātņu, medicīnas vai veselības zinātņu sekcijā – 1 punkts,
Starptautiskie skolēnu zinātniski pētnieciskie darbi dabaszinātņu, medicīnas vai veselības zinātņu sekcijā – 2 punkti.

Ko studēt tālāk

Studijas iespējams turpināt RSU maģistra studiju programmās.

 

Programmas direktors

Kontaktinformācija