Pārlekt uz galveno saturu
Skolēniem
Uzņemšana

Katru gadu ar tādu pašu regularitāti kā gadalaiku maiņa un pavasara atnākšana pie vidusskolu absolventiem atnāk centralizētie eksāmeni – šogad tos nav atcēlusi pat tāda liela krīze kā COVID-19 pandēmija, un tie notiks no 2. jūnija līdz 3. jūlijam. Jautājumi, kas uztrauc skolēnus, katru gadu ir tie paši: vai eksāmeni būs grūti, vai es tikšu galā un ko darīt, lai kļūdu eksāmenos būtu mazāk?

Šogad šīm bažām klāt nācis uztraukums par neierasto situāciju – kopš 12. marta jaunieši bija spiesti mācīties attālināti, kļūt daudz patstāvīgāki un uzņemties lielāku atbildību par mācībām.

"Nevienam līdz šim nav pieredzes, kā ir kārtot eksāmenu ārkārtas situācijā,  – tas šos vidusskolu absolventus padarīs īpašus,” uzsver Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) latviešu valodas sagatavošanas kursu docētāja un mācību grāmatu autore Iveta Vīduša. Viņa kopā ar RSU kolēģiem – matemātikas skolotāju Gunitu Reinvaldi un angļu valodas skolotāju Agnesi Deģi-Groskopu – sagatavo vidusskolu 12. klašu skolēnus obligātajiem centralizētajiem eksāmeniem un dalās pieredzē, kādas ir biežāk pieļautās kļūdas un kā no tām izvairīties.

260117_AndaRozukalne_-15+-25.jpg

Paviršība, uzdevumu noteikumu neizlasīšana, strukturētības trūkums tekstos – biežāk pieļautās kļūdas

Visas trīs skolotājas uzsver, ka svarīgi ir rūpīgi izlasīt noteikumus, lai saprastu, kas ir jādara. Tāpat rūpīgi jāpārbauda jau izpildītie uzdevumi, vai visi burti, cipari un komati ir vietā.

"Angļu valodā klupšanas akmens ir vārdu pareizrakstība, kas ļoti atšķiras no latviešu valodas fonētiskās vārdu rakstības," stāsta A. Deģe-Groskopa. "Problēmas eksāmenos rada arī ierobežotais vārdu krājums. Tāpat skolēni saskaras ar grūtībām veidot tekstu, kur viņu idejas būtu loģiski un saistīti izklāstītas."

Latviešu valodas skolotāja I. Vīduša uzsver, ka "par katru pieturzīmi jābūt skaidrībai, kāpēc es to lieku, nevis varbūt tā varētu būt. Savukārt eksāmena otrajā (domraksta) daļā svarīgi apzināties, kas jāraksta, jāsaprot temats, galvenā doma, jāformulē problēma, jāraksturo aktualitāte."

Kā biežāk sastopamās kļūdas matemātikas eksāmenā skolotāja G. Reinvalde nosauc tās, kas radušās, pavirši izlasot uzdevuma noteikumus, neizprotot jēdzienus un neatrisinot uzdevumus līdz galam.

Piemēram, risinot vienādojumus ar substitūciju, neizrēķina vienādojumu līdz galam, bet izrēķina tikai apzīmēto vērtību, un, risinot uzdevumus par telpiskajiem ķermeņiem, kļūdas rodas tad, ja nezina dotā leņķa atrašanās vietu ķermenī.

Lai kļūdu būtu mazāk – daudz lasīt, risināt iepriekšējo gadu uzdevumus un veidot kļūdu sarakstu

RSU mācībspēki iesaka caurskatīt un risināt iepriekšējo gadu uzdevumus un neskaidrību gadījumos noteikti konsultēties ar saviem skolotājiem. Noderīgi būtu apzināties, kādās situācijās rodas kļūdas, veidot savu kļūdu sarakstu, ko pārvērst saprotamajā, zināmajā.

Angļu valodas skolotāja A. Deģe-Groskopa uzskata, ka eksāmenā justies drošāk palīdzētu, ja pirms tam skolēni vairāk lasītu tekstus angliski: “Jālasa būtu jebkas, kas skolēnu patiesi interesē, lai lasīšana nekļūtu par lielo bubuli, bet būtu nodarbe, ko skolēns izbauda.Tas paplašina vārdu krājumu un trenē spēju veidot loģisku stāstījumu."

Arī I. Vīduša iesaka ik dienu vismaz stundu lasīt labu tekstu latviešu valodā (daiļliteratūru, kultūras medijus), lai veidotu savu valodas izjūtu, un vismaz 15 minūtes rakstīt ar roku, savas pārdomas par izlasīto ietērpjot teikumos un uzliekot uz papīra.

Īpašs ieteikums no matemātikas skolotājas – ne tikai rūpīgi izlasīt uzdevuma noteikumus un pārbaudīt atrisinājumu, bet arī maksimāli izmantot formulu lapas piedāvātās iespējas.

Kas šogad būs citādāk?

Salīdzinot ar pagājušo gadu, šā gada eksāmenu saturs un grūtības pakāpe nemainīsies, bet mainīsies apjoms. "Jāapzinās, ka eksāmens būs īsāks, bet ne vieglāks. Tāpēc svarīgi ir mācīties izteikties īsi, skaidri, argumentēti, lai veiksmīgi uzrakstītu domrakstu latviešu valodā," stāsta I. Vīduša.

Matemātikas skolotāja G. Reinvalde uzsver, ka, "ņemot vērā pēdējo pāris mēnešu attālināto mācīšanos, lielāks darbs atkārtošanas procesā jāiegulda pašiem. Īpaša uzmanība jāpievērš eksāmena formāta uzdevumiem un tajos visbiežāk iekļautajām tēmām."

Šogad 12. klašu skolēniem daudz jāmācās patstāvīgi, jāplāno laiks, jāmotivē un jādisciplinē sevi pašam, kā arī vēl labāk jāapgūst dažādas digitālās platformas un rīki – šīs prasmes būs kā ceļamaize lielajai dzīvei un palīdzēs veiksmīgāk pāriet no mācībām skolā uz studijām augstskolā.