Pārlekt uz galveno saturu
Studentiem
Psiholoģija
Darbiniekiem
Pētniecība

Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedras vertikāli integrētajā projektā Psiholoģiskā palīdzība un pašpalīdzība topošie psihologi, mākslas terapeiti, supervizori, sabiedrības veselības speciālisti u. c. izstrādā kursadarbus, bakalaura, maģistra un doktora darbus, projekta pieteikumus, zinātniskos un populārzinātniskos rakstus, konferenču tēzes, kā arī kopā ar Latvijas Mākslas akadēmijas kolēģiem darbojas pie digitālā rīka, mobilās lietotnes izveides un turpina darbu pie kognitīvo spēju, roku un kāju motorikas, koordinācijas u. c. izvērtēšanas instrumenta, kas balstīts uz mūziku, izveides.

2021. gada pavasara un rudens semestrī projektā piedalījās 101 RSU studējošais, kā arī studenti no Daugavpils Universitātes un Latvijas Mākslas akadēmijas. Vērojot jauno censoņu atskaites par paveikto, varēja ne tikai priecāties par daudzveidīgo galarezultātu, bet arī patieso jauniešu iedvesmu un gandarījumu par sasniegto.

Studenti un doktoranti projektā Psiholoģiskā palīdzība un pašpalīdzība, darbojoties komandās, strādā pie septiņām tēmām: profesionālās prakses un darbības mērījumi un pašpalīdzība profesionālajā darbībā; dzīvesspēks un veselības uzvedība; veselīga psiholoģiskā novecošanās; uz mūziku balstīta izvērtēšanas instrumenta izveide un aprobācija; profesionālā identitāte un kompetence; emociju regulācija; sociālā kapitāla izpētes instrumenta izstrāde; Latvijas iedzīvotāju psiholoģiskie aspekti Covid-19 pandēmijas situācijā. Katras grupas darbu vada doktorants vai docētājs.

studenti.jpg

Projekts kā iespēja mācīties citam no cita

“Projektā studenti, maģistranti un doktoranti ne tikai papildina zināšanas un iegūst pieredzi pētījuma datu vākšanā, apstrādē un interpretācijā, rezultātu sagatavošanā un prezentēšanā, bet arī iesniedz tēzes konferencēm, piedalās zinātnisko publikāciju tapšanā,”

pastāstīja vertikāli integrētā projekta Psiholoģiskā palīdzība un pašpalīdzība vadītāja prof. Kristīne Mārtinsone. Viņa uzsver, ka lielākais ieguvums ir sadarbība komandas darbā, kur noteiktas pētnieciskās tēmas risinājumam sadarbojas dažādu līmeņu un studiju programmu un augstskolu studējošie starpdisciplinārā ietvarā.

Top pētnieciskie raksti un studiju noslēguma darbi par aktuālām tēmām

Noslēdzoties projekta Psiholoģiskā palīdzība un pašpalīdzība kārtējam posmam, ir publicēti vai tiek sagatavoti publicēšanai vairāk nekā desmit raksti, tostarp, par mistisko pieredzi; pašpalīdzību dažādās profesionāļu grupās; digitālo kompetenci un tās attīstību; attālināto psiholoģisko palīdzību un konsultēšanu u. c. 

Sadarbībā ar doktorantiem top 23 maģistra darbi par: mākslas terapeita profesionālo identitāti Covid-19 pandēmijas laikā; psihoizglītojošās programmas efektivitāti saistībā ar attieksmi pret novecošanos un labizjūtu gados vecākiem pieaugušajiem; psiholoģisko noturību un slimības noliegšanu kā veselības uzvedību prognozējošajiem faktoriem hroniski slimiem pacientiem primārajā aprūpē; metodes 3D emociju kompozīcija aprobāciju; saistību starp miega higiēnas, kognitīvo rezervju saistību ar viltus atmiņām dažādu vecumu grupās, par uz mūziku balstītu izvērtēšanas instrumentu u. c. Savukārt četri bakalaura darbi tiek izstrādāti par: psiholoģiskās noturības un veselības uzvedības saistību pacientiem ar hroniskām sāpēm; psiholoģiskās noturības un uztvertā sociālā atbalsta saistību pacientiem ar cukura diabētu; kognitīvās fleksibilitātes skalas adaptāciju Latvijā un multidimensionālo sociālā kapitāla novērtēšanas skalu.

komanda.jpg

Digitālais rīks, mobilā lietotne un pētniecības vārdnīca

Pabeigts darbs pie RSU Pētniecības terminu skaidrojošās vārdnīcas, kurā apkopots galveno pētniecības terminu skaidrojums. Vārdnīcā ietvertie termini ir cieši saistīti ar sociālo, veselības aprūpes un izglītības zinātņu jomu. Tie atbilst RSU izdotās grāmatas Zinātniskās darbības metodoloģija: Starpdisciplināra perspektīva (2021) saturam.

Turpinās darbs pie digitālā rīka 3D emociju kompozīcija supervīzijā izstrādes. Pašlaik ir izveidots tā prototips un notiek programmēšana. Tam ir piešķirts RSU Studentu pētniecības un inovācijas grants jeb mērķfinansējums.

Sadarbībā ar Latvijas Mākslas akadēmiju izstrādāts mobilās lietotnes EMORI prototips, kuras programmēšanu plānots sākt 2022. gada februārī. Lietotne paredzēta kā rīks emociju regulācijai un tās pratības attīstīšanai. Ir sagatavots un iesniegts komandas EMORI granta pieteikums projektā Kurzemes inovāciju granti studentiem.


RSU vertikāli integrētie projekti dod iespēju studentiem padziļināti un praktiskā veidā apgūt pētniecības veikšanai nepieciešamās zināšanas un prasmes, kā arī izplatīt pētījumu rezultātus. Kopš 2019. gada rudens semestra RSU darbojas sešas vertikāli integrēto projektu komandas, kuras veic dažādus pētījumus un aktivitātes. Plašāka informācija

Vertikāli integrētie projekti tiek īstenoti ESF līdzfinansētajā projektā Pārvaldības procesu pilnveide un studiju programmu satura modernizācija Rīgas Stradiņa universitātē (nr. 8.2.3.0/18/A/011).

/sites/default/files/styles/content_width_image_745/public/logo/LV_ID_EU_logo_ansamblis_ESF_RGB.png