Pārlekt uz galveno saturu

Vides veselība un vides aizsardzība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.01.2023 10:04:17
Par studiju kursu
Kursa kods:AUVMK_037LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Vides zinātneMērķauditorija:Farmācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Maija Eglīte
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Aroda un vides medicīnas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, avmkatrsu[pnkts]lv, +371 67060816
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)16Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas32
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas priekšzināšanas ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, mikrobioloģijā un fizioloģijā.
Mērķis:
Studiju kursa mērķis ir apgūt pamatprasības veselīgai videi.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vides veselība, tās nozīme un metodes. Iepazīšanās ar katedru. Gaisa piesārņojuma higiēniskais raksturojums (gāzveida un putekļu piesārņojums) tā ietekme uz veselību.Nodarbības1.00laboratorija
2Iekštelpu gaisa kvalitāte un tās rādītāji (telpu mikroklimats, ventilācija, CO2, u.c. rādītāji).Nodarbības1.00laboratorija
3Gaisa temperatūras, relatīvā mitruma, atmosfēras spiediena un gaisa kustības ātruma noteikšanas metodes.Nodarbības1.00laboratorija
4Ogļskābā gāze kā telpas gaisa rādītājs. Telpas gaisa apmaiņas biežuma noteikšana.Nodarbības1.00laboratorija
5Dabīgais un mākslīgais apgaismojums. Praktiskie darbi. Dabiskā un mākslīgā apgaismojuma rādītāju noteikšana.Nodarbības1.00laboratorija
6Gaiss kā vides ekoloģiska sastāvdaļa. Publikāciju apskats par aktuālām gaisa piesārņojuma problēmām.Nodarbības1.00laboratorija
7Ūdens fizioloģiskā, higiēniskā un epidemioloģiskā nozīme. Ūdens sāļu, mikroelementu un toksisko vielu izraisītās slimības.Nodarbības1.00laboratorija
8Dzeramā ūdens fizikālo, organoleptisko īpašību un oksidējamības noteikšana. Situācijas uzdevumi dzeramā ūdens kvalitātes noteikšanai.Nodarbības1.00laboratorija
9Dzeramā ūdens attīrīšana un dezinficēšana.Nodarbības1.00laboratorija
10Ūdens kā vides ekoloģiskā sastāvdaļa. Publikāciju apskats par aktuālām ūdens piesārņojuma problēmām.Nodarbības1.00laboratorija
11Pārtikas produktu piesārņojums, drošība un sanitārā ekspertīze. Saindēšanās ar uzturu.Nodarbības1.00laboratorija
12Vitamīna C noteikšana saknēs un garšaugos (kāposti, kartupeļi, apelsīni u.c.). Situācijas uzdevumu par saindēšanos ar uzturu risināšana.Nodarbības1.00laboratorija
13Seminārs par pārtikas produktu piesārņojumu, drošību un sanitāro ekspertīzi.Nodarbības1.00laboratorija
14Darba vides riska faktori farmācijā, to ietekme uz darbinieku veselību. Darba vides īpatnības farmaceitisko preparātu ražošanā. Higiēniskās prasības aptieku plānošanai, iekārtošanai un labiekārtošanai.Nodarbības1.00laboratorija
15Aptieku un farmācijas ražotnes sanitāri higiēniskā apsekošanaNodarbības1.00laboratorija
16Seminārs. Patstāvīgo darbu analīze. Referāti par darba vides riska faktoriem un aktuālām problēmām farmācijas darba vidē.Nodarbības1.00laboratorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vides veselība, tās nozīme un metodes. Iepazīšanās ar katedru. Gaisa piesārņojuma higiēniskais raksturojums (gāzveida un putekļu piesārņojums) tā ietekme uz veselību.Lekcijas0.50auditorija
2Iekštelpu gaisa kvalitāte un tās rādītāji (telpu mikroklimats, ventilācija, CO2, u.c. rādītāji).Lekcijas0.50auditorija
3Gaisa temperatūras, relatīvā mitruma, atmosfēras spiediena un gaisa kustības ātruma noteikšanas metodes.Lekcijas0.50auditorija
4Ogļskābā gāze kā telpas gaisa rādītājs. Telpas gaisa apmaiņas biežuma noteikšana.Lekcijas0.50auditorija
5Dabīgais un mākslīgais apgaismojums. Praktiskie darbi. Dabiskā un mākslīgā apgaismojuma rādītāju noteikšana.Lekcijas0.50auditorija
6Gaiss kā vides ekoloģiska sastāvdaļa. Publikāciju apskats par aktuālām gaisa piesārņojuma problēmām.Lekcijas0.50auditorija
7Ūdens fizioloģiskā, higiēniskā un epidemioloģiskā nozīme. Ūdens sāļu, mikroelementu un toksisko vielu izraisītās slimības.Lekcijas0.50auditorija
8Dzeramā ūdens fizikālo, organoleptisko īpašību un oksidējamības noteikšana. Situācijas uzdevumi dzeramā ūdens kvalitātes noteikšanai.Lekcijas0.50auditorija
9Dzeramā ūdens attīrīšana un dezinficēšana.Nodarbības0.50laboratorija
10Ūdens kā vides ekoloģiskā sastāvdaļa. Publikāciju apskats par aktuālām ūdens piesārņojuma problēmām.Nodarbības0.50laboratorija
11Pārtikas produktu piesārņojums, drošība un sanitārā ekspertīze. Saindēšanās ar uzturu.Nodarbības0.50laboratorija
12Vitamīna C noteikšana saknēs un garšaugos (kāposti, kartupeļi, apelsīni u.c.). Situācijas uzdevumu par saindēšanos ar uzturu risināšana.Nodarbības0.50laboratorija
13Seminārs par pārtikas produktu piesārņojumu, drošību un sanitāro ekspertīzi.Nodarbības0.50laboratorija
14Darba vides riska faktori farmācijā, to ietekme uz darbinieku veselību. Darba vides īpatnības farmaceitisko preparātu ražošanā. Higiēniskās prasības aptieku plānošanai, iekārtošanai un labiekārtošanai.Nodarbības0.50laboratorija
15Aptieku un farmācijas ražotnes sanitāri higiēniskā apsekošanaNodarbības0.50laboratorija
16Seminārs. Patstāvīgo darbu analīze. Referāti par darba vides riska faktoriem un aktuālām problēmām farmācijas darba vidē.Nodarbības0.50laboratorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Individuālais darbs: "Aptieku un farmācijas ražotnes sanitāri higiēniskā apsekošana"; 2. Referāts par darba vides riska faktoriem un aktuālām problēmām farmācijas darba vidē.
Vērtēšanas kritēriji:
Jābūt apmeklētām visām nodarbībām, jābūt veiktiem visiem laboratoriskajiem darbiem, jāsagatavo individuālais praktiskias darbs (aptiekas apsekošana) un sekmīgi tas jāprezentē. Studentu dalība lekcijās un darbnīcās - 15%; Klases kontroldarbi un mājas darbi - 35%; Pastāvīgā darba prezentācijas kursa beigās - 50%, pēc plāna.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā students iegūs zināšanas un izpratni par vides veselības jomu un spēs: - definēt vides veselības mērķus, uzdevumus un izmantošanas metodes praksē; - aprakstīt gaisa fizikālo, ķīmisko, bioloģisko piesārņojumu, to iedarbību uz cilvēka organismu, noteikšanas metodēm, izstrādātajiem un farmācijas nozares likumdošanā ieviestajiem normatīviem, novērtēšanas un prevencijas principiem; - diskutēt par ūdens piesārņojumu, tā iedarbību uz cilvēka organismu, noteikšanas metodēm, izstrādātajiem un farmācijas nozares likumdošanā ieviestajiem normatīviem, novērtēšanas un prevencijas principiem; - paskaidrot dzeramā ūdens un destilētā ūdens iegūšanu, kvalitātes noteikšanu un novērtēšanu un atbilstību izmantošanai farmācijas ražotnēs un aptiekās; - definēt racionāla uztura koncepciju, saindēšanos ar uzturu klasifikāciju, diagnosticēšanu, prevenciju, pārtikas produktu piesārņojumu, pārtikas piedevām, ģenētiski modificētu organismu saturošiem uztura bagātinātajiem; - aprakstīt apdzīvotu vietu piesārņojumu, labiekārtošanas principus, aptieku un farmācijas ražošanas objektu izvietojumu un plānošanu tajās; - aprakstīt farmācijas iestāžu un ražotņu vides riska arodfaktorus, bioloģiski aktīvu vielu ražošanas atkritumu klasifikāciju un apsaimniekošanu.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs: - patstāvīgi, kritiski analizēt, pielietot ekoloģisku argumentāciju, sava viedokļa pamatošanai, un novērtēt vides veselības lomu cilvēka veselības saglabāšanā un nostiprināšanā.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā students spēs: - noteikt un novērtēt dažādu telpu (veselības aprūpes iestāžu, aptieku, farmācijas ražošanas u.c.) mikroklimatu, apgaismojumu, ķīmisko piesārņojumu - dot rekomendācijas un pieņemt lēmumus vides kaitīgo faktoru samazināšanā un novēršanā; - noteikt un novērtēt ūdens kvalitāti, atbilstību farmaceitisko objektu prasībām, organizēt dzeramā ūdens iegūšanu ekstremālos gadījumos; - regulāri veikt un analizēt dažādu farmaceitisko objektu sanitāri higiēnisko apsekojumu, atklājot cilvēka veselībai kaitīgos riska arodfaktorus; - izstrādāt nepieciešamos pasākumus kaitīgo arodfaktoru samazināšanā vai novēršanā, un spēj organizēt un vadīt to izpildi, nodrošinot cilvēka organisma un vides optimālu mijiedarbību.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Higiēna. Prof .Z.Lindbergas red., Rīga, 1991. (akceptējams izdevums)
2Eglīte M. Darba medicīna. – Rīga, 2012. – 701 lpp. (akceptējams izdevums)
3Dundurs J. Vides veselība. Gaiss. RSU, 2000. (akceptējams izdevums)
4Aulika B. Farmācijas higiēna. Rīga, 1991. (akceptējams izdevums)
5Dundurs J. Vides veselība. Ūdens. I daļa, RSU, 2002. (akceptējams izdevums)
6Dundurs J. Vides veselība. Ūdens. II daļa, RSU, 2002. (akceptējams izdevums)
7Aulika B. Uztura higiēna. RSU, 2001. (akceptējams izdevums)
8Pruss-Ustun A, Bos R, Gore F, Bartram J. Safer water, better health: costs, benefits and sustainability of interventions to protect and promote health. World Health Organization, Geneva, 2008. (akceptējams izdevums)
9Ārvalstu studentiem/For international students
10Pruss-Ustun A, Bos R, Gore F, Bartram J. Safer water, better health: costs, benefits and sustainability of interventions to protect and promote health. World Health Organization, Geneva, 2008. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Yassi A., Kjellström T., De Kok T., Guidotti T.L. Basic Environmental Health. Oxford University Press, 2001
Citi informācijas avoti
1Interneta vietnes.