.
Normālā fizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.08.2020 10:49:13
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | CFUBK_060 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Normālā fizioloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Maija Rumaka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkrsu[pnkts]lv, +371 67061550 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 36 | ||||
Kopā kontaktstundas | 60 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 52 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, fizika, ķīmija un cilvēka anatomija. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par vesela organisma funkciju realizācijas un regulācijas mehānismiem, kā arī attīstīt iemaņas funkciju novērtēšanas metožu izmantošanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Šūnas fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Membrānas potenciāli, to vadīšana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Fizioloģisko funkciju reģistrācija | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
4 | Sinaptiskā pārvade | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Elektromiogrāfija | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
6 | Muskuļu fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Kairinātāja stipruma un frekvences ietekme uz skeleta muskuļu kontrakciju | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
8 | Gludo muskuļu funkcijas. Refleksi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Refleksa un reakcijas laika noteikšana | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
10 | Veģetatīvās nervu sistēmas funkcijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Ķīmisku vielu ietekme uz sirds funkcijām | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
12 | Centrālās nervu sistēmas fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | 1. kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Elektroencefalogrāfija | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
16 | Sensoro sistēmu fizioloģija | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
17 | Atmiņas tests | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
18 | Garšas sliekšņa noteikšana | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
19 | Audiometrija. Redzes asuma noteikšana | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
20 | Asins fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Asins grupu noteikšana | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
22 | 2. kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Sirds elektriskā aktivitāte | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
24 | Elektrokardiogrāfija | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
25 | Sirds mehāniskā aktivitāte. Sirdsdarbības regulācija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
26 | Sirds cikla analīze | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
27 | Asinsrite artērijās un vēnās. Arteriālais asinsspiediens, tā regulācija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
28 | Arteriālā asinsspiediena mērīšana | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
29 | Mikrocirkulācija. Reģionārā asinsrite | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
30 | Asinsvadu diametra regulācija. Elpošanas fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
31 | Ķermeņa stāvokļa izmaiņu ietekme uz asinsriti | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
32 | Elpošanas sistēmas fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
33 | Spirogrāfija | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
34 | 3. kolokvijs. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
35 | Hormonālā regulācija | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
36 | Glikozes līmeņa noteikšana asinīs | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
37 | Gremošanas sistēmas fizioloģija | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
38 | Košļāšanas elektromiogrāfija | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
39 | Seminārs gremošanas fizioloģijā | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
40 | Vielmaiņa un termoregulācija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
41 | Vielmaiņas intensitātes un ķermeņa uzbūves noteikšana | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
42 | Nieru fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
43 | Dilūcijas tests | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
44 | 4. kolokvijs | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • spēt regulāri, patstāvīgi un kritiski apgūt mācību materiālu – atbilstoši mācību plānam un programmai; • kvalitatīvi izpildīt mācību plānā paredzētos uzdevumus un savlaicīgi iesniegt to rezultātus pārbaudei. Par katru praktisko darbu patstāvīgi ir jānoformē protokols atbilstoši darba uzdevumiem, kas tajā minēti, un jāaugšuplādē e-studijās norādītajā termiņā. Atsevišķiem praktiskajiem darbiem, pēc protokola noformēšanas, tas nav jāaugšupielādē e-studijās, bet patstāvīgais darbs ir – atbildēt uz jautājumiem e-studijās strukturētu uzdevumu formā. Katrs no šiem uzdevumiem tiks vērtēts atbilstoši darba kvalitātei. Ja darbs netiks ieskaitīts, jāizlabo kļūdas un neprecizitātes un darbs jāiesniedz atkārtoti, ievērojot atkārtotas iesniegšanas termiņus. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • studējošo piedalīšanās praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktisko darbu protokolos; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums kolokvijos (lai kārtotu kolokviju, jābūt ieskaitītiem visiem praktisko darbu protokoliem pirms kārtējā kolokvija) – jābūt sekmīgi nokārtotiem visiem kursā paredzētajiem kolokvijiem; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums eksāmenā. Eksāmena vērtējumu saņem tikai tie studenti, kas sekmīgi nokārtojuši visus kursa kolokvijus. Eksāmena vērtējums – kumulatīvs. Kursa visu kolokviju sekmīgo kārtošanas reižu vidējam procentam tiek pieskaitīts 1% par katra kolokvija sekmīgu nokārtošanu plānā paredzētās kolokvija nodarbības laikā un tas tiek pielīdzināts vērtējumam 10 ballu skalā atbilstoši RSU reglamenta vērtēšanas sistēmai. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīga studiju kursa apguves students spēs: • definēt fizioloģiskos parametrus, • izskaidrot audu, orgānu un orgānus sistēmu funkcijas dzīvā organismā, • nosaukt un definēt organisma funkciju raksturojošos parametrus, • izskaidrot organisma funkciju regulācijas principus un mehānismus, • analizēt vienkāršākos fizioloģisko mērījumu rezultātus, • izskaidrot pacientu funkcionālā stāvokļa izmeklēšanas lietderību un nozīmību. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīga studiju kursa apguves students pratīs: • ieteikt atbilstošāko metodi fizioloģisko parametru reģistrācijai, • veikt pamata fizioloģiskos mērījumus, • atšķirt korektus rezultātus no biežāk sastopamajiem artefaktiem, • izmantot fizioloģisko mērījumu datorizētu analīzi, • salīdzināt iegūtos rezultātus ar normālajiem lielumiem, • izmantot iegūtās zināšanas par fizioloģiskajiem regulācijas mehānismiem, lai risinātu klīniskus uzdevumus. | ||||||||
Kompetences: | Pēc sekmīga studiju kursa apguves students spēs: • integrēt atsevišķās zināšanas un prasmes vienotā priekšstatā par vesela cilvēka organismu; • izmantot iegūtās zināšanas un prasmes, lai sekmīgāk izprastu un apgūtu specializētos/klīniskos studiju kursus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | L.S. Costanzo. Physiology, 6th edition; Saunders, Elsevier, 2017: 528. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | A.C. Guyton and J.E. Hall. Textbook of Medical Physiology, 13th edition; Saunders, 2015: 1168. | ||||||||
2 | Silverthorn D. U. Human Physiology: An Integrated Approach, 7th edition; Pearson, 2015: 960 | ||||||||
3 | Despopoulos A.; Silbernagl S. Color Atlas of Physiology. 2015, 7th edition; TPS, 2015: 472 pp. | ||||||||
4 | Boron W. F. and Boulpaep E. L. Medical physiology, 3rd ed; Elsevier, 2016: 1312 | ||||||||
5 | Ganong's Review of Medical Physiology, 25th edition; LANGE Basic Science; McGraw-Hill Medical, 2015: 768 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | lecture materials, video-lectures, web pages |