Pārlekt uz galveno saturu

Sociālais darbs ar ģimeni

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:24.08.2021 11:45:59
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_210LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilze Trapenciere
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas48
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas par cilvēka attīstības īpatnībām, par sociālo darbu ar gadījumu, zināšanas par sociālo palīdzību un sociālajiem pakalpojumiem, zināšanas par ģimenes politikām Eiropā.
Mērķis:
Veidot izpratni un veicināt pamatzināšanu, personīgās un profesionālās kompetences apguvi par ģimenes funkcionēšanu un ģimenes riska faktoriem, par darbu starprpofesionāļu komandā, veicot sociālo darbu ar ģimeni.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kas ir ģimene. Ģimeņu vispārējs raksturojums. Ģimeņu tipoloģija. Olsena "Circumplex" modelis ģimenes raksturojumā.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības0.00mācību izbraukums
2Ģimenes funkcijas. Ģimenes nozīme cilvēka sociālajā funkcionēšanā, sociālās funkcionēšanas veidi. Neveselīga ģimene, ģimenes funkciju pazemināšanās. Disfunkcionālas ģimenes, šo ģimeņu tipoloģija. Riska faktori disfunkcionālās ģimenēs. Sociālās kompetences modelis (kā iemesls asociālas personības veidošanās procesam).Lekcijas2.00auditorija
3Sociālais darbs ar ģimeni. Riska ģimeņu tipoloģiskais raksturojums. Centra pret vardarbību "Dardedze" apmeklējums. Patstāvīgais darbs – centra darbības izvērtējums.Lekcijas2.00auditorija
4Deviance un likumpārkāpumi. Palīdzības iespējas. Profilakse. Iepazīšanās ar Valsts Probācijas dienesta darbību. Vardarbība, vardarbības veidi. Vardarbības cēloņi. Riska faktoru grupas: pieaugušais-varmāka, bērns-vardarbības upuris, ģimenes vide, sociālā vide, sabiedrība un kultūra. Vardarbība un tās sekas: psiholoģiskās, fiziskās, biheiviorālās, kognitīvās, sociālās.* Nodarbība ārpus RSU telpām.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00mācību izbraukums
5Sociālā darba prakses ar bērniem un ģimeni. Sociālais darbs ar bērniem, kas alternatīvajā aprūpē un ģimenēs, kur pastāv risks zaudēt aprūpes tiesības.Nodarbības4.00auditorija
6Psihosociālais darbs ar vardarbībā cietušajiem un viņu ģimenēm, ar varmākām un viņu ģimenēm. Palīdzības sniegšana un profesionāls atbalsts vardarbības situācijās. Preventīvais darbs. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00mācību izbraukums
7Sociālais darbs ar ģimenēm ar cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Iepazīšanās ar Invalīdu un viņu draugu apvienības „Apeirons” darbību. Iepazīšanās ar Sociālā dienesta praksi darbā ar ģimenēm. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības4.00mācību izbraukums
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
3Sociālais darbs ar ģimeni. Riska ģimeņu tipoloģiskais raksturojums. Centra pret vardarbību "Dardedze" apmeklējums. Patstāvīgais darbs – centra darbības izvērtējums.Lekcijas2.00auditorija
4Deviance un likumpārkāpumi. Palīdzības iespējas. Profilakse. Iepazīšanās ar Valsts Probācijas dienesta darbību. Vardarbība, vardarbības veidi. Vardarbības cēloņi. Riska faktoru grupas: pieaugušais-varmāka, bērns-vardarbības upuris, ģimenes vide, sociālā vide, sabiedrība un kultūra. Vardarbība un tās sekas: psiholoģiskās, fiziskās, biheiviorālās, kognitīvās, sociālās.* Nodarbība ārpus RSU telpām.Lekcijas0.00auditorija
Nodarbības2.00mācību izbraukums
5Sociālā darba prakses ar bērniem un ģimeni. Sociālais darbs ar bērniem, kas alternatīvajā aprūpē un ģimenēs, kur pastāv risks zaudēt aprūpes tiesības.Nodarbības2.00mācību izbraukums
7Sociālais darbs ar ģimenēm ar cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Iepazīšanās ar Invalīdu un viņu draugu apvienības „Apeirons” darbību. Iepazīšanās ar Sociālā dienesta praksi darbā ar ģimenēm. * Nodarbība var notikt ārpus RSU telpām.Lekcijas2.00mācību izbraukums
Nodarbības0.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Literatūras studijas, teorētiskā materiāla izpēte un atlase. Līdzdalība lekcijās, nodarbībās, mācību vizītēs. Piedalīšanās grupu darbos.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva līdzdalība nodarbībās un patstāvīgo un grupu darbu izpildē (60%). Eksāmens (Eseja un/vai SWOT analīze) (40%). Aktīva piedalīšanās – formulējot un analizējot tēmas jautājumus, argumentācija, dialogs ar grupas biedriem. Patstāvīgo darbu prezentācijas kvalitāte. Vērtējums 10 punktu skalā – 10 – izcilas zināšanas un prasmes; 9 – teicami; 8 – ļoti labi, ir dažas nenozīmīgas kļūdas; 7 – labas zināšanas, bet ir kļūdas; 6 – zināšanas un prasmes ir viduvējas, ir samērā daudz un/vai būtiskas kļūdas; 5 – zināšanas un prasmes atbilst minimālajām prasībām, daudz kļūdu; 0–4 nav izpildītas minimālās prasības.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:• nosaukt ģimenes funkcijas un raksturot disfunkcionālas ģimenes; • formulēt ‘deviācijas’ jēdzienu un izklāstīt deviantoloģijas teorijas galvenos principus; • nosaukt vardarbības veidus, pazīmes un sekas; • raksturot riska faktoru grupas; • atpazīt atkarības pazīmes; • izklāstīt palīdzības sniegšanu riska situācijā nonākušām personām.
Prasmes:• prot analizēt teorētisko materiālu; • veic risku, cēloņu un seku analīzi; • novērtē nepieciešamos resursus; • analizē sociālo likumdošanu; atpazīst vardarbības veidus un pazīmes indivīda uzvedībā, izskatā; • prot noteikt atkarības pazīmes.
Kompetences:Prot iegūtās zināšanas un prasmes pielietot sociālajā darbā ar ģimeni veicot sociālā gadījuma, risku un resursu analīzi; pamatojot palīdzības sniegšanas stratēģijas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Constable R. & Lee D. B. (2015) Social work with families: Content and process, 2nd edition, Chicago: Lyceum Books.
2Joan C. McClennen, A.M.Keys, M.L.Dugan-Day, Social work and family violence : theories, assessment, and intervention. Springer, 2017.
3Davies, M., Social Work with Children and Families, McMillan, UK, 2012.
4A Handbook for the Prevention of Family Violance. Child abuse, wife assault, and elder abuse. Edited by Mulligan S., Seldon Printing Ltd., 1990.
5Herman, J.L. Trauma and Recovery. USA: Basic Books, 1992.
6Crow, I. The treatment and rehabilitation of offenders, SAGE publications, London, 2001.
7Kagan, R., Schlosberg, S. Families in perpetual crisis, Parsons child and family center, New York, 1989.
8When a Child or Youth is Sexually Abused... A guide for youth, parents and caregivers. Metropolitan Toronto Edition, 1997.
9Leigh, S., Miller, C. (2010). Is the Third Way the Best Way?: Social Work Intervention with Children and Families // Journal of Social Work, December 2004; vol. 4, 3: pp. 245-267. Available from: http://wscadv2.org/docs/social_workers_practice_guide_to_dv…
10Social Worker’s Practice Guide to Domestic Violence (2010) Washington State Department of Social and Health Services. Edited by Maureen Kelly Issued: February, 2010. Available from: http://wscadv2.org/docs/social_workers_practice_guide_to_dv…
Papildu literatūra
1Steve Rogowski, Social work with children and families : reflections of a critical practitioner, 2019, Routledge
2Webb Nancy Boyd, Social Work Practice with Children, 3rd edition. The Guilford Press, 2011.
3Stephen A. Maisto, Mark Galizio, Gerard J. Connors, Drug use and abuse, 2002.
4A handbook for the prevention of Family Violance. Child abuse, wife assault, and elder abuse. (1990). Edited by Mulligan S., Seldon Printing Ltd.
5Iain Crow, The treatment and rehabilitation of offenders, SAGE publications, London, 2001.
6M.V.Firsov, E.G. Studentova, Teorija sociaļnoi raboti, Gumanitarnij izdatelskii centr VLADOS, Moskva, 2001.
7R.Kagan, S.Schlosberg, Families in perpetual crisis, Parsons child and family center, New York, 1989.
8When a Child or Youth is Sexually Abused... A guide for youth, parents and caregivers. Metropolitan Toronto Edition, 1997.
9Allan L. Beane. Protect Your Child from Bullying: Expert Advice to Help You Recognize. Available from: www.books.google.com
10Margaret R Kohut. The Complete Guide to Understanding, Controlling,and Stopping Bullies & Bullying: A Complete Guide for Teachers & Parents. Available from: www.amazon.com
11I.Trapenciere, Social orphanhood in Latvia. SHS Web of Conferences10, 00047, 2014. Available from: https://www.researchgate.net/publication/274576562_Social_o…
12Evaluation of legislation, policy and practice on child participation in the European Union (EU). Country Report Latvia, 2015 (Ilze Trapenciere). Available from: http://publications.europa.eu/resource/cellar/3e1ce842-b9fa…
13Thomas P. Gullotta, Gerald R. Adams. Handbook of Adolescent Behavioral Problems: Evidence-Based Approaches to Prevention and Treatment. 2008, Available from: www.amazon.com