.
Ievads psiholoģijā un socioloģijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.09.2020 10:57:17
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_055 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Sociālā psiholoģija | Mērķauditorija: | Vecmāšu zinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lāsma Spundiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt studentiem izpratni par socioloģijas teorijām, sociālās psiholoģijas pamatjēdzieniem, cilvēka socializācijas procesu un sociālās vides ietekmi, kā arī par psiholoģijas zinātni, tās saikni ar citām zinātnēm, cilvēka kognitīvo un emocionālo sfēru un personību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Jēdzieni “psihe” un “psiholoģija”. Psiholoģija kā zinātne. Ieskats psiholoģijas vēsturē. Psiholoģijas skolas un virzieni. Psiholoģijas saikne ar citām zinātnēm. Psiholoģijas nozares. Psihiskās aprūpes speciālisti (psihologs, psihoterapeits, psihiatrs). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Intelekts. Intelekta teorijas. Cilvēka izziņas darbība (kognitīvā sfēra). Uztvere, tās būtība, veidi, ilūzijas. Uzmanība, tās veidi. Atmiņa, tās pamatprocesi, likumsakarības, veidi. Domāšana, tās veidi, īpatnības. Domāšanas operācijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Personība. Personības teorijas. Galvenie jēdzieni. Personības struktūra. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Socioloģija kā zinātne, socioloģijas teorijas. Sociālās psiholoģijas attīstības vēsture. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Personības socializācija, to ietekmējošie faktori. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sociālās grupas un grupu procesi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | "Es" izpratne (V. Džeimsa koncepcija, mūsdienu sociālās psiholoģijas uzskati). Es koncepcija, identitāte, pašvērtējums, pretenziju līmenis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Motivācija. Vajadzības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Emocijas un jūtas. Afektīvo procesu bioloģiskais pamats. Emocionālie stāvokļi. Jūtas, to veidi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Altruistiska un antisociāla rīcība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Statuss, tā nozīme. Sociālās lomas, to veidi, lomu konflikti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Attieksme un sociālā ietekme. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Seminārnodarbība – indivīda dzīves gājuma analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Seminārnodarbība – indivīda dzīves gājuma analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Seminārnodarbība – zinātniskā pētījuma analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Seminārnodarbība – zinātniskā pētījuma analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti patstāvīga darba ietvaros veic viena indivīda dzīves gājuma analīzi, izvērtējot socializācijas procesu un veicot tā analīzi, kā arī to prezentē nodarbībā. Tiek sagatavota viena zinātniskā pētījuma analīze par sociālās psiholoģijas aktuālām tēmām saistībā ar veselības aprūpi un tā tiek prezentēta. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdalība nodarbībās: pirms nodarbības tiek gatavotas atbilde uz diskusijas jautājumiem par nodarbības tēmu un piedalīšanās diskusijās. Pašpārbaudes testu izpilde pēc katras lekcijas – 20%. Patstāvīgais darbs nr.1. Socializācijas procesa analīze. Tiek veikta dzīves gājuma intervija un gatavota prezentācija, kas tiek prezentēta seminārnodarbībā – 30%. Patstāvīgais darbs Nr.2. Viena zinātniskā pētījuma analīze. Tiek gatavota prezentācija par zinātnisko pētījumu veselības aprūpes jomā un prezentēta seminārnodarbībā – 30%. Eksāmens – teorētisko zināšanu pārbaudes tests – 40%. Vērtējums tiek izlikts 10 ballu skalā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie iegūst zināšanas par socioloģijas teorijām, sociālās psiholoģijas pamatjēdzieniem, cilvēka socializācijas procesu, kā arī par psiholoģijas zinātni, pētīšanas metodēm, vēsturi, cilvēka kognitīvo un emocionālo sfēru, personību. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie iegūst prasmes orientēties socioloģijas teorijās, sociālās psiholoģijas pamatjēdzienos un cilvēka socializācijas procesa dinamikā, kā arī vispārīgās psiholoģijas pamatjēdzienos, cilvēka kognitīvās un emocionālās sfēras, personības pamatjēdzienos. | ||||||||
Kompetences: | Analizē indivīda socializācijas un personības attīstības procesus, izprotot vispārīgās psiholoģijas, kognitīvo, emocionālo un personības procesu pamatjēdzienus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone K., Miltuze A., Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi, Zvaigzne ABC, 2015 | ||||||||
2 | Mārtinsone K., Miltuze A., Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra, Zvaigzne ABC, 2015 | ||||||||
3 | Mārtinsone K., Miltuze A., Psiholoģija 3. Lietišķās jomas, Zvaigzne ABC, 2015 | ||||||||
4 | Emotion in the human face / edited by Paul Ekman, Los Altos, California : Malor Books, ©2013 | ||||||||
5 | Ozoliņa Nucho A., Vidnere M., Intervēšanas prasmes, Raka, 2012 | ||||||||
6 | Howard S. Friedman, Miriam W. Schustack, Personality : classic theories and modern research, Boston : Pearson Allyn & Bacon, c2012. | ||||||||
7 | Reņģe V., Sociālā psiholoģija, Zvaigzne ABC, 2011. | ||||||||
8 | Randy Larsen, David Buss, Personality psychology : domains of knowledge about human nature, New York : McGraw-Hill, c2010 | ||||||||
9 | Auziņa R., Personības psiholoģija, Banku augstskola, 2008. | ||||||||
10 | Laķis P., Socioloģija: ievads socioloģijā, Zvaigzne ABC, 2005 | ||||||||
11 | Pļaveniece M., Škuškovnika D. Sociālā psiholoģija pedagogiem, Raka, 2002. | ||||||||
12 | Borns L., Russo N.F. Psiholoģija, Raka, 2001. | ||||||||
13 | Daniel Reisberg, Cognition : exploring the science of the mind, New York ;London : W.W. Norton & Company, c2001 | ||||||||
14 | Reņģe V., Personības psiholoģija, Zvaigzne ABC, 2000. | ||||||||
15 | Denys A. DeCatanzaro, Motivation and emotion : evolutionary, psychological, developmental, and social perspectives, Upper Saddle River (New Jersey) : Prentice Hall,1999 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone K., Sudraba V., Veselības psiholoģija: teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva, RSU, 2019 | ||||||||
2 | John Seamon, Memory and movies : what films can teach us about memory, Cambridge, Massachusetts ;London, England : The MIT Press, ©2015 | ||||||||
3 | Cognitive reserve : theory and applications / edited by Yaakov Stern, New York ;Hove : Psychology Press/Taylor & Francis Group, 2014 | ||||||||
4 | Alastair Younger, Scott A. Adler, Ross Vasta, Child psychology : a Canadian perspective, [Etobicoke, Ont.] : John Wiley & Sons Canada, c2012. | ||||||||
5 | Cognitive developmental change : theories, models and measurement, edited by Andreas Demetriou and Athanassios Raftopoulos, Cambridge : Cambridge University Press, 2004 | ||||||||
6 | Garleja R. Cilvēkpotenciāls sociālā vidē, Raka, 2003. |