Pārlekt uz galveno saturu

Cilvēka anatomija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.03.2024 08:44:32
Par studiju kursu
Kursa kods:MK_052LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:3.00ECTS:4.50
Zinātnes nozare:Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācijaMērķauditorija:Farmācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Dzintra Kažoka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Morfoloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kronvalda bulvāris 9, aaiakatrsu[pnkts]lv, +371 67061551
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)16Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas32
Kopā kontaktstundas48
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Visas bioloģijas disciplīnas vidusskolas programmas apmērā.
Mērķis:
Iegūt zināšanas un izpratni par cilvēka ķermeņa uzbūvi un funkcionālo nozīmi organismā, nodrošinot pamatu tām zināšanām, kas nepieciešamas turpmākajām studijām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1FF, 1. STUDIJU GADS, 1. SEMESTRIS: Ievads cilvēka anatomijā, pētīšanas metodes, galvenie cilvēka ķermeņa uzbūves principi. Ontoģenēzes galvenie periodi. Organisma audu grupas.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
2Balsta orgānu sistēma: skelets, funkcijas, iedalījums. Rumpja kauli un to savienojumi.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
3Kauls kā orgāns (uzbūve, ķīmiskais sastāvs, augšana). Kaulu veidi, savienojumi. Locītavas anatomija.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
4Ekstremitāšu skelets: kauli un to savienojumi. Galvaskauss: iedalījums, kauli, vecuma izmaiņas.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
5Kustību orgānu sistēma: galvenās skeleta muskuļu grupas, to funkcijas.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
6Muskulis kā orgāns: uzbūve, klasifikācija, funkcijas. Muskuļu palīgaparāts. Muskuļu tonuss, spēks, darbs.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
7Seminārs par organisma audu grupām, pasīvo un aktīvo kustību aparātu.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
8Iekšējo orgānu sistēmas, to raksturojums, funkcijas. Endokrīnā sistēma: dziedzeri, topogrāfija, funkcijas. Maņu orgāni: iedalījums, uzbūve, funkcijas.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
9Elpošanas sistēma: orgāni, uzbūve, funkcijas. Elpošanas mehānisms.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
10Mutes dobums: orgāni, uzbūve, funkcijas. Gremošanas procesi mutes dobumā. Rīkle, barības vads, kuņģis: uzbūve, funkcijas.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
11Asins cirkulācijas sistēma: asinsvadi, to iedalījums, uzbūve, funkcijas. Artērijas, to novietojums un apasiņojamie rajoni.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
12Tievā un resnā zarna: iedalījums, uzbūve, funkcijas dažādās zarnas daļās. Aknas, žultspūslis, žultsceļi, aizkuņģa dziedzeris: uzbūve, funkcijas.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
13Urīnsistēma: orgāni, uzbūve, funkcijas. Dzimumatšķirības. Sievietes un vīrieša dzimumsistēma: orgāni, uzbūve, funkcijas.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
14Vēnas, to novietojums. Vārtu vēna, vēnu anastomozes. Limfātiskā sistēma: uzbūve, funkcijas.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
15Endokrīnā sistēma un maņu orgāni: uzbūve, funkcijas.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
16Kolokvijs par iekšējo orgānu sistēmām, endokrīno sistēmu un maņu orgāniem.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
17Centrālā nervu sistēma (CNS): iedalījums, funkcijas. Smadzeņu vēderiņi un apvalki. Likvora cirkulācija.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
18Sirds: uzbūve, vadīšanas sistēma. Sirds somiņa. Lielā asinsrites loka lielākie asinsvadi, to novietojums un apasiņojamie rajoni.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
19Autonomā nervu sistēma (ANS): iedalījums, funkcijas. Parasimpātiskā nervu sistēma. Simpātiskā nervu sistēma. Iekšējo orgānu inervācija.Lekcijas1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
20Seminārs par asins cirkulācijas sistēmu un limfātisko sistēmu.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
21Centrālā nervu sistēma.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
22Centrālā nervu sistēma.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
23Perifērā nervu sistēma. Autonomā nervu sistēma (ANS).Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
24Kolokvijs par centrālo, perifēro un autonomo nervu sistēmu.Nodarbības1.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
25FFN, 1. STUDIJU GADS, 2. SEMESTRIS: 1. tēma: Organisma audu grupas un to raksturojums. Kustību un balsta orgānu sistēma. Maņu orgāni. 2. tēma: Iekšējo orgānu sistēmas. 3. tēma: Cirkulācijas sistēma. Nervu sistēma - I daļa. 4. tēma: Nervu sistēma - II daļa. Iekšējās sekrēcijas dziedzeri.Lekcijas4.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
26FFN, 1. STUDIJU GADS, 2. SEMESTRIS: 1. tēma: Kustību un balsta orgānu sistēma. Maņu orgāni. Elpošanas sistēma. Gremošanas sistēma. Urīnsistēma. Sievietes un vīrieša dzimumsistēmas uzbūve. 2. tēma: Cirkulācijas sistēma. Centrālā, perifērā un autonomā nervu sistēma. Iekšējās sekrēcijas dziedzeri.Nodarbības4.00Anatomijas un antropoloģijas institūts
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Lekciju un praktisko nodarbību apmeklējums; gatavošanās pārbaudījumiem (kontroldarbi, testi, semināri un kolokviji) atbilstoši studiju kursa saturam; gatavošanās studiju kursa beigu pārbaudījumam; individuālais un grupu darbs; darbs ar studiju materiāliem, mācību literatūru (izpēte, analīze), RSU e-studiju materiāliem; praktisko darbu rezultātu noformēšana; konkrētu uzdevumu izpilde; darbu prezentāciju sagatavošana; konsultāciju apmeklējums par studiju kursa saturu.
Vērtēšanas kritēriji:
Lai sekmīgi apgūtu studiju kursa vielu un sagatavotos studiju kursa gala pārbaudījumam, studējošais veic sekojošas aktivitātes: 1. Aktīva dalība praktiskajās nodarbībās un semināros, nokārtojot tajos paredzētos kontroldarbus un kolokvijus (20%). 2. Regulāra un pastāvīga iepriekš norādītās teorētiskās literatūras apguve (10%). 3. Patstāvīgā darba mutiska prezentācija (20%). 4. Mutisks eksāmens (50%). Aktīvi piedalīties praktiskajās nodarbībās un semināros, nokārtot paredzētos kontroldarbus un kolokvijus. Prasības: Students aktīvi piedalās visās praktiskajās nodarbībās un semināros, produktīvi iesaistās situāciju analīžu diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, spēj pamatot un aizstāvēt savu viedokli, izmanto atbilstošu terminoloģiju un atsaucas uz izlasītajiem literatūras avotiem. Nokārto paredzētos kontroldarbus un kolokvijus sekmīgi un laicīgi. Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus un sagatavot referātu vai prezentāciju par konkrēto tēmu. Prasības: Iepazīstināt pārējos studentus ar konkrēto tēmu, izmantojot saprotamu, secīgu informāciju un uzsverot pašu būtiskāko, stāstīto papildinot ar piemēriem un ilustrējot ar attiecīgiem mācību uzskates līdzekļiem. Referāta vai prezentācijas laikā ir jācenšas iesaistīt pārējos kursabiedrus, uzdodot tiem atsevišķus jautājumus vai uzdevumus, beigās izdarīt kopsavilkums par konkrēto tēmu. Eksāmena vērtējumu saņem tikai tie studenti, kas sekmīgi nokārtojuši visas kursa prasības un pārbaudījumus. Eksāmena vērtējums – kumulatīvs.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie pārzina, prot izklāstīt un izskaidrot cilvēka organisma uzbūvi un anatomisko struktūru novietojumu organismā; prot novērtēt orgānu līdzības, atšķirības un nozīmi; spēj pareizi, skaidri un nepārprotami izskaidrot svarīgākos jēdzienus un likumsakarības; spēj sniegt atbildes par jautājumiem, kas saistīti ar cilvēka ķermeņa uzbūvi, kombinējot un konkrētās situācijās pielietojot iegūtās pamatzināšanas; spēj daļu anatomijas terminu definēt latīņu valodā.
Prasmes:Students atpazīs un pratīs parādīt skeleta kaulus, locītavas, muskuļus, orgānus un nervu sistēmas anatomiskās struktūras dabīgajos preparātos un citos uzskates līdzekļos; varēs strādāt ar speciālo literatūru.
Kompetences:Students spēs izmantot iegūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, prasmīgi izskaidrojot un demonstrējot dažādas anatomiskās struktūras dabīgajos preparātos un uzskates līdzekļos.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Parkers, S. 2016. Cilvēka ķermenis. 2. izd. Rīga : Zvaigzne ABC. (tikai latviešu plūsmas studijām)
2Tenbergs, G. un Stalte, K. 2018. Cilvēka ķermenis : Ilustrētā enciklopēdija. Dorling Kindersley Limited. Rīga : Zvaigzne ABC. (tikai latviešu plūsmas studijām)
3Žagare, R. u.c. 2009. Cilvēka anatomija : Metodiskās rekomendācijas studentiem. Rīgas Stradiņa universitāte. Anatomijas un antropoloģijas institūts. Rīga : RSU. (iekļauts mācību pamatmateriāls; tikai latviešu plūsmas studijām)
4Gilroy A. M., MacPherson B. R., Schuenke M., Schulte E. and Schumacher U. 2016. Atlas of Anatomy. 3rd ed. New York ; Stuttgart : Thieme.
5Netter, F. 2018. Atlas of human anatomy. Netter basic science. 7th ed. Elsevier.
6Pilmane, M., Pļaviņa, L. and Kavak, V. 2016. Embryology and anatomy for health sciences. Rīga : Rīga Stradiņš University.
7Ārvalstu studentiem/For international students
8Gilroy A. M., MacPherson B. R., Schuenke M., Schulte E. and Schumacher U. 2016. Atlas of Anatomy. 3rd ed. New York ; Stuttgart : Thieme.
9Netter, F. 2018. Atlas of human anatomy. Netter basic science. 7th ed. Elsevier.
Papildu literatūra
1Balodis, V. Ģ. u.c. 2015. Rokasgrāmata bioloģijā. Rīga : Zvaigzne ABC. (tikai latviešu plūsmas studijām)
2Eglīte, K. 2020. Anatomija. 1. daļa, Skelets un muskuļi : mācību līdzeklis bioloģijas, pedagoģijas, optometrijas, farmācijas un citās ne medicīnas studiju programmās. 7. izd. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds. (tikai latviešu plūsmas studijām)
3Eglīte, K. 2020. Anatomija. 2. daļa, Asinsrites sistēma, iekšējie orgāni, nervu sistēma, sensoriskā sistēma : Mācību līdzeklis bioloģijas, pedagoģijas, optometrijas, farmācijas un citās ne medicīnas studiju programmās. 5. izd. Rīga : LU Akadēmiskais apgāds. (tikai latviešu plūsmas studijām)
4Roomans, G., Kažoka, D. un Pilmane, M. 2019. Klīniskā anatomija medicīnas studentiem. Rīga : Rīgas Stradiņa universitāte. (tikai latviešu plūsmas studijām)
5Drake, R. L., Vogl, A. W., Mitchell, A. W. M., Tibbitts, R. M., Richardson, P. E. and Horn, A. 2020. Gray's atlas of anatomy. 3rd ed. Philadelphia : Elsevier.
6Hansen, J. 2018. Netter's Clinical Anatomy (Netter Basic Science). Philadelphia : Elsevier.
7Paulsen, F. and Waschke, J. 2018. Sobotta Atlas of Anatomy, Vol. 2, 16th ed. English/Latin: Internal Organs. Urban & Fischer.
8Waschke, J. and Paulsen, F. 2018. Sobotta Atlas of Anatomy, Vol. 1, 16th ed. English/Latin: General Anatomy and Musculoskeletal System. Urban & Fischer.
9Ārvalstu studentiem/For international students
10Drake, R. L., Vogl, A. W., Mitchell, A. W. M., Tibbitts, R. M., Richardson, P. E. and Horn, A. 2020. Gray's atlas of anatomy. 3rd ed. Philadelphia : Elsevier.
11Waschke, J. and Paulsen, F. 2018. Sobotta Atlas of Anatomy, Vol. 1, 16th ed. English/Latin: General Anatomy and Musculoskeletal System. Urban & Fischer.
Citi informācijas avoti
1Anatomijas e-studiju materiāli, Web resursi, licencētas programmas, mācību CD un DVD. (tikai latviešu plūsmas studijām)
2All lectures and lab notes/handouts in the e-studies, WEB links, licensed programs, Anatomy CD and DVD.