.
Otorinolaringoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.07.2022 11:49:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ORLK_001 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Otorinolaringoloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Gunta Sumeraga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Otorinolaringoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 23.korpuss, otorinokatrsu[pnkts]lv, +371 67615148 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 9 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 21 | ||||
Kopā kontaktstundas | 30 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 18 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā, fizioloģijā, patoloģiskajā fizioloģijā, akustikā, vispārējā ķirurģijā un farmakoloģijā. Vēlamas zināšanas rentgenoloģijā un radioloģijā, onkoloģijā, infekcijas slimībās, neiroloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Izglītot studentus par otorinolaringoloģijas nozīmi kopējā patoloģijā, iepazīstināt studentus ar ausu, kakla un deguna saslimšanām, to klīniskām izpausmēm, diagnostiku, profilaksi un ārstēšanu, kā arī veidot nepieciešamās prasmes otorinolaringoloģijas orgānu izmeklēšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Deguna, deguna blakusdobumu, mutes dobuma un rīkles vidējās daļas klīniskā anatomija un fizioloģija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Aizdegunes, rīkles apakšējās daļas un balsenes klīniskā anatomija un fizioloģija. Rīkles limfātiskais gredzens: struktūra un fizioloģija | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Ārējās auss, vidusauss un iekšējās auss klīniskā anatomija un fizioloģija. Dzirdes un vestibulārās sistēmas fizioloģija | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Akūts un hronisks faringīts, tonsillīts. Dziļās kakla infekcijas | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Akūti un hroniski rinīti, rinosinusīti. Intrakraniālas un intraorbitālas komplikācijas | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Ārējās auss saslimšanas. Akūti un hroniski vidusauss iekaisumi. Intratemporālas un intrakraniālas komplikācijas | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Rinīti un rinosinusīti | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Akūts un hronisks faringīts, tonsillīts. Dziļās kakla infekcijas | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Auss anatomija un slimības | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | LOR orgānu traumas un svešķermeņi, balsenes stenozes | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
12 | LOR orgānu granulomatozās saslimšanas | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
13 | Dzirdes traucējumi un vestibulārs reibonis | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
14 | Balsenes iekaisuma slimības | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
15 | LOR slimības bērnu vecumā | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
16 | LOR onkoloģija | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
17 | Akūti un hroniski laringīti. Funkcionāli balss traucējumi, balss saišu parēzes. Balsenes stenozes. Traheostomija | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
18 | ORL orgānu traumas un svešķermeņi. Deguna asiņošana | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
19 | ORL orgānu labdabīgi un ļaundabīgi audzēji | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
20 | Bērnu otolaringoloģija. Konsultācijas pediatrijā. Adenoīdu un mandeļu slimības. Sekretors vidusauss iekaisums. Dzirdes traucējumi bērniem, rehabilitācijas iespējas. Laringomalācija. Biežākie kraniofaciāli sindromi. Galvas un kakla audzēji. Iedzimti kakla veidojumi | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
21 | Klīniski praktiska nodarbība | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
22 | Noslēguma nodarbība. Klīniskā gadījuma prezentācija. Diskusija | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti apgūst patstāvīgi LOR orgānu izmeklēšanu. Kursa nobeigumā sagatavo klīniskā gadījuma prezentāciju. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1)Teorētisko zināšanu kontrole vienas nedēļas laikā pirms noteiktās nodarbības E-studiju vidē tiek atvērts daudzatbilžu tests vai brīvas/ esejas jautājumi par pastāvīgi apgūto nodarbības materiālu un izlasīto literatūru. 2)Katras nodarbības laikā katrs students tiek vērtēts individuāli ar atzīmi 10 baļļu sistēmā, ņemot vērā studenta iesaistīšanos un aktivitāti nodarbībā, un zināšanas, kuras viņš/viņa demonstrē. Kritēriji: • studējošais ir ieradies laikus uz nodarbību, • studējošais ir atbilstošā apģērbā (balts halāts, maiņas apavi) • aktīvi iesaistījies diskusijās, pacienta izmeklēšanā un/vai klīnisko gadījumu analīzē, pareizi atbildējis uz pasniedzēja uzdotajiem jautājumiem, spējis pamatot savu viedokli. 3)Kolokvijs tiek organizēts 5. semestrī ceturtajā nodarbībā. Tas sastāv no divām daļām – teorētiskās un praktiskās. Kolokvija laikā tiek vērtētas studenta teorētiskās zināšanas par ausu, kakla un deguna klīnisko anatomiju, fizioloģiju un izmeklēšanu divu rakstisku jautājumu formā un praktiskās iemaņas LOR orgānu izmeklēšanā manipulāciju demonstrēšanas laikā. 4)Klīniskā gadījuma prezentācija tiek organizēta 6. semestra 6. nodarbības laikā. Katrs students nodarbības laikā mutiski prezentē individuāli sagatavotu klīnisko gadījumu par kādu no pacientiem, kas tika izmeklēts 6. semestra nodarbību laikā. 5)Eksāmens – datorizēts daudzizvēles atbilžu tests tiek organizēts 6. semestra beigās sesijas laikā. Eksāmena laikā tiek pārbaudītas studentu teorētiskās zināšanas par ausu, kakla un deguna slimību etioloģiju, patoģenēzi, klīniku, diagnostiku, ārstēšanas principiem un profilaksi. Gala vērtējums: Katra semestra beigās un visa kursa beigās katrs students saņem gala vērtējumu 10 baļļu sistēmā. 1. Gala vērtējumu 5. semestrī veido vidējā atzīme no individuālajiem vērtējumiem nodarbības laikā un kolokvija atzīme (attiecīgi 15% un 85%). 2. Gala vērtējumu 6.semestrī veido vidējā atzīme no individuālajiem vērtējumiem nodarbības laikā un klīniskā gadījuma novērtējums (attiecīgi 15% un 85%). 3. Visa kursa gala vērtējumu veido gala vērtējums par 5. un 6. semestri un eksāmenā iegūtā atzīmē (attiecīgi 25%, 25% un 50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas un spēj: • raksturot deguna, deguna blakusdobumu, rīkles, balsenes un auss klīnisko anatomiju, izklāstīt to fizioloģiju un galvenās funkcijas; • aprakstīt dzirdes un līdzsvara aparāta uzbūvi, darbības principus, iespējamos traucējumus; • izskaidrot runas, valodas un balss veidošanos; • identificēt ausu, kakla un deguna slimības; • klasificēt ārstēšanas metodes un organizēt ārstēšanas plānu; • savlaicīgi atpazīt slimību komplikācijas, sarežģītu, grūti ārstējamu slimību gadījumā organizēt starpdisciplināru sadarbību; • izskaidrot LOR orgānu anatomisko īpatnību nozīmi dažādās vecuma grupās. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • demonstrē prasmes un iemaņas LOR orgānu endoskopiskā izmeklēšanā; • prot interpretēt papildus izmeklējumu – rinomanometrijas, dzirdes pārbaužu un radioloģisko izmeklējumu rezultātus; • izskaidro un pārliecinoši pacientiem un/ vai viņu vecākiem iesaka ausu un kakla slimību profilakses, dzirdes higiēnas metodes; • orientējas ausu kakla un degunu slimību medikamentozās un ķirurģiskās ārstēšanas metodēs. | ||||||||
Kompetences: | • Spēj plānot savu zinātnisko darbu, izmantojot literatūras pārskatos atrastos uz zinātniskiem pierādījumiem balstītos medicīnas pētījumu rezultātus; • pamato savu viedokli slimību ārstēšanas plāna izstrādāšanā; • novērtē un prognozē slimību rezultātu; • pārzina LOR orgānu onkoloģisko slimību riska faktorus, ārstēšanas metodes un prognozi ietekmējošos faktorus. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Faringoskopija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
2 | Mugurējā rinoskopija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
3 | Netiešā laringoskopija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
4 | Otoskopija ar galvas lampu | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
5 | Pirksta-degungala tests | A - Iesācēja līmenis | |||||||
6 | Priekšējā rinoskopija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
7 | Rinnes tests | A - Iesācēja līmenis | |||||||
8 | Romberga poza | A - Iesācēja līmenis | |||||||
9 | Vēbera tests | A - Iesācēja līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Basic Otorhinolaryngology A Step-by-Step Learning Guide. R.Probst, G.Grevers, H.Iro Themie 2006, p. 430 | ||||||||
2 | Ballenger’s Otolaryngology: Head and Neck Surgery. 17th edition. Authors: Snow, James B. Wackym, P. Ashley. PMPH USA, Ltd, 2009. | ||||||||
3 | T.Metin Onerci. Diagnosis in Otorhinolaryngology An Illustrated Guide. Springer 2009, p. 178 | ||||||||
4 | ABC of Ear, Nose and Throat. 6th edition. Harold S. Ludman, Patrick Bradley, and Patrick J. Bradley 2012. | ||||||||
5 | Head and Neck Cancer: Treatment, Rehabilitation, and Outcomes. Dr Elizabeth C. Ward and Corina J. van As-Brooks, 2014. | ||||||||
6 | Rosen's Emergency Medicine: Concepts and Clinical Practice. 9th Edition; 2018 (Chapter 62 Otorhinolaryngology) | ||||||||
7 | Cummings Otolaryngology. 6th Edition. Flint MD, Paul W., Haughey MD FACS, Bruce H., et.al. Thomas 2016. | ||||||||
8 | Human Anatomy, Color Atlas and Textbook. 6th Edition, 2017 (Chapter 7: Head and Neck) | ||||||||
9 | Bailey's Head and Neck Surgery—Otolaryngology. 5th Edition. Jonas T. Johnson. | ||||||||
10 | Lekciju materiāli e-studijās. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Otorhinolaryngology, Head & Neck Surgery. European Manual of Medicine. M.Anniko, M,Bernal Sprekelsen, et.al. Springer 2010, p.737 | ||||||||
2 | Pediatric Audiology. Diagnosis, Technology and Management. J.R.Madell, C.Flexer, Themie 2009, p. 329 | ||||||||
3 | Survey of Audiology Fundamentals for Audiologists and Health Professionals. David A DeBonis, Konstance L.Dondrue 2nd ed. P. 538 | ||||||||
4 | Otolaryngology Research Advances: Obstruction Sleep Apnea: Ccauses, Treatment and Health Implication. Author: Sacchetti, Lisandro M. Mangiardi. Priscilla Publisher: Nova Sciense Publishers, Inc 2012 | ||||||||
5 | Imaging for Otolaryngologists. Author: Dunnebier, Erwin. Publisher: TIS, 2011 | ||||||||
6 | Functional and Selective Neck Dissection. Authors: Gavilon, Javier Herianz, Jesus De Santa, Lawuna W. Publisher: Themie Medical Publishers, Inc 2002 | ||||||||
7 | Literatūras avoti meklējami RSU abonētajā datu bāzē- Ebrary eBooks, Clinikal Key un RSU bibliotēkas lasītavā | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | RSU e-studiju vide |