Pārlekt uz galveno saturu

Otorinolaringoloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.07.2022 11:49:03
Par studiju kursu
Kursa kods:ORLK_001LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:3.00ECTS:4.50
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; OtorinolaringoloģijaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Gunta Sumeraga
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Otorinolaringoloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 23.korpuss, otorinokatatrsu[pnkts]lv, +371 67615148
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)9Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā lekciju kontaktstundas9
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas21
Kopā kontaktstundas30
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas18
Kopā kontaktstundas18
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Anatomijā, fizioloģijā, patoloģiskajā fizioloģijā, akustikā, vispārējā ķirurģijā un farmakoloģijā. Vēlamas zināšanas rentgenoloģijā un radioloģijā, onkoloģijā, infekcijas slimībās, neiroloģijā.
Mērķis:
Izglītot studentus par otorinolaringoloģijas nozīmi kopējā patoloģijā, iepazīstināt studentus ar ausu, kakla un deguna saslimšanām, to klīniskām izpausmēm, diagnostiku, profilaksi un ārstēšanu, kā arī veidot nepieciešamās prasmes otorinolaringoloģijas orgānu izmeklēšanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Deguna, deguna blakusdobumu, mutes dobuma un rīkles vidējās daļas klīniskā anatomija un fizioloģija.Nodarbības1.00klīniskā bāze
2Aizdegunes, rīkles apakšējās daļas un balsenes klīniskā anatomija un fizioloģija. Rīkles limfātiskais gredzens: struktūra un fizioloģijaNodarbības1.00klīniskā bāze
3Ārējās auss, vidusauss un iekšējās auss klīniskā anatomija un fizioloģija. Dzirdes un vestibulārās sistēmas fizioloģijaNodarbības1.00klīniskā bāze
4KolokvijsNodarbības1.00klīniskā bāze
5Akūts un hronisks faringīts, tonsillīts. Dziļās kakla infekcijasNodarbības1.00klīniskā bāze
6Akūti un hroniski rinīti, rinosinusīti. Intrakraniālas un intraorbitālas komplikācijasNodarbības1.00klīniskā bāze
7Ārējās auss saslimšanas. Akūti un hroniski vidusauss iekaisumi. Intratemporālas un intrakraniālas komplikācijasNodarbības1.00klīniskā bāze
8Rinīti un rinosinusītiLekcijas1.00E-studiju vide
9Akūts un hronisks faringīts, tonsillīts. Dziļās kakla infekcijasLekcijas1.00E-studiju vide
10Auss anatomija un slimībasLekcijas1.00E-studiju vide
11LOR orgānu traumas un svešķermeņi, balsenes stenozesLekcijas1.00E-studiju vide
12LOR orgānu granulomatozās saslimšanasLekcijas1.00E-studiju vide
13Dzirdes traucējumi un vestibulārs reibonisLekcijas1.00E-studiju vide
14Balsenes iekaisuma slimībasLekcijas1.00E-studiju vide
15LOR slimības bērnu vecumāLekcijas1.00E-studiju vide
16LOR onkoloģijaLekcijas1.00E-studiju vide
17Akūti un hroniski laringīti. Funkcionāli balss traucējumi, balss saišu parēzes. Balsenes stenozes. TraheostomijaNodarbības1.00klīniskā bāze
18ORL orgānu traumas un svešķermeņi. Deguna asiņošanaNodarbības1.00klīniskā bāze
19ORL orgānu labdabīgi un ļaundabīgi audzējiNodarbības1.00klīniskā bāze
20Bērnu otolaringoloģija. Konsultācijas pediatrijā. Adenoīdu un mandeļu slimības. Sekretors vidusauss iekaisums. Dzirdes traucējumi bērniem, rehabilitācijas iespējas. Laringomalācija. Biežākie kraniofaciāli sindromi. Galvas un kakla audzēji. Iedzimti kakla veidojumiNodarbības1.00klīniskā bāze
21Klīniski praktiska nodarbībaNodarbības1.00klīniskā bāze
22Noslēguma nodarbība. Klīniskā gadījuma prezentācija. DiskusijaNodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studenti apgūst patstāvīgi LOR orgānu izmeklēšanu. Kursa nobeigumā sagatavo klīniskā gadījuma prezentāciju.
Vērtēšanas kritēriji:
1)Teorētisko zināšanu kontrole vienas nedēļas laikā pirms noteiktās nodarbības E-studiju vidē tiek atvērts daudzatbilžu tests vai brīvas/ esejas jautājumi par pastāvīgi apgūto nodarbības materiālu un izlasīto literatūru. 2)Katras nodarbības laikā katrs students tiek vērtēts individuāli ar atzīmi 10 baļļu sistēmā, ņemot vērā studenta iesaistīšanos un aktivitāti nodarbībā, un zināšanas, kuras viņš/viņa demonstrē. Kritēriji: • studējošais ir ieradies laikus uz nodarbību, • studējošais ir atbilstošā apģērbā (balts halāts, maiņas apavi) • aktīvi iesaistījies diskusijās, pacienta izmeklēšanā un/vai klīnisko gadījumu analīzē, pareizi atbildējis uz pasniedzēja uzdotajiem jautājumiem, spējis pamatot savu viedokli. 3)Kolokvijs tiek organizēts 5. semestrī ceturtajā nodarbībā. Tas sastāv no divām daļām – teorētiskās un praktiskās. Kolokvija laikā tiek vērtētas studenta teorētiskās zināšanas par ausu, kakla un deguna klīnisko anatomiju, fizioloģiju un izmeklēšanu divu rakstisku jautājumu formā un praktiskās iemaņas LOR orgānu izmeklēšanā manipulāciju demonstrēšanas laikā. 4)Klīniskā gadījuma prezentācija tiek organizēta 6. semestra 6. nodarbības laikā. Katrs students nodarbības laikā mutiski prezentē individuāli sagatavotu klīnisko gadījumu par kādu no pacientiem, kas tika izmeklēts 6. semestra nodarbību laikā. 5)Eksāmens – datorizēts daudzizvēles atbilžu tests tiek organizēts 6. semestra beigās sesijas laikā. Eksāmena laikā tiek pārbaudītas studentu teorētiskās zināšanas par ausu, kakla un deguna slimību etioloģiju, patoģenēzi, klīniku, diagnostiku, ārstēšanas principiem un profilaksi. Gala vērtējums: Katra semestra beigās un visa kursa beigās katrs students saņem gala vērtējumu 10 baļļu sistēmā. 1. Gala vērtējumu 5. semestrī veido vidējā atzīme no individuālajiem vērtējumiem nodarbības laikā un kolokvija atzīme (attiecīgi 15% un 85%). 2. Gala vērtējumu 6.semestrī veido vidējā atzīme no individuālajiem vērtējumiem nodarbības laikā un klīniskā gadījuma novērtējums (attiecīgi 15% un 85%). 3. Visa kursa gala vērtējumu veido gala vērtējums par 5. un 6. semestri un eksāmenā iegūtā atzīmē (attiecīgi 25%, 25% un 50%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas un spēj: • raksturot deguna, deguna blakusdobumu, rīkles, balsenes un auss klīnisko anatomiju, izklāstīt to fizioloģiju un galvenās funkcijas; • aprakstīt dzirdes un līdzsvara aparāta uzbūvi, darbības principus, iespējamos traucējumus; • izskaidrot runas, valodas un balss veidošanos; • identificēt ausu, kakla un deguna slimības; • klasificēt ārstēšanas metodes un organizēt ārstēšanas plānu; • savlaicīgi atpazīt slimību komplikācijas, sarežģītu, grūti ārstējamu slimību gadījumā organizēt starpdisciplināru sadarbību; • izskaidrot LOR orgānu anatomisko īpatnību nozīmi dažādās vecuma grupās.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • demonstrē prasmes un iemaņas LOR orgānu endoskopiskā izmeklēšanā; • prot interpretēt papildus izmeklējumu – rinomanometrijas, dzirdes pārbaužu un radioloģisko izmeklējumu rezultātus; • izskaidro un pārliecinoši pacientiem un/ vai viņu vecākiem iesaka ausu un kakla slimību profilakses, dzirdes higiēnas metodes; • orientējas ausu kakla un degunu slimību medikamentozās un ķirurģiskās ārstēšanas metodēs.
Kompetences:• Spēj plānot savu zinātnisko darbu, izmantojot literatūras pārskatos atrastos uz zinātniskiem pierādījumiem balstītos medicīnas pētījumu rezultātus; • pamato savu viedokli slimību ārstēšanas plāna izstrādāšanā; • novērtē un prognozē slimību rezultātu; • pārzina LOR orgānu onkoloģisko slimību riska faktorus, ārstēšanas metodes un prognozi ietekmējošos faktorus.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1FaringoskopijaB1 - Pamatlīmenis
2Mugurējā rinoskopijaB1 - Pamatlīmenis
3Netiešā laringoskopijaB1 - Pamatlīmenis
4Otoskopija ar galvas lampuB1 - Pamatlīmenis
5Pirksta-degungala testsA - Iesācēja līmenis
6Priekšējā rinoskopijaB1 - Pamatlīmenis
7Rinnes testsA - Iesācēja līmenis
8Romberga pozaA - Iesācēja līmenis
9Vēbera testsA - Iesācēja līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Basic Otorhinolaryngology A Step-by-Step Learning Guide. R.Probst, G.Grevers, H.Iro Themie 2006, p. 430
2Ballenger’s Otolaryngology: Head and Neck Surgery. 17th edition. Authors: Snow, James B. Wackym, P. Ashley. PMPH USA, Ltd, 2009.
3T.Metin Onerci. Diagnosis in Otorhinolaryngology An Illustrated Guide. Springer 2009, p. 178
4ABC of Ear, Nose and Throat. 6th edition. Harold S. Ludman, Patrick Bradley, and Patrick J. Bradley 2012.
5Head and Neck Cancer: Treatment, Rehabilitation, and Outcomes. Dr Elizabeth C. Ward and Corina J. van As-Brooks, 2014.
6Rosen's Emergency Medicine: Concepts and Clinical Practice. 9th Edition; 2018 (Chapter 62 Otorhinolaryngology)
7Cummings Otolaryngology. 6th Edition. Flint MD, Paul W., Haughey MD FACS, Bruce H., et.al. Thomas 2016.
8Human Anatomy, Color Atlas and Textbook. 6th Edition, 2017 (Chapter 7: Head and Neck)
9Bailey's Head and Neck Surgery—Otolaryngology. 5th Edition. Jonas T. Johnson.
10Lekciju materiāli e-studijās.
Papildu literatūra
1Otorhinolaryngology, Head & Neck Surgery. European Manual of Medicine. M.Anniko, M,Bernal Sprekelsen, et.al. Springer 2010, p.737
2Pediatric Audiology. Diagnosis, Technology and Management. J.R.Madell, C.Flexer, Themie 2009, p. 329
3Survey of Audiology Fundamentals for Audiologists and Health Professionals. David A DeBonis, Konstance L.Dondrue 2nd ed. P. 538
4Otolaryngology Research Advances: Obstruction Sleep Apnea: Ccauses, Treatment and Health Implication. Author: Sacchetti, Lisandro M. Mangiardi. Priscilla Publisher: Nova Sciense Publishers, Inc 2012
5Imaging for Otolaryngologists. Author: Dunnebier, Erwin. Publisher: TIS, 2011
6Functional and Selective Neck Dissection. Authors: Gavilon, Javier Herianz, Jesus De Santa, Lawuna W. Publisher: Themie Medical Publishers, Inc 2002
7Literatūras avoti meklējami RSU abonētajā datu bāzē- Ebrary eBooks, Clinikal Key un RSU bibliotēkas lasītavā
Citi informācijas avoti
1RSU e-studiju vide