.
Psihodinamiskie procesi grupā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.03.2022 15:10:19
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PMUPK_004 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Gunta Ancāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kristapa iela 30, pmpkrsu[pnkts]lv, +371 67210989 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Priekšzināšanas sekojošos studiju kursos: Psihiskā veselība (1. st. g.), Psihosomatiskā medicīna (4. st. g.). | ||||||||
Mērķis: | Studentiem tiks dotas zināšanas grupu psihodinamiskajos procesos un prasme izvērtēt savu lomu dažādās grupās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihodinamiskie procesi grupās. 1. Grupas formēšana (izvērtēšana un iekļaušanas kritēriji) 2. Grupas terapeitiskie faktori 3. Savstarpējā grupas mijiedarbība (projekcija, grupas lomas, iekšējās un ārējās grupas) 4. Rezistences veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Grupu terapijas veidi un formas. 1. Terapeitiska grupa pret sadzīviska grupu 2. Ilglaicīgās, īstermiņa un laikā limitētas grupas 3. Atbalsta un psihodinamiskās grupas 4. Mazās, vidējās un lielās grupas 5. Bālinta grupa. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Dinamiskie procesi terapeitiskajās grupās. 1. Grupas attīstības fāzes 2. Transference grupā 3. Kontrtransference grupā 4. Jūtu izstrāde grupā 5. Grupu dalībnieku lomu plūstamība 6. Grupas rezistence. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Terapeita uzdevumi un tehnikas. 1. Potenciālo grupas dalībnieku izvērtējums un iekļaušana grupā 2. Grupas dalībniekus informēšana par noteikumu ievērošanu 3. Grupas terapijas noteikumu veidi 4. Drošas un atvērtas vides veicināšana grupā 5. Psihodinamisko procesu norises veicināšana 6. Psihodinamiskās un kognitīvi-biheiviorālās tehnikas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Terapeitiskie faktori grupā. 1. Koriģējoša emocionālā pieredze 2. Jaunu iekšējo objektu introjekcija 3. Pieņemšana grupā 4. Altruisma piedzīvošana – dalībnieks ir svarīgs citiem grupas dalībniekiem 5. Universializācija – apskaidrība, ka pacients nav vienīgais cilvēks ar šāda veida problēmām 6. Realitātes testēšana grupas dalībnieku starpā 7. Emociju ventilācija 8. Terapeitisko faktoru loma grupas kohēzijas nodrošināšanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Bālinta grupa – gadījuma analīze. 1. Īss teorētisks atkārtojums par Bālinta grupu 2. Izveidot Bālinta grupu no klātesošiem studentiem 3. 1 – 2 gadījumu analīze Bālinta grupas ietvaros 4. Atgriezeniskā saite, kā jutās grupā, kas patika, kas nepatika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Ģimene kā grupa. Psihodinamiskie procesi ģimenē (I). 1. Ģimene kā grupa 2. Dažādas ģimeņu formas 3. Dažādi psihodinamiskie procesi ģimenēs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ģimene kā grupa. Psihodinamiskie procesi ģimenē (II). 1. Dažādi veidi kā aprakstīt ģimeni: • Strukturāli (Minuchin) • Stratēģiski (Jay Haley) • Kibernētiski (Mara Sevini Palazzoli) • Starp-paaudžu (Ivan Böszöményi-Nagy). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Ģimene kā grupa. 1. Pēc brīvprātības principa piedāvā analizēt dažādas studentu ģimeņu piemērus, mēģināt saprast, kādu iespaidu tas ir atstājis 2. Ja neviens nepiesakās – pasniedzējs piedāvā analizēt pacientu ģimeņu piemērus 3. Apskatīt dažādus ieguvumus un trūkumus dažādajiem ģimeņu veidiem 4. Psihosomatiskās ģimenes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Lomas grupā – uzdevuma lomas, procesa lomas, bloķējošās lomas. Vingrinājumi par lomām grupā. 1. Monopolizētāji (OKP, nacistiskais, trauksmainais) 2. Neuzticīgie 3. Norobežojošie 4.”Palīdzīgā Anniņa” 5. Naidīgais 6. Upuris. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Bālinta grupa – gadījuma analīze. 1. Īss teorētisks atkārtojums par Bālinta grupu 2. Izveidot Bālinta grupu no klātesošiem studentiem 3. 1 – 2 gadījumu analīze Bālinta grupas ietvaros 4. Atgriezeniskā saite, kā jutās grupā, kas patika, kas nepatika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Grupu psihoterapija (atkārtojums un studentu grupas diskusija, situāciju analīze) 1. Indikācijas 2. Kontrindikācijas 3. Terapeitiskās grupas veidošana 4. Terapijas fāzes 5. Terapeita loma un pamatuzdevumi 6. Terapeitiskie faktori 7. Pārmaiņu mehānismi un procesi grupā 8. Ieguvumi, klīniskie piemēri 9. Bālinta grupa. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1) pacientu gadījumu aprakstu analīze; 2) pacientu anamnēzes ievākšanas tehnikas analīze. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | I. Zināšanas – spēja definēt: 40% 1. Lomas grupā – nosaukt vārdā, sniegt raksturīgākās lomu pazīmes (40%); II. Prasmes: 60% 1. Atpazīt pacienta raksturīgās lomas dažādās grupās viņu dzīvē (20%) 2. Saistīt un psihodinamiski analizēt pacienta lomu veidošanās paternus ģimenē: atpazīst raksturīgas attiecību nianses ģimenē un analizēt ģimenes fonu, kas bijis labvēlīgs pacienta konkrētas lomas attīstībā (20%) 3. Klīnisko gadījumu analīze (20%). Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: • Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: -izcili nokārtots sarppārbaudījums; -100% nodarbību un lekciju apmeklējums; -aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs. VAI Sagatavota prezentācija par a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs pamatzināšanas par psihodinamiskajiem procesiem lielajās un mazajās grupās un aprakstīs indikācijas grupu psihoterapijai. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs izvērtēt un analizēt psihodinamiskos procesus dažādās grupās, savu lomu grupā un gūs iemaņas efektīvākai komunikācijai grupā. | ||||||||
Kompetences: | Interpretēt psihodinamiskos procesus grupās. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Guillaume Airagnes, Silla M.Consoli, OlivierDe Morlhon, Anne Marie Galliot, CédricLemogne, PhilippeJaury, 2014, Appropriate training based on Balint groups can improve the empathic abilities of medical students: A preliminary study, Journal of Psychosomatic Research, Volume 76, Issue 5, Pages 426-429 (ScienceDirect) | ||||||||
2 | Dorte Kjeldmand, Inger Holmström, Urban Rosenqvist, 2004, Balint training makes GPs thrive better in their job, Patient Education and Counseling, Volume 55, Issue 2, Pages 230-235 (ScienceDirect) | ||||||||
3 | J.Stern, B.Maoz, 1987, Teaching psychotherapeutic interventions to general practitioners through balint groups A content analysis, Journal of Pragmatics, Volume 11, Issue 1, Pages 39-47(ScienceDirect) | ||||||||
4 | Yalom I., 2005, Theory and Practice of Group Psychotherapy, 5th edition | ||||||||
5 | Group Interpersonal Therapy (IPT) for Depression | ||||||||
6 | The American Group Psychotherapy Association, 2007, Practice guidelines for group psychotherapy | ||||||||
7 | Goldenberg H., Goldenberg I.2008. Family therapy, An Overview. 7th edition.Thomson Brooks/Cole. | ||||||||
8 | Keitner I.G. 2012. Family Assessment in the Medical Setting, Adv Psychosom Med. Basel. Karger. 32. 203–222. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Huigen Huang, Huashuang Zhang, YongbiaoXie, Shi-BinWang, HongCui, Lihua Li, HuaShao, QingshanGeng, 2020, Effect of Balint group training on burnout and quality of work life among intensive care nurses: A randomized controlled trial, Neurology, Psychiatry and Brain Research, Volume 35, Pages 16-21 (ScienceDirect) | ||||||||
2 | Kaatje Van Roy, Stijn Vanheule, Ruth Inslegers, 2015, Research on Balint groups: A literature review, Patient Education and Counseling, Volume 98, Issue 6, Pages 685-694 (ScienceDirect) | ||||||||
3 | Karen E.Adams, Meg O'Reilly, Jillian Romm, Kenneth James, 2006, Effect of Balint training on resident professionalism, American Journal of Obstetrics and Gynecology, Volume 195, Issue 5, Pages 1431-1437 (ScienceDirect) | ||||||||
4 | Keitner I.G. 2012. Family Assessment in the Medical Setting, Adv Psychosom Med. Basel. Karger. 32. 203–222. | ||||||||
5 | Akhtar S. 2009.The Damaged Core. Jason Aronson. | ||||||||
6 | Sharma R. 2013.The Family and Family Structure Classification Redefined for the Current Times. J Family Med Prim Care. 2(4). 306–310 | ||||||||
7 | Malhotra A., Jeff Baker J., 2020, Group Therapy | ||||||||
8 | Xavier López-i-Martín José A.Castillo-GarayoaVíctor Cabré Segarra, 2019, Group psychotherapy with young adults: Exploring change using the Core Conflictual Relationship Theme method, The Arts in Psychotherapy Volume 63 (ScienceDirect) | ||||||||
9 | MuraliKrishna, PeterLepping, StevenJones, 2015, Systematic review and meta-analysis of group cognitive behavioural psychotherapy treatment for sub-clinical depression, Asian Journal of Psychiatry, Volume 16, Pages 7-16 (ScienceDirect) | ||||||||
10 | Sarah Barkowski et al, 2016, Efficacy of group psychotherapy for social anxiety disorder: A meta-analysis of randomized-controlled trials, Journal of Anxiety Disorders, Volume 39, Pages 44-64 (ScienceDirect) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | https://balint.co.uk/ | ||||||||
2 | https://www.agpa.org/home/practice-resources/group-psychoth… |