Pārlekt uz galveno saturu

Veselības veicināšana un profilakse

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:13.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.08.2023 15:52:20
Par studiju kursu
Kursa kods:SVUEK_109LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Informācijas un komunikācijas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aija Bukova-Žideļūna
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sabiedrības veselības un epidemioloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekatrsu[pnkts]lv, +37167338307
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)20Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas40
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sabiedrības veselības un epidemioloģijas pamati.
Mērķis:
Veidot izpratni un kompetences veselības veicināšanas un slimību profilakses teorētiskajos un praktiskajos jautājumos.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Veselības veicināšanas jēdziena un nozares vēsturiskā un mūsdienu attīstība. Veselības veicināšana Latvijā. PVO un starptautiskā politika veselības veicināšanā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Veselības jēdziens veselības veicināšanā, to ietekmējošie faktori. Veselības veicināšana un veselības izglītība. Veselības veicināšana un slimību profilakse. Augstas riska grupas un populācijas stratēģijas.Nodarbības2.00auditorija
3Veselības veicināšana Latvijā.Nodarbības2.00auditorija
4Veselības jēdziens veselības veicināšanā. Veselības veicināšana un veselības izglītībaNodarbības1.00auditorija
5Veselības veicināšana un slimību profilakse: kopīgais un atšķirīgais. Augstas riska grupas un populācijas stratēģijas slimību profilaksē un veselības veicināšanā.Nodarbības1.00auditorija
6PVO Depozitārijs: publikācijas, datubāzes, datu un informācijas meklēšanas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Veselības veicināšanas pieejas.Nodarbības1.00auditorija
8Veselības veicināšanas pieeju izmantošana veselības veicināšanas programmās un sabiedrības veselības uzlabošanā.Nodarbības1.00auditorija
9Veselības veicināšana dažādās vidēs: darbavietās, skolās, veselības aprūpes iestādēs.Nodarbības1.00auditorija
10Kopienu iesaistīšana veselības veicināšanā.Nodarbības1.00auditorija
11Dzīves cikla pieeja veselības veicināšanā.Nodarbības1.00auditorija
12Veselības veicināšanas pētniecībā un praksē pielietotās teorijas.Lekcijas1.00auditorija
13Individuālās, starppersonu un kopienu veselības uzvedību teorijas.Nodarbības1.00auditorija
14Sadarbības partneri un daudzsektoru sadarbība veselības veicināšanā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
15Veselības veicināšanas programmas: sabiedrības veselības analīze, veselības vajadzību identificēšana.Nodarbības1.00auditorija
16Veselības veicināšanas programmas: veselības veicināšanas darba plānošana, plāna/programmas galvenie elementi.Nodarbības1.00auditorija
17Veselības veicināšanas programmu izvērtēšanas stratēģija un plāns.Nodarbības1.00auditorija
18Veselības veicināšanas programmu izvērtēšana: indikatoru izvēle.Nodarbības1.00auditorija
19Ētiskie principi veselības veicināšanā.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Literatūras atlase un apguve. Problēmjautājumu formulēšana. Veselības veicināšanas politikas dokumentu konspektēšana un analīze. Veselības veicināšanas pieeju un teoriju analīze. Populācijas/mērķa grupu analīze, nepieciešamo datu atlase, argumentācijas sagatavošanai. Veselības veicināšanas programmu analīze. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējums ir kumulatīvs vērtējums, kuru veido: a) Nodarbību apmeklējums un aktīva dalība tajās (visu nodarbībās paredzēto aktivitāšu un darbu izpilde) – 20%. b) Patstāvīgā darba iesniegšana un prezentācija – 40%. c) Noslēguma darba iesniegšana un prezentēšana – 40%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Kursa apguves rezultātā studējošie: • definēs un atšķirs slimību profilakses līmeņus; • nosauks un aprakstīs slimību profilakses stratēģijas; • izklāstīs veselības veicināšanas jēdzienu un galvenos pamatprincipus; • aprakstīs galvenos veselības veicināšanas pamatelementus; • nosauks veselības veicināšanā izmantotos teorētiskos modeļus; • aprakstīs veselības veicināšanas programmu galvenos etapus; • izklāstīs veselības veicināšanas galvenās pieejas.
Prasmes:Kursa apguves rezultātā studējošie: • pielietos veselības veicināšanā izmantotos jēdzienus; • izvērtēs slimību profilakses, veselības izglītības un veselības veicināšanas atšķirības; • salīdzinās un izskaidros augsta riska un populācijas stratēģijas priekšrocības un trūkumus; • vispārinās un diskutēs par veselības veicināšanas pamatelementu pielietošanas principiem veselības politikas un programmu veidošanā.
Kompetences:Kursa apguves rezultātā studējošie: • pamatos veselības veicināšanas pieejas jēgu un nozīmi mūsdienu sabiedrības veselības problēmu kontekstā; • argumentēs veselības veicināšanas un slimību profilakses lomu sabiedrības veselības uzlabošanā; • novērtēs komunikāciju stratēģiju izmantošanas iespējas veselības veicināšanas programmās.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Metodiskie materiāli veselības veicināšanā, SVEK, (2014).
2WHO Regional Publications, European Series, No. 92 Evaluation in health promotion. Principles and perspectives WHO, (2001).
Papildu literatūra
1Blake D. Poland, Lawrence W. Green, & Irving Rootman. (2000). Settings for Health Promotion: Linking Theory and Practice. SAGE Publications
2Corcoran, N. (2013). Communicating health: Strategies for Health Promotion. London: SAGE Publications, Ltd
3Laverack, G. (2014). The pocket guide to health promotion. McGraw-Hill Education.
4National Cancer Institute (2005). Theory at a Glance – A Guide For Health Promotion Practice
5SPKC (2020). Latvijas reģionu veselības profils 2010-2019
6WHO (1978). Declaration of Alma-Ata, International Conference on Primary Health Care, Alma-Ata
7WHO (1981). Global Strategy for Health for All by the Year 2000
8WHO (2017). Interventions for the prevention and control of noncommunicable diseases
9WHO (‎1998)‎. Life in the 21st century: a vision for all: report of the Director-General.
10WHO (2009). Milestones in Health Promotion Statements from Global Conferences
11WHO (2013). Promoting Health for All and Social Justice in the Era of Global Capitalism. A call to action by the People’s Health Movement at the 8th Global Conference on Health Promotion
12WHO (2019). Promoting health in the SDGs, Report on the 9th global conference for health promotion: All for Health, Health for All