.
Medicīnas terminoloģija angļu valodā un valodas kultūra
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:58
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VC_118 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Valodniecība | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Miervaldis Karulis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | 1. Vispārīgās angļu valodas zināšanas un prasmes vidusskolas programmas līmenī un nokārtots CE angļu valodā. 2. Iegūtās zināšanas latviešu valodā, vidusskolas mācību programmas ietvaros. | ||||||||
Mērķis: | 1. Attīstīt medicīnas terminoloģijas angļu valodā lietošanas komunikatīvās iemaņas un prasmes studiju nolūkiem un darbam specialitātē nākotnē un veicināt medicīnas terminoloģijas angļu valodā apguvi un tās praktisko lietošanu. 2. Papildināt un nostiprināt prasmi noformēt medicīnisko dokumentāciju atbilstoši literārās valodas prasībām. 3. Attīstīt prasmi cieņpilni un saprotami prezentēt un argumentēt savu viedokli latviešu literārajā valodā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Literārā valoda un valodas prakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Lietišķā tekstveide normatīvā aspektā. Saziņa, etiķete un valodas normas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Medicīnas izglītība Latvijā un pasaulē. Veselības aprūpes sistēmas. Medicīnas nozares un profesijas. Simulācijas medicīnas izglītībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Cilvēka ķermeņa vispārīgs anatomisks un fizioloģisks raksturojums; orgānu sistēmas, to funkcijas un uzbūve. Bērna un pieaugušā organismu atšķirības. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Medicīnas vēsture un sasniegumi medicīnā. Medicīnas tehnoloģijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Neatliekamā medicīniskā palīdzība. Traumas. Bērnu traumatisms. Cietušā raksturojums. Dzīvības pazīmes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Veselīgs dzīvesveids un to ietekmējošie faktori. Fiziskās un garīgās veselības līdzsvars. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
8 | Vispārīgs pārskats par medicīnas terminu veidošanu angļu valodā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Asinis, sirds un asinsvadu sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Elpošanas sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Uroģenitālā sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Gremošanas sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas). Zīdaiņa un bērna barošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Āda (funkcijas, uzbūve, saslimšanas). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Nervu sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas). Maņu orgāni. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Endokrīnā sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Limfātiskā sistēma (funkcijas, uzbūve, saslimšanas). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Infekcijas saslimšanas. Imunitāte. Vakcinācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Vispārīgs saslimšanas procesa raksturojums (slimību klasifikācija, izplatība, pazīmes, simptomi, diagnostika, ārstēšanas veidi). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
19 | Onkoloģija. Onkoloģiskās saslimšanas un ārstēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Ķirurģija. Ķirurģiskā ārstēšana. Ķirurģijas instrumenti un iekārtas. Anestēzija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1) patstāvīgā darba uzdevumu izpilde kursa e-studiju vidē vai docētāja norādītā formātā; 2) studenta patstāvīgais individuālais darbs – dokumenta valodas analīze un izvērtējums, atbilstoši literārās normas prasībām; 3) ziņojumu/referātu/prezentāciju par izvēlētām tēmām, kursa tematikas ietvaros sagatavošana un pasniegšana, izmantojot dažādus informācijas avotus: grāmatas, rakstus, datu bāzes, interneta resursus u.c.; 4) kontroldarbu kārtošana apgūtās medicīnas terminoloģijas zināšanu un praktiskā lietojuma pārbaudei; 5) fakultatīvie rādītāji – kursa nodarbību apmeklējums, aktīva iesaistīšanās nodarbībās un pāru/grupu darbā, laicīgi izpildīti, iesniegti un pasniegti noteiktie uzdevumi, personiska attieksme pret studiju darbu, rezultātu dinamika. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) patstāvīgā darba uzdevumu un kontroldarbu vērtēšanas kritēriji tiek noteikti, atbilstošai metodikai kursa e-studiju vidē vai docētāja noteiktajai; 2) prasme analizēt dokumenta tekstu no valodas kultūras viedokļa, prasme izlabot kļūdainu dokumenta tekstu un argumentēti pamatot labojumu nepieciešamību, prasme saprotami un skaidri prezentēt un argumentēt savu viedokli latviešu literārajā valodā; 3) ziņojumu/referātu/prezentāciju vērtēšana ir atbilstoša vienotiem kritērijiem; 4) kursa noslēgumā studenti kārto kombinētu eksāmenu, kuru veido rakstiskā daļa (60%) un mutvārdu daļa (40%) un kura vērtēšanas kritēriji ir atbilstoši eksāmena programmai; 5) pirmā semestra vērtējums ir kumulējošs, un to veido studiju darba – patstāvīgā darba, kontroldarbu un ziņojumu/referātu/semināru rezultāti; otrā semestra vērtējums (kursa gala vērtējums) ir kumulējošs, un to veido studiju darba – patstāvīgā darba, kontroldarbu un ziņojumu/referātu/semināru rezultāti – 60% un eksāmena rezultāts – 40%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti: 1) atpazīs medicīnas terminoloģiju dažāda veida informācijas avotos angļu valodā, 2) nosauks medicīnas jomā visbiežāk izmantojamos terminoloģijas ekvivalentus angļu valodā, 3) izskaidros dažādas ar medicīnas jomu saistītas parādības, izmantojot medicīnas terminoloģiju angļu valodā, kas pamatojas uz latīņu-grieķu medicīnas terminoloģiju un specifisko medicīnas terminoloģiju angļu valodā; 4) zinās: valodas praksē biežāk sastopamās atkāpes no literārās normas lietišķajā tekstveidē; lingvistiskos un ekstralingvistiskos faktorus, kas ietekmē saziņas procesu. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti: 1) pratīs atrast nepieciešamo medicīnas informāciju no dažādiem avotiem, 2) pratīs atlasīt, apkopot, analizēt un pareizi izmantot medicīnas terminoloģiju angļu valodā komunikācijai (piemēram, sarunās, diskusijās, prezentācijās u.c.) medicīnas diskursā, 3) izmantos piemērotus angļu valodas izteiksmes līdzekļus, lai izteiktu savu viedokli, to argumentētu un aktīvi iesaistītos sarunās un diskusijās par dažādām medicīnas tēmām, 4) sniegs iegūtās un izanalizētās informācijas, kas iegūta no dažādiem avotiem, apkopojumu, izmantojot atbilstošu medicīnas terminoloģiju angļu valodā; 5) pratīs: izlabot tipiskākās valodas neprecizitātes lietišķajā tekstveidē, izvērtēt lingvistiskos faktorus, kas ir aktuāli runas situācijā. | ||||||||
Kompetences: | 1. Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot apgūto medicīnas terminoloģiju angļu valodā jaunās situācijās saistībā ar citos kursos apgūtajām zināšanām un prasmēm. 2. Pēc studiju kursa apguves studējošais spēs izveidot runātu vai rakstītu lietišķu tekstu atbilstoši aktuālajām literārās valodas normām, saprotami un skaidri prezentēt un argumentēt savu viedokli latviešu literārajā valodā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Glendinning E. H., Professional English in Use - Medicine, Cambridge, CUP, 2007 | ||||||||
2 | Stich A. P., Medical Terminology, Documentation, and Coding, Routledge, 2018 (E-grāmata pieejama EBSCO eBook datubāzē) | ||||||||
3 | McCarter S., Oxford English for Careers: Medicine 1, Student's Book, OUP, 2015 | ||||||||
4 | McCarter S., Oxford English for Careers: Medicine 2, Student's Book, OUP, 2015 | ||||||||
5 | Martin E., Oxford Concise Medical Dictionary, OUP, 2008 | ||||||||
6 | Freimane I., Valodas kultūra teorētiskā skatījumā. Mācību līdzeklis. Rīga, Zvaigzne, 1993 (pieejams arī tiešsaistē) | ||||||||
7 | Krūmiņa V., Skujiņa V. Normatīvo aktu izstrādes rokasgrāmata. Rīga: Valsts Kanceleja, 2002 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Chabner D. E., The Language of Medicine, 4th Edition, 2005 | ||||||||
2 | Sosāre M., English that Doctors Speak, 1998 | ||||||||
3 | Paegle Dz., Kušķis J. Kā latvietis runā ... Praktiski ieteikumi valodas kultūrā. Rīga: Zvaigzne, 1994 | ||||||||
4 | Fitzgerald P., McCullagh M., Wright R., English for Medicine in Higher Education Studies. Course Book. Garnet Education, 2014 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.medicinenet.com/ | ||||||||
2 | www.naturalnews.com/medicine.html | ||||||||
3 | https://www.englishmed.com/ | ||||||||
4 | http://www.manythings.org/voa/medical/ | ||||||||
5 | https://www.englishclub.com/english-for-work/medical.htm |